„Emlékszem az első napkollektorra, egy ablakon át néztem, ahogy kimásznak a tetőre feltenni. Nem volt furcsa, Nándor világéletében mindent megszerelt” – mondja a 29 éves Beleznai Csanád az édesapjáról. Igen, az apjáról, és igen, így, a keresztnevén szólítva. Hiába ugyanis a családi kapcsolat, Csanád sosem hívja apának az édesapját az irodában, munka közben. Ügyel rá, hogy ne keveredjen az üzlet és a magánélet, az alkalmazottak előtt egyenrangúak, ha már mindketten ügyvezetők. A keresztnevén szólítja az apját Nándor másik gyermeke, Orsolya is, ő a cég marketing- és kommunikációs vezetője.
Nándor végtelenül büszke rá, hogy lánya és fia továbbviszik a 2002-ben alapított családi vállalkozást. Vannak ugyan nézeteltérések, súrlódások, de megtette azt, amit sok alapító képtelen: kivonult egyes területekről, átadta a döntést a gyerekeinek, és bár még dolgozik (már „csak” napi tíz órát), pár év múlva végleg vissza akar vonulni. Volt is már egy próbaüzemmód, 2020-ban egy kerek hónapig nem ment be a munkahelyére, nem foglalkozott céges ügyekkel, Orsolya és Csanád vitte az üzletet. Csanádot terhelte jobban ez az időszak, de úgy meséli, még könnyebb is volt, hogy nem kellett a döntéseket megbeszélnie senkivel. Apa és gyerekei közt érződik a tisztelet, ahogy a cég egyik raktárának irodájában beszélgetünk. Csanád meg is jegyzi: érdekes így egyben végigmenni a cégsztorin, talán még sosem hallgatta végig, hogyan jutott a Wagner Solar egy szuterénből a több milliárdos árbevételig.
Mégsem akar új üzletet
Beleznai Nándor egész életében gépek és berendezések közt dolgozott. Következetes, barátságos, de szigorú ember benyomását kelti, aki a munkaminőségben képtelen a kompromisszumra. Korábban vállalkozott is, dolgozott a járműtechnika és szervizelés területén, majd egy fagyasztott élelmiszerekkel foglalkozó cég műszaki igazgatója volt, amikor véletlenül szembejött vele élete nagy lehetősége.
Felesége, Enikő egyik Németországban élő rokona megmutatott neki egy napkollektoros rendszert és egy kecsegtető ajánlatot: a napkollektor német beszállítója, a Wagner & Co Solartechnik (ma már Wagner Solar GmbH) hazai üzleti partnert keres. Nándort érdekelte a technológia és az üzlet is. „Azonosulni tudtam a környezetvédelemmel és a céges szemlélettel is.”
Tárgyalni kezdett a németekkel, és hamar megállapodtak, hogy Nándor és a partnerségre kinézett rokon céget alapítanak itthon, a Wagner annak a beszállítója lesz. Csakhogy a partner az aláírás előtt úgy döntött, hogy mégsem akar új üzletet, és kihátrált a vállalkozás mögül. „Nekem viszont volt kedvem, energiám is. Szóval felhívtam a feleségemet, és azt mondtam, itt a lehetőség.”
Megegyeztek a német gyártóval, hogy azért a nevét átvehetik, és az első központot, ami csupán egy egyszemélyes irodából és egy pici bemutatóteremből állt, a fóti családi ház szuterénjében rendezték be. Az első kollektoros rendszert Nándor a háza tetejére szerelte fel – ez az a kép, amire Csanád húsz évvel később még élénken emlékszik.
A helyzet ma is így van, az új rendszereket Nándor mindig meg akarja ismerni közelről, hogy személyes tapasztalatból is tudja ajánlani. „Abból az első rendszerből sokat tanultunk. Meg kellett érteni az egészet, ez alapvető ügyféligény volt.”
Bele is roppanhattunk volna
A 2000-es évek elején még szinte ismeretlen volt itthon a napelem és a napkollektor, igaz, ma sem mindenki tudja a különbséget. A napkollektor a napenergiából közvetlenül állít elő fűtésre, vízmelegítésre használható hőenergiát, míg a napelem villamosenergiává alakítja át. A Wagner Solar indulásakor azonban homályos fogalom volt mind a kettő, a cég praxisában így az ügyféledukáció legalább olyan fontos volt, mint a rendszerek telepítése.
„Sokat jártunk ki Németországba képzésekre, hoztunk haza prospektusokat, lefordítottuk őket, és felépítettünk egy pici, egyszerű honlapot” – meséli Nándor. Alig voltak még itthon versenytársak, így viszonylag hamar meghozta a gyümölcsét, hogy Beleznaiék egy komoly piaci ismertséggel bíró német vállalat prémiumtermékeit forgalmazták, illetve hogy nagyon sok energiát fektettek az edukációba. „Van ügyfelünk, akinek húsz év alatt már négy rendszert is telepítettünk.”
A következő években a napkollektorok mellett felkerültek palettájukra a hőszivattyúk, a pelletkazánok, a biomassza-tüzelés, majd később a napelemek is. „Ezek nem különálló területek, mind épületgépészet. Minél komplexebb szolgáltatást nyújtunk, annál nagyobb az értékünk.”
Lassan, de kitartóan növekedtek, Nándor és több hullámban a cégben dolgozó és szintén tulajdonos felesége, Enikő minden forintot visszaforgattak. 2004-ben nagyobb helyre költöztek, Fóton béreltek egy bemutatótermet, egyre több embert alkalmaztak, négy évvel később pedig már nagyon látszott, hogy szükség lesz egy nagyobb, a cég növekvő igényeit is kiszolgálni képes központra. Itt jött el történetük egyetlen komoly válsága.
Az új, dunakeszi irodaház felépítéséhez ötvenmillió forintos, svájcifrank-alapú beruházási hitelt vettek fel. Aztán jött a válság és az elszálló forintárfolyam. „Nyolc évre szólt a hitel. Négy év után már 85 milliót törlesztettünk, és még nem volt vége. Bele is roppanhattunk volna, nagyon rezgett a léc. A német partnerrel is tárgyaltunk, tulajdonrészt ajánlottunk, ha beszáll a finanszírozásba. De épp ők is újraépítették magukat a válság után. Szóval beletettünk minden családi forrást, amit tudtunk, hogy visszafizessük a maradék hitelt.”
A 2009-re elkészülő dunakeszi központ felvonultatta az összes energetikai megoldásukat: hőszivattyút, napelemet, napkollektort, talajkollektort és pelletkazánt telepítettek az épület üzemeltetésére. Ekkorra mikrovállalkozásból kisvállalattá váltak, tucatnyi alkalmazottal. „Az új központban gyorsan cserélődött a csapat, a régiek közül sokan nem tudtak átállni az új céges gondolkodásra. Az elvárások gyorsabban nőttek, mint a színvonal, újítani kellett.”
Az évek alatt több közbeszerzési eljáráson is indultak, de ezek aránya a bevételi soron nem kiemelkedő. A környéken viszont több településen is dolgoztak: a Komárom-Esztergom megyei Sárisápon például három kiírásban is győztek. „A művelődési házunk mérete egy fővárosi intézményével vetekszik, csak a színházterem 3200 légköbméteres – magyarázza Kollár Károly polgármester. – A régi, elavult gázfűtéssel 80–100 ezer forintba került egy alkalommal felfűteni.”
2013-ban aztán a Wagner Solar hőszivattyús-napelemes rendszert tervezett és telepített, azóta a polgármester szerint a művelődési ház fűtése nagyjából nullszaldó környékére jön ki. Idővel a polgármesteri hivatal és a helyi gondozási központ is napelemes rendszert kapott, már egyik helyen sem fizetnek villanyszámlát.
Diplomamunka a családi cégről
Orsolya és Csanád kisgyerekkorukban is bejártak az irodába, rohangáltak a raktárban, de sokáig egyéb közük nem volt a családi vállalkozáshoz. Egyikük sem örökölte apjuk műszaki tehetségét, Orsolya marketinget tanult, Csanád a közgázra ment, alapszakos diplomamunkájukat azonban már mindketten a családi cégről írták. Orsolya marketingtervet készített, Csanád átvilágította a működést, és mesterszakot már kifejezetten úgy választott, hogy mi lehet hasznos a vállalkozásnak. Mindketten úgy gondolkodtak: „Miért kellene a munkámmal mást gazdagítanom, ha itt van a mienk, amit gyarapíthatunk?”
Nándor sosem gyakorolt pressziót, nem kérte, hogy vegyék át a céget – jelentkeztek maguktól. Orsolya jelezte, hogy nem akar ügyvezető lenni, Csanádnak viszont tetszett a szerep. Sőt, azóta Orsolya férje, Házi Ádám is a vezetés tagja, ő felel a nagykereskedelemért. Nándor fokozatosan vonult ki, ma már van olyan kérdés, főleg a marketingben, ahol be sem vonják a döntésekbe.
Miért kellene a munkámmal mást gazdagítanom, ha itt van a mienk,
amit gyarapíthatunk?
„Én nagyon kockázatkerülő és főleg költségérzékeny vagyok. Ha valahol lehet takarékoskodni, akkor takarékoskodjunk. Ezt most kicsit hiányolom a döntéseikből, de ha ők tulajdonosként úgy döntenek, hogy nem elsődleges szempont, akkor elfogadom” – mondja az édesapa.
Forgalmukon óriásit lökött a webshop – ezt Ádám dolgozta ki és mutatta be Nándornak, a családfő ezután kérte meg, hogy csatlakozzon a céghez. A bevételi soron azonban egyre inkább átveszi a zászlóshajó szerepét a nagykereskedelmi üzletág – bár mértéke üzleti titok. Beleznaiék Debrecenben nyitottak raktárat, mert azt látták, hogy rengeteg ott a partner, akiknek helyben, azonnal kell a termék, így az a beszállító lesz előnyben, akinek közelebb van a lerakata.
Még a generációváltásnál is fontosabb
Ma egyértelműen a napelemek kereskedelme viszi a prímet, abból is a nagykereskedelem. Nagyjából ötven céget látnak el rendszeresen, és pár százra tehető az alkalmi vásárlók száma. Nehéz meghatározni, hogy ez a piaci rangsorban mit jelent, hiszen óriásvállalatok is foglalkoznak napelemes rendszerekkel, de azok közt, ahol ez a fő üzletág, ők az élbolyban vannak.
Most a nagyvállalati vállalatirányítási szoftver bevezetésére fókuszálnak. „Ez még a generációváltásnál is fontosabb – mondják az utódok. – Behoztunk külsős szakértőket is, hogy segítsék az átállást, nagyon dinamikus piacon vagyunk, nem akarjuk, hogy eljárjon felettünk az idő.”
És közben haladniuk kell a szabályozási újdonságokkal is – a lakossági felhasználásban épp most lesz egy komoly változás. Úgy tűnik, 2024-ben megszűnik a napelemmel termelt áram szaldós elszámolása, azaz, hogy évente egyszer mérik a fogyasztást, és a felhasználó csak a különbözetet fizeti ki. Bruttó elszámolás lesz, év végén nem kilowattórában számolják ki a kifizetendő vagy visszajáró energiamennyiséget, hanem az aktuális díjjal, forintban – vagyis az energiaár-változás kockázatát a fogyasztó viseli, ráadásul így nehezebb tervezni a rezsit.
A Wagner Solar kiskereskedelmi forgalmának nagyját még mindig a lakossági felhasználás adja. Az alapító gyerekei és Ádám szinte egymás szavába vágva ötletelnek, hogyan reagáljanak az új helyzetre. Nándor csak hátradőlve ül, halkan figyel, majd a végén megjegyzi: „Jó érzés hallgatni, hogy a fiatalok átvették a szót.”
Wagner Solar Hungária Kft.
Alapítás:
2002
Tulajdonosok:
Beleznai Lajos Nándor, Beleznai Csanád, Beleznai Orsolya
Létszám:
62 fő
Árbevétel
(milliárd forint):
2018
1,9
2019
3,5
2020
3,7
2021*
7,5
(Az állami napelem-programok dobták meg.)
Adózott eredmény
(millió forint):
2018
274,2
2019
362,1
2020
319,0
2021*
530-750
Forrás: Dun & Bradstreet, cégközlés
*Becslés.