A Sandstone az ezredforduló kultikus túraruhamárkája volt Magyarországon. A korábbi sikerek ellenére az utóbbi tíz év nem a csúcstámadásról szólt, így az alapítók tavaly eladták. Még egy éve sincs, hogy Sárközy Mihály, a Mountex egyik tulajdonosa megvásárolta, de már hazahozta a gyártást, és részben újrahasznosított anyagokkal állítja új pályára a márkát.
Egy napig ültek a vonaton. Prága, Drezda, majd onnan egyre kisebb vonatokkal zötykölődtek egészen a Szász Svájcnak nevezett homokköves vidékre. „Tizenhat évesek voltunk. Fiatal korunkban nem nagyon lehetett kijárni mászni, de ez a vidék vonattal tizenéves fiataloknak is megközelíthető volt. Kint is abszolút nomád körülmények között léteztünk, a tornyok alatt aludtunk” – emlékszik vissza Nagy Zsolt első külföldi útjaira az egykori Kelet-Németországba. Magyarországon a 80-as években nem volt magashegység – ez mit sem változott –, így azt gondolhatnánk, hogy mászók sem igen voltak. De ha valaki sziklát akart mászni, azt a vasfüggöny sem állíthatta meg. Kicsi, összetartó közösség volt ez, és az is összehozta őket, hogy a hiánygazdaságban nehezen jutottak jó minőségű nyugati túrafelszereléshez, amihez meg igen, az jó drága volt. Ezt Nagy Zsolt is jól tudta, hiszen nemcsak mászó volt, de övé volt az egyik első túrabolt az országban. A Vadvidék 1989-ben nyílt meg Budapesten, mind az öt négyzetméterét a hegymászásnak szentelték.
Nem sokkal később, a 90-es évek elején ismerte meg majdani feleségét, Egyed Andreát, aki első diplomája szerint ruhaipari mérnök volt, ráadásul az édesanyjának volt egy komoly, ötven fővel üzemelő varrodája egy kis Vas megyei faluban. Jánosházán régóta foglalkoztak nyugati bérmunkával, a varrónők jól képzettek voltak, így adta magát a gondolat, hogy elindítsanak egy hazai gyártású, szélesebb körnek elérhető túramárkát.
A versenyképes kis- és középvállalkozások jelentik az EU motorját, nélkülük nincs európai és magyar fejlődés. Mivel a hazai kkv-k digitalizációja alacsony szintű, nagy feladat a szektor felzárkóztatása, melyben a szemléletformáló és tanácsadó szakmai szervezetekkel közösen a telekommunikációs ágazat is kiemelt szerepet játszik. A Modern Vállalkozások Programja és a Vodafone példaértékű együttműködése új fejlesztési lehetőségeket hozott a kkv-k számára.
Az export és a hatékonyság növelése, valamint a magasabb hozzáadott értékű munka az eredménye a kis- és középvállalkozások digitalizációjának, mondja Dobó Mátyás, a Vodafone üzleti szolgáltatások vezérigazgató-helyettese. A vállalat tavaly csatlakozott szakértői és szolgáltatói partnerként a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Modern Vállalkozások Programjához, céljuk a hazai kkv-k digitális felzárkóztatása. Véleménye szerint a piaci szereplőknek, a szakmai szervezeteknek és a kormányzatnak egyaránt fontos érdekről van szó, ezért több közös ponton működnek együtt. A vállalat nemrég mutatta be a kkv-knak szóló új platformját és a banki forrásoktól idegenkedő, kockázatkerülő kkv-k bevonzására is javaslatot tettek. A program harmadik fontos lába az MVP-vel való közös munka, aminek keretében a vállalkozásokkal való kapcsolatba lépés, az edukáció és a szemléletformálás is komoly együttműködési terület Dobó szerint.
Szintén a közös együttműködés jelentette előnyöket és a hazai kkv-k digitalizációjának fontosságát emeli ki Kott Ferenc, az MKIK Digitalizációs Kollégiumának elnöke, aki szerint az elmúlt időszak megmutatta, hogy minden vállalkozás számára kritikus fontosságú a fejlesztés, sokaknak a digitalizáció egyenesen az életben maradást jelentheti. Egy ilyen horderejű változás levezényléséhez pedig indokolt a professzionális tervezés és megvalósítás, amely a Modern Vállalkozások Programjának tanácsadói révén elérhető. Minden vállalkozásnál vannak digitalizálható területek, legyen szó az ügyfelek magasabb szintű kiszolgálásáról vagy a belső működési és termelési optimalizációról. A MVP maga is igyekszik példát mutatni, amikor még a mesterséges intelligenciát is csatasorba állítja: az érintett több százezres méretű hazai kkv-állományt tervezik így tájékoztatni a fejlesztési lehetőségekről. A kapcsolatfelvételt és a tanácsadást támogató mesterséges intelligencia betanítása és élesítése a következő időszakban várható.
A két szervezet a jövőben is együttműködik. Szakembereik egyetértettek abban, hogy a kormányzat, a szolgáltató és tanácsadó cégek közös programja vezet a hatékonyabb kkv-digitalizációhoz.
MODERN VÁLLALKOZÁSOK PROGRAMJA
A Program célja a vállalkozások digitális fejlesztéseinek közvetlen támogatása és az IKT eszközök konkrét előnyeinek bemutatása. A díjmentes szolgáltatások közé tartozik a személyes, testre szabott audit és tanácsadás. 1000+ informatikai szállító cég kedvezményes kínálatából válogathatnak a regisztrált cégek. A Program eddig közel 20 ezer vállalkozást ért el és segített a fejlesztésben. A részletek elérhetőek a www.vallalkozzdigitalisan.hu oldalon.
A legenda szerint Erzsébet királyné egyik kedvenc gödöllői helye a Pusztaszentjakabi-tó volt, melynek partján maga is rengeteget időzött. A tópart közelében ma újépítésű házak sorakoznak és babakocsis anyukák sétálgatnak körülötte, köszönhetően annak, hogy egy cég fantáziát látott a területben és tűzön-vízen át végigvitte elképzelését. A Sissy Villapark és az Active Komplex Kft. kalandos története.