Sehol egy fa, megy a légkondi, és sok helyen ég a lámpa, az irodisták autói a garázsban parkolnak. Ilyen egy irodaház. Általában.
Noha 2007-ben még csak egyetlen irodaépületnek volt hazánkban fenntarthatósági minősítése, napjainkra nincs olyan nagyobb irodaház-fejlesztés, ami ne törekedne minél fenntarthatóbb működésre. Az épületek hatékony működése nem pusztán befektetői érdek, hanem a bérlők és vásárlók körében is preferenciává vált. Ugyanakkor a hazai építési szabályok csak nyomokban írnak elő zöldítést, és messze vagyunk azoktól a balti, német és amerikai példáktól is, ahol egy-egy épületnek az is feladata, hogy próbáljon visszaadni a környezetének és beérje építésének ökológiai lábnyomát. Válogatásunk kísérletet tesz a legjobb budapesti példák bemutatására.
Az épület elsősorban energia- és vízfelhasználásával érdemelte ki helyét listánkon, százezer négyzetméteres irodaterületnél ez kiemelkedő jelentőségű. Az épületben nem kell az emberekre bízni a takarékosságot, automatikus vezérléssel csak ott használnak energiát, ahol arra épp szükség van (fűtés-hűtés, világítás), valamint víztakarékos rendszereket építettek ki.
Idén is elindul Magyarországon az EY Az Év Üzletembere program, amely olyan hazai vállalkozókat díjaz, akik sikereikkel kivételes gazdasági és társadalmi változásokat érnek el. Rencz Botonddal, az EY nemzetközi vezetőjével többek között arról beszélgettünk, miért olyan különleges ez az elismerés, és kik nyerhetnek idén.
Több mint 15 éve mutatják be Magyarország legkiemelkedőbb vállalkozóit. Mi a program sikerének a titka?
A cégtulajdonosok fáradhatatlanul azon dolgoznak, hogy fokozzák vállalkozásuk eredményességét, ezáltal hozzájárulnak a gazdaság növekedéséhez, munkatársaik jólétéhez és környezetük fejlesztéséhez. Tették ezt az elmúlt két évben különösen embert próbáló körülmények között. Mi ezt a munkát díjazzuk, és mutatjuk be. A program ráadásul sokkal több, mint egy egyszeri elismerés. A nyertesek egy exkluzív közösségbe is beléphetnek. Rendszeresen találkozunk és cserélünk tapasztalatot a korábbi díjazottakkal, a magyar gazdasági élet meghatározó szereplőivel. Ezeken az eseményeken látom, hogy az itt kialakítható kapcsolatok értéke felbecsülhetetlen.
Kinek lehet esélye elnyerni a díjat és bekerülni ebbe a klubba?
Bárkinek, aki legalább két éve Magyarországon bejegyzett cég alapítója vagy tulajdonosa és bizonyítottan sikeres, valamint felelősséget mutat vállalkozásának környezete és a társadalom iránt is. Fontos szempont továbbá, hogy hosszú távon tervezzen. Építhetett valaki a mai napig eredményes vállalkozást anélkül is, hogy figyelembe vette volna a körülötte zajló technológiai forradalmat, de a digitalizáció hosszú távon biztosan befolyásolni fogja a versenyképességét. Számunkra fontos, hogy megfelelően felkészítette-e erre a cégét.
Milyen különdíjakat osztanak ki idén?
A fődíj mellett öt kategóriában ismerjük el a hazai üzletemberek eredményeit. Átadjuk az „Életminőség fejlesztése”, az „Újgenerációs gyártástechnológiák”, a „Közös Értékteremtés” és a „Digitális Megoldások” különdíjat. Végül, de nem utolsósorban, idén második alkalommal a „Vállalkozói Szellemiségért” elismerésről is dönt a zsűri. Ezt a kategóriát Demján Sándor, Magyarország valaha volt egyik legsikeresebb üzletemberének emlékére hoztuk létre.
Megszokhattuk, hogy a zsűri prominens személyiségekből áll, idén kik értékelik a pályázatokat?
Bock József (Bock cégcsoport), Ésik Róbert (HIPA), Gattyán György (Docler cégcsoport, FITEQ), Harsányi Zsolt (AXIÁL), Heiszler Gabriella (SPAR Magyarország), Varga Mihály (KÉSZ Csoport) és Wáberer György (High-Yield Zrt.).
Mi vár a győztesre?
Új üzleti lehetőségek. Nemzetközi kapcsolatok. Egy bármikor, bárhonnan elérhető globális tudásbázis. A hazai program győztese képviseli a magyar üzletembereket a díj nemzetközi döntőjében, 2022-ben, Monacóban. A több napos eseményen a világ 60 országának legkiemelkedőbb vállalkozói találkoznak és építhetnek értékes kapcsolatokat egymással.
Ön kinek ajánlaná, hogy nevezzen a díjra?
Minden üzletembernek, aki azon dolgozik, hogy egy új, még magasabb szintre emelje a vállalkozását. Biztos vagyok benne, hogy ez a program hozzá fog járulni ehhez.
Egy családi vállalkozás mindig különleges, és mindig különleges értékeket teremt. A K&H családi vállalatok kiválósági díját pedig közülük is azok kapják meg minden évben, amelyek valamilyen tekintetben kiemelkednek, és sikereikkel a többieket is további fejlődésre ösztönözhetik. Tavaly és idén a többségében a K&H-tól független szakmai zsűri 12 ilyen céget választott ki a pályázók közül.
Jancsa János egy évtizede burgerkritikusként lubickolt a kirobbant street food forradalomban, a jó ételekre vágyók itták szavait, a reformer vendéglátók pedig jó értékelésben reménykedtek. Az ismertséget és a tapasztalatot üzlettársaival a Bamba Marha elindítására fordították, ezzel felkínálták a lehetőséget a „burgerpápa” akasztására. Ehelyett további hat burgerezőt nyitottak, idén pedig a 1,5 milliárd forintos árbevételt is elérhetik.