Vajon lustaság kérdése, hogy a fogyasztók hogyan szeretnék átvenni a csomagjaikat? Kulturális okai vannak, hogy egyes országokban a házhoz szállítás az egyeduralkodó, máshol a csomagpontos átvétel? Van, ahol agyonhasználják a csomagautomatákat, máshol konganak az ürességtől.
A személyes átvétel után a házhoz szállítás volt évtizedeken át az alapvetés a csomagküldés terén. A futár időpontot egyeztet, hozza a csomagot – és ennyi. Nyugat-Európa legtöbb országában ma is ez a meghatározó forma, annyi a különbség, hogy arrafelé általában előre fizetik ki a megrendelt portékát, nem az átvételkor. Lassan tíz éve, hogy megérkezett a piacra a csomagpontos kiszállítás, ami azt jelenti, hogy a kereskedő a csomagot egy átvételi pontra küldi, legtöbbször egy boltba, benzinkútra, ahol aztán a vásárló átveszi, amikor van rá ideje. Ez a módszer Magyarországon egy időben nagyon népszerű volt, de a házhoz szállítás fejlődésével, rugalmasabbá és tervezhetőbbé válásával veszített jelentőségéből.
Nem úgy, mint a csomagautomaták, amik jöttek, láttak, és ugyan még nem győztek, de a piaci torta egyre nagyobb szeletét hasítják ki maguknak. Nyugat-Európa egy része berzenkedik az új módszertől, a Baltikumban, Lengyelországban és itthon is nagyon pörögnek az automaták, de például a déli országokban vagy Franciaországban nem sikerült életre kelteni az ágazatot. „Kulturális okai lehetnek, az északiak nem szeretik a házhoz szállítást. Minél délebbre megyünk, annál inkább ez az uralkodó módszer. Magyarország is ilyen volt, de úgy tűnik, megváltozott” – mondja Bengyel Ádám, a hazai piacot vezető Foxpost alapító-ügyvezetője.
Ráadásul most válik nagyon élessé a verseny, a hazai szereplők nagyja igyekszik villámgyorsan bővíteni az automatahálózatát. A járvány alaposan megdobta az ágazatot, tavaly 45 százalékkal bővült a piac, pedig az előző öt évben alig 16-17 százalékot növekedett. Sokan azt hitték, hogy a járvány után kicsit lecseng a lelkesedés, de úgy tűnik, nem, az idei első félév végén már harmincszázalékos növekménynél jártunk. „Év elején nagyjából 380 automata volt az országban, az ősz elején már 660, jövőre ezer fölé nőhet a szám” – mondja Madar Norbert, a GKI Digital Kutató és Tanácsadó Kft. vezető tanácsadója.
A postai csomagküldés modern megfelelője
Az automaták számában és a csomagvolumenben is a Foxpost a legnagyobb hazai szereplő, a magánszemélyek közötti szegmensben (ami gyakorlatilag a postai csomagküldés modern megfelelője) szinte egyeduralkodó a cég. Automatái kétirányúak, vagyis a felhasználók nemcsak fogadhatnak rajtuk csomagokat, de küldhetnek is. Márpedig az automatabizniszben ez a forma fontos, egyre inkább teret hódít a magánszemélyek közti csomagküldés. A kétirányúság óriási fegyvertény, az automata helye után a második legfontosabb fogyasztói preferencia.
Jelentős piaci szereplő még MPL néven a Magyar Posta is. Az automaták számában elmarad az élbolytól, de éves csomagvolumenben második a Foxpost mögött. Azonban a Postával csak szerződött ügyfelek küldhetnek csomagot, magánszemélyek nem.
A konkurencia már a piacvezető nyakában liheg, két nagy e-kereskedő, ez Emag (Easybox) és az Alza (Alzabox) is elkezdte telepíteni automatáit. Nekik marketingszempontból is fontos, hogy a fogyasztók használják a hálózatukat, illetve bőven van akkora forgalmuk, hogy megérje szerződéses futárpartnerek vagy az alkalmazásukban álló futárok helyett automatákat üzemeltetniük. Márpedig a kereskedők mögött van akkora tőkeerő, hogy belevágjanak az automatatelepítés költséges tevékenységébe. Szeptemberi címlaposunk, Várkonyi Balázs, az Emag–Extreme Digital magyar tulajdonosa azt mondta: év végére ötszáz automatát akarnak országszerte, lapzártánk idején még a felével sem rendelkeztek. Hasonló úton jár az Alza is.
A kétirányúság óriási fegyvertény, az automata helye után a második legfontosabb fogyasztói preferencia.