Gyorsan összejött száz név a szerkesztőségben. Mire az év eleji szabadságból visszatértem, Zsiborás Gergő és G. Tóth Ilda gyakorlatilag a kész listával várt. Ha úgy nézem, nem meglepő, mire eljutottunk a 100. magyar Forbes-címlapig, ennél jóval több selfmade arccal találkoztunk. Aki nem olyan szerencsés, hogy ezzel keresse a kenyerét, azért meglepődhet. Tényleg ennyire sok selfmade arc van az országban? Ott, ahol nap mint nap jelennek meg hírek a mutyi, az urambátyám, a rokonok, a haverok, a sápok, az elcsalt vizsgák világáról, tényleg ennyi saját jogon elért siker van? Tényleg. A pohár valameddig (félig? negyedig? háromnegyedig?) még mindig telve.
Mekkora lehet a teljesítményalapú Magyarország hálózata? Induljunk ki a száz selfmade magyarból.
Mekkora lehet a teljesítményalapú Magyarország hálózata? Induljunk ki a száz selfmade magyarból. Meg tudna-e nevezni mindegyikük még száz különböző embert, olyanokat, akik valódi teljesítménnyel alapozták meg sikereiket? Biztosan. Ez eddig tízezer selfmade arc. És azok közül ki hány új nevet dobna be? Mindenki megint százat? Az már egymillió.
A versenyképes kis- és középvállalkozások jelentik az EU motorját, nélkülük nincs európai és magyar fejlődés. Mivel a hazai kkv-k digitalizációja alacsony szintű, nagy feladat a szektor felzárkóztatása, melyben a szemléletformáló és tanácsadó szakmai szervezetekkel közösen a telekommunikációs ágazat is kiemelt szerepet játszik. A Modern Vállalkozások Programja és a Vodafone példaértékű együttműködése új fejlesztési lehetőségeket hozott a kkv-k számára.
Az export és a hatékonyság növelése, valamint a magasabb hozzáadott értékű munka az eredménye a kis- és középvállalkozások digitalizációjának, mondja Dobó Mátyás, a Vodafone üzleti szolgáltatások vezérigazgató-helyettese. A vállalat tavaly csatlakozott szakértői és szolgáltatói partnerként a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Modern Vállalkozások Programjához, céljuk a hazai kkv-k digitális felzárkóztatása. Véleménye szerint a piaci szereplőknek, a szakmai szervezeteknek és a kormányzatnak egyaránt fontos érdekről van szó, ezért több közös ponton működnek együtt. A vállalat nemrég mutatta be a kkv-knak szóló új platformját és a banki forrásoktól idegenkedő, kockázatkerülő kkv-k bevonzására is javaslatot tettek. A program harmadik fontos lába az MVP-vel való közös munka, aminek keretében a vállalkozásokkal való kapcsolatba lépés, az edukáció és a szemléletformálás is komoly együttműködési terület Dobó szerint.
Szintén a közös együttműködés jelentette előnyöket és a hazai kkv-k digitalizációjának fontosságát emeli ki Kott Ferenc, az MKIK Digitalizációs Kollégiumának elnöke, aki szerint az elmúlt időszak megmutatta, hogy minden vállalkozás számára kritikus fontosságú a fejlesztés, sokaknak a digitalizáció egyenesen az életben maradást jelentheti. Egy ilyen horderejű változás levezényléséhez pedig indokolt a professzionális tervezés és megvalósítás, amely a Modern Vállalkozások Programjának tanácsadói révén elérhető. Minden vállalkozásnál vannak digitalizálható területek, legyen szó az ügyfelek magasabb szintű kiszolgálásáról vagy a belső működési és termelési optimalizációról. A MVP maga is igyekszik példát mutatni, amikor még a mesterséges intelligenciát is csatasorba állítja: az érintett több százezres méretű hazai kkv-állományt tervezik így tájékoztatni a fejlesztési lehetőségekről. A kapcsolatfelvételt és a tanácsadást támogató mesterséges intelligencia betanítása és élesítése a következő időszakban várható.
A két szervezet a jövőben is együttműködik. Szakembereik egyetértettek abban, hogy a kormányzat, a szolgáltató és tanácsadó cégek közös programja vezet a hatékonyabb kkv-digitalizációhoz.
MODERN VÁLLALKOZÁSOK PROGRAMJA
A Program célja a vállalkozások digitális fejlesztéseinek közvetlen támogatása és az IKT eszközök konkrét előnyeinek bemutatása. A díjmentes szolgáltatások közé tartozik a személyes, testre szabott audit és tanácsadás. 1000+ informatikai szállító cég kedvezményes kínálatából válogathatnak a regisztrált cégek. A Program eddig közel 20 ezer vállalkozást ért el és segített a fejlesztésben. A részletek elérhetőek a www.vallalkozzdigitalisan.hu oldalon.
A legtöbben még mindig az „anyukám papucsa” kategóriába sorolják a Batz lábbeliket, így Kárpáti Zoltán alapító most az ismert cipőtervezővel, Vágó Rékával szövetkezett, hogy forradalmit fiatalítson a dizájnon. A Rekavago márkával közös, fagylaltszínű papucsokból álló kollekció jól passzol abba a világtrendbe, hogy már esküvőkön sem kötelező a magassarkú. A covid elhozta a kényelmi cipők idejét.
Egy szuterénből indultak, és egyszer majdnem elúszott az üzletük. Ma több mint hétmilliárd forint az árbevételük, és közben a piac is hozzájuk érett. A Wagner Solar alapítója, Beleznai Nándor már „csak” napi tíz órákat dolgozik a napelemeket és alternatív energetikai megoldásokat kínáló családi cégben, a fiatalabb Beleznaiak már több területre is bejelentkeztek.
Továbbra is a vegyes alapok lehetnek népszerűek, könnyen eladhatók, mondja Vízkeleti Sándor, a Befektetési Alapkezelők és Vagyonkezelők Magyarországi Szövetségének (BAMOSZ) elnöke. Plusz nagyot mennek a tematikus konstrukciók, éljen a zöldülés és a felforgatás.