A Sandstone az ezredforduló kultikus túraruhamárkája volt Magyarországon. A korábbi sikerek ellenére az utóbbi tíz év nem a csúcstámadásról szólt, így az alapítók tavaly eladták. Még egy éve sincs, hogy Sárközy Mihály, a Mountex egyik tulajdonosa megvásárolta, de már hazahozta a gyártást, és részben újrahasznosított anyagokkal állítja új pályára a márkát.
Egy napig ültek a vonaton. Prága, Drezda, majd onnan egyre kisebb vonatokkal zötykölődtek egészen a Szász Svájcnak nevezett homokköves vidékre. „Tizenhat évesek voltunk. Fiatal korunkban nem nagyon lehetett kijárni mászni, de ez a vidék vonattal tizenéves fiataloknak is megközelíthető volt. Kint is abszolút nomád körülmények között léteztünk, a tornyok alatt aludtunk” – emlékszik vissza Nagy Zsolt első külföldi útjaira az egykori Kelet-Németországba. Magyarországon a 80-as években nem volt magashegység – ez mit sem változott –, így azt gondolhatnánk, hogy mászók sem igen voltak. De ha valaki sziklát akart mászni, azt a vasfüggöny sem állíthatta meg. Kicsi, összetartó közösség volt ez, és az is összehozta őket, hogy a hiánygazdaságban nehezen jutottak jó minőségű nyugati túrafelszereléshez, amihez meg igen, az jó drága volt. Ezt Nagy Zsolt is jól tudta, hiszen nemcsak mászó volt, de övé volt az egyik első túrabolt az országban. A Vadvidék 1989-ben nyílt meg Budapesten, mind az öt négyzetméterét a hegymászásnak szentelték.
Nem sokkal később, a 90-es évek elején ismerte meg majdani feleségét, Egyed Andreát, aki első diplomája szerint ruhaipari mérnök volt, ráadásul az édesanyjának volt egy komoly, ötven fővel üzemelő varrodája egy kis Vas megyei faluban. Jánosházán régóta foglalkoztak nyugati bérmunkával, a varrónők jól képzettek voltak, így adta magát a gondolat, hogy elindítsanak egy hazai gyártású, szélesebb körnek elérhető túramárkát.
Szívtelenség vagy a legkeményebb áldozathozás, hogy a szülők két évre hátrahagyták a gyereküket mint afféle zálogot, és úgy menekültek el Ceaușescu pokoli Romániájából, mert tudták, hogy így lehetnek majd a leggyorsabban, újra együtt boldogok egy élhetőbb helyen? Bodor Johanna táncos, koreográfus névházassággal került Magyarországra a 80-as években, a Nem baj, majd megértem című önéletrajzi regényéből készült előadás nemcsak róla, de kortársai tömegének rettegéseiről, megaláztatásairól és küzdelmeiről is szól.
Ez olyan esély volt, mintha magad választhattad volna ki a lottó nyerőszámait.” Így magyarázzák el a szülők a lányuknak, hogy édesanyja miért nem tér vissza Magyarországról, ahová eredetileg csak két hétre kapott vízumot. Édesapja, akit jól ismertek magyarországi értelmiségi körökben is (ő Bodor „Diurnus” Pál író, újságíró volt – a szerk.), valamivel korábban „orvosi kezelésre” hivatkozva utazhatott Budapestre, és vízumát sikerül sorozatosan meghosszabbíttatnia. Végül egyikük sem megy haza többé, a 17 éves Johannának, a bukaresti balettintézet ígéretes növendékének az alatt a két év alatt, amíg magára marad, le kell érettségiznie, készülni a balettvizsgára, munkát kell találnia – és leginkább megmaradni önmagának a magányban, rettegésben, néha fűtés, víz, étel nélkül.
A 80-as évek diktatúrájában a hátrahagyott gyermek volt a román hatóságoknak a garancia, hogy a disszidálók tisztességesen és a politikai elvárásoknak megfelelően viselkednek majd a határon kívül is – már ha egyáltalán elmennek. Amikor szülei megkérdezik, hogy képes lenne-e végigcsinálni a „nagy játszmát” egyedül, Johanna nem tehet mást: a bukaresti családi otthonban várja, hogy megkapja az engedélyt a névházassághoz, aztán annak segítségével a Magyarországra költözéshez. „Kár lett volna a szüleimet hazarángatni, és semmi kedvem nem lett volna lelkifurdalások közepette élvezni anyukám húslevesét” – magyarázza a Jurányi Házban látható darabban Johanna (Bánfalvi Eszter), és nem hibáztatja a szüleit, amiért magára hagyták.
Abban az időben Romániában mindenki egy nagy, szadista hazugság áldozata volt, amiből csak erőltetetten és hazugságokkal lehetett kimenekülni.
Nem úgy a külső szem, azaz néhány mellékszereplő: a családi barát és Mihal, a lány szerelme (Ötvös András). A nézőben is ott hullámzik, hogy elítéli-e a szülőket (Kerekes Éva és Gyabronka József), vagy megérti őket – hiszen nem volt más választásuk. Erre mondja az édesanya Johannának: „Egyszer majd megérted.”
A szőrmesapkás Ceaușescu házaspár (Gyabronka József és Kerekes Éva) afféle karácsonyi ajándékként ugrik elő a dobozépítményből.
„Nekem is vannak rokonaim, akik meglépték ugyanezt, otthon hagyták a gyerekeiket, amikor végre sikerült vízumot kapniuk nyugatra. Tudták, hogy legalább két év, mire újra láthatják a gyerekeiket. Úgy is lett. Egyszerűen nem tehettek mást, vagy ők ketten, gyerekek nélkül mentek, vagy csak az egyik szülő az egyik gyerekkel. Utóbbira is volt példa a családomban, ők azt az utat választották a menekülésre” – meséli a rendező. Szikszai Rémusz maga is Romániában nőtt fel, és a 90-es években jött Magyarországra, hasonlóan a darab dramaturgjához, Ari-Nagy Barbarához. „Lehet ezt szívtelenségnek gondolni, de közben meg az áldozathozás csimborasszója. Hajlamosak vagyunk egy másodperc alatt ítélkezni. Többek közt azt akartam az előadásban megmutatni, hogy ez ezerszer bonyolultabb, mint a kívülállók képzelik.”
Hol vagy, Johanna? A felnőtté válás küszöbén álló balerina menekül a magány elől, és a fortélyos félelem időnként féktelen bulizásba, idegen, néha gyanús férfiak karjaiba sodorja. Ha egy este egyedül maradna, máris társaságot hív – a házibulizásra tökéletesen alkalmas a szülők nélküli lakás. Sok más szórakozási lehetőség amúgy sincs, a mozifilmeket cenzúrázzák, és a tévé csak az esti órákban sugároz műsort, többnyire híradót, amiben Ceaușescu végtelen szónoklatával tömik az emberek fejét. És mivel a hírszerzésnek minden társasági összejövetel nagy információtermést hozhatott, a házibulikat nem tiltották be.
Abban az időben Romániában mindenki egy nagy, szadista hazugság áldozata volt, amiből csak erőltetetten és hazugságokkal lehetett kimenekülni. Miközben Johanna mindenkinek csak jót akar, elveszíti önmagát. Erre pedig csak akkor eszmél rá, mikor egyetlen Bukarestben maradt bizalmasa kijózanító szándékkal rárivall: „Hol vagy, Johanna?!” Beáldozza a szerelmét, sőt egy időre a karrierjét is annak a feladatnak, amit szülei állítottak elé. Visszautasítja az operaházi állásajánlatot, helyette az Operettben táncol műszálas csipkékben, flitterek hamis csillogásában, művigyorral az arcán, avítt koreográfiákban. Úgy gondolja, bűn lenne elfoglalnia az operabeli státust arra az alig egy évre.
Szürreális az a jelenet, amikor elolvassa szülei karácsonyra írt levelét, a dobozokból előbújó Ceaușescu házaspár pedig eldalolja a sokszor emlegetett Macskák című musical leghíresebb betétdalát, az Éjfélt. (Johanna számtalanszor ismétli el a bemagolt szöveget, amit a Hivatalban előad arról, hogy ezen az előadáson ismerte meg a vőlegényét.) „Valamennyien hajlamosak vagyunk rá, hogy anyánkra, apánkra kizárólag mint szülőkre gondoljunk, hiszen felnevelnek, kényeztetnek, szeretnek minket. Meg sem fordul a fejünkben, hogy ők egymás szeretői, férj és feleség is, és fontosabbak lehetnek egymásnak, mint amennyire fontos nekik a gyerekük egy szituációban. Ez csak drámai helyzetekben, döntésekben derül ki. Vannak helyzetek, ahol még a legjobb gyerek is csak statiszta a szülők kapcsolatában” – mondja Rémusz, miért vette elő ezt az álomszerű, asszociatív képet a diktátorról és feleségéről.
Az előadás díszlete egy halom kartondoboz – egyfajta jelképe az ideiglenességnek –, ezekből kerülnek elő a kellékek, a Johanna életének egy-egy korszakához kapcsolódó tütük, ezeket veszi fel-le az egyes jelenetekben. Időnként mobil váltja fel a vezetékes telefont: ebből is látjuk, amikor nem a 80-as években vagyunk éppen, hanem a rendszerváltás után, Magyarországon.
A szőrmesapkás Ceaușescu házaspár A tévékészülék az előadásban időnként azt jelképezi, hogy állandóan ott van a hatalom az otthonukban, kihallgat, beleszól az életükbe. (Ötvös András és Bánfalvi Eszter )
„Olyan élethelyzetet kerestünk, amiben előtörhetnek Johanna emlékei, a költözés, dobozolás pedig pont alkalmas erre – mondja Rémusz. – Ráadásul a békés jelenre utalással azt is érzékeltethettük, hogy az egykor félelemben, megaláztatások közt élő fiatal lány mára megtalálta a helyét, a boldogságát a gyerekei körében. Bár a mai világunk egyre több hasonlóságot mutat avval a régivel.”
A Ferzol Kft.-nél mindent tudnak a lemezmegmunkálásról, és ezt évről évre egyre több megrendelőnek tudják bebizonyítani. A tápiószőlősi központú cég ma már több mint 700 embernek ad munkát és a Bíró család három generációja dolgozik benne.
Hat és fél százalék fölé emelt kamattal támad a vadiúj inflációkövető állampapír-sorozat, ki tud ezzel versenyezni? Mi várható idén a legnépszerűbb befektetési alapoktól? Érdemes végre átcsoportosítani az elmúlt években égbe szálló részvényekből és az úgynevezett szuperállampapírból?
A versenyképes kis- és középvállalkozások jelentik az EU motorját, nélkülük nincs európai és magyar fejlődés. Mivel a hazai kkv-k digitalizációja alacsony szintű, nagy feladat a szektor felzárkóztatása, melyben a szemléletformáló és tanácsadó szakmai szervezetekkel közösen a telekommunikációs ágazat is kiemelt szerepet játszik. A Modern Vállalkozások Programja és a Vodafone példaértékű együttműködése új fejlesztési lehetőségeket hozott a kkv-k számára.
Ha valami baj van, azonnal mehessek magánorvoshoz, és ott már ne is kelljen fizetnem. Sokak vágya ez, sokan tesznek is már érte, de még többen vannak, akik halogatják a döntést, és végül későn (sem) lépnek. A magán-egészségbiztosítások hazai piaca még mindig tanulópálya. Nagyon lehet élvezni, de tele van buktatókkal, tévhitekkel és bosszantó finomságokkal, amik csak a gyakorlatban jönnek elő.