Ez egy olyan sztori volt, hogy vagy exit lesz a vége, vagy kuka. Így is meglepetés volt, hogy a Cisco mindössze három évvel az alapítás után bejelentkezett, majd felvásárolta a magyar Banzai Cloudot. Exkluzív részletek a kiemelkedő üzlet hátteréről Molnár Andrástól, az utolsó befektetési körben vezető szerepet játszó Portfolion vezérigazgatójától és Flautner Krisztiántól, a Banzai Cloud társalapító ügyvezetőjétől.
A Portfolion bő egy évvel a Banzai alapítása után, 2018-ban fektetett be a cégbe. Mit láttatok a sztoriban? Molnár András (A): A technológia szintjén és részleteiben is nehezen érthető cég volt, bonyolult üzleti modellel, miközben a szektor is állandó útkeresésében van. Mátyás János nagyon tisztán tudta elmagyarázni, mi az a paradigmaváltás, ahogyan a vállalatok és a felhasználók valójában kezelni akarják a felhőt – nagyon ritka, hogy ennyire letisztult vízióval rendelkezzen egy vezető egy ilyen bonyolult területen. Kockázatitőke-befektetőként láttuk, hogyan illeszkedik ez az egész egy nagyobb trendbe. Az alapítók egymást jól kiegészítő, de különböző háttérrel, komoly track recorddal rendelkeztek, ami szintén hitelesítette a közös munkát.
Utóbbi mennyire számított? Főleg Mátyás János miatt kérdezzük, aki egy cégét eladta már a Clouderának (korábban Hortonworks). A: Ez csak az egyik eleme volt a döntésünknek, örültünk, hogy olyan tapasztalt alapítóra találtunk, aki már járt a startupléttel együtt járó rögös úton. Krisztiánt régebbről ismertem, kérdeztem korábban is befektetési ötletekről, technológiáról. Megkértem, hogy üljön le Mátyással és Csendes Miklóssal (a Banzai Cloud alapítói – a szerk.), csak igyanak meg egy kávét. Volt bennem egy mögöttes szándék, hogy találkozzanak. Pár hét egyezkedés és tárgyalás után végül velünk együtt Krisztián is beszállt, ami nemcsak validáció volt a számunkra, hanem lényegében felállt a „dream team”: technológia, sales, operáció.
A vírushelyzet szinte minden szektorban változásokat idézett elő, a vásárlói attitűd is átalakult, felülírva az éves várakozásokat. A tetőfelújítási tervek szintén módosultak, amelyre a Terrán Tetőcserép Gyártó Kft. által készített kutatás is rávilágított. Ám a vállalat mégis az egyik legsikeresebb évet zárta 2020-ban. Milyen lépések vezettek idáig, és hol tart most a cég? Tóth Szabolccsal, a Terrán regionális marketing igazgatójával beszélgettünk.
A Terrán tavaly ünnepelte 100 éves évfordulóját, mégsem abból a szempontból volt rendkívüli az év, mint ahogyan készültek rá. Hogyan értékeli az elmúlt időszakot?
A váratlan és hirtelen gazdasági visszaesés hatása az építőiparban is megmutatkozott. Akik 2020-ra terveztek építkezést vagy házfelújítást, a megváltozott anyagi helyzet okán újra kellett, hogy tervezzék kiadásaikat.
Nekünk is át kellett gondolni a beütemezett lépéseket, de a szempontjaink között elsőként szerepelt az egészségvédelem, a kollégák munkavégzésének támogatása, valamint a még intenzívebb kommunikáció a vásárlók felé, hogy a lehető legnagyobb mértékben segítsük őket, bármilyen döntést is hoztak otthonuk felújításával kapcsolatban.
Ezek megvalósítása több területen fejlesztési feladatokat vont maga után, ugyanakkor a gyártás tekintetében is újabb mérföldkövekhez érkeztünk. Bár klasszikus értelemben nem ünnepeltük meg a centenáriumot, az évfordulóhoz méltó eredményeket tudtunk felmutatni. Ráadásul 2020 ismét gazdag volt elismerésekben is, például a floridai gondozásban megjelenő Energy CIO Insights magazin napelemes tetőcserepünkkel Európa legjobb 10 napelem technológia szolgáltatója között ismerte el a Terránt. Emellett 2021-et is egy fontos mozzanattal indítottuk: betoncserepeink elnyerték a Hazai Termék védjegyet.
Melyek voltak a legmeghatározóbb mozzanatok, amiknek a sikeres évzárást köszönhetik?
A sikert a 100 év munkája, döntései alapozták meg, de a gyors reakció és az alkalmazkodás képessége az egyik legfontosabb tényező, valamint az innovációra való folyamatos törekvés.
A digitalizáció átszövi a mindennapjainkat, a home office pedig még inkább rávilágított arra, hogy bármilyen eljárás, amelyet informatikai alapokra építve automatizálni tudunk, nagymértékben hozzájárul a munkavégzés támogatásához. Volt olyan platform, amit márciusban tipikusan a helyzetre reagálva hoztunk létre kollégáink számára.
Átadtuk Kunszentmiklóson található gyárunk második üzemét, Elegant néven új felületkezelési eljárást vezettünk be, és megújult síktermék-portfóliónk.
Tartalmi, strukturális és design szempontból is teljes mértékben átalakítottuk tetőépítőknek szóló tematikus portálunkat, a Tetőtépítek.hu
oldalt, hogy a lehető legmagasabb szinten támogassuk és megkönnyítsük a meglévő és leendő vásárlók számára az információszerzést. Ez a komplex, online tudástér igazán nagy segítséget jelenthet a felhasználóknak a napvilágot látott finanszírozási lehetőségek tükrében is.
Hogyan fejelhetőek meg az eddig elért eredmények?
Úgy, hogy mindig csak előre tekintünk. A Generonnal például elérkeztünk arra a pontra, hogy a gyártásához önálló egységet építünk, ahol az alkalmazott technológia és gyártósor valóban különleges lesz.
Könnyen ottragadhat az ember két falu között lemerült aksival, ha nem gondolja át az utat. Az e-autók előnye a városban, autópályákon jön ki, vidéken egyelőre sok matekozást igényel, hogy ne jöjjünk zavarba még a töltőpont előtt. A piaci szereplőket semmi nem sürgeti, kevés a jogszabályi kötelezettség, és az utakon sem gurul annyi villanyautó, hogy megérné fejleszteni a hálózatot.
Fokozatosan és alaposan alakul át az itthon élő befolyásos magyar nők listája, ahogy az évek során erősödik egy tendencia Magyarországon: egyre inkább az érvényesül, aki közel van az államhoz. Üdítő és ritka színfolt, aki saját vállalkozással és egyéb szakmai-társadalmi tisztségei által jut kapcsolatokhoz és hatalomhoz. Közben több száz fős shortlistjeinket elemezve továbbra is nehéz kijelenti, ki itthon egy személyben a legeslegbefolyásosabb, ki az, aki igazán megérdemli a második és a harmadik helyet. Annyi biztos: aki itt van, az számít.
Teljes vagy majdnem teljes leállás, kimerítő válságkezelés után igen optimistán és felkészülten várják az újranyitást a Zing Burgernél, a Biohairnél és a legnagyobb rendezvényszervező-keresőnél. Történetek leépítésről, kényszerhelyzetekről, próbavágásról, puskaporos hordóról, leereszkedésről.
A legbefolyásosabb magyar nők listáján idén debütáló Somogyi Hajnalka huszonévesen lett a Trafó Galéria vezetője, majd első és azóta is egyetlen magyarként elvégezte a világ egyik legelismertebb kurátori képzését New Yorkban. 2015-ben mindenféle állami támogatás nélkül megalapította kollégáival a tudatosan különutas, független kortárs művészeti fesztivált, a budapesti Off-Biennálét, amelynek idén már a harmadik kiadását tartják.
Frank Slootman nem szokott vállalkozásokat alapítani, de az üzleti világ történetében még senki sem tudta annyiszor jackpottá alakítani mások ötleteit, mint ő. Több mint 80 milliárd dollár értékű cégével, a Snowflake-kel és minden idők legnagyobb értékű szoftver-IPO-jával újraírta a játékszabályokat.