Hogy látja a magyar ingatlanpiac visszásságait és lehetséges megoldásait egy társadalomkutató és egy vezető ingatlanszakértő? Röviden: kicsit máshogy. Tíz erős mondat a Forbes.hu-n olvasható 18 perces páros interjúból.
Jelinek Csaba, városszociológus, a Periféria Központ társalapítója:
1. „Becslések szerint 2-3 millió ember él ma lakhatási szegénységben. 1989-90 körül hasonló számot becsültek az akkori szakértők.”
2. „A kormányzat azt hangoztatja, hogy a magyarok továbbra is magántulajdonban akarnak lakni. De ezzel nem értek egyet. Sokan azért ragaszkodnak itthon a magántulajdonhoz, mert minden más szegmens nagyon rossz állapotban van.”
A kötés és a horgolás nem, vagy legalábbis nem csak nagyiműfaj – Gombos Anett hét éve működő Fonaldája jó bizonyíték erre. Aki betér a boltba, a színkavalkádnak és az értő kiszolgálásnak köszönhetően tíz perc után kisimul.
„Sokan gondolják, hogy ez nagyis dolog, pedig nem. Rengetegen kötnek, horgolnak” – mondja Gombos Anett Fonalda nevű, Dunakeszin lévő boltjában, ahol kamaszoktól várandós anyukákon át nagyszülőkig sok korosztály megfordul. Mostanra lejárt a nyikorgós akrilfonalak kora, megnőtt a kézimunka értéke, és a 2010-es években ismét felívelt a kötés-horgolás – így fejlődött fel Anett fonalboltja is.
Anett közgazdász, dolgozott a versenyszférában, aztán egy kaposvári középiskolában tanított, majd férje munkája miatt költöztek Gödre. Gyerekkorában tanult meg kötni és horgolni az édesanyjától, majd amikor 2013-ban harmadik gyermekével veszélyeztetett terhes lett, és sokat kellett nyugalomban lennie, visszatért a kézimunkázáshoz. A környéken lévő fonalfelhozatallal viszont elégedetlen volt, a legközelebbi üzlet nagyon drága volt, a messzebbiek nem szállítottak ki, rugalmatlanok voltak. Közben azon gondolkozott, mihez kezd a babázós évek után, hiszen a három gyerek mellett rugalmas munkára volt szükség. „De akkor még futurisztikus dolognak tűnt, hogy olyan munkám lehet, amit szeretek, és mellette a családot logisztikázom.” Tapasztalatai és a fonalszeretete végül felbátorította, és 2014-ben megnyitotta a Fonalda webáruházat.
Itt tartunk a sztoriban, amikor Anett férje (aki alapvetően az IT-feladatokért felel) bekukucskál a raktár-iroda ajtaján, hogy kellene Anett segítsége. A következő húsz percben elhangzik négy-öt kifejezés, amit nem értek, az ízület szóra például felkapom a fejem (spoiler: ez az amigurumi(Horgolt vagy kötött kitömött játékfigura, a japán szó az elkészítés technikájának a neve.) figurák belsejébe tehető kütyü, amivel aztán forgatni lehet például az elkészült állatka végtagjait). Anett türelmesen tanácsol, és ajándékot is ad a nagymamájával betérő gyereknek.
Hét éve százezer forint beruházással (egy webshoppal és egy kartondoboznyi fonallal) indultak, majd az első pár évben évről évre megduplázták forgalmukat. Merész lépésnek tűnhet 2021-ben egy webshop mellé üzletet nyitni, de vevőiknek kifejezetten igényük volt rá. A fonalakat, kiegészítőket élőben kell megtapogatni, a színeket megnézni. Van is miből válogatni: több mint százféle fonalat forgalmaznak, több száz színben. Többségük Törökországból, Bulgáriából érkezik, de vannak román és német fonalaik is.
Népszerűek a színátmenetes, valamint a makramézáshoz és az amigurumihoz való fonalak, és jól mennek a szőrös, illetve a bambusz- és selyemtartalmú fajták is. Utóbbiakból egy motring ára több ezer forint, de van hatszáz forintos guriga is. Anették kreatív csomagokat is árulnak, ezekkel a kézimunkázók otthon dolgozhatnak, majd a Facebookon osztják meg egymással tapasztalataikat. A Fonalda már nemcsak bolt: „a sok színt látva tíz perc után kisimul a hölgyek arca, megnyílnak. Olyanok vagyunk, mint egy boltnak álcázott terápiás helyiség.”
Gombos Anett egyéni vállalkozó Tevékenység kezdete: 2014 Árbevétel (millió forint): 2019 7,2 2020 9,4 Adózott eredmény (millió forint): 2019 2,8 2020 0,8 Létszám: egy alkalmazott és két kisegítő a karácsonyi időszakban. Forrás: cégközlés
Ossza meg ismerőseivel:
KPMG Magyarország
2021 November Támogatói tartalom KPMG Magyarország
Az utolsó meleg őszi reggelek egyikén ülünk Tomán Szabinával Budán, a Toman Lifestyle főhadiszállásának teraszán. „Mit kérsz? Nekem minden jöhet, ami kávé” – mondja mosolyogva, közben belekortyol egy pohár americanóba. Délelőtt van, de Szabina már túl van egy üzleti megbeszélésen és egy rádióinterjún, miközben beszélgetünk, folyamatosan jönnek az ügyfelek, zajlik az élet. Ehhez a tempóhoz bizony kell kávé, na meg egy jó kávégép, állapítjuk meg.
Kiemelt figyelmet fordított kisvállalati ügyfeleire az utóbbi években a CIB Bank, és ez meg is látszik az eredményeken. A Kisvállalati Divíziónál a legtöbb igényt kielégítő, egyszerű, gyors termékek mellett már a különlegesebb, nagyvállalatoknál megszokott megoldások is elérhetők. A folyamatos fejlesztések pedig még inkább abba az irányba hatnak, hogy az ügyfeleknek csak azzal kelljen foglalkozniuk, amiben a legjobbak, a pénzügyi háttér tekintetében pedig bátran hagyatkozhatnak a CIB-re.