A Barta testvérek eleinte azt sem tudták, mi az a jutalék, de az első három nyugati autón rögtön másfél ezer márkát kerestek, később százával hozták be hetente a használt autókat, majd milliárdos családi autókereskedővé nőttek. Dráma azért ebben a sztoriban is van, kiderült, hogy két dudás nem fér meg a paksi csárdában, de legalább a generációváltás jól sikerült, már a lánygyerekek viszik tovább a stafétát.
1989-ben személyenként kaptunk vámkedvezményt. Szóval amikor kimentünk Ausztriába, hogy darabokra szedett Commodore 64-es számítógépeket hozzunk be, két tele autóval indultunk. Jött velünk a dédi, a nagymama, a gyerekek – mindenki a családból, hogy a lehető legtöbb engedményt kapjuk. Azt hiszem, ez akkor legális volt. Bár bő harminc év után talán már minden legális.
A sztorit hangos nevetések közepette Barta József, a Barta Autó 2000 Kft. társalapítója, ma már főtulajdonosa meséli. Számtalan sztorija van a korszakból, amiket szívesen és részletesen oszt meg. Közlékeny ember, a családi vállalkozásban szintén tulajdonos lányai szerint igazi olaszos temperamentuma van. Már eddig a történetig eljutni is időbe telt, az interjú első huszonöt percében a kenyai utazási élmények és a hazai maláriás megbetegedések is szóba kerültek. Már amikor épp nem a telefonját kapkodta fel.
József manapság heti egyszer megy be személyesen a Suzuki Barta paksi központjába, ami a cég első saját tulajdonú ingatlana volt, harminc éve itt van a főhadiszállás. Már csak mint tulajdonos szemléli a vállalatot, bár ahogy beszélgetünk, kiderül, hogy minden ügyben képben van. „Csak tulajdonos és tanácsadó vagyok” – állítja magáról, amire lányai felnevetnek. „Persze, csak tanácsadó” – így Barta Anita. Rengeteget kérdeznek apjuktól, aki rendszeresen konzultál a menedzsmenttel, és ha kell, akár napi ügyekben is döntést hoz. És bár utóbbi nem szokásos, de a kirakat kinézetébe is beleszól, ha éppen úgy van kedve.
A GKI Digital mérése alapján a magyarországi online kiskereskedelmi piac forgalma 2021-ben meghaladta az 1200 milliárd forintot. Erre önmagában is felkapjuk a fejünket, de ha hozzátesszük, hogy ez 68,9 millió belföldi rendelést jelent, akkor az elismerő hümmögés is jár. Ez 32,4 százalékos emelkedés az előző évhez képest1. 1200 MILLIÁRD FORINT CSERÉLT GAZDÁT. DE HOGYAN? Főleg bankkártyás […]
A GKI Digital mérése alapján a magyarországi online kiskereskedelmi piac forgalma 2021-ben meghaladta az 1200 milliárd forintot. Erre önmagában is felkapjuk a fejünket, de ha hozzátesszük, hogy ez 68,9 millió belföldi rendelést jelent, akkor az elismerő hümmögés is jár. Ez 32,4 százalékos emelkedés az előző évhez képest1.
1200 MILLIÁRD FORINT CSERÉLT GAZDÁT. DE HOGYAN?
Főleg bankkártyás fizetéssel: az online bankkártyahasználat 60 százalékról 71 százalékra nőtt 2020 óta2. Ez alapján kijelenthetjük: az e-commerce köszöni, jól van, és az a vállalkozó, aki nem ismeri az online kereskedelem aktuális trendjeit, lehet, hogy hamarosan a pálya széléről integethet az őt megelőző versenytársaknak.
„A CIB Banknál azon dolgozunk, hogy ügyfeleink a digitalizáció nyertesei legyenek. Ehhez minden segítséget megadunk nekik, a tanácsadástól az új fizetési módok implementációjáig” – tudjuk meg Fetter Istvántól, a CIB Bank kisvállalati divízióvezetőjétől.
A fogyasztók 52 százaléka, amikor döntenie kell, hogy hol vásárol meg egy terméket, az 5 legfontosabb szempont között említi a fizetési lehetőséget3. Ezt támasztja alá, hogy 10-ből 9 hagyott már abba online vásárlást, mert nem kínáltak számára megfelelő fizetési módot2. Létkérdés tehát, hogy a kereskedő ismerje a célcsoportja fizetési szokásait.
Az ügyfelek ezek feltérképezésében is számíthatnak a CIB Bankra. A Mastercard 2022-es Fizetési Élmény Riportja szerint minden 10. megkezdett online fizetési folyamat azért szakad meg, mert a vásárlónak nincs kéznél a bankkártyája vagy nem áll módjában beírni a kártya adatait3. Gondoljunk bele: ki kezdi el bepötyögni a bankkártyaszámát egy tömött buszon? Senki. Inkább otthagyja a kosarát. Egy egyszerűbben elérhető fizetési megoldás, mint az ismétlődő vagy az egygombos ismétlődő fizetés az ilyen helyzetekben megmentheti a tranzakciót.
Utóbbi lényege, hogy a vásárló a tranzakció során elmentheti a kártyaadatokat, így, ha legközelebb is online fizet ugyanazon kereskedőnél, pár kattintással elindíthatja és hitelesítheti a folyamatot, anélkül, hogy újra beírta volna az adatait. Növekvő népszerűségét mutatja, hogy az online vásárlók 52 százaléka már legalább egy helyen elmentette a kártyaadatait4 és 30 százalékuk havonta legalább egyszer fizet mentett kártyával5. Gyorsabb és egyszerűbb vásárlást tesz lehetővé a fogyasztónak, aki ezért többet költ és gyakrabban fejezi be a tranzakciót. „Nem véletlen, hogy ügyfeleink közül egyre többen teszik elérhetővé ezt a fizetési opciót” – árulja el Fetter István.
A kártyaadatokat az ismétlődő fizetésnél is elmentjük, de a fizetés itt nem eseti, hanem rendszeres jellegű. Ez a konstrukció tökéletes havi rendszeres költésekhez, például a streaming-előfizetésekhez.
Mi dönti el, hogy a vásárló elmenti-e a kártyaadatait? „Az online kereskedőbe és a banki szolgáltatóba vetett bizalom” – mondja István. „A CIB Bank mindent megtesz ezért: a bankkártyaadatokat tokenizálva, a legszigorúbb nemzetközi előírásoknak (PCI DSS) megfelelően tároljuk, így harmadik fél nem férhet hozzájuk. Még a kereskedő sem. Érdemes lehet tehát a vállalkozóknak megfontolni ezen fizetési módokat, mellyel kapcsolatban bankfiókjainkban kérhetnek bővebb tájékoztatást.”
1GKI Digital – Online Kiskereskedelmi Index 2022
2 Fizetési Élmény Riport 2022, 1000 fős, online rendszeres vásárlókra reprezentatív saját kutatás alapján
Mit fog csinálni, aki önvezető autóban utazik? Milyen társadalmi innováció adhat választ a hulladékkezelés problémáira? A 2020 végén alakult Társadalmi Innovációs Nemzeti Laboratórium (TINLAB) az ELTE koordinálásával hasonló kérdésekre is keresi a választ. A cél, hogy partnereikkel – a Miskolci Egyetemmel, a Pannon Egyetemmel és a Hárfa Alapítvánnyal – együttműködve elősegítsék a társadalmi innovációt Magyarországon, […]
Hajnali négy van, felébredek, kimegyek vizet inni. Ma is korán kezd kattogni az agyam, leginkább azért, mert több hete várok egy cikket egy huszonévestől. Kortünet: nálam az aggodalmaskodás és a türelmetlenség, nála a lazaság és a halogatás. Minden önfegyelmemet összeszedve nem nézem meg a telefonomat, hogy megjött-e. A Hintalovon-alapító Gyurkó Szilvi szavait mantrázom magamban: akkor jött rá, hogy túltolta a munkát, […]
A legújabb iX M60 a BMW nagyfeszültségű zászlóshajója. Lehet, hogy két villanymotorja csupán tíz másodpercig adja le a csúcsteljesítménynek számító 619 lóerőt, ám ez is bőven elég személyes tér-idő kontinuumunk alapos megbolygatására.