Nem az a cél, hogy betépjünk

Írta: Will Yakowicz Fordította: G. Tóth Ilda

Amikor 2017-ben családi ügyeinek intézője, Jay Holmes azzal az ötlettel állt William „Beau” Wrigley elé, hogy jó befektetés lenne kannabiszba ölni egy kis pénzt, a milliárdos azonnal belefojtotta a szót. „Megőrültél? – csattant föl. – Nem hiszem, hogy jól állna a narancssárga, amit aztán majd a börtönben kellene viselnem!”

Amerika értékes rágógumivagyonának törvényes örököse ezzel együtt aligha tudott vitatkozni azzal az érveléssel, hogy a bimbózó legális kannabiszbiznisz igenis minden értelmes befektetési kritériumnak megfelelt: passzolt az új fogyasztási trendekhez, ráadásul épp lazulni látszottak a kannabiszhasználatra vonatkozó jogszabályok, és az egészségügyben számos alkalmazási lehetőség állt a szer előtt.

Így Wrigley mégis fontolóra vette az ötletet. Azt mondta Holmesnak, keressen egy céget, amit érdemes lenne felvásárolni. Hamar a horgukra is akadt a floridai Surterra Wellness, amely már egy ideje marihuánatermesztéssel és ‑feldolgozással kereste a pénzét. Wrigley és emberei azonnal elrepültek a cég legnagyobb telephelyére, a csaknem 17 ezer négyzetméteres tampai ültetvényre. Az 57 éves Wrigley bevallása szerint életében egyszer füvezett, és most látott először ilyen mennyiségben kannabiszt. Amikor magánrepülőjükkel otthon landoltak, az egész társaság ruházata azt a bizonyos összetéveszthetetlen édes-szúrós szagot árasztotta.
„Senki sem tudta, hol jártunk, de nincsenek kétségeim, hogy mindenki azt hitte, elmentünk betépni” – idézi fel Wrigley nevetve azt a bizonyos kiruccanást az amerikai Forbes újságíróinak egy napos délután, a Palm Beach északi részén, a Lake Worth-i lagúnánál levő birtokának patióján.

Nem sokkal a látogatás után 65 millió dolláros befektetési kört zavart le, beszállt a Surterrába, és 2018 novemberében lecserélte a vezérigazgatót. Átkeresztelte a céget Parallelre, és ma már 42 kannabisztermékeket forgalmazó üzlete van az USA három államában, ebből 39 Floridában, a többi Massachusettsben és Nevadában. Hamarosan Pennsylvaniában és Texasban is nyit egy párat. Wrigley – néhány másik jómódú egyéni befektetővel együtt – eddig 400 millió dollárt tett a vállalkozásba. A legutóbbi, 2020-ban zárult körben a 250 millió dollár forgalmú céget kétmilliárd dollárra értékelték.

Az első mainstream marihuánamárka
A Parallel 2019-ben több mint százmillió dollárt költött egy bostoni startupra. A Molecular Infusions a marihuána fő pszichoaktív hatóanyagával, a tetrahidrokannabiollal (THC) kísérletezik. Most újabb potenciális befektetésről tárgyal: 150 millió dollárért megvásárolna egy chicagói gyógyszertárláncot. Kanadában már terjed az a piaci pletyka, hogy Wrigley tőzsdére vinné a céget, de ő cáfolta ezt az értesülést.
Wrigley mindössze három év alatt afféle új generációs kannabiszvállalkozássá fejlesztette a Parallelt. Azt a célt tűzte maga elé, hogy felépíti az első mainstream marihuánabrandet, ezért olyan ismert cégóriások vezetőivel és tanácsadóival töltötte fel a menedzsmentjét, mint a Coca-Cola, a Walgreens és a Patrón Spirits. Merthogy arról álmodik: egy nap a kannabiszbirodalom legalább akkora vagy még nagyobb lesz, mint a családi rágógumiüzlet, amit 2008 márciusában 23 milliárd dollárért adott el.