„A K&H családi vállalatok kiválósági díjat 2016-ban azért hoztuk létre, hogy elismerjük a magyar családi vállalkozások gazdasághoz való hozzájárulását és társadalmi elkötelezettségét – ismerteti az elismerés történetét Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője. – Nem minden évben ugyanazokat a díjakat osztjuk ki, a pályázati kategóriákon minden évben a változó valósághoz igazodva változtatunk. 2020-ban elsősorban a járványhelyzetre adott példaértékű válaszokat díjaztuk, 2021-ben pedig már négy kategóriában vártuk a nevezéseket.”
Az elismerésnek bevallottan csupán egyik célja a legjobb családi vállalkozások „jutalmazása”. A K&H hisz abban, hogy a jól működő családi cégek az egész magyar gazdaság és társadalom számára nyereséget hoznak. „Az itt bemutatott sikertörténetek inspirálóan hatnak, ugyanis ma már kifejezetten erős lett a családi vállalatok tudatossága, összetartása, egymástól való tanulásának igénye” – fejti ki Ékes Ákos.
Bár a nyertesek természetesen sokféle területről érkeznek, fejlettségi szintjük és az előttük álló kihívások is mások, Ékes Ákos szerint van, ami összeköti őket. „A bensőségesebb kapcsolatok segítségével a családi vállalatok képesek valóban hosszú távra tervezni, ugyanakkor gyors döntéseket hozni és rugalmasan reagálni a piaci igényekre. A nyertesek jellemzően az átlagosnál jóval nagyobb hangsúlyt fektetnek a stratégiájukra, és kiemelt jelentőségűnek tartják a folyamatos innovációt. Fontos azt is felismerni, hogy érdemes a családtagokon kívül álló menedzsereket bevonni a cég vezetésébe, a nyertesek nagy része ezt megtette, van ahol egész menedzsment is kialakult. És – nagy örömömre – az is kiderült, hogy a pályázók legtöbbje számára egyre komolyabb szempont a fenntarthatóság irányába történő elmozdulás.”
INNOVÁCIÓ 2020 – FERROPLAST KFT.
Az 1994-ben alakult, azóta is teljes mértékben családi tulajdonban álló műanyagfeldolgozó és szerszámkészítő vállalkozás, a Ferroplast Kft. sikerének legfőbb titkai a folyamatos innováció és a hosszú távra való tervezés. „Családi vállalkozásként bátrabban tudunk kísérletezni új dolgokkal, ez nagy szabadságot és ebből fakadóan nagy rugalmasságot biztosít, miközben a stabil alapokat és a bizalmat a többgenerációs struktúra szolgáltatja” – mondja Gajdácsi Károly tulajdonos.
Így készülhetett el a cég új gyártócsarnoka tavaly, ahol már a legmodernebb technológiákat tudják alkalmazni. Persze folyamatos a további innováció is, és mindezek hatására a cég immár regionális szinten elismert vállalkozássá tudott nőni, miközben egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a fenntarthatóságra: új beruházásaik egyik fontos célja, hogy a használt műanyag csomagolóanyagok egyre nagyobb része legyen biológiailag lebomló, újrahasznosított vagy többutas csomagolás.
„Ez a díj megerősít bennünket abban, hogy nemcsak a pénzügyi mutatóink, hanem a mögöttük álló stratégiánk és innovációnk is elismerésre méltók” – mondja el Gajdácsi Károly, aki persze már most készül a következő évek kihívásaira. – „A szakképzett, motivált munkaerő hiányának hatását képzésekkel, a hatékonyság növelésével és további automatizálással lehet mérsékelni, de ez még sokáig problémát jelenthet.” Azonban ha a következő generációk is innovatívan és rugalmasan reagálnak majd a piac változásaira, a cégtulajdonos biztos abban, hogy a Ferroplast rajta maradhat a további növekedést hozó úton.
INNOVÁCIÓ 2021 – KON-TRADE+ KFT.
Az 1989-ben alapított szivattyúgyártó cég jelenlegi vezetője, Lovics Riku Attila gyerekkorától figyelemmel kísérhette a cég fejlődését. „Ahogy apám, úgy én is minden részét a szívemen viselem ennek a vállalkozásnak. Együtt kellett azzal élnem, hogy édesapámnak volt még egy gyereke, akinek nem személyi, hanem cégjegyzékszáma volt, és most nagy felelősséggel jár, ugyanakkor rendkívül izgalmas a feladat, hogy milyen újdonságot tudok én hozni ebbe a cégbe.”
Az egyik ilyen újdonság egy hűtőgépgyártásban használható tömörségvizsgáló berendezés, amely a korábbi, drága jelzőgázok helyett egy olcsó, mindenütt előforduló gázt használ erre a célra. A prototípus már kész, jövőre pedig minden bizonnyal meg is kezdődik a piacra szánt gépek gyártása. „Büszke vagyok rá, hogy nemcsak túléltük ezt a nehéz időszakot, de tudtunk fejlesztéssel foglalkozni, és kicsit bővülni is – mondja el Lovics Riku Attila. – Ez a díj sokat segíthet abban, hogy sikerüljön elterjeszteni legújabb fejlesztéseink hírét. Nekünk mindenesetre erőt ad ahhoz, hogy még több energiát mozgósítsunk a folytatáshoz.”
Erre szükség is lesz, hiszen a Kon-Trade+ tovább igyekszik bővíteni tevékenységi körét, részben saját erőből, részben felvásárlások útján. „Számunkra teljesen ismeretlen terület ez, de együtt biztosan meg fogunk birkózni ezzel a kihívással” – jelenti ki a cégvezető, aki a kudarc lehetőségével már csak azért sem hajlandó foglalkozni, mert apjához hasonlóan immár ő is családtagként tekint a vállalkozásra, és még a kisebb negatív fejleményeket is nehezen tudja elfogadni.
INNOVÁCIÓ 2021 – NASTE BAU KFT.
A dísznövénytermesztés, a tájépítészet és a vízépítés viszonylag konzervatív szakma, a NASTE BAU-nál ehhez képest olyan technológiákat használnak nap mint nap, mint a mesterséges intelligencia, a drónok, a hidrovetés, vagy az öntözőzsákos
locsolás. Pedig Kovács Dezső cégtulajdonos szerint nem ez volt a könnyebb út. „Teljesen újszerű és forradalmi az ágazatunkban az az innováció, ami mellett elköteleztük magunkat” – mutat rá, és azt is elmondja, megkerülhetetlen volt, hogy teljes egyetértésben induljanak ebbe az irányba. „Családunk és kulcsfontosságú munkatársaink megértették e fejlesztések fontosságát és céljait, illetve azt is, hogy ez egy hosszú és fáradságos út lesz, ezután teljes vállszélességgel álltak bele, és együtt veselkedtünk neki a munkának.”
Különösen fontos volt ez az egység Kovács Dezső szerint, hiszen egy családi vállalkozás vezetője nagyobb felelősséget érez saját családja, illetve munkatársai és az ő családjaik iránt, mint egy hagyományos vállalkozásé. „Cserébe szilárd alapokon nyugvó biztonság-
érzetet ad egy családi vállalkozás, még ha a munka és a családi élet különválasztása nem is sikerül mindig tökéletesen” – ismeri el a cégvezető, aki abban bízik, hogy az általuk követett, a bátor innovációra törekvő hozzáállás más családi vállalkozások számára is inspirációt adhat, illetve a felnövő új generációkat segíthet megszólítani. „A jövő generációk számára is releváns fejlesztéseket szeretnénk végrehajtani. Olyan csapatokat szeretnénk építeni, amelyek tagjai önmagukat és egymást ösztönzik, jó célokat tűznek ki, azokkal azonosulni tudnak, és sikeresen meg is valósítják azokat.”
SIKERES HOSSZÚ TÁVÚ STRATÉGIA 2020 – SCHILLER AUTÓHÁZ KFT.
A cég története még egy teljesen más világba, 1980-ra nyúlik vissza, és a vállalkozás azóta töretlenül fejlődve tudott Budapest egyik legnagyobb, több márkát is forgalmazó autós cégévé válni. Schiller Márk stratégiai és marketing-
igazgató ennek az útnak egy jelentős részén figyelemmel kísérte a cég sorsát. „A legnehezebb dolog kisvállalkozásból naggyá válni, és meglépni az ehhez szükséges szervezettségi, kulturális fejlődési fokokat” – mondja el, de hozzáteszi, már sok ilyen lépcsőt megléptek, és a szilárd alapoknak köszönhetően a továbbiakat is meg fogják.
„Háromgenerációs cég vagyunk már, és megyünk tovább előre, soha nem gondolkodtunk az exiten” – szögezi le Schiller Márk. Ez a hozzáállás a tavaly, sokként beütő válsághelyzet idején is jól kidomborodott. Az aktuális nehézségek helyett a cég akkor is a jövő lehetőségeit helyezte a középpontba, és a dolgozók és családjaik védelme, illetve a munkahelyek megtartása mellett a beruházások folytatását határozták el, valamint a digitalizáció felgyorsítását és a különböző képzéseket is prioritásként kezelték.
„Ezzel pontosan kijelöltük azt, amin a következő 3–5 évben dolgozni fogunk – jelenti ki Schiller Márk, aki persze azért nem mindenben látja pontosan a jövőt. – Nehéz eldönteni, a digitalizációt pontosan milyen irányba vigyük, és hogy mennyiben fogja beváltani a hozzá fűzött reményeket.” Abban viszont biztosak lehetünk, hogy a tulajdonosok és a menedzsment továbbra is a hosszú távú fejlődést szem előtt tartva fogják értékelni és ha szükséges, módosítani stratégiájukat.
SIKERES HOSSZÚ TÁVÚ STRATÉGIA 2020 – GOODWILL PHARMA KFT.
Az 1997 óta műkődő, gyógyszergyártással és -forgalmazással foglalkozó vállalat elmúlt húsz évét dinamikus növekedés jellemezte, és ennek fő alapjai a kutatásfejlesztésre fordított nagy erőforrások, illetve az új lehetőségek állandó keresése, valamint kihasználása voltak. „Az elmúlt húsz évben folyamatos és kitartó munkát végeztünk, az elért eredményeinkben a szerencsének semmilyen szerepe nem volt – állítja Dr. Jójárt Ferenc, a Goodwill Pharma Kft. cégalapító tulajdonosa. – Mindig igyekeztünk stabil stratégiát kialakítani, most is van olyan víziónk, amelynek megvalósítása ötven éves távlatra mutat előre. Egy családi vállalkozásban az a legjobb, hogy a döntéseket magunk hozhatjuk meg, de ez azt is jelenti, hogy a dicsőség mellett a felelősség is kizárólag a mienk.”
A Goodwill Pharma immár leányvállalatok formájában Szerbiában, Koszovóban, Macedóniában, Lengyelországban és Albániában is jelen van. „Óriási eredménynek tartom, hogy mára az általunk forgalmazott termékek 60 százaléka saját fejlesztés vagy gyártás” – mondja a tulajdonos, aki erre kifejezetten büszke. Ez az arány akár még tovább is javulhat, ha a cég a terveknek megfelelően Szerbia után Magyarországon is megszerzi a gyógyszerek gyártását lehetővé tevő GMP engedélyt. A szegedi alapítású cég e mellett a Szent-Györgyi Albert védjegynek is birtokosa, és a világhírű tudós családjával együttműködve dolgoznak az egykori professzor szellemi örökségének ápolásán; a cégnél ezt a feladatot is a vele járó felelősség teljes tudatában végzik.
SIKERES HOSSZÚ TÁVÚ STRATÉGIA 2021 – GIA FORM KFT.
Az 1988-ban alakult szerszámgyártó cég hosszú távú stratégiáját díjazta a zsűri, ami különösen nagy szó annak fényében, hogy Gaszt Attila cégvezető pont ezt tartja a legnehezebbnek egy családi vállalkozás irányításában. „Nekem kell mindenre kiterjedően megalkotni 5–10 évre előre a vállalati stratégiát és minden részletet, illetve részleget összehangolva végrehajtani, végrehajtatni azt. Óriási a felelősség, nincs védőháló, nincs nemzetközi háttér, csak magunkra és a szakértelmünkre számíthatunk egy folyamatosan változó és gyorsuló piaci környezetben – mondja el, hozzátéve mindennek a jó oldalát is. – Egyszerű, gyors, rugalmas a döntéshozatal, és minden kollégát személyesen ismerhetek.”
Mindenesetre Gaszt Attila 2018-tól készült, illetve készítette fel cégét egy hamarosan bekövetkező válságra, és az élet őt igazolta. „Tartalékoltunk és túltöltöttük a kapacitásainkat, így felkészülten ért minket a covid-helyzet okozta visszaesés. Egész évben leépítések és megszorítások nélkül tudtunk működni, azóta pedig rekordot rekordra halmozunk minden hónapban.”
Az autóipari, orvostechnikai, elektronikai, erőműtechnikai és gyártóipari területre is termékeket értékesítő GIA Form és Gaszt Attila persze ezután sem tervez ülni a babérokon, a következő időszakban elsősorban a hatékonyság további javítását tűzték ki célul, amiben a környezettudatossági szempontokra is nagy hangsúlyt fektetnek, például napelemek telepítésével, vagy az ipari hűtők által leadott hő hasznosításával. „Ez a díj is igazolja, hogy eredményesen dolgozunk, és további motivációt jelent majd, hogy még magasabb szintekre lépjünk.”
TÁRSADALMI FELELŐSSÉGVÁLLALÁS 2020 – VAJDA-PAPÍR KFT.
A Vajda-Papír Kft. az elmúlt 20 évben messze túlnőtte egy kis családi vállalkozás kereteit: az egy bérelt raktárból indult, jelenleg már cégcsoportként működő vállalatnak három hazai és egy norvégiai gyára van, mintegy 650 embert foglalkoztat, és 2020-ban 10 százalékos növekedés mellett 52 milliárd forintos árbevételt ért el. Ennek ellenére – vagy éppen ezért – a cég vezetői igyekeztek megőrizni azokat a családiassághoz kapcsolódó értékeket, amelyek az induláskor is jellemzőek voltak a vállalatra. „Sikeres működésünk egyik alapkövének tartom a családi egységként való működést, a közvetlen vagy akár tágabb társadalmi környezetünk tagjairól való gondoskodó, támogató érdeklődést” – jelenti ki Vajda Attila ügyvezető igazgató.
És ez nem csak a szavak szintjén jelenik meg a cégnél. A „Ti mind hősök vagytok” elnevezésű kampány keretében a Vajda-Papír jelentős támogatást nyújtott többek közt a Magyar Máltai Szeretetszolgálatnak és a Betegápoló Irgalmasrend intézményeinek, de a járványveszély idején több kórházat is ellátott higiéniai termékekkel. „A társadalmi felelősségvállalás nemcsak a külvilág számára, hanem saját kollégáink felé is fontos jelzés, szerintem jó olyan cégnél dolgozni, amely a lehetőségeihez képest igyekszik segíteni másokon. Büszkék vagyunk arra, hogy ilyen rangos elismerésben részesültünk” – mondja el a díjról Vajda Attila.
Büszkeségre más okai is vannak: a cég mára ott tart, hogy egész Magyarország ellátását biztosítani tudná higiéniai papírtermékekből, sőt Európa egyik legmodernebb és legkörnyezetkímélőbb papírgyárát egy újabb üzemegységgel is bővítik Dunaföldváron. Vajda Attila ezután sem tervez lassítani. „Cél a növekedés, illetve a további országokban történő terjeszkedés, és az, hogy a Vajda-Papír továbbra is biztonságos, felelős munkaadó legyen, valamint inspiráló munkakörnyezetet tudjon biztosítani a munkavállalói számára.”
TÁRSADALMI FELELŐSSÉGVÁLLALÁS 2020 – GYÖRGYTEA KFT.
A bükki füvesember, Szabó Gyuri bácsi méltán tett szert országos ismertségre. Az ő munkájára épült családi vállalkozás, amelyben már lánya és unokái is dolgoznak, nemcsak az ő tudását, hanem életszemléletét is a cég alapértékei közé emelte. Miközben a Györgytea mára a magyar gyógynövénypiac egyik meghatározó szereplőjévé vált, Lopes-Szabó Zsuzsanna ügyvezető elsősorban nem számokban méri a sikert. „Minden évben arra vagyok a legbüszkébb, hogy munkahelyeket teremtettünk, és vannak emberek, akik a nálunk megkeresett, jól megérdemelt fizetésükből vásárolják a kenyeret az asztalra, a kinőtt cipő helyett az újat a gyereküknek.”
Nem véletlen tehát, hogy a cég a társadalmi felelősségvállalás kategóriában kapott díjat, amiben az is nagy szerepet játszott, hogy a járványhelyzet idején különösen odafigyeltek dolgozóikra, teljes mellszélességgel kiálltak a „Maradj otthon!” üzenete mellett, míg „Vírus ellen nincs gyógynövény” kampányukkal a felelős magatartást választották a profit helyett.
Ez a hozzáállás egyébként is jellemző Lopes-Szabó Zsuzsannára, aki szerint csodálatos együtt dolgozni és gondolkozni a családtagjaival, ám fontos, hogy meglássuk azt a határt egy vita esetén, amit nem szabad átlépni. „Nincs az az üzleti siker vagy annyi pénz, amiért kockára tenném a mesésen jó kapcsolatomat a szeretteimmel” – szögezi le az ügyvezető, aki a következő években a további harmonikus növekedés mellett még nagyobb hangsúlyt szeretne fektetni a cég környezetvédelemmel kapcsolatos szerepvállalására is.
TÁRSADALMI FELELŐSSÉGVÁLLALÁS ÉS KÖRNYEZETVÉDELMI FENNTARTHATÓSÁG 2021 – WAGNER SOLAR HUNGÁRIA KFT.
A mára 60 munkavállalót alkalmazó, és több irodával rendelkező cégnél a legnagyobb kihívást az jelentette, hogy a dinamikus növekedés mellett is fenn tudják tartani a megszokott, magas minőséget. „Nálunk a kezdetek óta alapvetés a részletekre való odafigyelés és a magas műszaki színvonal, ezekből a jövőben sem fogunk engedni – mondja Beleznai Csanád cégvezető. – Több száz napelemes cég kezdte meg a működését mostanában, viszont a fogyasztók nem mindig tudják átlátni a kínálatot, csakhogy itt több évtizedre választanak szakértő partnert és technológiai megoldást. Tudni kell, hogy ahogy jó ételt főzni, úgy jó napelemes rendszert építeni is csak minőségi alapanyagokból lehetséges.”
Az erős versenyben való talpon maradás és a rengeteg megrendelés mellett a Wagner Solar Hungariánál továbbra is jutott idő arra, hogy a fenntarthatóságot népszerűsítsék. „Különböző fórumokon igyekszünk az embereket tájékoztatni a már széles körben elérhető környezettudatos megoldásokról. Ez a díj abban segíthet, hogy még több családot tudjunk elérni” – tette hozzá a cégvezető. A tájékoztatás mellett a cég kézzel fogható segítséget is nyújt: egészségügyi intézményeket támogatnak, illetve ők szerelték fel napelemekkel a fóti sportpályát.
A családi vállalkozásként való működésből fakadó rugalmasság és feltétel nélküli bizalom az, ami elsősorban segítette a céget ezen a gyorsan változó, és versenytársakkal teli piacon is az élvonalban maradni Beleznai Csanád szerint, aki a következő évek sikereinek előkészítése mellett nemcsak a napelemeket, de a cég jövőjét is tartósra tervezi. „Bízunk benne, hogy néhány évtized múlva a harmadik generáció szintén csatlakozik majd a csapathoz.”
TÁRSADALMI FELELŐSSÉGVÁLLALÁS ÉS KÖRNYEZETVÉDELMI FENNTARTHATÓSÁG 2021 – MYSTIC NAILS HUNGARY KFT.
A professzionális műköröm-alapanyagokat gyártó, forgalmazó cég immár 25 országban van jelen termékeivel, és Gyimesi László ügyvezető igazgató szerint az is nagyon fontos, hogy eközben hűek tudtak maradni értékeikhez. „Családi vállalkozásként olyan emberi alapértékek mentén építhetjük a cégünket, amelyek családként és emberként is meghatároznak minket. Nem azért csináljuk így, mert ez a legkifizetődőbb, hanem mert nekünk csak így van kedvünk vállalkozni.” Ahhoz, hogy ez jól működjön, a családban egy íratlan családi alkotmányhoz tartják magukat, ami segít elválasztani a különböző szerepeket egymástól. „A vasárnapi ebédnél például tilos üzletről beszélni, különben bünti jár, és ezt komolyan, véresen komolyan vesszük!”
A cég rengeteg díjat kapott az elmúlt években, ám Gyimesi László szerint a legfontosabb elismerésért naponta újra meg kell dolgozni. „Az a bizalom, melyet belénk, illetve cégünkbe helyeznek vásárlóink, valamint a fantasztikus munkatársaink, a legértékesebb díj, amit valaha is elnyerhetünk, és amely nem csupán büszkévé, de nagyon kivételessé is tesz minket.”
E bizalom fenntartásának a cégvezető szerint az egyetlen lehetséges módja a példamutatás, és ebben élen járnak a Mystic Nailsnél, hiszen több nonprofit szervezet támogatása mellett önkéntesként segítenek államilag gondozott gyermekeknek, a túlzott fogyasztás elleni harc jegyében pedig Black Friday helyett Green Wednesday-t hirdettek. A vírushelyzet ugyan a cégvezető szerint rámutatott a cég néhány gyenge pontjára, de ezzel a hiteles, az etikus működést mindennél fontosabbnak tartó hozzáállással ezek megerősítése sem jelenthet gondot.
SIKERES GENERÁCIÓVÁLTÁS 2021 – TRANS-SPED KFT.
A jelenleg 800 embert foglalkoztató cég, fejlődésének köszönhetően, immár a multinacionális logisztikai szolgáltatók versenytársává vált. Ez nagy eredmény, de nagy kihívás is Fülöp Szabolcs ügyvezető szerint, aki biztos abban, hogy ezt csak úgy tudják megtenni, ha professzionalizmusban is felveszik a versenyt a legnagyobbakkal. „Egy családi vállalkozásban hagyományosan inkább a megérzéseikre, leginkább az alapító üzleti érzékére építenek. Szerencsére édesapám már a cég korai időszakában felismerte, hogy az egyszemélyi vezetésen túl kell lépnie, és ez a szemlélet jól megágyazott annak, hogy később öcsém, valamint én is sikeresen tudjunk bekapcsolódni a vállalat irányításába.”
A generációváltás mostanra lezárult, bár az alapító továbbra is részt vesz a cég életében. Azt, hogy ez ilyen gördülékenyen történhetett, Fülöp Szabolcs a határok tudatos meghúzásának tudja be. „Ki tudtuk alakítani azt a munkamegosztást és együttműködést, családon belüli kommunikációt, ami lehetővé teszi, hogy a vállalat működése professzionális elvek mentén történjen.”
Eközben persze a cég továbbra is megőrizte azokat az értékeket, amelyek családi vállalkozásként juttatták el oda, ahol most tart. „A családi háttér értékalapúságot és stabilitást biztosít – mondja el az ügyvezető. – A hosszú távú szemlélet és az értékek mentén történő vezetés felülírja a rövid távú haszonszerzés szempontjait, ezért sokkal nagyobb az esély arra, hogy egy élhető, fenntartható, barátságos közeg jöjjön létre a vállalatnál. Egy családi vállalkozásban könnyebb embernek maradni vezetőként is.”
SIKERES GENERÁCIÓVÁLTÁS 2021 – LOSONCZI INNOVATION KFT.
Az 1995-ben alakult szerszámgyártó vállalkozásnál immár a második generáció is helyet kapott a vezetésben. A váltás Losonczi István cégvezető szerint nem ment kisebb döccenők nélkül. „Eleinte nehéz volt mindenkinek megtalálni a szerepét az új felállásban, kialakítani azt az egyensúlyt, hogy hatékonyan tudjunk cégvezető csapatként és családként is működni – meséli, miközben azt is tudja, hogy szüleinek nem volt egyszerű dolga.
– Nem könnyű szülőként és cégvezetőként kiadni az ember kezéből az irányítást, nagy bizalom szükséges hozzá a gyerekek felé.”
Szerencsére ez a Losonczi Innovation esetében megvolt, és a váltás összességében jót tett a cégnek. „A szüleinktől teret kaptunk a kibontakozásra, lehetőséget, hogy új szemléletet és ötleteket hozzunk be a cégbe. A szülők sikeresen adták át a tudásukat, a második generáció pedig jól hasznosította a tőlük tanultakat, ezáltal egy jól működő partnerség alakult ki a cégvezetésben” – fejti ki Losonczi István.
Erre pedig szükség is lesz, ha a vállalkozás meg akar felelni az ipar 4.0, illetve a járműipar átalakulása jelentette kihívásoknak, de hogy jó úton haladnak, azt az is mutatja, hogy új mérőgépcsaládjuk, a PRO első tagja, az AXIS PRO 2021-ben megkapta az év célgépe díjat. Formatervére pedig különdíjat nyert, visszaigazolva ezzel: nem volt hiába, hogy a cégnél az elmúlt időszakban a belső értékek mellett a gépeik dizájnjára is komoly erőforrásokat különítettek el.