Hagyomány, hogy Évindító Gálával kezdjük a januárt. Szép számmal jöttek üzletemberek, hírességek, ismert Forbes-arcok és egy világhírű fotóművész is, hogy élményeiről meséljen.
Ha már megvetted, csak jelentkezz be!
Hobbiból kezdtek szappant főzni, ma már hátrányos helyzetűeknek adnak munkát. A miskolci műhelyben kóser pecsét is kerül a csomagolásra.
Az első szappant otthon, még gyakorlatilag vegyiöltözetben főztem” – emlékszik vissza Takács-Tóth Ágnes, akit Furdi Lilla és Kiss Gábor, a Natur Premium alapítói a vállalkozás ötletgazdájának neveznek. „Ezt igazából vagy megutálod, vagy megszereted” – folytatja Ágnes, és esetében egyértelműen az utóbbi történt. Évekkel ezelőtt egy magazinban olvasott a szappanfőzésről, nem sokkal később annyira beleásta magát a témába, hogy ünnepekkor rendszeresen hozott ajándékba a kollégáknak Gáborék pályázatíró cégébe a szappanjaiból.
2016-ban hárman úgy döntöttek, a piacon is megméretik a terméküket. Az akkor lefektetett alapelvekhez azóta is ragaszkodnak: minden szappan kézzel készül, állati eredetű anyagoktól, állatkísérletektől, pálmaolajtól és színezékektől mentesen, a lehető legjobb minőségű – ráadásul kóser – összetevőkből. Utóbbinak jele a miskolci főrabbi, Markovics Zsolt pecsétje a csomagoláson. Emellett Ágneséknek az is fontos, hogy hátrányos helyzetű munkavállalókat alkalmazzanak. Most hat munkatársuk van, ők főleg védett korúak, alacsony iskolai végzettségűek vagy gyesről és gyedről visszatérők.
A hosszú engedélyeztetési és tesztelési folyamat után végül 2018-ban kezdtek el árulni hatféle szappant. „Elkészítettük a reklámanyagokat, és e-maileket küldtünk kézműves boltoknak” – mondja Gábor. Az első két évben a termékek döntő többségét karácsonyi és kézműves vásárokon adták el. „A szappanok hatvan–hetven százalékát most is ajándéknak veszik: Valentin-napra vagy ballagásra, de a karácsony a legerősebb. Több miskolci osztály is ezt adja majd a tanárainak” – magyarázza Lilla. Az igazi nehézséget nem a gyártás folyamata, hanem az időzítése jelenti. Mivel csak a száradáshoz két hónap kell, jól át kell gondolniuk, hogy az irodájuk melletti kis üzemben mekkora mennyiség gyártását vállalják el. A Ghánából importált és tégelyekbe adagolt sheavajjal könnyebb dolguk van, az kevésbé kényes termék. A bőven ezer forint feletti árat 2021-ben körülbelül húszezer szappanra fizették ki a vevők.
Némi meglepetésükre a teafa-illóolajos, aktív szenet tartalmazó fekete szappan fogy a legjobban. Pedig eredetileg különlegességnek szánták. „Egy miskolci kozmetikus vásárolt belőle vagy százat, és másfél hét alatt eladta. Aztán felhívott, hogy többet nem vesz tőlünk, mert neki az az üzlet, ha kinyomhatja a pattanásokat, és nem az, hogy a szappanunktól eltűnjenek az emberek arcáról” – mondja nevetve Gábor, aki a feketénél is nagyobb büszkeségüknek nevezi a 24 karátos aranyat tartalmazó arany szappanjukat.
„Fontolva haladunk” – válaszolják a jövőjüket firtató kérdésre. Csak addig növekednének, amíg vállalni tudják, hogy kézzel készítsék termékeiket – amik emiatt aligha fognak megjelenni a nagy áruházláncokban. „Fontosabb, hogy minden este tiszta lelkiismerettel fekszünk le” – nyugtázzák. Amit már csak azért is megtehetnek, mert náluk nem vész kárba semmi. A valamiért eladásra alkalmatlan szappanokat hajléktalanszállóknak vagy rászorulóknak adják.
Natur Premium Szociális Szövetkezet
Alapítás:
2013
(Korábban más tevékenységekkel működött.)
Árbevétel
(millió forint):
2020:
15,2
2021:
30,0
Adózott eredmény
(millió forint):
2020:
0,7
2021:
nincs adat
Forrás: Dun & Bradstreet, cégközlés
Debreczeni Barnabás eladta fő cégét, az első hazai kriptovaluta-váltó MrCoint, másik érdekeltsége, az első bitcoin-ATM-et beüzemelő Shinrai pedig tevékenység nélkül szunnyad egy ideig. A kriptovilág talán legismertebb, legnagyobb hatású hazai figurájáról négy éve írtunk portrét, most menedzseri válságáról és új üzletéről is beszélgettünk vele.
Stratégiai váltást hoz az egészségügybe a Roche (Magyarország) Kft. szemléletmódja