Robotok alkalmazása az ortopéd sebészetben kissé futurisztikusnak hangzik, azonban ez már a mindennapok része, de nem csak az USA-ban vagy a fejlett nyugat-európai országokban, hanem Magyarországon is. Az eljárás hazai bevezetése és meghonosítása Dr. Domán István Ph.D., FRCS ortopéd sebész nevéhez fűződik, aki az első OMNIBotics robotasszisztált műtéteket egy évvel ezelőtt kezdte. Azóta közel 100 sikeres, robottal végzett műtéten van túl, és rendkívül kedvezőek a tapasztalatai.
„Nekünk, sebészeknek az a legfontosabb, hogy betegeinknek a lehető legjobb műtéti eredményt biztosítsuk, a lehető legkíméletesebb módon, minél gyorsabb felépüléssel – magyarázza a csípő- és térdprotézis specialista, aki több ezer csípő- és térdprotézis beültetést végzett eddig. – A hagyományos műtétekhez vagy egyéb technológiai fejlesztésekhez képest is, mint a személyre szabott eszközök és implantátumok, a robottechnológiával sokkal magasabb, mintegy 96–97 százalékos betegelégedettséget érhetünk el.”
Az USA-ból származó, a sebészeti robotok között is a legjobbnak számító eszköz legfőbb előnye, hogy úgy segíti a térdprotézis beültetést, hogy a térd körüli lágyrészek egyensúlyát – mely a kopást kísérő folyamatokban rendszerint megbomlik – helyreállítja. A legújabb kutatások szerint ugyanis a betegek műtét utáni elégedettsége nagy részben a térd körüli lágyrészek, oldalszalagok egyensúlyától függ. A hagyományos műtétek során a szalagbalansz objektív megítélésére, mérésére nem áll rendelkezésre eszköz, ezért gyakori probléma, hogy a műtéten áteső betegek a nem tökéletes szalagegyensúly miatt panaszosak maradhatnak. Ez a roboteljárással teljesen kiküszöbölhető.
A Nyugat-Európában is újdonságnak számító eljárás során a számítógép a beteg térdéről egy 3D virtuális modellt alakít ki, majd a műtét kezdeti szakaszában egy, a világon egyedülálló szalagfeszességmérőeszköz számszerűsiti a térd körüli lágyrészek, szalagok feszességét a térd mozgásai során. A mért adatokból a számítógép segít meghatározni a protézis komponenseinek olyan „személyre szabott” helyzetét, melyben a szalagok balanszba kerülnek. Az utolsó lépés az így, virtuálisan meghatározott implantátumpozíció milliméteres pontosságú megvalósítása, melynek kivitelezését a robot segíti. „A folyamat rendkívül precíz és biztonságos. Az eljárással operált betegek tökéletes térdfunkciókra, a fájdalmak megszűnésére és gyorsabb felépülésre számíthatnak” – magyarázza a főorvos.
Mi kell minden vállalkozáshoz a háromfős pékségtől elkezdve a könyvelőirodán és a reklámügynökségen át az autógyárig vagy egy vasúttársaságig? Energia. Az MVM Next ezt kínálja nemcsak a lakossági, de a B2B-szegmensnek is, legyen szó akár elektromos áramról, akár földgázról. A vállalat nem csupán szinte felfoghatatlan mennyiségű energiával, de kiváló ügyfél-elégedettségi mutatókkal is büszkélkedhet.
Az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt. nevével legutóbb az a mintegy 2 millió fogyasztó találkozhatott, akik az ELMŰ-ÉMÁSZ-tól kerültek át a céghez 2021. szeptember elsejétől. Az áram- és földgázszolgáltatónak jelenleg közel hatmillió hazai ügyfele van, köztük több mint 55 ezer az olyan versenypiaci ügyfél, akinek kegyeit komoly tendereken lehet csak elnyerni. Ezen szereplők áramigénye nem hasonlítható össze egy lakossági fogyasztóéval – nem véletlen, hogy az MVM Nexten belül is kiemelten kezelik a B2B-szegmenst.
Az ár megkerülhetetlen tényező az energiavásárlás során, ám vannak egyéb szempontok is, amelyeket a döntéshozók jellemzően figyelembe vesznek – világítja meg a sikeres energiabeszerzési tendereken való szereplés hátterét Fodor Imre, az MVM Next üzleti kereskedelmi igazgatója. Ilyen például az ügyfélkezelés: sok hasonló vállalat ma is elegendőnek gondolja azt, hogy ők adnak egy ajánlatot a potenciális ügyfélnek, majd ha az ajánlat árban megfelel, kötnek egy szerződést, amiért cserébe vállalják az ügyfél energiaellátását és küldik a számlát. „Szerintünk itt nem szabad megállnunk: igyekszünk arra ösztönözni a kollégáinkat, hogy minél jobban megismerjék az adott cég működését, és próbáljanak meg proaktívan egyéb energetikai, energiahatékonysági kérdésekben is tanácsokat adni nekik. Ne csak áramot és gázt adjunk el, hanem kicsit legyünk mi is részei a mindennapjaiknak, ismerjük meg a helyzetüket, az energetikai igényeiket” – érzékelteti a kihívást az MVM Next üzleti kereskedelmi igazgatója.
PARTNERSÉG – HOSSZÚ TÁVON
Bár az MVM Next neve a 2021. januári márkaváltás miatt még frissen csenghet a piacon, a vállalat története messzire nyúlik vissza, egyik jogelődje éppen 165 éve kezdte meg a földgázszolgáltatást a fővárosban. Ez komoly előnyt jelenthet a tárgyalásoknál, hiszen a nagyvállalatok jelentős része találkozott már a szolgáltatásukkal, és jellemzően elégedett is volt vele. A többségükben régóta a cégcsoportnál dolgozó kollégák felkészültsége, személyisége, adott esetben pedig problémamegoldó képessége rendkívül sokat számít a mindennapok kihívásainak kezelésében. „Jó érzés látni azt, hogy a partnereink is fejlődnek: számos olyan ügyfél van a portfólióban, akik kisvállalkozásként kezdték, mostanra pedig szépen kinőtték magukat. Vállalatunk ugyanakkor kiemelt figyelemmel fordul a Magyarországra frissen érkező gyártók felé is, hogy akár már a gyárépítés fázisában össze tudjunk kapcsolódni. Ezekben a megkeresésekben kimondottan eredményes az MVM Next” – mondja Hiezl Gábor, az MVM Next vezérigazgatója.
Az MVM Nextnél szegmentáltan működik a B2B-értékesítés. „Vannak a nagyvállalati ügyfelek, akik a teljes portfólió közel 60 százalékát adják, a fennmaradó 40 százalékot pedig a kkv-k és az önkormányzati és intézményi ügyfelek teszik ki – meséli Fodor Imre. – Ez utóbbi ügyfélkör kapcsán rendkívül büszkék vagyunk arra, hogy ebben a szegmensben a legnagyobb a piaci részesedésünk. A kollégáim szakértelmén túl az ügyfelek felhasználási szokásaihoz és igényeihez szorosan kapcsolódó működési modell segíti elő, hogy lényegében valamennyi felmerülő igényre tudunk választ adni és megoldást kínálni a mikrovállalkozásoktól egészen a gyártó vállalatokig.”
A szolgáltatószektor lakmuszpapírja az ügyfél-elégedettség, amit az MVM Nextnél árgus szemekkel figyelnek, és ha szükséges, módosítanak a folyamatokon. A kkv-ügyfelek több mint 80 százaléka elégedett a vállalat villamosenergia- és földgázszolgáltatásával. Az elégedettség okaként a legtöbben a problémamentességet jelölik meg, de a szakértelmet, a megbízhatóságot és a környezetvédelmet is többen említik. Az energiaszolgáltatás mellett az MVM Next figyelmet fordít azokra a termékekre is, amelyek az egyes vállalatok energiahatékonyságát képesek javítani.
Mindezeknek együtt köszönhető, hogy az MVM Next ügyfélvesztése rendkívül csekély. „Mi nem egy évre szeretnénk megnyerni egy-egy ügyfelet a rövid távú haszonszerzés céljából, hanem hosszú távú kapcsolatokra törekszünk. Ha pedig baj van, akkor igyekszünk segíteni” – magyarázza a vezérigazgató. Ilyen baj volt például 2020 tavaszán, amikor a pandémia miatt sok ügyfél került olyan helyzetbe, hogy nem tudta termelését a korábbi tervei szerint folytatni, ami a szerződéses energiaigényét is érintette. „Mi nem hátráltunk ki ebben a helyzetben, hanem igyekeztünk közösen egy mindenki számára elfogadható megoldást találni, amit nagyon pozitívan ítéltek meg a cégvezetők, legyenek akár egy mikrovállalkozás, akár egy nemzetközi gyár irányítói” – idézi fel Hiezl Gábor.
Gyáraknak vagy akár vasúttársaságnak energiát szolgáltatni nemcsak nagy lehetőség, de hatalmas felelősség is – hangsúlyozza a vezérigazgató. „Az ellátásbiztonság fogalma megkopott a korábbi években, ám az elmúlt hetekben ismét felértékelődni látszik – elég csak a rettentő magasra szökött tőzsdei energiaárakra gondolni.”
A világ és benne Magyarország energiaigénye pedig nem csökken, épp ellenkezőleg. „Ha csak a B2B-szegmenst nézzük, akkor a földgáz-értékesítésünk mintegy 12,5 terawattóra, villamos energia vonatkozásában pedig az értékesítés meghaladja a 10 TWh-t – szembesít az adatokkal Fodor Imre. – Ezek elképesztően magas számok, amelyeket önmagukban is kihívás megtartani. Összehasonlításul: a paksi atomerőmű 16 TWh villamos energiát termel évente. Mi mindenesetre továbbra is azon leszünk, hogy ne csak szinten tartsuk, de lépésről lépésre növeljük az értékesített energia mennyiségét. Hiszünk abban, hogy ezt csak stabil működéssel leszünk képesek megtenni úgy, hogy a megfelelő ár mellett minőségi szolgáltatásokkal tudjuk támogatni ügyfeleinket.”
Nespresso-gép a szobákban, törölköző és illatszer-bekészítés az ágyakon, már-már szállodai összbenyomás, de nem luxus, inkább a négycsillagos szint, ahol járóbeteg-szakrendelések mellett ma már klasszikus kórházi ellátást is nyújtanak. Évek óta erős terjeszkedésben van a Doktor24, az új multiklinika hárommilliárd forintos beruházásból épült. Exkluzív képriport.
Karl-Heinz Keth huszonöt éve jött a Praktikerhez, azóta két nagy krízisen segítette át a céget, most pedig mint a magyar tulajdonúvá vált barkácsáruházlánc magát magyarnak tartó karizmatikus vezetője és kistulajdonosa megy nyugdíjba. Vele lett sikeres magyar cég és márka a Praktikerből.
Skybar, extra szabadnapok, halastó – egyre kreatívabbak a cégek abban, hogyan növeljék kollégáik elégedettségét. Nem véletlenül: a gyakran pozíciót változtató job hoppereknek kedvez a munkaerőhiány, a jó munkahelyhez pedig már alapfelszereltség a kedves környezetet, az uszodabérlet és a többi extra. Hogyan csinálják, akik jól csinálják?
Szeptember végétől foodpandaként működik tovább a NetPincér, a szolgáltatást már a foodpanda.hu oldalon és a foodpanda mobilalkalmazáson keresztül érhetjük el. A gyorskereskedelem hazai éllovasaként szinte mindent házhoz szállít a cég akár 30 percen belül, amire a felhasználóiknak szüksége lehet. Ennek keretében indították el tavaly decemberben Magyarországon elsőként a 30 perces élelmiszer-kiszállítást a panda market üzletekből, valamint az elmúlt hónapokban a Penny és Tesco üzlethálózatokból, de olyan partnerektől is házhoz rendelhetünk foodpanda kiszállítással, mint az Alma Gyógyszertárak hálózata, illetve a BioTechUSA és Borháló üzletláncok.