Fokozatosan és alaposan alakul át az itthon élő befolyásos magyar nők listája, ahogy az évek során erősödik egy tendencia Magyarországon: egyre inkább az érvényesül, aki közel van az államhoz. Üdítő és ritka színfolt, aki saját vállalkozással és egyéb szakmai-társadalmi tisztségei által jut kapcsolatokhoz és hatalomhoz. Közben több száz fős shortlistjeinket elemezve továbbra is nehéz kijelenti, ki itthon egy személyben a legeslegbefolyásosabb, ki az, aki igazán megérdemli a második és a harmadik helyet. Annyi biztos: aki itt van, az számít.
Írta és szerkesztette: Bánlaki D. Stella, Bujdosó Bori, Panyi Szabolcs. Közreműködött: Gólya Ágnes
Az elmúlt év járványválsága alapvetően másként érintette a legbefolyásosabbakat, mint a magyar nők többségét: nem veszítették el állásukat, anyagi lehetőségeik folytán könnyebben oldották meg gyermekeik felügyeletét az iskolabezárások alatt, és akad köztük, aki a Covidtól védő oltáshoz is soron kívül hozzáfért. De a kihívások őket sem kerülték el: krízismenedzsment, vitarendezés, piaci alkalmazkodóképesség és vezetői empátia nélkül mind felsültek volna. A Forbes 2021-es listáján rendhagyó módon a szereplők közül is vallanak néhányan elmúlt évükről.
Módszertan A magyar Forbes hetedszer készítette el a legbefolyásosabb magyar nők listáját – talán a legszubjektívebb listánkat mind közül. A legnagyobb jelentőségük azért itt is a konkrétumoknak volt (például, hogy az adott vezető milyen pozíciókat tölt be, mekkora büdzséért és létszámért felel, mennyi és milyen típusú szereplést vállal), és fontos volt, hogy az elmúlt egy év alatt a korábbiakhoz képest hogyan változott mindez, milyen eredményeket ért el, merre ível a karrierje vagy az általa vezetett cég, intézmény pályája. Utóbbinak köze lehet ahhoz is, hogy a vezető mennyire ápol jó kapcsolatokat a piac és az ország más befolyásos vezetőivel, milyen lobbierővel bír a piaci szervezetekben, a kormányzati körökben vagy nemzetközi szinten. Képletesen: hány telefonnal éri el a miniszterelnököt, és ha az fel is veszi a telefont, megfontolja-e a kérését.
A pandémiás helyzet kiváltotta visszaesés ellenére az AKH tavaly is újabb beruházásokat és fejlesztéseket eszközölt annak érdekében, hogy ügyfelei Magyarországon egyedülálló kényelemben és biztonságban intézhessék gumiabroncsaik beszerzését és szerelését.
Az 1995-ben alapított Abroncs Kereskedőház Kft., azaz az AKH tavaly ünnepelte 25. születésnapját. A cég az elmúlt években nagy fejlődésen ment keresztül: az alapvetően gumiabroncsok, de egy ideje már más termékek, mint például kenőanyagok kereskedelmével foglalkozó vállalkozás árbevételének még mindig 70 százalékát a nagykereskedelem adja, de egyre erősebbek a pozícióik a végfelhasználók kiszolgálásában és az online kiskereskedelemben is. „Családi vállalkozásból indulva lettünk stabil top 500-as vállalat, hat országban vagyunk jelen, és a gumiabroncsok piacán számos kategóriában vagyunk piacvezetők Magyarországon. Exkluzív vagy félig exkluzív forgalmazói vagyunk a legjobb japán és koreai márkák közül a Falken, a Toyo, a Kumho és a Nexen gumiabroncsoknak, és a Castrol kenőanyagoknak is. Egyedülálló raktárkapacitásunk és -készletünk is segít abban, hogy a Magyarországon felszerelt gumiabroncsokból minden harmadikat mi adunk el” – sorolja a büszkeségre okot adó tényeket Penziás Gábor tulajdonos és vezérigazgató.
ÚJRAINDÍTOTT FEJLESZTÉSEK
A tavalyi év történései természetesen az AKH-t is érzékenyen érintették. Az emberek kevesebbet használták autóikat, elhalasztották az új gumiabroncsok vásárlását, voltak olyan hetek, amikor 50-60 százalékos visszaesést is mértek. Ennek ellenére, folytatták, sőt fel is gyorsították a korábban elhatározott fejlesztéseket, beruházásokat.
„Nyitottunk egy új szervizt, integráltunk egy 2019-ben felvásárolt céget, így saját, budapesti hálózatunkban immár 14 szervizben tudjuk fogadni az ügyfeleket” – mondja el Penziás Gábor. Talán ennél is fontosabb, hogy az időpontfoglaló rendszer átalakításával a cégnél megoldották, hogy saját szervizeikben az ügyfelek online bejelentkezve és fizetve, minden személyes érintkezés nélkül le tudják cseréltetni gumiabroncsaikat. „Az AKH-nál mindig az volt a mottónk, hogy ügyfeleink minden egyes nap biztonságosan közlekedhessenek. Tavaly a biztonság sajnos új értelmezést is nyert, de mi ebben a helyzetben is mindent megteszünk” – hangsúlyozza a cégvezető.
Az AKH saját, gumi.hu címen elérhető webshopja abban is egyedülálló, hogy az ügyfeleket a rendeléstől a szerelésig végig tudja vezetni, tehát az új gumiabroncsot vásárlók rögtön a megrendelés után szervizidőpontot is tudnak foglalni, a cég pedig már a műhelybe szállítja ki a gumit, ahol a lefoglalt időpontban sorban állás nélkül szerelik fel azokat. Ez a szolgáltatás, nemcsak az AKH saját szervizeiben, hanem mostanra már országosan több mint 200 szervizponton elérhető.
„Vannak olyan termékek, mint például egy kenyérpirító, amelyet megvásárol valaki, otthon pedig bedugja és használja, de a gumiabroncs nem ilyen, azt fel is kell szakszerűen szerelni. Ezért is volt fontos ennek a rendszernek a fejlesztése, hiszen így felesleges szállítási díj és cipekedés nélkül az egész folyamatot néhány kattintással el lehet intézni, akár egy telefonról is. Ez egyedülálló Magyarországon” – mondja Penziás Gábor.
MINDENKIRE VIGYÁZTUNK ÉS TESSZÜK EZT MOST IS
Az ilyen fejlesztések egyszerre szolgálják az ügyfelek kényelmét és biztonságát – ahogy az is, hogy az AKH-nál magánszemélyek, valamint flottakezelők által tárolt több százezer gumiabroncs állapotát minden szezon előtt ellenőrzik és a gumicsere előtt tájékoztatást küldenek.
A kollégáik egészsége mellett a munkahelyek megőrzését is prioritásként kezelték. „Ez egy stratégiai döntés volt, hogy egyetlen munkavállalót sem küldtünk el, sőt még beruházásokat is eszközöltünk – fejti ki Penziás Gábor, aki az idei évre is további fejlődést remél. – Tervezzük, hogy tovább bővítjük saját kiskereskedelmi szervizhálózatunkat. Úgy tűnik, megfordult egy trend, mely során a korábban az autózástól elforduló fiatalok körében egyre jobban nő az autóvásárlási kedv. Tudjuk, hogy a gumiabroncs egy kötelező vásárlás, kevesen kelnek fel azzal reggel, hogy milyen új és szuper gumikat fogok most rendelni, de ha már erre szükség van, akkor nálunk a legnagyobb kényelemben és biztonságban lehet ezt lebonyolítani országosan.”
Külön utakon, tulajdonosként egymástól függetlenül, de továbbra is együttműködve folytatják a Szamos család harmadik generációjának tagjai. Több mélyponton és az állandó válságkezelésen túl, egyre optimistábban.
Teljes vagy majdnem teljes leállás, kimerítő válságkezelés után igen optimistán és felkészülten várják az újranyitást a Zing Burgernél, a Biohairnél és a legnagyobb rendezvényszervező-keresőnél. Történetek leépítésről, kényszerhelyzetekről, próbavágásról, puskaporos hordóról, leereszkedésről.
Ez egy olyan sztori volt, hogy vagy exit lesz a vége, vagy kuka. Így is meglepetés volt, hogy a Cisco mindössze három évvel az alapítás után bejelentkezett, majd felvásárolta a magyar Banzai Cloudot. Exkluzív részletek a kiemelkedő üzlet hátteréről Molnár Andrástól, az utolsó befektetési körben vezető szerepet játszó Portfolion vezérigazgatójától és Flautner Krisztiántól, a Banzai Cloud társalapító ügyvezetőjétől.