Hogy látja a magyar ingatlanpiac visszásságait és lehetséges megoldásait egy társadalomkutató és egy vezető ingatlanszakértő? Röviden: kicsit máshogy. Tíz erős mondat a Forbes.hu-n olvasható 18 perces páros interjúból.
Jelinek Csaba, városszociológus, a Periféria Központ társalapítója:
1. „Becslések szerint 2-3 millió ember él ma lakhatási szegénységben. 1989-90 körül hasonló számot becsültek az akkori szakértők.”
2. „A kormányzat azt hangoztatja, hogy a magyarok továbbra is magántulajdonban akarnak lakni. De ezzel nem értek egyet. Sokan azért ragaszkodnak itthon a magántulajdonhoz, mert minden más szegmens nagyon rossz állapotban van.”
Kit érdekeltek a szabad szemmel láthatatlan porszemek, kinek jutott eszébe az otthoni levegő fertőtlenítése a covid előtt? A világjárvány a kórokozók elleni védelem egészen új szintjét, és ezzel egy új piac megszületését is elhozta. Négy kütyü a hiperhigiénia korából.
Lézeres porszívó Az ősszel Magyarországon is bemutatott új Dyson porszívó, a V15 Detect nevű, 260 ezer forintot kóstáló vezeték nélküli készülék tisztítófejébe lézerdiódát építettek. Az általa kibocsájtott keresőfény láthatóvá teszi a szabad szemmel egyébként észrevehetetlen porszemeket. Másik extrája az ötfázisú szűrőrendszer, ami a 0,3 mikron nagyságú mikroszkopikus részecskék és allergének 99,97 százalékát képes elnyelni. Bár ránézve a lézer nem tűnik jobbnak a hagyományos porszívókra épített fényforrásoknál, a szívóteljesítmény tényleg nagyon meggyőző.
Intelligens maszk A koronavírus-járvány a legkülönfélébb cégek fantáziáját is megmozgatta. Például a leginkább gamergépekre és perifériákra fókuszáló Razer még karácsony előtt piacra dobja intelligensnek nevezett, koronavírust is kiszűrő maszkját – még nem tudni, mennyiért. A Project Hazel beépített ventilátorai kihajtják az elhasznált levegőt. Nem hiányoznak belőle a gyártó hétköznapibb termékeiről ismert RGB LED-ek sem, ráadásul a maszk átlátszó, és így láttatni engedi viselőjének arcát, mimikáját is. Ellátták beépített mikrofonnal, és egy külön sterilizáló is jár mellé.
Ventilátoros légtisztító Az urbánus létformához sajnos hozzátartozik a koszos, kormos, poros levegő, ami pusztító hatással van az egészségre, és az is tény, hogy az allergia lassan népbetegséggé válik. Viszont már léteznek mindenkinek elérhető, otthonokba szánt, kompakt, könnyen kezelhető légtisztító berendezések. Hazánkban a közelmúltban bukkant fel például az Electrolux Well A7 nevű masina, ami első pillantásra leginkább egy laptoptáskára hasonlít. A 107 ezer forintba kerülő Red Dot dizájndíjas, szövetborítású készülék megkapta az Európai Központi Allergiakutató Alapítvány (ECARF) tanúsítványát, azaz független laboratóriumi teszteken is bizonyította hatékonyságát. Az eszközbe ötfokozatú légtisztító rendszer került, és alkalmas a 0,3 mikrométeres részecskék 99,97 százalékának kiszűrésére. A megtisztított levegőt egy 3D ventilátor szórja szét minden irányba, és így egy szobával akár nyolc perc alatt végezhet.
Fertőtlenítőrobotok A pandémia a robotikán is nyomott hagyott, hiszen több cég is előállt olyan önjáró, kerekeken guruló szerkezettel, amibe UV fényforrásokat építettek be, és teljesen önállóan képes fertőtleníteni különféle felületeket. Ez nagyon hasznos lehet forgalmas helyeken, például plázákban, repterekben vagy akár oktatási, illetve egészségügyi intézményekben is. Ezeket a masinákat túlzás lenne szépnek nevezni, viszont annál hasznosabbak, és használatuk konkrétan életet menthet.
A hazai startupvilág meglehetősen túlfűtött állapotban van, majdnem minden területen sorakoznak az ambiciózus cégek, az egészség(ügy) frontján is egyre többen próbálnak érvényesülni. Körképünkben rangsor nélkül mutatjuk be a piacképes kezdeményezéseket. Olyanokat, amik még nem léptek piacra, és olyanokat is, amelyeknek már milliárdos árbevételük van.
Kis magyar sufnituningnak tűnhet, mégis egymilliárd forintnyi befektetésnél jár két biofizikus, Osváth Szabolcs és Szigeti Krisztián szabadalma, ami forradalmasítja a radiológiát. A hagyományos startupoktól való különbséget nem csak az orvostechnikai piac tulajdonságai okozzák: a Kinepict nem hibázhat, mert emberéletek múlnak rajta.
Karl-Heinz Keth huszonöt éve jött a Praktikerhez, azóta két nagy krízisen segítette át a céget, most pedig mint a magyar tulajdonúvá vált barkácsáruházlánc magát magyarnak tartó karizmatikus vezetője és kistulajdonosa megy nyugdíjba. Vele lett sikeres magyar cég és márka a Praktikerből.
Alfred Hitchcock ikonikus filmjeleneteit idéző videók megosztása kedvenc közösségi média felületünkön, vagy akár egy grönlandi helikoptertúra közben is kevesebb mint húsz perc alatt feltöltődő telefon – nem az új James Bond-film jeleneteiből idézünk. Az élmény viszont – akárcsak a mozivászon keltette katarzis – most már bárki által hazavihető.