Nagy átalakuláson ment át a digitális fizetési infrastruktúra Magyarországon az elmúlt két évben: az innovatív megoldások megjelenése hatalmas lökést adott a piacnak. Szász Ferenc, a Mastercard üzletfejlesztési vezetője szerint fizetési evolúcióban nincs megállás, és erre a teljes piacnak reagálnia kell.
Lassan két éve, hogy elindították az infrastruktúra-fejlesztési programjukat azzal a nem kis vállalással, hogy megduplázzák a kártyaelfogadóhelyek számát Magyarországon. Hogy áll most ez a folyamat?
Ha szigorúan a számok nyelvén kell válaszolnom, akkor is jól látható a változás: az indulás óta 32 bank és pénzügyi szolgáltató csatlakozott a programhoz, és több mint 100 ezer POS terminál került ki a hazai kereskedőkhöz országszerte. Ezzel az ezer főre jutó terminálok száma 17-ről 25,7-re nőtt, és ami nagyon fontos, Budapest mellett vidéken is számos helyen lehetővé vált a bankkártyás fizetés. Tehát a duplázást még nem értük el, de elmondhatjuk, hogy nagy lépésekkel haladunk a cél felé.
Ebben azért fontos szerepe volt a szabályozásnak is, nem?
Horváth Zsolt és Judit reggelizője csalóka. Miközben a kicsi nevet viseli, több száz fős rendezvények ellátásáról, egy nagyvállalat munkatársaink ebédeltetéséről, profi szakácsok továbbképzéséről gondoskodik. A KicsiZso igazi nagyvárosi fenegyerek, semmi külcsín, annál több jó kapcsolat.
„A nap első tíz vendégétől nem azt kérdezzük, milyen kávét kérnek, hanem azt, hogy vannak” – mondja a KicsiZso gasztronómiai hálózat alapítója. Horváth Zsolt szakácsként kezdte, majd egy tanulságokkal teli vállalkozói kitérő után a reggelizőjével próbált szerencsét. Ahogy kinyitott a Frankel Leó utcai bisztró, és jött bevétel, a séf felesége is beállt. „Iskolásként egy osztályban, korahuszonévesen egy padban, ma egy ágyban” – mondja Horváth-Závodszki Judit, aki a vendéglátás miatt hagyta ott a multik világát. Ma hivatalosan ő a tulajdonosa is a gasztrocégnek. „2015-ben a nyitás előtt annyi feladatunk volt, hogy amikor eljött a papírmunka ideje, csak nekem volt időm az ügyintézésre, ekkor került a nevemre a Judit és Zsolt Kft.” A kis helyiség kialakításában barátok és családtagok segítettek nekik. „Ez igazolja, hogy Zsolt születése óta éhezi a társaságot, és mindenkihez jó szívvel fordul.”
A pozitív hozzáállás jól jön, amikor férjével naponta több száz szendvicset készítenek – például a Morgan Stanley-nek –, menüt főznek (1690 forint) és bageleket állítanak össze (2150 forint), ezenfelül Zsolt a hétvégi rendezvényekre is előkészíti az Easy BBQ termékeket (adagonként 9900–19 900 forint) vagy BBQ-oktatást tart (30 000 forint személyenként) – ősszel éppen az Avalon Hotel szakácsainak.
A séf ma faszenes grilljével országszerte vállal céges rendezvényeket, esküvőket, születésnapokat is, Bodrog Smoker névre keresztelt munkatársa egyike a minőségi garanciáinak. Ebből a saját fejlesztésű sütőből is biznisz lett, évente átlag tizenöt darabot tud eladni (690 000 forint). A név tehát ne tévesszen meg senkit, a Zso valójában nem kicsi.
A KicsiZso népszerűsége exponenciálisan nő, a 2019-es Cápák között című műsorban nyert egymillió forintos pénzügyi mentorprogram után pláne. A műsor befektetőinek bizalmát Zsolt lapra szerelhető hibacsijával (egyfajta japán grillsütő) vívta ki magának, amit azóta szintén értékesít (80 000 forint). A termékből nemrég a Textúra és a Michelin-csillagos Borkonyha is rendelt.
Bővülés ide vagy oda, a csapat kéttagú szeretne maradni a jövőben, amíg partneri együttműködésből kinőtt barátokkal dolgozik. Lochaman Zoltán, aki A minőségű alapanyagokkal látja el a Zsót, azt mondja: „Zsolti nem áll bele a konfliktusokba, hanem a megoldáson gondolkodik, és ez manapság ritka vállalkozói magatartásról árulkodik.”
Először jelmezeket készített kisebb társulatoknak, majd pénzt szerzett nekik pályázatírással. Aztán rájött, hogy azzal tesz a legtöbbet a független színházi szcénáért, ha több csapatot egyszerre menedzsel néhány kollégájával összefogva – mint afféle kulturális szolgáltatóközpont. Erre már egyesületet alapított, és azt is kiharcolta, hogy a kis társulatok megkapjanak Budán egy üres iskolaépületet. Rozgonyi-Kulcsár Viktória – vagy ahogy a legtöbben ismerik, Kulcsár Viki – elképesztő energiával és állandó mosollyal vezeti a Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorházat, ahol békeidőkben havi legalább hatvan előadás látható. És közben inkognitóban háromgyermekes anya.
Jancsa János egy évtizede burgerkritikusként lubickolt a kirobbant street food forradalomban, a jó ételekre vágyók itták szavait, a reformer vendéglátók pedig jó értékelésben reménykedtek. Az ismertséget és a tapasztalatot üzlettársaival a Bamba Marha elindítására fordították, ezzel felkínálták a lehetőséget a „burgerpápa” akasztására. Ehelyett további hat burgerezőt nyitottak, idén pedig a 1,5 milliárd forintos árbevételt is elérhetik.
Július végén jelentette be a Ringier, hogy átveszi a német Axel Springer részvényeit többek között Magyarországon is. A két cég 2014 óta vegyesvállalatként működött Magyarországon, ezután a Ringier egyedül lesz jelen a magyar piacon. Michael Ringier-t, a svájci kiadó elnökét az Axel Springerrel kötött üzletről, a magyar piacról, a Mediaworksnek átengedett és megszüntetett Népszabadságról és a családi vállalkozások jövőjéről kérdeztük.