Az Európai Beruházási Bank friss digitalizációs indexén három helyet javítva, nagyon jól szerepelt Magyarország. Sok még a feladat természetesen, de már látszik, hogy kezd változni a szemlélet, a cégvezetők egyre kevésbé félnek tőle és inkább a lehetőséget látják a digitális átalakulásban.
A változó trendről és a digitalizáció széles körű terjesztéséért létrehozott Modern Vállalkozások Programjáról Kott Ferencet, az MKIK Digitalizációs Kollégiumának elnökét kérdeztük.
MIT VIZSGÁLT AZ EBB INDEXE?
A digitális infrastruktúrát, a szoftverhasználatot, a vállalkozások digitális felkészültségét és szemléletét is vizsgálták, közel 14 ezer európai és amerikai cég bevonásával. Hazánk három helyet javítva a 11. lett az uniós rangsorban. Ez főleg az erős digitális infrastruktúránknak és a cégek optimizmusának köszönhető, mivel arra is rákérdeztek, hogy terveznek-e digitális fejlesztést, és ebben a dimenzióban a 7. helyen végeztünk, ami kimagaslóan jó eredménynek számít. (Források: EIBIS DIGITALISATION INDEX 2020, 2021)
A covid harmadik hulláma utáni időszak is az élet minden területén felszabadulást, eufóriát hozott. Nem volt ez másként az MKB Bank esetében sem, ahol szép eredményeket hozott a nyár. Balogh Péterrel, az MKB Bank nagyvállalati ügyfélkapcsolati igazgatójával a nyári eredményekről és az MKB Bank utolsó negyedévi terveiről beszéltünk.
Az MKB Bank nagyvállalati ügyfelei jelentősen megerősödve vághatnak neki a következő időszaknak, és erre a bank okkal lehet büszke.
Szeptember 1-től folytatódik a Növekedési Kötvény Program, ami várhatóan továbbra is jelentős érdeklődést vonz. Milyen eredményeket vár az év hátralevő részében ezen a területen?
Az MNB megítélése szerint érdemes a programot folytatni, hiszen a nagyvállalati kereslet továbbra is jelentős. A potenciális kibocsátók igénye a bővített keretet is kitölti, és ebben a MKB Bank is aktív szerepet vállal.
Az MNB kamatemelései milyen változásokat hoztak a termékek keresletét illetően?
Az alapkamat emelése mindenhol éreztette hatását a hitelpiacon. Mindez átrendeződést hozott ebben a szegmensben, ami érthetően kivárást indukál a vállalatok részéről. A fix kamatozású hitelek érzékelhetően felértékelődtek.
Az ingatlanpiacon hektikus mozgások tapasztalhatók a covid megjelenése óta. Merre tart – ennek tükrében – az ingatlanfinanszírozás az MKB-nál?
Jelentős átrendeződést generált a covid az ingatlanpiac egyes alszegmenseiben. A járvány hullámainak kiszámíthatóbbá válásával most egyfajta visszarendeződést láthatunk, de óvatosság érzékelhető a piacon. Most például azok az ingatlanok a keresettebbek, amelyek a legszigorúbb járványügyi előírásoknak is megfelelnek.
Milyen új feladatok várhatók az ESG területén a nagyvállalatok életében?
Az utóbbi időszakban a piac egyik leginnovatívabb és leginkább formálódó területe az ESG, amelynek az MKB Bank az egyik legaktívabb szereplője. Különösen jellemző az aktivitás az agráriumban. A másik az energiapiac, hiszen itt összpontosul a legnagyobb környezetkárosító hatás. A harmadik fontos terület a járműipar, érthető, hogy itt is változásokat kell elérnünk. Az MKB mindhárom területen aktív, utóbbi kettőben már korábban is jelentős szerepet vállalt. Az MKB saját hozzáadott értékeivel is igyekszik gyorsítani ezeknek a feltételeknek a megvalósulását.
Az MKB Bank nagyvállalati szegmensében milyen eredményeket realizáltak a covid harmadik hulláma utáni időszakban?
A növekedési ütem valamikor tavasszal gyorsult fel, és ez a lendület az egész nyáron kitartott. Úgy gondolom, hogy ez a tempó most lassulni fog, azonban a pozitív hangulat megmarad.
Mi kell minden vállalkozáshoz a háromfős pékségtől elkezdve a könyvelőirodán és a reklámügynökségen át az autógyárig vagy egy vasúttársaságig? Energia. Az MVM Next ezt kínálja nemcsak a lakossági, de a B2B-szegmensnek is, legyen szó akár elektromos áramról, akár földgázról. A vállalat nem csupán szinte felfoghatatlan mennyiségű energiával, de kiváló ügyfél-elégedettségi mutatókkal is büszkélkedhet.
A hazai startupvilág meglehetősen túlfűtött állapotban van, majdnem minden területen sorakoznak az ambiciózus cégek, az egészség(ügy) frontján is egyre többen próbálnak érvényesülni. Körképünkben rangsor nélkül mutatjuk be a piacképes kezdeményezéseket. Olyanokat, amik még nem léptek piacra, és olyanokat is, amelyeknek már milliárdos árbevételük van.
Az elmúlt évtizedben a Xiaomi írta a globális techpiac egyik legnagyobb sikertörténetét, amely még messze nem ért véget. A folyamatos innováció mellett elkötelezett gyártócég a hazai fogyasztókat is meghódította, olyannyira, hogy bizonyos termékszegmensekben már piacvezető. Az új 11T szériáról, valamint az okostelefonok jövőjéről is beszélgettünk Wagner Tiborral, a Xiaomi Technology magyarországi vezetőjével.
Skybar, extra szabadnapok, halastó – egyre kreatívabbak a cégek abban, hogyan növeljék kollégáik elégedettségét. Nem véletlenül: a gyakran pozíciót változtató job hoppereknek kedvez a munkaerőhiány, a jó munkahelyhez pedig már alapfelszereltség a kedves környezetet, az uszodabérlet és a többi extra. Hogyan csinálják, akik jól csinálják?