A hazai startupvilág meglehetősen túlfűtött állapotban van, majdnem minden területen sorakoznak az ambiciózus cégek, az egészség(ügy) frontján is egyre többen próbálnak érvényesülni. Körképünkben rangsor nélkül mutatjuk be a piacképes kezdeményezéseket. Olyanokat, amik még nem léptek piacra, és olyanokat is, amelyeknek már milliárdos árbevételük van.
Dicomlab – tervező szoftver fogászoknak A világ összes hiányzó fogán pénzt keresne újításával ez a magyar cég, írtuk januárban a Dicomlabról. A szegedi startup fő terméke egy fogászati műtéti tervezőszoftver. A Smart Guide azóta a fogpótlás teljes folyamatát támogató keretrendszerrel és egy online okosáruházzal egészült ki.
Now Technologies – kontroller kerekesszékeseknek A 2014-ben alapított medtech cég saját innovációjával a kerekesszékkel közlekedők számára fejleszt vezérlést és elektronikát. Mesterséges intelligencia, illetve gépi látás segítségével akadályelkerülő és önvezető funkciókat fejlesztenek okosvezérlőjükbe. Az USA-ban és az EU-ban is jelen vannak.(Az ötletgazda Juhász Márton már a 2017. decemberi Forbes Next címlapján is szerepelt.)
A kötés és a horgolás nem, vagy legalábbis nem csak nagyiműfaj – Gombos Anett hét éve működő Fonaldája jó bizonyíték erre. Aki betér a boltba, a színkavalkádnak és az értő kiszolgálásnak köszönhetően tíz perc után kisimul.
„Sokan gondolják, hogy ez nagyis dolog, pedig nem. Rengetegen kötnek, horgolnak” – mondja Gombos Anett Fonalda nevű, Dunakeszin lévő boltjában, ahol kamaszoktól várandós anyukákon át nagyszülőkig sok korosztály megfordul. Mostanra lejárt a nyikorgós akrilfonalak kora, megnőtt a kézimunka értéke, és a 2010-es években ismét felívelt a kötés-horgolás – így fejlődött fel Anett fonalboltja is.
Anett közgazdász, dolgozott a versenyszférában, aztán egy kaposvári középiskolában tanított, majd férje munkája miatt költöztek Gödre. Gyerekkorában tanult meg kötni és horgolni az édesanyjától, majd amikor 2013-ban harmadik gyermekével veszélyeztetett terhes lett, és sokat kellett nyugalomban lennie, visszatért a kézimunkázáshoz. A környéken lévő fonalfelhozatallal viszont elégedetlen volt, a legközelebbi üzlet nagyon drága volt, a messzebbiek nem szállítottak ki, rugalmatlanok voltak. Közben azon gondolkozott, mihez kezd a babázós évek után, hiszen a három gyerek mellett rugalmas munkára volt szükség. „De akkor még futurisztikus dolognak tűnt, hogy olyan munkám lehet, amit szeretek, és mellette a családot logisztikázom.” Tapasztalatai és a fonalszeretete végül felbátorította, és 2014-ben megnyitotta a Fonalda webáruházat.
Itt tartunk a sztoriban, amikor Anett férje (aki alapvetően az IT-feladatokért felel) bekukucskál a raktár-iroda ajtaján, hogy kellene Anett segítsége. A következő húsz percben elhangzik négy-öt kifejezés, amit nem értek, az ízület szóra például felkapom a fejem (spoiler: ez az amigurumi(Horgolt vagy kötött kitömött játékfigura, a japán szó az elkészítés technikájának a neve.) figurák belsejébe tehető kütyü, amivel aztán forgatni lehet például az elkészült állatka végtagjait). Anett türelmesen tanácsol, és ajándékot is ad a nagymamájával betérő gyereknek.
Hét éve százezer forint beruházással (egy webshoppal és egy kartondoboznyi fonallal) indultak, majd az első pár évben évről évre megduplázták forgalmukat. Merész lépésnek tűnhet 2021-ben egy webshop mellé üzletet nyitni, de vevőiknek kifejezetten igényük volt rá. A fonalakat, kiegészítőket élőben kell megtapogatni, a színeket megnézni. Van is miből válogatni: több mint százféle fonalat forgalmaznak, több száz színben. Többségük Törökországból, Bulgáriából érkezik, de vannak román és német fonalaik is.
Népszerűek a színátmenetes, valamint a makramézáshoz és az amigurumihoz való fonalak, és jól mennek a szőrös, illetve a bambusz- és selyemtartalmú fajták is. Utóbbiakból egy motring ára több ezer forint, de van hatszáz forintos guriga is. Anették kreatív csomagokat is árulnak, ezekkel a kézimunkázók otthon dolgozhatnak, majd a Facebookon osztják meg egymással tapasztalataikat. A Fonalda már nemcsak bolt: „a sok színt látva tíz perc után kisimul a hölgyek arca, megnyílnak. Olyanok vagyunk, mint egy boltnak álcázott terápiás helyiség.”
Gombos Anett egyéni vállalkozó Tevékenység kezdete: 2014 Árbevétel (millió forint): 2019 7,2 2020 9,4 Adózott eredmény (millió forint): 2019 2,8 2020 0,8 Létszám: egy alkalmazott és két kisegítő a karácsonyi időszakban. Forrás: cégközlés
Karl-Heinz Keth huszonöt éve jött a Praktikerhez, azóta két nagy krízisen segítette át a céget, most pedig mint a magyar tulajdonúvá vált barkácsáruházlánc magát magyarnak tartó karizmatikus vezetője és kistulajdonosa megy nyugdíjba. Vele lett sikeres magyar cég és márka a Praktikerből.
Az elmúlt évtizedben a Xiaomi írta a globális techpiac egyik legnagyobb sikertörténetét, amely még messze nem ért véget. A folyamatos innováció mellett elkötelezett gyártócég a hazai fogyasztókat is meghódította, olyannyira, hogy bizonyos termékszegmensekben már piacvezető. Az új 11T szériáról, valamint az okostelefonok jövőjéről is beszélgettünk Wagner Tiborral, a Xiaomi Technology magyarországi vezetőjével.
KPMG Magyarország
2021 November Támogatói tartalom KPMG Magyarország