Tréning, csopi, buli

„Tavaly április 4-én volt a tizenötödik születésnapunk, a lezárások legsúlyosabb időszakában. Úgy ünnepeltünk, hogy minden szakácsunk bejött főzni, és a neten tizenöt szülinapi menüsorból lehetett rendelni tőlünk, amit aztán magunk szállítottunk ki iránytaxikkal. Kétszáz megrendelőnk volt” – idézi fel Kócsa László, a Chefparade alapítója az utóbbi két nehéz év egyik emlékezetes pillanatát. A járvány alatt ugyan hatalmas kiesést okozott, hogy elmaradtak a céges csapatépítők és a turistáknak szóló kurzusok, de egyéni vendégeik nem pártoltak el tőlük.


A Chefparade Bécsi úti főzőiskolájában ülünk, itt van a cég irodája is, fent az emeleten. Reggel kilenc órakor takarítók sürögnek-forognak, a tegnap esti főzés nyomait tüntetik el. Éppen László tartott egy teljesen új, ahogy ő mondja, „nagyon mély tematikájú” kurzust, Chicken Curry Ázsia címmel, és négyféle curry volt a terítéken: indonéz, japán, thai és indiai. Bár tizenhat éve ő a főnök, havonta párszor még mindig beáll workshopot vezetni, egyszerűen mert szereti.
„Az benne a legjobb, hogy hatkor kezdődik, kilenckor abbahagyom, vagyis van eleje és vége, nem úgy, mint az irodai munkának. Másrészt azért is szívesen szállok be, hogy a kollégák ne vezessenek meg – nevet. – Tudom, hogy az éttermekben sokfelé nem örülnek, ha a tulajdonos bemegy a konyhába, de a kurzusok fejlesztése is az én feladatom. És mellesleg részemről ez is egy módja a többiek munkája iránti tiszteletnek.”


Éreztem benne ennyit
A közgazdász végzettségű László korábban üzleti modellezéssel foglalkozott, de mindig szeretett utazni és főzni, mindkét hobbiját a „minél egzotikusabb, annál jobb” alapelvvel űzte. Akkoriban még nem kínáltak a könyvesboltok ekkora választékot nemzetközi gasztronómiai kiadványokból, nem lepték el a Youtube-ot a főzős online workshopok, és Budapest sokkal kevésbé volt gasztronómiailag kozmopolita város. „Hidd el, abban az időben volt eredetiség a sztorimban, most elmesélve persze már nem tűnik annyira izgalmasnak, mint tizenhét éve” – mondja. (A Chefparade első éveiről a 2014. szeptemberi Forbesban írtunk.)