Mára egyértelmű, hogy azok a vállalkozások, melyek képesek a működésüket innovatív módon összehangolni a fenntarthatósági célokkal, napjaink véleményvezéreivé válnak. Segítenek megtanítani azt az újfajta társadalmi felelősségvállalást, ami megoldást nyújt az éghajlatváltozás problémájának kezelésében az üzleti életben. A VELUX tetőtéri ablakok gyártásában piacvezető márka CEE régiójának alelnöke, Mészáros Krisztián személyesen is motiváltnak érzi magát, hogy egy olyan mintavállalatnál dolgozhat, amely jövőbemutató, fenntartható példát mutat a régió vállalkozásainak. Tavaly szeptemberben jelentették be fenntartható fejlődés stratégiájukat, amelyben elkötelezték magukat arra, hogy 2041-ig a cégcsoport eléri a teljes élettartamára vonatkozó karbonsemlegességet – ami azt jelenti, hogy a cég nemcsak jövőbeli, hanem múltbeli szén-dioxid-kibocsátásáért is felelősséget vállal. 2030-ra pedig 100%-ban szén-dioxid-semleges működést vállaltak és azt, hogy 50%-kal csökkentik teljes ellátási és értékláncuk és termékeik szén-dioxid-kibocsátását. Mészáros Krisztiánt kérdeztük.
Hogyan tervezték meg a cégcsoport által vállalt fenntartható fejlődési stratégiát?
A mintavállalati működés a VELUX cégcsoport „DNS-ében” van. Már az alapítónk, Villum Kann Rasmussen által 1965-ben megfogalmazott mintavállalat céljai is – az 55 évvel későbbi – fenntarthatósági stratégia oszlopaira épültek: a környezetvédelemre, a társadalmi és a gazdasági felelősségvállalásra. Ebbe beletartozik az is, hogy olyan termékeket állítsunk elő, amelyek hasznosak a társadalom számára. Mindez támogatja azt is, hogy a cég hosszútávon tudjon gondolkodni. 2010-ben volt egy, a mostanihoz hasonló víziós stratégiánk, ahol a 2007-es szinthez képest 50%-os szén-dioxid-kibocsátás csökkentést állítottunk fel célkitűzésként, ami meg is valósult 2020-ban. A mostani fenntartható fejlődést stratégiánk 100%-ban saját tervezésű, és közel kétéves munka előzte meg, körülbelül 100 kollégánk dolgozott a cégnél ezen a stratégián. Fontos szerepe volt a tulajdonosoknak és a menedzsmentnek, akik folyamatosan kihívások elé állították a csoportot. Mára már a fenntartható működés a szervezeti és üzleti stratégiánk része. Magasra tettük a lécet, amit az is mutat, hogy vannak benne olyan vállalások, amelyek megvalósítását egyelőre nem lehet tisztán látni. Szükséges, hogy átgondoljuk a termékeinket, a termékfejlesztést, bizonyos anyagok felhasználását. Cé-lunk, hogy 2030-ra 100%-ban szén-dioxid-semleges vállalat legyünk, 50%-kal csökkentsük teljes ellátási és értékláncunk és termékeink szén-dioxid-kibocsátását. A termékeink élettartamában nem akarunk semmilyen kompromisszumot kötni. A WWF-fel együttműködve felszámoljuk a vállalat historikus karbonlábnyomát, és ez különböző erdőtelepítési, erdőmegóvási, biológiai sokféleség megőrzésére irányuló projekteken keresztül fog történni. 2041-re, a cég alapításának 100. évfordulójára tervezzük azt, hogy vállaljuk a cégcsoport 1941 óta begyűjtött karbonlábnyomának semlegesítését, azaz 5,6 millió tonna CO2-kibocsátás semlegesítését, ez megegyezik 800 ezer uniós polgár éves kibocsátásával.
A pandémiás helyzet kiváltotta visszaesés ellenére az AKH tavaly is újabb beruházásokat és fejlesztéseket eszközölt annak érdekében, hogy ügyfelei Magyarországon egyedülálló kényelemben és biztonságban intézhessék gumiabroncsaik beszerzését és szerelését.
Az 1995-ben alapított Abroncs Kereskedőház Kft., azaz az AKH tavaly ünnepelte 25. születésnapját. A cég az elmúlt években nagy fejlődésen ment keresztül: az alapvetően gumiabroncsok, de egy ideje már más termékek, mint például kenőanyagok kereskedelmével foglalkozó vállalkozás árbevételének még mindig 70 százalékát a nagykereskedelem adja, de egyre erősebbek a pozícióik a végfelhasználók kiszolgálásában és az online kiskereskedelemben is. „Családi vállalkozásból indulva lettünk stabil top 500-as vállalat, hat országban vagyunk jelen, és a gumiabroncsok piacán számos kategóriában vagyunk piacvezetők Magyarországon. Exkluzív vagy félig exkluzív forgalmazói vagyunk a legjobb japán és koreai márkák közül a Falken, a Toyo, a Kumho és a Nexen gumiabroncsoknak, és a Castrol kenőanyagoknak is. Egyedülálló raktárkapacitásunk és -készletünk is segít abban, hogy a Magyarországon felszerelt gumiabroncsokból minden harmadikat mi adunk el” – sorolja a büszkeségre okot adó tényeket Penziás Gábor tulajdonos és vezérigazgató.
ÚJRAINDÍTOTT FEJLESZTÉSEK
A tavalyi év történései természetesen az AKH-t is érzékenyen érintették. Az emberek kevesebbet használták autóikat, elhalasztották az új gumiabroncsok vásárlását, voltak olyan hetek, amikor 50-60 százalékos visszaesést is mértek. Ennek ellenére, folytatták, sőt fel is gyorsították a korábban elhatározott fejlesztéseket, beruházásokat.
„Nyitottunk egy új szervizt, integráltunk egy 2019-ben felvásárolt céget, így saját, budapesti hálózatunkban immár 14 szervizben tudjuk fogadni az ügyfeleket” – mondja el Penziás Gábor. Talán ennél is fontosabb, hogy az időpontfoglaló rendszer átalakításával a cégnél megoldották, hogy saját szervizeikben az ügyfelek online bejelentkezve és fizetve, minden személyes érintkezés nélkül le tudják cseréltetni gumiabroncsaikat. „Az AKH-nál mindig az volt a mottónk, hogy ügyfeleink minden egyes nap biztonságosan közlekedhessenek. Tavaly a biztonság sajnos új értelmezést is nyert, de mi ebben a helyzetben is mindent megteszünk” – hangsúlyozza a cégvezető.
Az AKH saját, gumi.hu címen elérhető webshopja abban is egyedülálló, hogy az ügyfeleket a rendeléstől a szerelésig végig tudja vezetni, tehát az új gumiabroncsot vásárlók rögtön a megrendelés után szervizidőpontot is tudnak foglalni, a cég pedig már a műhelybe szállítja ki a gumit, ahol a lefoglalt időpontban sorban állás nélkül szerelik fel azokat. Ez a szolgáltatás, nemcsak az AKH saját szervizeiben, hanem mostanra már országosan több mint 200 szervizponton elérhető.
„Vannak olyan termékek, mint például egy kenyérpirító, amelyet megvásárol valaki, otthon pedig bedugja és használja, de a gumiabroncs nem ilyen, azt fel is kell szakszerűen szerelni. Ezért is volt fontos ennek a rendszernek a fejlesztése, hiszen így felesleges szállítási díj és cipekedés nélkül az egész folyamatot néhány kattintással el lehet intézni, akár egy telefonról is. Ez egyedülálló Magyarországon” – mondja Penziás Gábor.
MINDENKIRE VIGYÁZTUNK ÉS TESSZÜK EZT MOST IS
Az ilyen fejlesztések egyszerre szolgálják az ügyfelek kényelmét és biztonságát – ahogy az is, hogy az AKH-nál magánszemélyek, valamint flottakezelők által tárolt több százezer gumiabroncs állapotát minden szezon előtt ellenőrzik és a gumicsere előtt tájékoztatást küldenek.
A kollégáik egészsége mellett a munkahelyek megőrzését is prioritásként kezelték. „Ez egy stratégiai döntés volt, hogy egyetlen munkavállalót sem küldtünk el, sőt még beruházásokat is eszközöltünk – fejti ki Penziás Gábor, aki az idei évre is további fejlődést remél. – Tervezzük, hogy tovább bővítjük saját kiskereskedelmi szervizhálózatunkat. Úgy tűnik, megfordult egy trend, mely során a korábban az autózástól elforduló fiatalok körében egyre jobban nő az autóvásárlási kedv. Tudjuk, hogy a gumiabroncs egy kötelező vásárlás, kevesen kelnek fel azzal reggel, hogy milyen új és szuper gumikat fogok most rendelni, de ha már erre szükség van, akkor nálunk a legnagyobb kényelemben és biztonságban lehet ezt lebonyolítani országosan.”
Könnyen ottragadhat az ember két falu között lemerült aksival, ha nem gondolja át az utat. Az e-autók előnye a városban, autópályákon jön ki, vidéken egyelőre sok matekozást igényel, hogy ne jöjjünk zavarba még a töltőpont előtt. A piaci szereplőket semmi nem sürgeti, kevés a jogszabályi kötelezettség, és az utakon sem gurul annyi villanyautó, hogy megérné fejleszteni a hálózatot.
Kerek negyvenévesen harmadszor fut neki a könyvkiadó-indításnak, és még mindig az izgatja igazán: mitől válik élővé egy könyv, hogyan lehet köré sztorit kerekíteni. Halmos Ádám tíz év után kivált a Libriből, nem sokkal azután, hogy a cégcsoportba bejelentkezett majdani résztulajdonosnak az állami milliárdokkal felpumpált Matthias Corvinus Alapítvány. Ádám új, független kiadójához, az Open Bookshoz máris olyan sztárszerzők csatlakoztak, mint Barabási Albert-László, Edith Eva Eger, Gárdos Péter, Kepes András vagy Philip Zimbardo. Portré igazságérzetről, úthenger jellegű főnökösködésről, zen buddhizmust árasztó csacsikról és a könyvpiacon egyre menőbb big idea jelenségről.
Elmélyedtünk pár adatsorban, és megkérdeztünk néhány piaci szereplőt, hogy sikerült a tavalyi évük. A válaszok jól mutatják, hogy otthon voltunk: többet társasoztunk, de kevesebbet autóztunk.
Olaszországtól Oroszországon át Türkmenisztánig, Makótól Nyíregyházán át Szombathelyig és tovább – ahol új gyárak, raktárak vagy üzletközpontok épülnek, ott a Metál Hungária Holdingnak van munkája. Térképen a legnagyobb beruházások, amelyeken a kilencvenes évektől kezdődően az MHH végezte az oldalfalburkolást és a tetőhéjalást – a pezsgőgyáros Kreinbacher kevéssé ismert oldalát mutatjuk.
Ez egy olyan sztori volt, hogy vagy exit lesz a vége, vagy kuka. Így is meglepetés volt, hogy a Cisco mindössze három évvel az alapítás után bejelentkezett, majd felvásárolta a magyar Banzai Cloudot. Exkluzív részletek a kiemelkedő üzlet hátteréről Molnár Andrástól, az utolsó befektetési körben vezető szerepet játszó Portfolion vezérigazgatójától és Flautner Krisztiántól, a Banzai Cloud társalapító ügyvezetőjétől.