Maroknyi magyar egyetemista elhatározta, hogy barátságukkal támogatják a velük egyidős ukrán menekülteket. Pénzbeli adományra nincs szükségük, szakértelemre, kapcsolati tőkére és tapasztalatokra annál inkább.
„Mindig arra biztatnak az egyetemen, hogy ne az elefántcsonttoronyból próbáljuk megoldani a mindennapok problémáit. Így amikor március végén megkérdezték a lengyel lányok, lenne-e kedvünk csatlakozni, belevágtunk” – mondja a franciaországi benzinkút mellett parkoló családi autójuk anyósüléséről bejelentkező húszéves Gádor Barnabás. Mentségemre szóljon, nem tudtam, hogy azon a kora nyári délutánon, amikorra megbeszéltük az online interjút, épp hazafelé tart majd nyári szünetére. Az első beszélgetésünk előtt pár héttel véletlenül jött szembe az a Facebook-bejegyzésük, amiben a hazájukat elhagyni kényszerülő ukrán fiatalokat és magyar kortársaikat keresték egy lengyel projekt magyar verziójához.
ADAKOZOL?
Minden hónapban írunk egy szervezetről, amit szerintünk érdemes támogatni. Miért teszünk így? Mert Magyarországon kevesen élnek jól (a jól élők közül sokan olvassák a Forbest), de nagyon sokan küzdenek mindennap. Ez így igazságtalan, és mindenkinek van egy kis felelőssége benne.
Barnabás, a Vár rád egy jó barát! nevű kezdeményezés projektmenedzsere a francia Sciences Po, azaz a Párizsi Politikai Tanulmányok Intézetének hallgatója. Ugyanitt tanulnak a tinédzseréveknek szintén épphogy csak búcsút intő barátai, Dolgos Laci és Győrváry Dávid is, közös reimsi albérletük nappalijában indították el az eredetileg lengyel program magyar változatát.
Barnabás lelkesen meséli, hogy az egyetem közép- és kelet-európai diákcsoportjában ismerkedett meg a lengyel Mariával (lengyelül: Marysia), a baráttoborzó megmozdulás ötletgazdájával. A program lényege, hogy a jelentkező ukrán fiatalok kapnak egy-egy dedikált barátot, aki a hétköznapok útvesztőjében segít eligazodni a helyi nyelvet nem ismerő háborús menekülteknek. Lengyelországban robbanásszerű sikert arattak, több ezren jelentkeztek a programba. Maria ötletéről az indulás után pár héttel a BBC is beszámolt, villámgyorsan hírük ment, a kezdeményezés azóta is a közbeszéd témája.
Az talán mindenki számára egyértelmű, hogy a Balatonon és a Balaton körül közlekedni hajóval a legmenőbb. A BAHART most azon dolgozik, hogy az utasok igényeihez szabott praktikusabb menetrenddel, online jegyvásárlással, modern, új arculattal, és nem
utolsósorban jövőbe mutató formatervezésű hajóflotta-frissítéssel tegye rutinná a balatoni hajózást. Veigl Gábor siófoki vízparti irodájában, a felújítás alatt lévő kikötő közepén már hajómakettekben is gyönyörködhettünk.
Forró nyári nap van, de a kikötő és a zsilip felújítása egy percre sem áll meg Siófokon. A fotót a cikkhez természetesen egy csodás nosztalgiahajón készítjük – meg is állapodunk gyorsan abban, hogy ilyenkor hajón a legjobb. Akinek pedig nincs saját, annak ott a BAHART flottája és a bővülő lehetőségek. „Idén fontos mérföldkőhöz érkeztünk, hiszen egy modernebb, letisztultabb, fiatalosabb irányba tettünk lépéseket. Az arculatváltásunk érinti a hajóflotta külső és belső felületeit, mind a 18 balatoni kikötőt, a szolgáltatásokat, a weboldalt, valamint egyéb online és offline felületeket is. Már él az online jegyrendszer, ami nagyon megkönnyíti idéntől a foglalást, az utazás tervezését – az éves utaselégedettség-felmérésünkben ez az igény került elő a legtöbbször. Átalakítottuk a menetrendeket is, újragondoltuk a keleti-medence járatait, több lett a direkt járat Tihanyba és Balatonfüredre, és a Balatonföldvár környéki járatokat is újraterveztük. A megújulás egyik fő eleme a nyár elején debütált BAHART-dal, melyet a New Level Empire zenekarral együttműködve készítettünk el, Áthajózhatnánk címmel” – meséli a vezérigazgató. A dal Dimb Kata marketingvezető ötlete volt, aki maga is sokat tesz hozzá a márka modernizálásához. „Hiszünk benne, hogy ha Balaton, akkor a hajózás az elsők között van, ha élményt keresünk, vagy ha csak célba szeretnénk érni. A fiatalabb korosztály felé nyitás szerves része az is, hogy komolyabban vesszük a gasztronómiai kínálatot és a programokat” – mondja. Izgalmas ötlet a BAHART kézművessörök-sorozat, melyeket a balatonvilágosi Hedon sörfőzdével közösen álmodtak meg, de neves balatoni borászatok kiemelt termékeivel is találkozhatunk a hajók büféiben. Ősszel pedig a Balatoni körrel közösen készülnek a Gasztrokomp nevű rendezvényre. Nagy hangsúlyt fektetnek a balatoni hajók fedélzetén megrendezésre kerülő sporteseményekre, gyerekprogramokra, kerékpáros együttműködésekre, kulturális kikapcsolódásra. Továbbá olyan programokkal is készülnek, mint például a siófoki PLÁZS-zsal közösen megálmodott PLÁZS Bulihajó, ahol a nyár folyamán 5 alkalommal híres DJ-kkel találkozhat majd a közönség, vagy a Be Massive Horizon partisorozat, melynek egyik szeptemberi állomása a Kossuth komp fedélzetén lesz, de az ősz folyamán egy hajós New Level Empire koncert is megrendezésre kerül.
„A kompozás a legnépszerűbb szolgáltatásunk jelenleg, de szeretnénk, hogy az utazók újra rátaláljanak a személyhajókra is, és kihasználják, hogy maga az utazás is lehet élmény. A leglátványosabb dobás egészen biztosan az új hajók megérkezése lesz: érkezik 2 komp, és lesz 2 új katamaránunk, amiknek nemcsak a designja modern, de a legmagasabb környezetvédelmi normáknak és utasigényeknek felelnek meg. Az új kompok a révben, a katamaránok a keleti-medencében, illetve a Fonyód–Badacsony vonalon állnak majd munkába, és akár 10 perccel is gyorsabbak lesznek, mint elődeik” – meséli a vezérigazgató izgatottan. A felfokozott várakozás nem véletlen, a hajókat a Sión hozzák fel, és minden a vízálláson múlik – a tervek szerint ősz végén vagy télen érkeznek meg.
Az 5,7 milliárd forint értékű flottafrissítés csak a fejlesztések első üteme. „Hosszú távra tervezünk. Nemsokára izgalmas, gyorsabb, futurisztikus, műszakilag fejlettebb hajókon utazhatunk a Balatonon. Terveink szerint 2030-ra fejeződik be a BAHART megújítása, kibővült flotta, új eszközök, új kikötők, és egy fenntartható, előremutató cég leszünk” – mondja Veigl Gábor, aki 7 éve van a BAHART-nál, és közel 2 éve a cég első embere. Azt meséli, azóta nagyot fordult a világ, egy eredményes cég jött létre, stabil árbevétellel. A Kormány és a Magyar Turisztikai Ügynökség szerepvállalásának és támogatásának köszönhetően pedig itt az ideje a fejlesztéseknek ‒ nincs megállás.
A BAHART nagykövetei az idei évben Tilla és Nánásiék lettek, akik a tó szerelmeseiként a nyár folyamán is többször ellátogatnak a Balatonra, hogy átéljék a hajózás élményét és kipróbálják a legújabb BAHART-os programokat.
Elindult a BAHART podcast, ahol szakmai hírekkel hanganyagok, interjúk formájában számolnak be az aktuális érdekességekről, menetrendi információkról.
Az érzés ismerős. A nyár kikapcsol, lelazít, a celeblistánk ámulatba ejt (idén módszertanilag megújítva, elmélyítve, Knittel Martin szerkesztésében!), az agyam hátsó felében pedig ott ül a kérdés: mi lesz ősszel. Két éve csak igazán, de még tavaly is így teltek a nyári hónapok. Akkor azt lestem mindenki mással együtt, mit hoz a covid, most azt latolgatjuk, mit jelenthet az infláció, […]
Tiger Woods és LeBron James az első két sportoló, akik aktív pályafutásuk alatt milliárdosok lettek – ezzel kövezve ki az utat új sportolómágnásoknak. Az amerikai Forbes cikke.
Az Auguszt család több mint százötven éve látja el süteményeivel és tortáival Budapestet, a cukrászdinasztia elhivatottsága túlélt világháborúkat, államosítást, kilakoltatást és világjárványt is. A cukrászdákat ma a család különböző ágai, a negyedik és az ötödik generáció tagjai egymástól függetlenül vezetik, de az Auguszt név súlya mindannyiuk feje felett ott lebeg.