Több mint 10 évvel ezelőtt arra ébredt a világ, hogy matematikusokból, programozókból verbuválódott cypherpunk nemzetközi közösségek nekiláttak internetre optimalizált, titkosított adattovábbítási rendszerek fejlesztésének, mert úgy gondolták, a demokratizált, mindentől és mindenkitől független informatikai megoldásoké a jövő. Lelkesedésüket a Bitcoin sikere és népszerűsége fűtötte. Így születtek meg az első blokkláncok és váltak a XXI. század legnagyobb virtuális ígéretévé. Vidákovics Attilát, a Dlabs Kft. vezetőjét, a magyar blokklánc technológia és közösség egyik emblematikus figuráját, a Mensa HungarIQa tagját kérdeztük sikerekről és kihívásokról.
Ott volt a kezdeteknél? Hogyan élte meg ezt az időszakot?
Természetesen igen, hiszen azon kevesek közé tartoztam, akit okkal hívtak anno cypherpunknak. Életem legpörgősebb időszaka volt, hiszen jó pár magammal úgy éreztük, meg tudjuk váltani a virtuális pénzvilágot. Mondjuk most is ezt gondolom, csak már cégvezetőként és 10 évnyi tapasztalattal a hátam mögött, ami óriási versenyelőny, különösen a blokklánc fejlesztések piacán.
Mi is pontosan a blokklánc? Milyen igényre ad választ ez a megoldás?
Budapest belvárosának kellős közepén nyitotta meg legújabb és a világon is egyedülálló pop-up szalonját a Pappas Auto, aminek nem csak a lokációja különleges. A Mercedes-Benz Luxury Showroom a márka legizgalmasabb modelljeinek szentélye, ahol az eddigieknél is emlékezetesebb élmény autót vásárolni.
Sosem fog kiderülni, hogy a Matild-palota első, 1902-es megnyitóünnepségére érkezett-e vendég automobillal, maga a lehetőség azonban cseppet sem kizárt. Ha pedig autóval érkezett, akkor jó eséllyel olyannal, amihez köze volt Karl Benznek, az első igazinak tekinthető, sorozatgyártású autó, valamint a Mercedes-Benz atyjának.
SZINDBÁDTÓL A MAYBACH-IG
Az Erzsébet híd pesti lábánál álló Klotild paloták évtizedes mellőzést követően az elmúlt években nyerték vissza azt az állapotukat, amit a tervezők a milleniumot követően megálmodtak nekik. A köznyelvben Matild néven ismert déli palota nem csak arról híres, hogy itt szolgált az első lift Budapesten, de arról is, hogy az itt működő Belvárosi Kávéházban írta meg a Szindbádot a törzsvendég Krúdy Gyula. Ugyanebben az épületben nyitotta meg február végén a Pappas Auto piacvezető Mercedes-Benz márkakereskedőként a csillagos márka első hazai Luxury Showroomját, ami a vállalat kínálatának legfelső szegmensét helyezi kirakatba – legyen szó akár Maybach, AMG vagy EQ termékvonalról.
A belvárosi autószalon meglehetősen ritka jelenség a 21. században, ugyanakkor legalább ennyire üdítő is egyben. Pais József, a Pappas Auto Magyarország Kft. ügyvezető igazgatójának elmondása szerint évek óta keresték a lehetőséget arra, hogy egy olyan szalont hozzanak létre, ahol a legexkluzívabb ügyfeleik igényeit tudják maradéktalanul kiszolgálni. „Több lokáció is felmerült, ám amikor a Daimlerrel beszélgetve megtudtuk, hogy elindult az In City Store koncepció, azonnal egyértelművé vált, hogy nekünk erre van szükségünk” – meséli. A végleges lokáció megtalálása még így is közel két évet vett igénybe, mivel annak rendkívül sok paraméternek kellett megfelelnie. Ráadásul, mivel ez az egyik első ilyen szalon a világon, ezért hosszú időbe telt, mire kialakításában elfogadták azt. Az ügyvezető hangsúlyozta, hogy a Ferenciek terén lévő Pappas Auto Mercedes-Benz szalon nem egy Maybach showroom, sokkal inkább a felsőkategóriás Mercedes-Benz modellek bemutatóterme. Ahogyan a hasonló belvárosi szalonok, úgy a Pappas Auto Mercedes-Benz Luxury Showroomja is szolgál egyfajta marketingeszközként, vagy ahogyan az ügyvezető fogalmaz, egy háromdimenziós óriásplakátként is jól alkalmazható. Ennél ugyanakkor jóval többet kell nyújtania egy ilyen, szigorú előírások mentén épített szalonnak, amelyet a Pappas Auto maximálisan teljesít: az érdeklődők nem csak testközelből ismerhetik meg itt álomautójukat, de megbeszélhetik annak részleteit a kiemelt ügyfélkapcsolati menedzserrel akár a szalon fölött található tárgyalók egyikében, vagy egy ebéd mellett a Wolfgang Puch által vezetett Spango Budapest étteremben.
A fentiekből is kitűnik, hogy a Pappas Auto Mercedes-Benz Luxury Showroom-jának sikere nem darabszámban lesz mérhető, és ezzel az ügyvezető is tisztában van. „Az ügyfelek egy része áttevődik a korábbi szalonokból, nekünk az a feladatunk, hogy ezt az ügyfélkört tudjuk úgy kiszolgálni, hogy a Mercedes-Benz-, illetve Maybach-vásárlás élménye még kellemesebb és emlékezetesebb legyen.”
LUXUSAUTÓT LUXUSSZOLGÁLTATÁSSAL
Az attraktív környezet mellett az autó mellé adott szolgáltatások is nyomós érvek lehetnek a Maybach-vásárlás mellett. Az egyik ilyen a sofőrképzés, amelyet a Pappas Auto egy új és egyedi kezdeményezésként biztosít Mercedes-Benz modelljei mellé. „Tapasztalataink szerint ma Magyarországon sokszor megvan az anyagi lehetőség egy Mercedes-Maybach-ra, de még egy ilyen luxusautót is gyakran egy, a cégben dolgozó, képesítés nélküli sofőr vezet. Pedig a sofőr is egy szakma, aminek elsajátítása sokat hozzáad a luxus élményéhez. A potenciális vevőknek fel is csillan a szeme, amikor meghallják ezt a lehetőséget” – teszi hozzá az ügyvezető.
A Mercedes-Maybach-ot keresők jelenleg két modell közül választhatnak. A Mercedes-Maybach S-osztály a németek tradicionális luxuslimuzinja, míg a GLS egy luxus-szabadidőautó, illetve idén érkezik majd a teljesen elektromos Mercedes-Maybach EQS is. Az S-osztály és GLS modelljeiből a Maybach kivitelek részaránya Magyarországon 10 százalék körül van, bár a Pappas Autónál ennél kicsivel magasabb. Jelenleg a kereslet nagyobb, mint a kínálat, így éves szinten 60–80 Mercedes-Maybach modellt helyeznek forgalomba itthon. „A két modell közti fontos különbség, hogy amíg az S-osztály egy sofőrös autó, addig a GLS-t sok esetben maga a tulajdonos vezeti” – teszi hozzá Pais József.
AHOL IGEN LESZ A NEMBŐL
Mivel egy Mercedes-Maybach soha nem egy vásárló egyetlen autója, hanem egy autópark része, ezért a márka, illetve a Pappas Auto különösen nagy hangsúlyt fektet az egyedi igények kiszolgálására. A vásárlók örömmel merülnek el a Mercedes-Maybach-rendelés mélységében, és töltenek el akár órákat is az ezernyi konfigurációs lehetőség személyre szabásával. „Ehhez is kell ez a szalon, hogy az ügyfelet egy olyan értékesítő segítse, akinek ideje és kompetenciája is van erre. Valamennyi szalonunk közül itt dolgoznak a legtapasztaltabb értékesítők, akik jellemzően az ügyfelet is régről ismerik, sok esetben az ügyfél velünk együtt építette fel az autóparkját. A legjobb Mercedes-Benz modellek vásárlói nagyon lojális ügyfelek, akik tudják, hogy a kéréseik 90 százalékára egy átlagos autószalonban a ‘nem’ lenne a válasz és nagyra értékelik azt, hogy mi addig dolgozunk, amíg ezeket lehetővé nem tesszük nekik” – avat be a hozzáállásbeli különbségekbe az ügyvezető. A potenciális ügyfél pedig nem csak beszélgetni tud a Mercedes-Maybach modellekről, de ki is tudja próbálni azokat a szálloda saját autóparkjából – az ötcsillagos Matild Palace, a Luxury Collection Hotel ugyanis kizárólag ilyeneket használ.
A fiatal magyar asztrobiológus, Dr. Mátyás Bence kutatásai szélesre tárják az űrtechnológiai időkaput a fenntarthatósági problémák leküzdésére és a Mars bolygó Föld-szerűvé alakítására. A növények űrutaztatásán, a Mars terraformálásán és speciális biomarkerek kifejlesztésén dolgozó kutató és munkatársai új fejezetet nyitnak az asztrobiológiában és az űrtechnológiák földi alkalmazásában.
Több tucat hely van Magyarországon, ahol szedd magad! akciók keretében vehetjük meg az epret, almát, cseresznyét, körtét vagy barackot – jóval kevesebb azoknak a termelőknek a száma, akik különlegesebb gyümölcsökre, például fügére, áfonyára vagy fanyarkára hirdetnek hasonlót. Összegyűjtöttük, hol érdemes keresni a Magyarországon nehezen termő gyümölcsöket.
Pannon. Telenor. Yettel. Három név, egy mobilszolgáltató. Tizenkét év után ismét váltanak, a norvég anyacég licencét ugyanis nem újította meg a vállalat kelet-európai üzletágát felvásárló cseh PPF Csoport. Interjú Marek Sláčíkkal, a befektetőcég magyar, szerb és bolgár telekommunikációs piacáért felelős ügyvezető igazgatójával a márkaváltás miértjéről, mikéntjéről, a Yettel piaci pozíciójáról és arról, hogyan változik egy vállalat stratégiája, amikor a szomszédban háború van.