A Sandstone az ezredforduló kultikus túraruhamárkája volt Magyarországon. A korábbi sikerek ellenére az utóbbi tíz év nem a csúcstámadásról szólt, így az alapítók tavaly eladták. Még egy éve sincs, hogy Sárközy Mihály, a Mountex egyik tulajdonosa megvásárolta, de már hazahozta a gyártást, és részben újrahasznosított anyagokkal állítja új pályára a márkát.
Egy napig ültek a vonaton. Prága, Drezda, majd onnan egyre kisebb vonatokkal zötykölődtek egészen a Szász Svájcnak nevezett homokköves vidékre. „Tizenhat évesek voltunk. Fiatal korunkban nem nagyon lehetett kijárni mászni, de ez a vidék vonattal tizenéves fiataloknak is megközelíthető volt. Kint is abszolút nomád körülmények között léteztünk, a tornyok alatt aludtunk” – emlékszik vissza Nagy Zsolt első külföldi útjaira az egykori Kelet-Németországba. Magyarországon a 80-as években nem volt magashegység – ez mit sem változott –, így azt gondolhatnánk, hogy mászók sem igen voltak. De ha valaki sziklát akart mászni, azt a vasfüggöny sem állíthatta meg. Kicsi, összetartó közösség volt ez, és az is összehozta őket, hogy a hiánygazdaságban nehezen jutottak jó minőségű nyugati túrafelszereléshez, amihez meg igen, az jó drága volt. Ezt Nagy Zsolt is jól tudta, hiszen nemcsak mászó volt, de övé volt az egyik első túrabolt az országban. A Vadvidék 1989-ben nyílt meg Budapesten, mind az öt négyzetméterét a hegymászásnak szentelték.
Nem sokkal később, a 90-es évek elején ismerte meg majdani feleségét, Egyed Andreát, aki első diplomája szerint ruhaipari mérnök volt, ráadásul az édesanyjának volt egy komoly, ötven fővel üzemelő varrodája egy kis Vas megyei faluban. Jánosházán régóta foglalkoztak nyugati bérmunkával, a varrónők jól képzettek voltak, így adta magát a gondolat, hogy elindítsanak egy hazai gyártású, szélesebb körnek elérhető túramárkát.
A legenda szerint Erzsébet királyné egyik kedvenc gödöllői helye a Pusztaszentjakabi-tó volt, melynek partján maga is rengeteget időzött. A tópart közelében ma újépítésű házak sorakoznak és babakocsis anyukák sétálgatnak körülötte, köszönhetően annak, hogy egy cég fantáziát látott a területben és tűzön-vízen át végigvitte elképzelését. A Sissy Villapark és az Active Komplex Kft. kalandos története.
Egy nappali szoba méretű erkélyen, pontosabban annak nyers betonszerkezetén állunk, ahonnan belátni szinte a teljes villaparkot. Velünk szemben modern lakóházak sorakoznak grillsütővel a teraszon és trambulinnal a kertben, a 11 hektáros terület másik felén pedig a hideg januári szélben is közel száz építőmunkás dolgozik azon, hogy több tucat családnak élhető otthont és kellemes környezetet teremtsen.
ERZSÉBET KIRÁLYNÉTÓL AZ ÜZLETI TERVIG
A Mogyoródon épülő Sissy Villapark izgalmas színfolt az agglomerációs lakóparkok közt. Antalházi György, az Active Komplex Kft. ügyvezetője először azért autózott ki erre a telekre, hogy megnézze, fel lehet-e itt építeni egy év alatt tíz házat. A hatalmas területen akkoriban még két tulajdonos osztozott, az egyikük 14, a másik 82 telekkel. György, miután első körben lebeszélte az eredeti fejlesztési tervekről az előbbieket, addig nyaggatta a másik, több telekkel bíró tulajdonosokat, amíg sikerült összehozni velük egy találkozót. „Tízperces megbeszélésnek indult, három és fél óra lett belőle. Ez alatt sikerült meggyőznöm őket arról, hogy ez a projekt csak úgy lehet sikeres, ha egy kézben van a marketing, az értékesítés és a kivitelezés. Kértek tőlem egy üzleti tervet, amit másnap reggelre 36 oldalon leadtam nekik, egy hét múlva pedig el is fogadták azt” – meséli György a kezdeteket.
A siker receptje tehát papíron megvolt, már csak be kellett bizonyítani, hogy a gyakorlatban is működik. Az első betonalap 2018 nyarán készült el, év végére pedig már kilenc szerkezetkész ház sorakozott a Pusztaszentjakabi-tó partján. 2019-ben 27 házat adtak el az összesen 96 telkes Sissy Villaparkban és beköltözhettek az első lakók, ami hagyományosan jót tesz az értékesítésnek. 2020-ban aztán jött a koronavírus, vele együtt a korlátozások és a bizonytalanságok. „Abban az évben nyolc ingatlant adtunk el, de utólag már nem bánjuk, hiszen így volt lehetőségünk medencéket és kerteket építeni, elküldeni így nem kellett senkit” – emlékszik vissza 2020-ra Dezséry Balázs, a Sissy Villapark projekt menedzsere. A prémium kategóriás villapark atyjának 2021-ben jött az ötlet, hogy a terület M3-as autópályához közelebb eső részén olcsóbb, 66 négyzetméteres, háromszobás ikerházakat építsenek, amiket 45 millió forintért kínáltak. „Egy hónap alatt az összeset eladtuk” – meséli Antalházi György, aki maga is a villaparkban lakik. „A szomszédoknak mondtam is, hogy én reggel hattól délután ötig vagyok kivitelező, a többi időben egy éppen olyan lakó vagyok itt, mint bárki más.”
EGY MINDENKIÉRT, MINDENKI EGYÉRT
Noha még vannak eladó telkek, illetve ingatlanok, a Sissy Villapark sikeréhez már ma sem férhet kétség. Ennek egyik fontos tényezője – a szerencsésen megválasztott lokáción és a minőségi kivitelezésen túl –, hogy a folyamatok egy kézben vannak. Az Active Komplex intézi a marketingmegjelenéseket, az ő munkatársa beszél elsőként az érdeklődőkkel, ők kötik meg velük a szerződést, gererálkivitelezőként pedig ők viszik végig az építkezést. További fontos vevői szempont, hogy egy telekre nem egyfajta házat lehet építtetni, hanem összesen tíz típus közül választhatnak. Ennek fényében aligha meglepő, hogy nincs egymás mellett két ugyanolyan ház, bár ha lenne, akkor sem feltétlenül tűnne fel. „Sok esetben el vannak forgatva az épületek egymáshoz képest, vagy más burkolatok vannak rajtuk, így leginkább csak mi tudjuk, hogy valójában azok ugyanolyan házak” – teszi hozzá az ügyvezető. Fontos persze, hogy a vevő ne vesszen el a lehetőségek között, az Active Komplex munkatársai pedig igyekeznek is releváns tanácsokkal ellátni őket, miközben arra is odafigyelnek, hogy a mindennapokban keresett szolgáltatások – élelmiszerbolt, pékség, szépségszalon stb. – is jelen legyenek a Villaparkon belül.
Mivel a Sissy Villapark vásárlói többségükben saját maguk új otthonát vásárolják meg, ezért nincsenek híján az egyéni igényeknek. Az Active Komplex felkészült ezek teljesítésére, legyen szó prémium burkolatokról, okosotthonról, vagy napelemek telepítéséről. Apropó, napelemek: a Sissy Villapark épületei megfelelnek az MNB Zöld hitel programjának, így azokat kimondottan kedvező, 2,5 százalékos kamatozással lehet finanszírozni.
EGYEDÜL EGY
VILLAPARKOT
A tavaly világszerte tapasztalt építőanyag-hiányt, illetve -drágulást a Sissy Villapark építése során is megérezték, de a többségnél lényegesen szerencsésebben tudták átvészelni azt. „A beszállítókkal személyes, baráti viszonyban vagyunk, így előre értesültünk a várható hiányról. Akkor persze még nem tudtuk, mennyi házat fogunk építeni, mindenesetre előre megvettem a tíz megkezdett építkezéshez szükséges összes betonvasat és téglát. Ez végül két hónapig tartott ki” – meséli nevetve
Antalházi György, hozzátéve, hogy a helyzet jelenleg sem sokkal jobb.
Mindez nem változtat azon, hogy 2023 nyarára elkészül a Sissy Villapark utolsó háza is, a szerkezetépítések pedig még az idén befejeződnek. Hátradőlni persze ezt követően sem fognak Györgyék: „Büszkék vagyunk arra, hogy a mi cégünk az egyetlen Magyarországon, amely komplexen épít villaparkot. Mire ezt befejezzük, tervezünk egy következőt csinálni, ahol már mi lennénk a beruházók is. A tudásunk eleve megvolt hozzá, az elmúlt közel négy év azonban még így is rengeteget tett hozzá.”
A legtöbben még mindig az „anyukám papucsa” kategóriába sorolják a Batz lábbeliket, így Kárpáti Zoltán alapító most az ismert cipőtervezővel, Vágó Rékával szövetkezett, hogy forradalmit fiatalítson a dizájnon. A Rekavago márkával közös, fagylaltszínű papucsokból álló kollekció jól passzol abba a világtrendbe, hogy már esküvőkön sem kötelező a magassarkú. A covid elhozta a kényelmi cipők idejét.
Továbbra is a vegyes alapok lehetnek népszerűek, könnyen eladhatók, mondja Vízkeleti Sándor, a Befektetési Alapkezelők és Vagyonkezelők Magyarországi Szövetségének (BAMOSZ) elnöke. Plusz nagyot mennek a tematikus konstrukciók, éljen a zöldülés és a felforgatás.
Változott a piac, változott a világ, változott a hallgatóság, de a Jazzy 15 éve velünk van, ami nem csak egy rádió életében nagy idő. Nincs bulvár, celeb hírek, van helyette gazdaság, kultúra és válogatott, nem mainstream zene. De kik hallgatják, és merre tart ma a Jazzy Rádió? Suri Imrével, a rádió ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.