Két éve mondogatjuk, hogy mindjárt vége. Két éve hisszük, hogy lesz még újra „normális” életünk. Alkalmazkodási képességünk két éve van extrém próbatételnek kitéve.
Azt a világot, amelyikben a koronavírus kitörése előtt éltünk, az állandó növekedés igénye jellemezte. A profithajhászás és a mind magasabb életszínvonal kergetése közben annyi területet vettünk már el az élővilágtól, hogy egyre gyakrabban jöttek szembe velünk az állatokról átterjedő kórságok (Lyme, MERS, Ebola és most a covid). Hiába éreztük, hogy baj lehet, nem különösebben készültünk fel világjárványra, pedig úgy tűnik, időről időre ezzel próbálja a Föld egy kicsit tehermentesíteni magát.
Öt évvel ezelőtti magazinszereplőnk alig győzte magába fojtani 2017-es cikkünkben, mekkora változásra készültek. Az időzítés bája már csak ilyen. Csányi Zoltán fehérnemű- és ruházati webshopja azóta nevet és szintet is váltott. Várost viszont nem, a tulajdonos-ügyvezető a hatodik iksz után is játszi könnyedséggel ingázik Szeged és Pest között. A hdishop.hu-ból lett Dressa történetének folytatása.
ZV-Impex Bt. Alapítás: 1992 Székhely: Szeged Tulajdonosok: Csányi Veronika és Csányi Zoltán (ügyvezető)
2016 Árbevétel: 166,7 Adózott eredmény: 7,2 Az egyik első hazai webshop tizenhárom évvel az indulás után beállt egy stabil, nyereséges teljesítményre. Viszont ebben az évben megírtak egy ötéves rebrandingtervet is. „Még annyira az elején voltunk, hogy amikor Laza Bálinttal (a Forbes volt újságírójával – a szerk.) megcsináltuk ezt az interjút, szinte ki sem mertük mondani, milyen hatalmas feladat vár ránk” – emlékszik vissza Zoltán. Menekülni akartak a hdishop.hu névtől, ami – utólag úgy látják – „rossz döntés volt”, nagyban gátolta fejlődésüket a szerencsétlennek bizonyuló névválasztás.
Közben konkurensük lett a Wallis Csoport érdekeltségébe tartozó Dressa, mindig rájuk licitáltak, többet költöttek hirdetésre, jobb keresési eredményeket produkáltak. Szó sem volt még ekkor márkaeladásról, sőt akkortájt közép-európai régiós álmokat is dédelgettek.
2017 Árbevétel: 225,6 Adózott eredmény: 13 „Nem tudjuk őket legyőzni, csak ha felvásároljuk őket” – bökte ki egy ponton Zoltán egyik kollégája 2017-ben. Akkor csak jópofa viccnek tűnt, de idővel valósággá vált. Közben megjelent a Forbes cégportréja Zoltánékról, benne az áthallásos gondolatok: „Első nevük Harisnyadiszkont volt. A vásárlók elkezdték a neten osztani a boltjukat, de csak hdi néven hivatkoztak rá. Túl hosszú volt az eredeti név, úgyhogy hdishop.hu-ra váltottak.”
„Ha új vevő jött, ott csodálkozott, mi ez a szerencsétlen Hidi-hadi. Hívtak minket előtte úgy is, hogy »Kedves Hidishop, Hadishop«. A hdishop.hu sehogy sem volt értelmezhető, ezt csak mi értettük, meg az a néhány fórumozó hölgy, aki elnevezett bennünket anno” – nosztalgiázik jókedvűen Zoltán.
2018 Árbevétel: 310,7 Adózott eredmény: 42,9 Aztán 2018 őszén felröppent a hír: eladósorba kerül a Dressa, hiába öntött egy rakás pénzt a hirdetési piacra a Wallis, végül kiszáll. Zoltánék nagyon menekülnének már az előző névből, a rebrandinges terveket is leegyszerűsítené ez a lehetőség, közben a Dressa is elkezdte önálló márkájának, termékeinek felépítését. Így hát sebtiben bejelentkeztek a márkáért, kezdetét vette a háromkörös tender.
Az új név úgy megy a fejbe, mint kés a vajba.
2019 Árbevétel: 362,3 Adózott eredmény: 35,6 Március 8-án egymás markába csapnak a felek, a Dressa a ZV-Impexé. Öt év titoktartást írtak alá, így az adásvétel összege ismeretlen. Egy hónappal a papírok aláírása után Zoltánék már Dressa néven futnak. „Az új név úgy megy a fejbe, mint kés a vajba – mondja Zoltán. – Amivel mi végigszenvedtünk majd egy évtizedet, azt a névváltás egy csapásra megoldotta.” Már ebben az évben érzékelhetők voltak a szinergiák a működésben is, az árbevételben is.
2020 Árbevétel: 528,3 Adózott eredmény: 83,3 Erősödik a márka és a termékportfólió, zajlanak a termék-, gyártási és varrodai fejlesztések, a covid rátesz még egy lapáttal. Felrobban a járvány alatt az e-kereskedelem, Zoltánék parádés, félmilliárd feletti bevétellel zárják az évet. Mindezt minimális toborzás után is visszafogott, tíz fő alatti létszámmal. „A logisztikai rendszerünknek köszönhetjük – mondja Zoltán. – Annyira leautomatizáltuk, hogy így a háromszorosára nőtt csomagdarabszámot is ki tudtuk szolgálni, belsőleg tudtuk skálázni a munkatársak teljesítményét. Velem együtt, hiszen olykor én is beálltam csomagolni.”
2021 Becsült árbevétel: 520 Becsült adózott eredmény: 40 A még nem végleges tavalyi árbevétel a 2020-as szint körül mozgott, bár az ellátásilánc-válság és a húzómárkák (Triumph, Sloggi, Dorina) áruhiánya okoztak némi kellemetlenséget. Csakhogy már a saját márkás Dressa termékek is tudják kompenzálni a százmilliós nagyságrendű kiesést. A női és férfi Dressa fehérneműk szinte teljesen hazai bérgyártásban készülnek, a többi ruházati termékkörön túl a táskarészlegre is egyre inkább ráfekszenek.
2022 Korábban Zoltán és neje, Veronika az exiten morfondíroztak, de nyugdíj vagy cégeladás helyett most már úgy tűnik, a generációváltásé lesz a főszerep. Két gyermekük közül Árpád egy IT-s cég fejlesztőjeként talált vissza a családi vállalkozáshoz, ma már mint technológiai vezető vállal napról napra nagyobb szerepet a cég életében. Közben a szülők is egyre hátrébb terveznek lépni, bár ez nehéz, elvégre mégiscsak három évtizedes működésük csúcsára értek, bennük is újfajta gondolkodás indult el. Zoltán azért igyekszik tartani a napi nyolc órát, vagy legalábbis „összekötni a kellemest a hasznossal”, például az olasz üzleti utakat Garda-tavi családi csobbanásokkal.
És a használt zoknik? Zoltán szerelemprojektje, a használt, lyukas zoknikat begyűjtő és újrahasznosító Zokni Csereprogram, köszöni szépen, 23 tonnányi összeszedett zokni után is jól van. De ez még mindig csak a jéghegy csúcsa, ha azt vesszük, hogy egy négyfős család önmagában évi két kiló zoknit fogyaszt el. Zoltán szerint itthon még mindig nem annyira akarnak az emberek áldozatot hozni a környezettudatosságért.
Márpedig magának a használt zokninak elenyésző az értéke ahhoz képest, mennyi energiát, időt és pénzt kell fektetni az újrahasznosításába. Zoltánék ezért iskolákban edukálnak, idén ősszel mélyebben beleássák magukat az e-kereskedelem környezeti terheiről szóló kutatásokba, valamint nyáron újult lendülettel vásárolnak fel ereklyéket tavaly megalapított Zoknimúzeumukba. Szóval ha valakinél akad minél régebbi, eredeti csomagolású zokni, most már tudja, kinél házalhat vele.
A fiatal magyar asztrobiológus, Dr. Mátyás Bence kutatásai szélesre tárják az űrtechnológiai időkaput a fenntarthatósági problémák leküzdésére és a Mars bolygó Föld-szerűvé alakítására. A növények űrutaztatásán, a Mars terraformálásán és speciális biomarkerek kifejlesztésén dolgozó kutató és munkatársai új fejezetet nyitnak az asztrobiológiában és az űrtechnológiák földi alkalmazásában.
Legalább öt háború vagy terrortámadás okozta sokk hagyott már markáns nyomott a pesti tőzsde indexén 1990 óta. A látványos zuhanások után azonban mindig nagy erősödés jött, és a történelmi recept elég meggyőző: aki a puskaropogásra – lehetőleg nem az első napon – bevásárolt, és legalább három hónapot várt, nem járt rosszul.
Pannon. Telenor. Yettel. Három név, egy mobilszolgáltató. Tizenkét év után ismét váltanak, a norvég anyacég licencét ugyanis nem újította meg a vállalat kelet-európai üzletágát felvásárló cseh PPF Csoport. Interjú Marek Sláčíkkal, a befektetőcég magyar, szerb és bolgár telekommunikációs piacáért felelős ügyvezető igazgatójával a márkaváltás miértjéről, mikéntjéről, a Yettel piaci pozíciójáról és arról, hogyan változik egy vállalat stratégiája, amikor a szomszédban háború van.
Hogyan érhető el, hogy egy felnőtt ember önként, lelkesen megváltoztassa a viselkedését úgy, hogy attól neki is, és munkaadójának is jobb legyen? Erre a kérdésre sokan próbáltak jó választ találni a tréningpiacon, de az ActionLabnél úgy tűnik, megvan a megoldás: sorozatnézéssel.