Tengerpart, citrusligetek, szarvasgombaillat, luxusszállodák, Michelin-éttermek. Ebből a listából külön-külön is bármelyik jól cseng. A jó hír az, hogy ötórányi autóútra vannak tőlünk, méghozzá egy helyen. A félsziget sok magyar utazónak legfeljebb egy megálló – vagy még az sem – volt Jesolo felé küszködve, pedig önmagában is fantasztikus úti cél. Főleg, amikor a benzint és a közvetlen vendéglátást is aranyárban mérik.
Isztria mindig jó ötlet. Közel van, a tengerpart gyönyörű, a vízparti városok utcáin mintha egy képeslapban sétálnánk, a dombtetőkre épült, erődszerű városkák macskakövei az olasz emlékeket hozzák vissza. A konyha egészen rendkívüli, ott vannak benne a tenger, a domboldalak olívaligetei, az erdők szarvasgomba-lelőhelyei, a friss konyhakerti zöldségek, a tengeri lepárlók különleges sója, és mind a szőlőtőkék boraiért kiált.
A félsziget mindig horvátok, szlovének, olaszok otthona volt, de magyarok és isztrorománok (elvándorolt vlachok) is éltek errefelé. Az osztrák hatás is tetten érhető, elvégre egy ideig az Osztrák–Magyar Monarchia része volt. Ez az élet legkülönbözőbb területein megmutatkozik: az építészeten, a szigorú parkolási renden, a nyelvhasználaton. Felületes tapasztalatom alapján az itteni pincérek szívesebben szólalnak meg németül, mint angolul. Andrea, Bogdan, Zoran – az éttermekben csak néhánnyal találkoztam most, de mindből árad a természetes figyelmesség. A munkaerő kérdése őket is foglalkoztatja, sok fiatal választja Németországot, de aki maradt, az egyszerre kedves és profi. Vendéglátás, és nem „vendéglátózás”.
A németes rendnél is erősebb kulturális behatás az olaszos. Hagyjuk is, mert csak elkoptatott szókapcsolatokat lehetne idecitálni, mindenesetre tény, hogy az olaszok jelen vannak. Nemcsak Szlovéniában, de a horvát oldalon is gyakoriak a kétnyelvű feliratok – sokszor az angol hiányzik is.
Alkalmazkodókészség és magas fokú szakmaiság áll a Smarteq AVS Kft. sikerei mögött
A rendezvénytechnikai ipar bebizonyította, hogy képes nemcsak túlélni, de növekedni is a nehéz időkben. A globális események elősegítették az audiovizuális technológiák gyors fejlődését, az itthoni cégeknek pedig igencsak gyorsan kellett reagálniuk, ha nemcsak felzárkózni, de kiemelkedni is akartak a mezőnyből. A 10 éve alapított rendezvénytechnikával foglalkozó cég, a Smarteq AVS Kft. ügyvezető igazgatójával, Fábián Attilával beszélgettünk a vállalkozás sikereiről és az iparági trendekről.
„Az audiovizuális iparág majdnem olyan gyakran és gyorsan változik, mint a techipar. Az elmúlt 2 évet nézve azt láthatjuk, hogy a CEE régióban is növekszik az igény a gyors és minőségi AV eszközökre a rendezvények piacán. Nemcsak a mi célunk a szakmai fejlődés, de az ügyfeleink is elvárják. Az egyik fő trend, hogy minden AV eszköz legyen digitális. Most minden az interaktivitásról, videós prezentációkról, LED kijelzőkről, VR és AR terekről szól. Ehhez persze alapvető a legmodernebb, egy kézben tartott vezérlőrendszerek és szakemberek megléte. Mindez egyedi, kreatív és látványos csomagolásban” – ismerteti az iparág jelenlegi trendjeit Fábián Attila, aki már több mint 20 éve ezen a piacon dolgozik, de még mindig rajong egy-egy új technikai eszközért.
Minden vállalkozás arra törekszik, hogy növekedjen és új lábakat növesszen, hatékonyan használja fel tudását és erőforrásait. Így tett a Smarteq is, amikor a korábbi hang-, vizuál-, világítás- és színpadtechnikai szolgáltatásai mellett rapid gyorsasággal építette fel élő, online videó közvetítésekre alkalmas stúdióját.
„A pandémia kezdetekor azonnal turbófokozatra kapcsoltunk, a két tulajdonostársammal új lehetőségeket kerestünk. Nem akartuk elveszíteni azt, amit addig felépítettünk. Megnyomtuk az újratervezés gombot.
Gőzerővel dolgozott az egész csapat, hogy meg tudjuk valósítani az elképzeléseinket. Hamar ráeszméltünk, hogy bár a megszokott módon nem lehet rendezvényeket tartani, szinte minden eszközünk megvan ahhoz, hogy valós idejű, online konferenciák szervezésében segítsünk az ügyfeleinknek. Az ehhez szükséges stúdiót pár hónap alatt beüzemeltük, ami azóta is optimális kihasználtsággal működik. Itt minden úgy van megtervezve, berendezve, akár egy tévéstúdióban: kamerák, vágópult, mikrofonpark, világítás, díszletek és dekor, greenbox, kávézók, öltözők. Első osztályú adások gyártására vagyunk képesek” – folytatja a szakember, a MaReSz frissen kinevezett elnökségi tagja.
A gyors reagálás segített a Smarteqnek felülemelkedni a válságon, és kiemelkedni a versenytársak közül. A korlátozások feloldása után, ma a céges rendezvények körülbelül 70-30%-os arányban oszlanak el a fizikai és a digitális térben. „Ma már természetes a hibrid rendezvény, a „wow” élmény pedig mindenkinek jár. A vágy a fizikai események iránt meg fog maradni, de egyre erősebb az a trend, hogy amiért nem muszáj utazni, azt valósítsuk meg a digitális térben. A jövő a hibrid rendezvényeké erőteljes virtuális jelenléttel, mint a holografikus megoldások” – foglalja össze Fábián Attila.
Ami a jóbarátoknak a Central Perk, a Gilmore lányoknak a Luke’s, vagy Cooper ügynöknek a Double R Diner, az a Forbes újságíróinak Az öszvér. Nekünk csak Öszi.
Írta: Tilesch György A pandémia előtti utolsó San Franciscó-i koktélpartin hosszan beszélgettem egy google-ös mesterségesintelligencia-guruval. Azóta tele lett a nevével a világsajtó. A mérnök-etikus Blake Lemoine szerint ugyanis LaMDA nevű nyelvi MI-modelljük öntudatra ébredt, önálló gondolatokat és valós érzelmeket fejezett ki, sőt még ügyvédet is kért magának, felkészülve a várható viszontagságokra. Bár Blake-et sokan vádolják […]
Valamivel több mint egy éve írtam a kriptóról, ami akkoriban a tőkepiac igazi szent tehene lett. Rosszat senki se mert írni róla, de én elengedtem a polkorrektséget, mint közgazdász és befektető próbáltam elhelyezni. Írásomban arra jutottam, hogy a kriptovaluták nem számítanak pénznek, nem mérnek értéket, és rendkívül körülményesen lehet csak tranzakciókat végezni velük. Míg a VISA hálózata másodpercenként közel 25 […]