2011-et írunk, Jakabovics Tibor csilingelő barna fiolákkal megpakolt IKEA-s zsákkal száll le egy nagyvárosi pályaudvaron. Először pár üveggel, aztán pár százzal, nem sokkal később több ezerrel. A saját fejlesztésű bőrmegújító keverék híre villámgyorsan terjedt. „Rövid idő után már ismeretlenek is megkerestek, hogy kérjenek az oldatból, amit az esszenciára alapoztam. Vettem a gyógyszertárban egy rakás barna üveget. Megtöltöttem őket, és elvonatoztam velük a városba. Amikor hazaértem a tanyára, ahol akkoriban kutattam, szólt a telefon. Az az érdeklődő volt, akivel pár órával azelőtt találkoztam. Lelkesen azt mondta: minden elfogyott, rengeteg üvegre lenne még szükség!” Így kezdődött a Lavylites történetének gazdasági fejezete.
HOLISZTIKUS SZEMLÉLET
Tibor kíváncsi, kreatív elme, aki nagyon tud hinni mindenben, ami előremutató. Az általa alapított Lavylites nem csupán kozmetikai márka: organizáció, amely évről évre egyre többféle tevékenységet ölel magába. A Lavylites legfőbb „terméke” maga a Lavylites mint jelenség. Kozmetikai brandjének nincs kifejezett marketingje, az egyedi mesterkeveréken alapuló krémek és permetek jó híre szájról szájra terjed. Azt, hogy a készítmények működnek, mutatja az is, hogy 10 vásárlóból 7 újra vásárol terméket, ami egészen ritka a kozmetikai iparban. Így nem is csoda, hogy – ahogy Tibor is meséli – a márka organikusan, magától vált népszerűvé. „Ha nekem ezt valaki elmeséli, nem hiszem el. Nem volt üzleti terv, eszem ágában sem volt vállalatot alapítani. Volt egy ötlet és egy rendkívüli anyag, amit engedtem az ismerőseimnek kipróbálni. Kiderült, hogy hatásos és attraktív” – mondja. A sikerhez biztosan hozzájárult, hogy Tibor környezete támogatta szokatlan megközelítéseit, és holisztikus látásmódja is segített valami egészen egyedit létrehozni. Az egyetem után nem ült be egy kutatólaborba: bejárta Dél-Amerikát, a Közel-Keletet és a Himalája vidékét, elmélyült a sámánok gyógyító technikáiban, a természetes gyógymódokban is. „Jó megtalálni az átjárót más civilizációkba is, és ezeket az élményeket elhelyezni a mi tudásrendszerünkben” – meséli.
A 2000-es évek elejére már látta, hogy az egyik ötlete, ami egy speciális transzferálási eljáráson alapult, megbízhatóan és biztonságosan megvalósítható, nem csak laboratóriumi körülmények között. Ez jelentett alapot ahhoz a bizonyos esszenciához, amit Tibor megmutatott a környezetének, és a pozitív visszajelzések vezettek el végül a gazdasági tevékenységhez. A Lavylites 2013-ban alakult, és az elmúlt években olyan forgalomnövekedést produkált, ami a legnagyobb világcégekre sem jellemző. „Már az első hét évben sokmillió termék-
egységet adtunk el. Furcsa érzés kimondani, de egyike vagyunk a világ leggyorsabban növekvő kozmetikai márkáinak” – mondja.
Tibor kutatásának kiindulási pontja egy égési sérülés volt, de az azzal kapcsolatos felismerések más területen is felhasználhatók. „Oxigénben gazdag környezetben élünk, és szép lassan elégünk” – mondja Tibor. „Ennek következményeképpen idővel az oxidációs öregedési folyamat jeleit tapasztaljuk magunkon” – magyarázza. Ahol a hagyományos kozmetikumok elérik a határaikat, ott kezdődnek a Lavylites kreációi. Holisztikus módon, több csatornán hatnak a szervezetre. Az egyik útvonal a bőr áteresztőképessége, de hatnak illattal, színnel és számtalan más módon is. „Tudatos és tudattalan módon is segítik a befogadót a kibontakozásban, testileg és lelkileg. Nem kendőzőszereket adunk az embereknek. Azt szeretnénk, hogy belülről jövően érezzék magukat fiatalnak, és harmóniát sugározzanak.”
Bőrünk a legnagyobb felületű szervünk, masszív védőfal, de kapu is. Ha megfelelő anyagokat megfelelő módon transzferálunk a bőrön át, megfelelő mélységbe jutnak és egész lényünkre hatnak. Arra, hogy a termékek különleges összetétele jól hasznosul, garancia a márka mögötti igen fejlett technológia, a kutatói együttműködések és a saját laboratórium. „Biokémiával, molekuláris- és sejtbiológiával foglalkozó szakember egyaránt dolgozik nálunk. Az intézet megalapításával egyidőben olyan szigorú minőségi szabályokat hoztunk létre, amelyek a legnagyobb multinacionális cégekre sem jellemzőek. Hosszú távú hatásvizsgálatok is történnek, ami szintén ritkaságnak számít kozmetikai területen” – mondja az alapító.
A MEGOLDÁS A KEZÜKBEN VOLT
A termékek tulajdonságai közül kiemelkedik fertőtlenítő hatásuk, aminek a járvány alatt még fontosabb szerepe lett. A bőr fertőtlenítése szükséges rossz, mivel a magas alkoholtartalmú fertőtlenítők, de még a szappantartalmúak is károsítják a bőrsejteket. Tibor már tavasszal elkezdett gondolkodni a megoldáson, és rájött, hogy az már ott van a termékekben. „Alappal feltételezhető volt, hogy készítményeim nemcsak ápolják, de fertőtlenítik is a bőrt. Felkértük az elismert műszaki ellenőrző szervezetet, a TÜV-öt, hogy vizsgálja be két piacvezető termékünket. Ennek eredményeképp a nemzetközi sztenderdeknek megfelelően a világon az elsők között fertőtlenítő hatású kozmetikumnak minősítették két készítményünket” – tudjuk meg.
Az alapító által megálmodott mesteresszencia létrehozásához különleges érzék kell. „Az esszencia receptje és gyártása is titkos, máig magam törődöm vele, ez nehezen és csak hosszú idő alatt átadható tudás. Lenyűgöző természettudományos jelenségek együttese alkotja és igen kifinomult technológiával készül: a szabad szemmel látható és már nem látható tartományban egyaránt végzek eljárásokat. A komponensek támogatják egymás hatását, és igazi bőséget kínálnak fel az élő szervezetnek. Élőség-esszenciának nevezem, amikor költői kedvemben vagyok” – mondja mosolyogva.
A Lavylites ma is nagyon hálás a támogató közösségnek, amely életre hívta. „Köszönöm a bizalmukat. Tudom, hogy méltók vagyunk rá, hiszen a gyártás, a logisztika és a minőség mind első osztályú” – mondja Tibor. Több mint 30 országban vannak hivatalosan jelen, hamarosan a 10 milliomodik egység is eléri a felhasználóját. Lelkes és professzionális értékesítő partnerek támogatják a webshop működését. Jelenleg 30-nál is több termékük van spray és krém formájában. Kézbe venni is élmény őket, köszönhetően az egyedi termékdizájnnak, amely szintén az alapító víziója alapján született meg. Azt, hogy a készítmények valóban kimagaslóak, igazolják a vásárlói visszajelzések, a nemzetközileg elismert J. S. Hamilton Intézet nagyon jó teszteredményei és a versenyeredmények is. „2020-ban beneveztek minket, és így részt vettünk a legnagyobb kozmetikai márkák világszintű megmérettetésén, a Global Beauty & Wellness Awards-on, ahol a legprogresszívabb és legfenntarthatóbb termékeket keresik.” A 300 nevezésből elhozták a leggyorsabb növekedésért járó fődíjat, míg a leginnovatívabb, pandémiaellenes bőrápoló kozmetikum a Lavyl Auricum lett, és megkapták a leginnovatívabb anti-aging krém különdíját is.
A Lavylites nemcsak egyedi kozmetikumokat fejleszt, hanem társadalmi-környezetvédelmi innovációkat is létrehoz, amelyekhez bárki csatlakozhat. „Ez a kettes számú szívszerelmem. Tárt karokkal várjuk a tehetségeket, felkaroljuk az innovatív projekteket, ha azok elősegítik a az egymással, illetve a környezetünkkel való harmonikus együttélést, a minőségi életet. Mozgásprogramot fejlesztünk, oktatási és egészségügyi intézményeket támogatunk, kortárs művészekkel, fiatal formatervezőkkel dolgozunk együtt. Legújabb, GreenArk nevű zöld programunk összekapcsolja a természetes vizek hőszabályozásának kérdését a partmenti területek újrafásításával. Én úgy száz napja tartom magam ahhoz a fogadalmamhoz, hogy minden egyes napon elültetek egy fát. A faültetés élőség-rituálé is. Aki gyakran csinálja, az függővé válik, a legjobb értelemben.”