Tiger Woods és LeBron James az első két sportoló, akik aktív pályafutásuk alatt milliárdosok lettek – ezzel kövezve ki az utat új sportolómágnásoknak. Az amerikai Forbes cikke.
Írta: Matt Craig és Chase Peterson-Withorn / Fordította: Galavits Patrik
Már negyed százada, hogy Tiger Woods először ölthette magára a US-Masters golftorna győztesének járó zöld zakót, és húsz éve, hogy a tizenéves, még középiskolás LeBron James az első, országos televízióban közvetített kosármeccsére készült.
Diadal, sérülés, botrány, bukás és újabb diadal követték egymást mindkettőjük karrierjében, váltakozva. Közben gazdaságilag végig a sportvilág csúcsán maradtak. Pályafutásuk alatt a két legenda együtt 2,9 milliárd dollárt zsebelt be (Woods 1,7 milliárdot, James 1,2 milliárdot) fizetésből, reklámszerződésekből és más módokon.
Öt éve csúcsra pörgette a videózást. Sokan azt mondják, azóta lelassult, eltűnt.
Csak látszólag van így, a következő lépésre készül.
Szirmai Gergő csendben ül. Már fél perce. A negyvenöt perces interjú alatt először. A Hollywood Hírügynökség atyja eddig mindenre csípőből válaszol. „Mit akar Szirmai Gergő?” – ezen még ő is eltöpreng. Kint ülünk. A nyári hőséget hidegfront és erős szél váltja. A csendes budai környék az ő svungjához idomul, nagy a reggeli forgatag a kávézó terasza körül. A beszélgetés elején szájához húzza a mobilomat, végig úgy tartja a zajban, mint egy mikrofont. „Dolgozni” – válaszol végül. Nagy erővel. Szerintem a szomszéd asztalnál is hallják.
Nagyon jó helyen tartok.
Filmes csatornája a magyar Youtube hőskorának hajnalán, 2011-ben indult. Gergő öt éve szerepelt a Forbesban, akkor 380 ezer feliratkozó felett járt, ma alig 420 ezernél. Hiába, influenszeres, tiktokos időket élünk, nem a tízperces filmkritikákét, bár régi, legendás videói (Alkonyat, A szürke ötven árnyalata) ma is jól pörögnek, erős a visszanézhetőségük, az algoritmus csípi az ilyet. Azért volt olyan szakasz Gergő életében, mikor a lassú növekedés bosszantotta volna. Amikor a heti három videó és az átlagnézettség volt a fontos. „Már nem kell a feliratkozószámot üldöznöm, vagy a nézettségért pánikolnom. Két dologra figyelek. Hogy a videók jelezzék azt a komolyságot, ahogyan a tartalomgyártáshoz állok. És hogy előkészítsem a következő lépést, hogy amit a szakmából kivettem, abból valamennyit visszaadjak.”
Öt éve kicsit elkényelmesedett, mondja. „Megvolt a sikerem, az elérésem, azt hittem, megtaláltam a formátumomat. De ez megváltozott. Új területeken kísérleteztem, most pedig a továbblépést tervezem, tanácsadó céget építenék az internetes tartalomgyártásra.” Médiavállalkozói és videós céljait nem keverné. „Rengeteg kreatív energia van még bennem, nagyon jó helyen tartok.” Ugyanakkor érdekli az üzleti vonzat, a szakmai feladat. Nem a megélhetés hajtja, kényelmesen megvan így is. Már azt is leküzdötte, hogy nem lenne-e visszalépés, ha a kamerák mögé vonulna. „Meg kell férnie egymás mellett a két iránynak.”
Control freaknek tartja magát, ma is egyedül dolgozik, szerinte a Youtube mégiscsak önkifejezési forma. Bizonyos projektek vágását azért kiadja, az őt menedzselő Special Effects ügynökség is szokott neki segíteni (nem kívántak nyilatkozni Gergőről és együttműködésükről), még személyi asszisztenst is keresni kezdett. „Pontosabban kezelem a napjaimat, a hiperfókusz helyett a szinten tartás van előtérben. Sokat dolgoztam azon, hogy könnyebben elengedjek dolgokat. Gyerekfejjel bepánikoltam, hajnalig tudtam dolgozni, pedig csak a munkát kellett volna elnapolni.”
Nem sokkal a 2017-es cikk után kezdett el videóiban lelki bajokról beszélni. 2019-ben huzamosabb időre el is tűnt a Youtube-ról, a 2020-as járványév sem volt a legtermékenyebb a mozis korlátozások miatt, pláne nem utazós csatornáján, az AFK Légión. Aki követi Gergőt, tudja, hogy gyakran előre ígér témákat, viszont van, hogy megcsúszik velük, vagy csak simán nem lesz videó. „Kreatív kiégés volt. Borzasztó stresszes és megterhelő munka ez, ha komolyan csinálják. Idővel mindenki elfárad, főleg, aki egyedül viszi, folyton kamerák előtt van, és nem veszi magát körbe másokkal. Kicsit belereccsentem. Hosszú idő az ember lelkével foglalkozni, előbb-utóbb el kellett mennem terápiára. Sokat dolgoztam magamon, kifizetődő volt.” Reggeli rutin, saját testsúlyos edzés, extrém sportok, a hét egyik fele Budapesten, a másik a Balatonnál. Ezek mind fontosak lettek, a covid után pláne. „Harminc fölött oda kell figyelni, ha az ember egyszer az unokái után akar rohangálni.”
Régóta tartó együttműködése egy nagy telefongyártó céggel ráment a gyógyulási folyamatra. A Kiss Imrével indított videójátékos csatornát, a Gameday Irodát utólag túlvállalásnak tartja (Imrével évek óta különváltak, az okokról azóta sem beszélnek nyíltan). Úgy hiszi, videóinak többször is átgondolatlan, felszínes üzenetei voltak a régi rohamtempóban. Voltak rossz üzleti döntések. Voltak tanulságok is. Megbánás viszont alig maradt benne. „A friss videók mellett már teljes mellszélességgel tudok kiállni, de az idióta poénok öröme ugyanolyan maradt.”
Vége az interjúnak, Gergő felkerekedik forgatni. Még visszajön a kávézóba videót vágni, hétvégi Twitchstreamet előkészíteni (már olyanja is van). Utána könyvelővel egyeztet, klímát szereltet a stúdióban, végül elmegy az Elvisre az új epizód miatt. Totál átlagos nap, mondja.
Lakatos Péter kommentje:
Tényleg más generáció… De a média működése, a brand és a népszerűség mindig megfoghatatlan dolgok voltak számomra. Márkaautista vagyok. Harminc fölött? Mit harminc, hatvan!
Tengerpart, citrusligetek, szarvasgombaillat, luxusszállodák, Michelin-éttermek. Ebből a listából külön-külön is bármelyik jól cseng. A jó hír az, hogy ötórányi autóútra vannak tőlünk, méghozzá egy helyen. A félsziget sok magyar utazónak legfeljebb egy megálló – vagy még az sem – volt Jesolo felé küszködve, pedig önmagában is fantasztikus úti cél. Főleg, amikor a benzint és a közvetlen vendéglátást is aranyárban mérik.
Balatoni Hajózási Zrt.
2022 Augusztus Támogatói tartalom Balatoni Hajózási Zrt.
Az talán mindenki számára egyértelmű, hogy a Balatonon és a Balaton körül közlekedni hajóval a legmenőbb. A BAHART most azon dolgozik, hogy az utasok igényeihez szabott praktikusabb menetrenddel, online jegyvásárlással, modern, új arculattal, és nem
utolsósorban jövőbe mutató formatervezésű hajóflotta-frissítéssel tegye rutinná a balatoni hajózást. Veigl Gábor siófoki vízparti irodájában, a felújítás alatt lévő kikötő közepén már hajómakettekben is gyönyörködhettünk.
Van, aki gyerekkora óta készül arra, hogy Forma–1-es mérnök legyen, de akad olyan is, akit nem különösebben érdekeltek az autók, csak a véletlen sodorta ebbe a világba. Milyen út vezet a motorsportok csúcsára, és milyen az élet ebben a rendkívül versengő, száguldó környezetben? Két, Forma–1-es csapatoknál dolgozó fiatal mérnökkel beszélgettünk.
Ami a jóbarátoknak a Central Perk, a Gilmore lányoknak a Luke’s, vagy Cooper ügynöknek a Double R Diner, az a Forbes újságíróinak Az öszvér. Nekünk csak Öszi.