Mivel a top gasztronómia még nem tért magához, a Matusz-Vad közvetlenül bombázza az ínyenceket: lakossági webshopot indít steakekkel, kenguru- és krokodilhússal, más különlegességekkel. Az alapító közben már a generációváltásra készül, bár az az álma, hogy ötvenévesen nyugdíjba menjen, már nem fog teljesülni.
„Az építőiparban beruházó barátaim az elmúlt években mindig azt mesélték, hogy egyre kisebb konyhákat terveznek az új házakba, mert az emberek szokásai megváltoztak, és már nem főznek otthon. Erre beütött a járvány, és megfordult a trend: sokan rájöttek, hogy milyen jó kikapcsolódás például smokerezni vagy grillezni” – magyarázza Matusz Balázs, miért nyit most az eddig főként éttermeket kiszolgáló Matusz-Vad (cégportré: Forbes 2019/7) a lakosság felé.
2020 tavaszán sokan megijedtek, hogy nem lesz élelmiszer a boltokban, és mindent vittek – sajnos, mi ennek a felhalmozási láznak csak a legvégére tudtunk becsatlakozni.
Október elején gourmetmarket.hu néven elindítják új webáruházukat, ahol magánszemélyek vásárolhatnak prémium élelmiszereket, például szuvidált húsokat és steakeket, tejtermékeket, köretnek valókat és pékárukat. Ráadásul logisztikai bravúrra vállalkoznak: azt ígérik, hogy Budapesten a délután két óráig leadott rendeléseket még aznap kiszállítják. „Ma ez kell ahhoz, hogy a lakosságot meg lehessen érinteni.”
Az 1994-ben vadhús-kereskedelemmel berobbanó cég az elmúlt években fokozatosan bővítette kínálatát például csirkemellel, karajjal, mirelit hasábburgonyával és hasonló portékákkal, ám mivel alapvetően éttermeket szolgál ki, tavaly tavasszal, a járvány beütésével a padlóra került, forgalma nyolcvan százalékát bukta. A 270 fős létszám egyharmadát azonnal elbocsátották, egy másik harmadot 150–200 ezer forintos, csökkentett fizetéssel hazaküldtek azzal, hogy legyenek türelemmel, amíg újra tudják őket teljes állásban foglalkoztatni. „Sajnos rossz döntés volt – mondja Balázs –, mert nagy részük nem jött vissza, és emiatt még az állami támogatástól is elestünk.”
Sasvári Évát első megrendelői a kutyafuttatóban érték utol, amikor meglátták a kutyanyakörveit.
Sasvári Éva élsportolással kezdte a karrierjét, öttusázott, majd néhány világ- és Európa-bajnoki cím után átnyergelt a szépségiparba. Már öt éve ebben dolgozott, amikor 2012-ben hozzá került az első kutyája, Kleo. Olyan nyakörvet és kutyahámot akart venni neki, ami egyszerre stílusos, de biztonságos is. „Egy forgalmas utcán az állat életébe kerülhet, ha elszakad a nyakörv vagy a hám. Aki ilyen terméket vesz, közvetve a kutyája épségét is a gyártóra bízza.”
A boltokban csak egyszínű kutyakiegészítőket talált, de egy kézművesvásárban szerzett olyat, ami minden szempontból tökéletes volt. Amikor hazavitte, annyira megtetszett neki, hogy elkezdett hasonlót varrni. Jól jöttek a nyári kézművestáborok emlékei, ahová éveken át járt. A gyerekkorban összegyűjtött készségeket autodidakta módon egészítette ki, és egy idő után a parkokban, kutyafuttatókban már nemcsak ismerősök, hanem idegenek is rendszeresen faggatták, honnan van a kutyája nyakörve. Pár év után Éva már annyi megrendelést kapott, hogy döntenie kellett, vagy a kozmetikát, vagy a kisállatbizniszt viszi tovább. Utóbbi mellett döntött. Az első években egyéni vállalkozóként egyedül, később egy varrónővel építette a márkát.
A Bol-Dog életébe 2018-ban toppant be Rekedt-Nagy József. Amikor határozott idejű hollandiai programozói szerződése lejárt, Évával az Intensify IT Bt.-ben fogták össze a Bol-Dogot és József informatikai tanácsadói ténykedését. Azt mondják, mivel egyértelmű, ki miben a legjobb, nincs különösebb gondjuk sem a feladatmegosztással, sem a döntési helyzetekkel. József az informatikai háttérrel, a marketinggel és a pénzügyekkel, Éva a terméktervezéssel, a kivitelezéssel és a vevőkkel foglalkozik.
A válságálló kisállatpiac, így a Bol-Dog sem állt meg tavaly a növekedésben, Éváék 2020 szeptemberében megnyitották Kiskunfélegyházán 160 négyzetméteres üzemüket, ahol a távmunkásokkal együtt hatan dolgoznak a nyakörvek, hámok, biléták és más, kutyáknak tervezett kiegészítőkön. Ma már összesen százezer féle termékkombinációt gyártanak megrendelésre, egyelőre a magyar piacra, de a következő öt évben nyolc–tíz országban szeretnének jelen lenni. Nyakörvük most például nyolc különböző méretben és négyféle szélességben kapható, hogy mindenki megtalálhassa a kedvencének tökéletes terméket.
A rendelések leadásakor a webshopban meg kell jelölni a kisállat paramétereit, és ha valakinek egy hét kilogrammos tacskója van, de rossz méretet rendel, Éváék segítenek neki kiválasztani a megfelelőt. Rá egy hétre már az új nyakörvben feszíthet az eb a parkban, kivéve, ha gazdájának egyedi kérése van. Ekkor többkörös egyeztetés után készítik neki el a Bol-Dog grafikusai akár a piros pöttyös, zöld csíkos vagy lila feliratú hámot is. Amikor a 2017-es budapesti vizes-vb botrányos kabalája szóba kerül, József és Éva csak nevetnek: „A mi Bol-Dogunk előbb létezett, de akkoriban sok vásárló kérdezgette, van-e bármi közünk hozzá. Természetesen nincs, de a hírverés miatt talán befutott egy-két plusz megrendelés.”
Intensify IT Bt. Alapítás éve: 2018 (Sasvári Éva 2013-ban egyéni vállalkozóként kezdte) Tulajdonos: Rekedt-Nagy József és Rekedt-Nagy Józsefné (József nagyanyja) Árbevétel (millió forint): 2019 16,9 2020 141,7 (ebből a Bol-Dogra eső: 92,0) Adózott eredmény (millió forint): 2019 1,8 2020 52,5 (ebből a Bol-Dogra eső: 12,2)
A Csepeli Szabadkikötő egyik dokkjának nyolcezer négyzetméteres épületében évi harmincmillió laborvizsgálat zajlik – ez a Synlab és Közép-Európa legnagyobb laboratóriuma. A világ harmadik legnagyobb, Európa első és ma már tőzsdén lévő labordiagnosztikai óriása globálisan is sokat profitált a covidból, cserébe fontos területeket kellett egy időre beáldoznia. Lévai Richárd, a magyar cég ügyvezető igazgatója szívesen térne vissza a női prevenciós laborvizsgálatokhoz, és egy tisztán magyar fejlesztéssel, az okoslelettel dobna nagyot.
Jancsa János egy évtizede burgerkritikusként lubickolt a kirobbant street food forradalomban, a jó ételekre vágyók itták szavait, a reformer vendéglátók pedig jó értékelésben reménykedtek. Az ismertséget és a tapasztalatot üzlettársaival a Bamba Marha elindítására fordították, ezzel felkínálták a lehetőséget a „burgerpápa” akasztására. Ehelyett további hat burgerezőt nyitottak, idén pedig a 1,5 milliárd forintos árbevételt is elérhetik.
A gasztronómia magyar miniszterelnöke, gasztropápa, az első számú magyar gasztroforradalmár, egyike azoknak, akik a világ egyik legjobb városává tették Budapestet. Molnár B. Tamás mindig megosztó figura volt, de hogy több mint húsz évvel ezelőtt feleségével, Bittera Dórával ők indították el a magyar konyhát és éttermeinket a fejlődés útján, azt még ellenségeik sem vitatják.