Az utóbbi időben rengeteg, a vírus okozta problémákról lehetett olvasni, amelyeknek egyik vezető híre az ellátási láncokat sújtó óriási fennakadásokról szólt. Mostanában ritkábbak az ilyen cikkek, de ez senkit se tévesszen meg, a problémák nem oldódtak meg. Sőt, Becze Attila, a cargo-partner magyarországi és romániai régió igazgatója szerint a helyzet még bizonyos szempontból nehezebb is lett. „Alapvetően a probléma forrását a globálisan jelentkező kritikus alkatrészhiány, valamint a megnövekedett szállítmányozási igények és a kapacitások egyenetlen földrajzi eloszlása jelentik. Ezek mellett a cégek törekedve a tavalyi kényszerleállások megelőzésére, sokkal magasabb készletekkel terveznek, ez pedig további terhet ró a szállítmányozási piacra. Ráadásul átalakulóban vannak az ellátási láncok, a cégek igyekeznek helyi, illetve alternatív beszállítókat találni, hogy minimalizálni tudják a felmerülő bonyodalmakat, de ez nem tud megoldódni egyik napról a másikra.” Ezenkívül még nem beszéltünk olyan váratlan helyzetekről, mint a Szuezi-csatornát eltorlaszoló hajó, repülő- és hajótűz kialakulása, vagy a sanghaji repülőtér hirtelen bezárása, amelyek még kaotikusabbá teszik a szállítmányozási piacot.
ÜGYFÉLKÖRÜK A JÁRVÁNYHELYZETBEN IS BŐVÜLT
A magyarországi cargo-partner számára 2020 a járvány okozta helyzet ellenére is egy kiemelkedően sikeres évnek tekinthető. „Sikerünk titka abban is keresendő, hogy szolgáltatásainknak és problémamegoldó hozzáállásunknak köszönhetően az ügyfeleink velünk maradtak a kritikus időkben is, de hatalmas örömmel tölt el minket, hogy a személyre szabott megoldásaink miatt új cégek is minket bíztak meg szállítmányaik lebonyolításával” – mondja büszkén az ügyvezető. A cég a nehéz időszak ellenére is arra törekedett, hogy hosszútávon is jó partneri viszonyt építsen ki ügyfeleivel. Ennek érdekében saját kézben lévő, saját szervezésű szállítási kapacitással csökkenti a kitettséget és kínál ügyfeleinek megoldást és kiszámíthatóságot a káoszban is. Ezt a piac független szereplői is így látták, aminek eredményeként a cargo-partnert választották a Budapest Airport 2020-as év legdinamikusabban fejlődő szállítmányozási vállalatának. „Természetesen nagy örömmel töltött el minket, hogy a cargo-partner kemény munkája révén kiérdemelte ezt az elismerést. A megnyert díjat annak köszönhetjük, hogy 2019-ről 2020-ra gyakorlatilag megduplázódott a cargo-partner légiforgalma, és ezzel meghatározó szereplőivé váltunk a magyarországi légi szállítmányozási piacnak. Az idei számokat látva azt is elmondhatom, hogy ez a fejlődési ütem nem lassult, idén is kétszámjegyű növekedést fogunk tudni felmutatni” – folytatja Becze Attila, aki azt is hozzátette, hogy ez a kétszámjegyű növekedés igaz a cég tengeri, vasúti és közúti szállítmányozási mutatóira is.
De hogyan is sikerülhetett ez ilyen piaci körülmények között? A cargo-partnernél mindig is nagy hangsúlyt fektettek a rugalmas, innovatív hozzáállásra, ahogyan azt a cég szlogenje – „we take it personally” – is kifejezi, nem mellesleg a nemzetközi háttér lehetővé tette a cég számára, hogy új megoldásokat ültessen át a gyakorlatba. A szemléltetéshez legjobban illő példa erre, hogy már tavaly márciusban saját charterprogramot indítottak a kieső légiszállítási kapacitás pótlására. „A program a mai napig zajlik, mostanra már több mint 150 chartergépünk érkezett Hongkongból Budapestre, és további növekedéssel tervezünk” – jelenti ki Becze Attila. Az ügyfelek természetesen értékelik a gyors, átlátható ügymenetet, de Becze Attila mégis elsősorban a velük kialakított partneri, bizalmi viszonyt, az igényeik megértését és kielégítését tekinti a cargo-partner legfőbb értékének. Utóbbira a legszélsőségesebb példa a tavalyi évben kialakított „emergency” csapat tevékenysége, amelynek tagjai a nap 24 órájában állnak az ügyfelek rendelkezésére, és például egy kritikus anyaghiány esetén akár személyesen is leszállítják a küldeményeket. „Előfordult, hogy kaptunk egy sürgős megkeresést telefonon és a kollégánk már két óra múlva Németország felé tartott, kézipoggyászában a termékkel, de Kínából is jönnek sürgős küldemények úgy Európába, hogy kollégáink vagy kapcsolataik kézből kézbe adják a repülőtereken, majd végül helikopterrel juttatjuk el a gyártósorhoz, ahol szükség van rá a gyártásleállás megelőzése érdekében.” Az ilyen kiemelt esetek persze nem mindennaposak, de a bizonytalanság állandó nyomás alá helyezi az ellátási láncok szereplőit, ezért kreatívnak kell maradni és lehetőleg minden helyzetre tudi kell megoldást biztosítani.
FEJLŐDÜNK, HOGY ÜGYFELEINK IS FEJLŐDHESSENEK
A charter szolgáltatásuk mellett a környezetkímélőbb transzszibériai vasúti szállításokban is tudott fejlődni a magyar vállalat. Folyamatosan bővülő útvonalakkal kínálnak átfogó megoldásokat, ugyanakkor Európa számos pontjára vállalják a közvetlen konténerek szállítását is. Szolgáltatási körük mellett nem hanyagolják el belső folyamataik fejlesztését sem. Kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy munkaerőállományukat – amely 230 főre bővült az idei évben – sok tehetséges fiatal és innovatív szellemiségű kollégával gazdagítsák, akik mindenben az egyszerűsítésre és a hatékonyság növelésére törekednek. Ennek a leglátványosabb eredményét a július 1-jétől bevezetett új, EU-s IOSS (Import One Stop Shopping) e-kereskedelmi szabályozásnál lehet felfedezni, amelyet már az újonnan felvett kollégákkal vártak, hogy a megnövekedett adminisztrációs terheket egy teljesen automatizált formában tudják kezelni. „Már most is naponta több százezer e-kereskedelmi csomag érkezik Magyarországra, ezeknek a számából az látszik, hogy még mindig bőven van hova fejlődni – ismertette Becze Attila. – Mi automatizáltan tudunk nagy mennyiségű e-kereskedelmi csomagot kezelni, vám elé állítani, vámkezelni, majd különböző pontokra szállítani Európában. Ezt az adatáramlást csak az IT infrastruktúránk komoly fejlesztésével és a hatósági rendszerekbe integrált adatátvitellel tudtuk kezelni. Jelenleg kevés más olyan cég van, ahol ez fennakadások nélkül, automatizáltan működne.”
MEGFELELŐ MEGOLDÁST A MEGFELELŐ IDŐBEN
A készlethiány és a vevői megrendelések torlódása a cégek beszerzési osztályain dolgozó kollégákat borzasztóan megterheli. A cargo-partner, a jelenlegi piaci helyzetben is naprakész információkkal és megoldásokkal látja el ügyfeleit. „Minket nagyon is érdekel, mi történik a szállítás két végpontja előtt és után. Ha értjük, mire, mikorra és miért van szüksége az ügyfélnek, sokkal könnyebben tudunk valós alternatívákat szolgáltatni” – fejti ki az ügyvezető. „A cég által biztosított személyre szabott szolgáltatásoknak hála a legtöbb helyzetre megoldást tudunk kínálni: egy vállalatnak könyvelési okokból volt szüksége készleteinek csökkentésére, egy másik ügyfélnek pedig abban voltunk segítségére, hogy elinduljon, de ne érkezzen be egy bizonyos idő előtt a szállítmánya a minimális raktárkapacitása miatt.” A cargo-partnernél minden ügyféllel dedikált ügyintéző foglalkozik, és az ilyen igényekre is megfelelő megoldásokat képesek adni.
Ez pedig különösen nagy érték a mai időkben. „A korábbi, normális viszonyokhoz képest kétszer-háromszor több időt kell egy-egy ügyletre fordítani a beszállítónál, a megbízónál és nálunk is – árulja el Becze Attila. – Nagy terhet tudunk levenni a partnerek válláról azzal, hogy mi átlátjuk a piacot és a valós lehetőségeket. Ha sikerül egy bizalmi viszonyt kiépíteni, akkor mi már nem csak a mit és a mikorra kérdésekre keressük a választ, hanem elsősorban a miértre. Ha tudjuk, hogy mire miért van szükség, akkor az ügyfeleink bízhatnak abban, hogy mi megtaláljuk az optimális megoldást, és ezzel nagyban tudjuk csökkenteni a rájuk nehezedő nyomást.”
A CARGO-PARTNERRŐL
A cargo-partner magántulajdonban lévő, teljes körű info-logisztikai szolgáltató, amely légi, tengeri, közúti szállítmányozási és raktározási megoldások átfogó portfólióját kínálja. Az informatika és az ellátási lánc optimalizálása területén közel 40 év alatt szerzett szaktudása segítségével a vállalat személyre szabott szolgáltatásokat nyújt az iparágak széles skálájához, hogy világszerte versenyelőnyt teremtsen ügyfeleinek. Az 1983-ban alapított cargo-partner forgalma 2020-ban meghaladta az egymilliárd eurós árbevételt, és jelenleg világszerte 3250 főt alkalmaz.