Várkonyi Balázs, a menedzser. Aki mostanában ismeri meg Balázst, nem lepődik meg a tituluson, de amikor nekem összeállt a kép, elismerően hümmögtem. Az egészen a nulláról építkező vállalkozókból ritkán lesz vállalati menedzser, még úgy sem, hogy közben maguk is kisebbségi tulajdonosok maradnak. Balázs ezt az utat járta be, 2014-ben az ötödik magyar Forbes címlapján írtuk róla, hogy „az utcán tanulta a kapitalizmust”, amikor az Extreme Digitalt felépítette.
Sok türelem kell egy ilyen jin-jang menedzsmenthez, de van is eredménye.
Más személyiség, más hozzáállás kell a dzsungelharcos vállalkozásépítéshez és a nagyvállalati politikában lavírozó menedzserkedéshez. Az Extreme Digital alapítója mindkét iskolát kijárta (kijárja), olyannyira, hogy egy zsákutcássá váló felvásárlásból is ki tudott tolatni. Az ott megszerzett tanulságok biztosan kellettek ahhoz, hogy a következő összeolvadásba a román alapítású, már a dél-afrikai óriás, a Naspers tulajdonában lévő Emaggal okosabban vágjon bele. Az eredmény egy sajátos, helyi, magyar modell az online kereskedésre. Van utcai (bevásárlóközpont-beli) boltjuk is, online piactérként is működnek, és a kiszállítást is egyre inkább maguk végzik. Úgy, mint a nagy Amazon, némi magyar korrekcióval.
Várkonyi Balázs nem egyedül építkezik, kezdettől van egy partnere, Kelemen Gyula. Ahogy mondják, Várkonyi mer nagyobbakat gondolni, és ő képviseli kifelé a céget, Gyula pedig a számok embere, és a legritkább eset, hogy egyetértenek. Sok türelem kell egy ilyen jin-jang menedzsmenthez, de van is eredményük a szüntelen egyensúlykeresésben meghozott döntéseknek.
Ez a kisévkezdő szeptemberi szám különösen gazdag lett, valahogy úgy, ahogy a gazdaság is pörög, habzsolja az életet a 2020-as év lefojtottsága után. Kisebb portrétűzijátékunk van Lovász László matematikussal, Korányi G. Tamás befektetővel és műgyűjtővel, Walter Katalin McKinsey-veteránnal, aki most a BKK vezérigazgatója, Szécsi Noémi íróval és egy Mérő Lászlóval és Mérő Verával készült páros interjúval.
Mindezek mellett még pár cégsztori is elfért a lapban, sőt itt van 2021-es listánk a legnagyobb magyar családi vállalkozásokról. Az aprólékos munkával, Forbes-sztenderdek szerint összeállított lista mindenkinek csemege, akit a gazdaság szövete úgy érdekel, hogy szívesen nézi jó közelről a szálakat. Nem kell feltétlenül egyben végigolvasni ezt a listát, de lehet. Aki így tesz, észreveszi majd, hogy milyen sok cég kapott állami támogatást, vagy vett részt valamelyik növekedéstámogató jegybanki programban. Ezek a cégek a legtöbb esetben valódi vállalkozások, sokszor exportpiacokon elért jó pozíciókkal, nem állami megrendeléseken felnőtt vállalatok, de a beruházásaikhoz erős hátszelet kapnak.