Látszólag nem csökkennek a bérek, de az emberek mást tapasztalnak
A 2020 márciusában nálunk is megjelenő koronavírus-járvány olyan válsághelyzetet hozott magával, ami – közvetve vagy közvetlenül – súlyosan érintett több gazdasági ágazatot is. Eleinte mély gazdasági válságtól, a fizetések drasztikus visszaesésétől, komoly mértékű munkanélküliségtől kezdtünk félni.
A járványhelyzet első éve után már van némi rálátásunk annak hatásaira. Az eddigi adatokból készült statisztika alapján Magyarországon nem csökkentetek a fizetések, sőt, továbbra is fennáll a járvány előtti bérnövekedés. Ezt olvasva bizonyára sokan felhördülnek: a dolgozó emberek egészen mást tapasztalhatnak.
HOGYAN REAGÁLTAK A CÉGEK A VÁLSÁGRA?
Jelenleg a covid harmadik hullámát éljük, és az elsőhöz hasonlóan nagyon sok vállalat kényszerült részben vagy egészben leállni.
Egyre több autóvásárló mérlegel, hogy váltson-e elektromos autóra. A döntést megkönnyíti a javuló hatótáv, a fejlődő töltőhálózat és az egyre gazdagabb modellválaszték.
Jelenleg az autómárkáknak nem nagy üzlet az elektromos autó, a Tesla autóipari profitja is jórészt abból ered, hogy értékesíti környezetszennyezési kvótáit. De ez legyen a részvényesek baja, mert más téren az elektromos autó nagyon is vonzó.
HA NEM VAGY TERÜLETI KÉPVISELŐ, JÓ LEHET A VILLANYAUTÓ
Egy modern elektromos autó akkumérettől, hőmérséklettől és sebességtől függően úgy 120–500 kilométert tehet meg két feltöltés között. A villanyautók piacán 2020-ban piacvezető Volkswagen háromféle akku-kapacitással gyártja az ID.3-at, körülbelül 230–330 vagy 300–420, illetve 390–550 kilométer közötti valós hatótávval.
Mivel itthon a legtöbb elektromos modell második vagy harmadik autóként szolgál, akár heti egyszeri töltés is elég lehet. Sima konnektorról lassú a töltés, cserébe 230 voltos csatlakozóból rengeteg van. A töltésnek vannak sokkal gyorsabb módjai is, akár váltóáramról (AC), akár még gyorsabban, egyenáramról (DC) töltenél.
1500-NÁL TÖBB NYILVÁNOS TÖLTŐPONT
Nézz körül, mennyi töltőpont létesült az utóbbi években diszkontáruházak és bevásárlóközpontok parkolójában, közterületeken vagy autópályás benzinkutakon! A hálózat fejlesztésre szorul és bővül is, de már most nagyjából 1500 nyilvános töltőpont várja Magyarországon a villanyautók és a konnektoros hibridek gazdáit.
De elektromos autóval akkor könnyű az élet, ha adott számodra egy működő és sosem foglalt töltőpont. Érdemes otthon fali töltőt létesíteni, ennek költsége kiviteltől függően 300–500 ezer Ft, ha fejleszteni kell az ingatlan áramhálózatát is. A rendszert napelemmel is kombinálhatod, amire elérhető állami támogatás is igénybe vehető, akárcsak – időnként – villanyautó vásárlásához. Egy 7–11 kW teljesítményű otthoni berendezéssel a napi töltés 20 másodpercet vesz el az életedből: 10 mp, amikor hazaérve csatlakoztatod a fali töltőt és újabb 10 mp, amikor indulás előtt visszaakasztod a töltőfejet.
HULLADÉK, ZAJ, FÜST: A KÖRNYEZET HÁLÁS A VILLANYAUTÓÉRT
A villanyautót nemcsak magadnak veszed. A legkézenfekvőbb előnye a légszennyezés visszafogása, mert az elektromos motor helyben nem bocsát ki káros anyagot és az erőművi szennyezést könnyebb kontrollálni, mint temérdek magánautóét. A belső égésű motorokkal szemben a villanyautó akkor sem lesz környezetszennyező, ha használat közben a gyárban beszerelt kipufogógáz-ártalmatlanítási eszközök működésképtelenné válnak. Előny a zajártalom visszafogása is. A gumisurrogás marad, a motorzúgás és a kipufogózaj viszont megszűnik. Jót tesz a környezetnek a szállópor-szennyezés mérséklése, mert a villanyautó lassítás közben áramot termel az elektromos motorral, így a fékje alig dolgozik és kevesebb szálló por jelenik meg a levegőben. Ha nagyon zöld szeretnél lenni, akkor pedig a saját magad által megtermelt áramot töltöd az autódba. Ez az igazi megoldás!
Egy elektromos autó után nem marad annyi veszélyes hulladék, mint a belső égésű motorú kocsik után, legyen az motorolaj, kopott kuplung, vállas féktárcsa, rozsdás kipufogó. A nagyfeszültségű akkumulátorok begyűjtése, hasznosítása és végül ártalmatlanítása megoldott a civilizált országokban. Az elektromos autózás racionális, örömteli és környezetbarát közlekedési mód. Itt az ideje beszállnod?
Lubics Szilvia hosszútávfutó és ultramaratonista, az Ultrabalaton és a Spartathlon többszörös győztese. Civilben fogorvos, három gyermek édesanyja. Baji Balázs világbajnoki bronzérmes és Európa-bajnoki ezüstérmes magyar gátfutónk, félállásban állatorvosként dolgozik. Szilviának és Balázsnak a nap minden perce számít, és mindkettejüket ugyanaz a három szabály segíti a hatékonyságban.
Január óta hárommillió forinttal támogatja az állam a gyerekeseket abban, hogy felújítsák, korszerűsítsék azt a lakásukat, amiben élnek. Ez nagyon vonzó lehetőség, különösen azért, mert szokatlanul széles kört érint. Nem a befizetett adóból jár vissza valamennyi, nem kell hozzá házasságban élni, és nem kell hozzá új gyereket vállalni se, elég, ha már van egy. Noha a konstrukció utófinanszírozású, tehát előbb kell felújítani, és utána lehet kérni a támogatást, április 20-ig már háromezer család elvégeztette a melót, összegyűjtötte a számlákat, és beadta az igényét. Ezernek pedig már ki is fizette a kincstár a kért összeget. Áprilisban volt néhány szabályváltozás is, ezekkel együtt összefoglaljuk az otthonfelújítási támogatással és a hozzá kapcsolódó hitellel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat, dilemmákat és buktatókat.
Beau Wrigley amerikai milliárdos ezúttal kannabiszbirodalmat épít, és új cége, a Parallel talán még nagyobb lesz, mint az egykori családi rágógumicég – méghozzá nem azon az áron, hogy a kuncsaftok jól beszívnak. Az amerikai Forbes cikkében magyar szál is előkerül.
Miután rájött, hogy a horgolás nem egyenlő a nagyi terítőjével, kitanult egy különleges technikát, és belevitte finoman feminista énjét. Farkasvölgyi Orsi ma abból él, amiből mindig szeretett volna: reggel felkel és alkot, az utóbbi időben horgolt hősnőket tervezett.