
A Festetics-palota szolgált helyszínül.

A Hammel & Hochreiter tulajdonosai a családi cégek átörökítéséről anekdotáztak.

Galambos Márton Lévai Bálinttal, a Biotech vezérével beszélget.
Villogtak a mandzsetták, fodrozódtak a koktélruhák és feszültek az öltönyök: idén is összegyűltek a legnagyobb családi vállalkozások a Forbes Családi Gálájára. Örültünk, hogy végre ezt a rendezvényt is megtarthattuk élőben.

A Festetics-palota szolgált helyszínül.

A Hammel & Hochreiter tulajdonosai a családi cégek átörökítéséről anekdotáztak.

Galambos Márton Lévai Bálinttal, a Biotech vezérével beszélget.
Ha már megvetted, csak jelentkezz be!
Nagy átalakuláson ment át a digitális fizetési infrastruktúra Magyarországon az elmúlt két évben: az innovatív megoldások megjelenése hatalmas lökést adott a piacnak. Szász Ferenc, a Mastercard üzletfejlesztési vezetője szerint fizetési evolúcióban nincs megállás, és erre a teljes piacnak reagálnia kell.
Lassan két éve, hogy elindították az infrastruktúra-fejlesztési programjukat azzal a nem kis vállalással, hogy megduplázzák a kártyaelfogadóhelyek számát Magyarországon. Hogy áll most ez a folyamat?
Ha szigorúan a számok nyelvén kell válaszolnom, akkor is jól látható a változás: az indulás óta 32 bank és pénzügyi szolgáltató csatlakozott a programhoz, és több mint 100 ezer POS terminál került ki a hazai kereskedőkhöz országszerte. Ezzel az ezer főre jutó terminálok száma 17-ről 25,7-re nőtt, és ami nagyon fontos, Budapest mellett vidéken is számos helyen lehetővé vált a bankkártyás fizetés. Tehát a duplázást még nem értük el, de elmondhatjuk, hogy nagy lépésekkel haladunk a cél felé.
Ebben azért fontos szerepe volt a szabályozásnak is, nem?
Kétségtelenül nagyon fontos szerepe volt, van és lesz a szabályozói oldalnak. A 2021. január elsejével életbe lépett törvény – amely kötelezi az online kasszát használó kereskedőket, hogy elektronikus fizetési lehetőséget biztosítsanak az üzletükben – katalizálta a digitális fizetések terjedését. Az elfogadók és a szolgáltatók felkészültsége kulcsfontosságú volt a hirtelen megnövekedett igények kiszolgálásában. Ezt segítette a Doppio program; a digitális onboarding, valamint az új POS terminál megoldások honosítása időben érkezett.
Mindezek mellett az önállóan, illetve a piaci szereplőkkel közösen végzett kommunikáció és edukáció eredményezte a sikert, a kimagasló eredményeket.
Milyen kézzelfogható előnyöket jelent a Mastercard programja az egyes kereskedők számára?
A programból a kereskedők és a kártyabirtokosok egyaránt profitáltak. Az üzletek a korábbi több hét helyett mindössze néhány nap alatt hozzájuthatnak a kártyaterminálhoz, a papíralapú igénylési folyamat pedig digitálissá vált. Megjelentek olyan új technológiák, terminál megoldások, amelyek a kereskedői igényekhez, használathoz igazodnak.
Emiatt a vásárlók is lényegesen több üzletben fizethetnek már kártyájukkal; kicsi-nagy, színes, érintőképernyős terminálokon vagy akár egy Android-alapú okostelefonon – a Telefonterminálon – olyan kereskedőknél, akik korábban kizárólag a készpénzes fizetési módot ajánlották. (Akár egy Android-alapú okostelefon is használható POS terminálként, külön extra eszköz nélkül, ez a Telefonterminál megoldás).
Milyen jövő előtt áll a digitális fizetéstechnológia és az elfogadás?
A Mastercard nem áll meg, 2022-ben is folytatjuk a programot. Az érintésmentes fizetés egyértelműen a leginkább preferált digitális fizetési forma a klasszikus bolti környezetben. Mind a vásárlói, mind pedig az elfogadói oldalon, a terminálok esetében egyre nagyobb szerephez jutnak az okostelefonok. A mostani trendek azt mutatják, hogy az okostelefonnal való fizetés lesz meghatározó a jövőben, de már belátható az az időszak is, amikor a fizetési folyamat teljesen „láthatatlanná” válik, vagyis a check in lesz maga a check out. A boltba, étterembe érkezve telefonunkkal bejelentkezünk, azonosítjuk magunkat egy applikáció segítségével. A polcról levesszük a terméket vagy megrendeljük az ételt, és a fizetés az előre regisztrált kártyánkkal történik a háttérben, távozáskor. Kicsi futurisztikusnak tűnhet az egész folyamat, de ha jobban megnézzük, ez nem is annyira a távoli jövő, hiszen itthon is találkozhattunk ezzel a megoldással, a közösségi autózás, rollerezés során.
Mivel a top gasztronómia még nem tért magához, a Matusz-Vad közvetlenül bombázza az ínyenceket: lakossági webshopot indít steakekkel, kenguru- és krokodilhússal, más különlegességekkel. Az alapító közben már a generációváltásra készül, bár az az álma, hogy ötvenévesen nyugdíjba menjen, már nem fog teljesülni.
Ütős dolgok is megvillannak a budai Kisbíró generációváltása után, de nekünk egyelőre nem áll össze.
Hogyan változik egy szürke, egyhangú szocialista korszakot idéző iparváros pezsgő street art központtá? Az országban szinte egyedülálló módon Kazincbarcikán az önkormányzat lett az egységes koncepció mentén zajló imázsváltás ötletgazdája és motorja, azóta pedig gombamód szaporodnak a köztéri installációk és óriási falfestmények.