Több mint 10 évvel ezelőtt arra ébredt a világ, hogy matematikusokból, programozókból verbuválódott cypherpunk nemzetközi közösségek nekiláttak internetre optimalizált, titkosított adattovábbítási rendszerek fejlesztésének, mert úgy gondolták, a demokratizált, mindentől és mindenkitől független informatikai megoldásoké a jövő. Lelkesedésüket a Bitcoin sikere és népszerűsége fűtötte. Így születtek meg az első blokkláncok és váltak a XXI. század legnagyobb virtuális ígéretévé. Vidákovics Attilát, a Dlabs Kft. vezetőjét, a magyar blokklánc technológia és közösség egyik emblematikus figuráját, a Mensa HungarIQa tagját kérdeztük sikerekről és kihívásokról.
Ott volt a kezdeteknél? Hogyan élte meg ezt az időszakot?
Természetesen igen, hiszen azon kevesek közé tartoztam, akit okkal hívtak anno cypherpunknak. Életem legpörgősebb időszaka volt, hiszen jó pár magammal úgy éreztük, meg tudjuk váltani a virtuális pénzvilágot. Mondjuk most is ezt gondolom, csak már cégvezetőként és 10 évnyi tapasztalattal a hátam mögött, ami óriási versenyelőny, különösen a blokklánc fejlesztések piacán.
Mi is pontosan a blokklánc? Milyen igényre ad választ ez a megoldás?
Lényegében a sütő mellől ment a kórházba második gyermeke születésekor az eleinte csak hobbiból cukrászkodó Tóth Melinda. A hétvégékre eső tortamegrendelésektől menekülve aztán átálltak férjével az előre csomagolt granolákra, magkrémekre és gyümölcsszeletekre.
„Jogász a végzettségem, és a közigazgatásban dolgoztam, de amikor egyéves lett a kisfiunk, gondoltuk, a gyereknevelés mellett kiszállításra sütök tortákat, sütiket” – meséli Tóth Melinda. Találtak is pesthidegkúti otthonuk közelében egy kis kiadó üzlethelyiséget – műhelynek épp elég volt, helyben árusítani nem is akartak. Férje, Lukács Miklós az MKB treasuryjében dolgozott, és munkaidő után szórólapozott, hirdette az induló vállalkozást, ahol tudta. A helyiek és néhány rendezvényszervező hamar megszerette a minőségi alapanyagokból készülő sütiket, és a családi kisvállalkozás – amit Melinda becenevéből keresztelt Mendulára – 2016-ban máris ötmillió forintos forgalmat ért el. „Az első pár évben azért nem nőttünk, mert nem költöttünk marketingre” – mondják. Közben minden hétvégéjüket és az ünnepnapokat is elvitte a munka, a rendelések ugyanis jellemzően ekkorra jöttek, főleg az esküvőszezonban.
Amikor 2017 márciusában Melinda a második gyermeküket várta, rendeltek tőle egy bonyolult csokitortát, éppen arra a napra, amikorra ki volt írva. „Nem tudtam meggyőzni a vevőt, hogy kockázatos lesz, mert nem tudni, mikor fogok szülni. Aztán előző nap, amikor kezdtek jönni a fájások, gyorsan nekiálltam, hogy még elkészüljön. Másnap délben megszületett Panni, a férjem meg kiszállította a tortát. És akkor úgy döntöttünk, elengedjük a sütis vonalat, és inkább az előre készletezhető, csomagolt – mellesleg gluténmentes – granolákra, gyümölcsszeletekre, illetve a különféle olajos magvakból készült magkrémekre állunk át.”
A nagy áttörést a Spar Hungaricool programja hozta meg 2019-ben. Addig jellemzően ötven–hatvan csomag granolát vett tőlük egy-egy üzlet, ám a Spar első megrendelése kapásból hatezerről szólt. „Most már egy hét alatt le tudunk gyártani ennyit, de akkor még nagyon nagy falat volt. Az első beszállításnál még a gyerekek lefektetése után éjszakáig készítettem én magam is a granolákat, ma már a gyártásban nem veszek részt. Nagyon nehéz volt elengedni” – vallja be Melinda. A bevételeik 18 százalékát azóta is a Spar hozza, de viszonylag nagy, ötven százalék a webshop részesedése is, igaz, ez az egyéni vevők mellett kisebb viszonteladókat is magában foglal.
Miklós egészen tavaly szeptemberig másodállásban vitte a családi vállalkozást, akkor mondott csak fel a bankban. Időközben megszaporodtak a megrendelőik (a Herbaháztól a Kifli.hu-ig), és már hét alkalmazottjuk van, igaz, nem mind teljes munkaidős. A hidegkúti üzemet is kinőtték, ott már csak a magkrémeik készülnek – például mogyoróból, mandulából és kesudióból –, a granolagyártást áthelyezték a hajdú-bihari Kabára, ahol Miklós felnőtt. Most egy 900 négyzetméteres üzemet újítanak fel, szintén Kabán, hamarosan a teljes gyártást és logisztikát odaköltöztetik.
Az alapanyagok közül, amit csak tudnak, Magyarországon szereznek be: az almasűrítményt, az aszalt gyümölcsöket és legújabban a zabpelyhet is, amiből találtak garantáltan gluténmentes hazait. Tartósítószereket, pálmaolajat nem használnak, nem cukrozzák agyon a granolákat – azt mondják, csak olyan termékeket készítenek, amit a gyerekeiknek is jó szívvel odaadnának.
Mendula Bakery Kft.
Alapítás: 2015 Tulajdonos: Lukács Miklós és Tóth Melinda Árbevétel (millió forint): 2020 28,4 2021 93,1
Adózott eredmény (millió forint): 2020 0,8 2021 5,6
Öt évvel ezelőtti magazinszereplőnk alig győzte magába fojtani 2017-es cikkünkben, mekkora változásra készültek. Az időzítés bája már csak ilyen. Csányi Zoltán fehérnemű- és ruházati webshopja azóta nevet és szintet is váltott. Várost viszont nem, a tulajdonos-ügyvezető a hatodik iksz után is játszi könnyedséggel ingázik Szeged és Pest között. A hdishop.hu-ból lett Dressa történetének folytatása.
Az amerikai Flexport vezérigazgatója az ellátási láncok önjelölt guruja lett 2021-ben. Ryan Petersen nemcsak konténerben gondolkodva keresi a megoldást, de nyolcmilliárd dollárosra nőtt cégének meg kell mutatnia, hogy nem kizárólag egy szokásos szilícium-völgyi hájp dagasztja.