Tiger Woods és LeBron James az első két sportoló, akik aktív pályafutásuk alatt milliárdosok lettek – ezzel kövezve ki az utat új sportolómágnásoknak. Az amerikai Forbes cikke.
Írta: Matt Craig és Chase Peterson-Withorn / Fordította: Galavits Patrik
Már negyed százada, hogy Tiger Woods először ölthette magára a US-Masters golftorna győztesének járó zöld zakót, és húsz éve, hogy a tizenéves, még középiskolás LeBron James az első, országos televízióban közvetített kosármeccsére készült.
Diadal, sérülés, botrány, bukás és újabb diadal követték egymást mindkettőjük karrierjében, váltakozva. Közben gazdaságilag végig a sportvilág csúcsán maradtak. Pályafutásuk alatt a két legenda együtt 2,9 milliárd dollárt zsebelt be (Woods 1,7 milliárdot, James 1,2 milliárdot) fizetésből, reklámszerződésekből és más módokon.
Egyszerre kínál kompromisszummentes csúcsminőséget, barátságos hangulatot és történelmi miliőt a FELIX Kitchen & Bar, ami mind ételválasztékában, mind borlapjában az eddigieknél is vonzóbb lett.
„Vendégként és séfként egyaránt volt lehetőségem többször is megtapasztalni, milyen egy Michelin-csillagos étterem. A FELIX esetében nem a csillag, hanem a lehető legmagasabb minőség és a legjobb vendégelégedettség a cél” – vallja Katona Dániel. A FELIX Kitchen & Bar executive séfe hat Spanyolországban töltött év után tavaly novemberben csatlakozott a Várkert Bazárhoz tartozó étterem csapatához, miután az ezt megelőző három évet az éttermein keresztül összesen hat Michelin-csillagot birtokló Jordi Cruz mellett töltötte. Az aktuális Michelin Guide által is ajánlott FELIX Kitchen & Bar kimondottan törekszik arra, hogy sem a tálalás, sem a szerviz ne legyen túlkomplikálva, hiszen a kötetlen és barátságos hangulat mellett még inkább tudnak érvényesülni az egyes fogások. „Onnan szerezzük be az alapanyagot, ahol az a legjobb minőségben elérhető: az osztriga Franciaországból, az A5-ös minőségű Wagyu Ribeye steak Japánból, a marha tomahawk pedig Magyarországról érkezik a FELIX konyhájába” – meséli az executive séf.
A Magyarországon közel sem megszokott hozzáállásnak köszönhetően mára jelentős törzsközönséget gyűjtött a FELIX maga köré. Bár a lokáció miatt a turisták körében is kedvelt megállóhely lett a FELIX – különös tekintettel annak páratlan adottságú és külön menüsorral bíró teraszára –, a vendégek túlnyomó többségét a magyarok adják, akik jellemzően világlátott emberek és nyitottak az újdonságokra. Az ő támogatásukkal is szeretné az executive séf megváltoztatni azt a hagyományos hazai vendéglátós gondolkodást, amiben mindenki eszik egy előételt, egy főételt és egy desszertet, helyette azt szeretné, ha ezeket az összejöveteleket egy közös társasági eseményként élnék meg a vendégek, és megosztanák egymással azokat a fogásokat, amiket rendelnek. A ‘family style’ koncepció mások mellett a gyerekmenüben is tetten érhető, ami úgyszintén nem magától értetődő elem része a csúcsgasztronómiát képviselő éttermeknél.
Az executive séfhez hasonlóan a FELIX wine directora, Czinki Tamás is külföldről érkezett az Ybl Miklós fiáról elnevezett étterembe. Tamás kilenc év után, egy angliai Michelin-csillagos étterem head sommelier pozíciójából tért haza, szakértelmét pedig jelzi, hogy a nemrég a Wine Spectator rangos versenyén az eddigi egy helyett két poharat kapott a FELIX borlapja. „Amikor csatlakoztam az étteremhez, a borlap 350 tételből állt. Mára letisztult a választék, amit folyamatosan alakítunk, optimalizálunk a vendégeink visszajelzései alapján. A nagy francia borvidékek – Bordeaux, Burgundia, Champagne –, és Kalifornia kiemelt vidékek, de ezeken túl is vannak fontos régiók, csak azokat nem 50, hanem – mondjuk Új-Zéland esetében – 6 tételen keresztül mutatjuk be” – avat be a borlap összeállításának elméletébe Czinki Tamás.
A séf és a sommelier a mindennapokban is szorosan együtt dolgoznak, különösen egy-egy új étel kapcsán. A FELIX ráadásul nemcsak egy olyan hely, ahol a betérő vendégek kiváló fogásokat ehetnek és emlékezetes tételeket ihatnak, de mára egy kortárs tér is lett. A teraszon ülve páratlan panorámában hűsölhetnek a vendégek, a loggiában az épület történelmét érezhetik a bőrükön, míg a mögöttük lévő helyiségek a látványkonyhával, az AQVA teremmel és időszakosan megújuló kiállításaival a kortárs, letisztult vonalat képviselik, illetve rendezvényhelyszínnek is kitűnőek. Ami mindezeket a tereket összeköti, az a minőség és a szenvedély.
Cseke Eszter és S. Takács András nem határozták el, hogy Balin fognak élni, egyszerűen odasodorta őket a sors, és a spirituális, varázslatos indonéz szigeten ragadtak. Korábban eszükbe sem jutott, hogy elköltöznek valamelyik filmjük helyszínére, inkább egy magyarországi búvóhelyre vágytak, ahová jó hazajönni – és erre pár évvel ezelőtt rá is leltek a Dunakanyarban, a nagymarosi hegytetőn. Családi életük újabb és újabb témák felé vitte őket a világban, miközben On the Spot márkanév alatt készülő dokumentumfilmjeikért már nemcsak a hazai, de a nemzetközi csatornák is versenyeznek. Forgattak háborús övezetekben, a születés csodájáról, diktátorok gyermekeiről, az egyik utolsó afrikai törzsről és a hosszú élet titkairól. És közben az is előfordult, hogy összehoztak valakinek egy találkozást Ferenc pápával.
Takkra töltött elektromos Porsche, száz kilométer szabad száguldás a szerpentineken, e-hajókázás ebéd után – huszonnégy tömény óra Szardínián, ahogy a zöld világ tehetősei csinálják.