„Aztán majd ezzel a fotóval zsaroltok, hogy kedvezményt kértek karácsonyra, ugye?” – poénkodik Kárpáti Zoltán, miután egy lendülettel felhasal a tárgyaló kerek asztalának közepére, hogy segítsen a fotózáshoz eligazítani a vadonatúj mintakollekciós papucsokat. Merthogy egyszerre kapjuk elő a telefonunkat Vágó Rékával, az új co-branded lábbelik tervezőjével.
„Zoli nevét ismertem korábban is, de miután felkért a közös munkára, és először találkoztunk, meglepődtem, mert nem ilyen Kárpáti Zoltánra számítottam – nevet Réka. – Joviális papucsforgalmazó úriembert képzeltem el, bajusszal, kockás ingben, erre megjelent ilyen makulátlanul elegánsan, nagyon kék szemekkel, és azt mondta, hogy »na, akkor megyünk tárgyalni?«.”

A Batz márkájú papucsok és kényelmi cipők története 2003-ban kezdődött. Zoltán szülei a 90-es évek eleje óta cipőkereskedők voltak, fiuk ugyan tőlük anyagilag független, új céget alapított, de a cégnevüket átvette, amikor saját készítésű lábbelijeivel először megjelent egy cipővásáron. (A cég sztoriját a 2014. októberi Forbesban írtuk meg.) Eleinte még egy dr. előtag is volt a márkanévben, de 2010-ben elhagyták, mert úgy érezték, nélküle könnyebb a fiatalabb generációkhoz közelebb férkőzni. Ám hiába minden igyekezet, egyelőre megváltoztathatatlannak látszik az a tény, hogy a – döntően bőrből készülő – komfortlábbeliket a gyerekvállalási korban kezdik hordani az emberek.
Joviális papucsforgalmazó úriembert képzeltem el, bajusszal, kockás ingben, erre megjelent Zoltán ilyen makulátlanul elegánsan, nagyon kék szemekkel.
Pedig a manufaktúra igencsak fiatalosnak és lendületesnek látszik, ahogyan a tulaja is. A két évvel ezelőtt Pomáz szélén felhúzott székház csupa üveg és csillogás, a tárgyalóban színes Nespresso-kapszulák és trendi lámpák, a mosdóban zene szól, és még márkás kézkrém is van kitéve, a közös terekben bőr ülőgarnitúrán lazítanak a munkatársak, a recepciót és az üvegfalú irodahelyiségeket január elején még látványos karácsonyi dekoráció díszíti – az asztalközépről is egy méretes fehér-ezüst hóemberes installációt tüntettek el a kollégák az új papucskollekció kedvéért. Az épületben összesen hatvanan dolgoznak, itt számolják el a viszonteladók forgalmát a havi leltár alapján – azokkal ugyanis bizományosi rendszerben megy a kereskedés –, itt vannak a raktárak, és itt készülnek az egyedi talpbetétek is.
A Batz névvel egyedül ez esélytelen
„A covid minket kijózanított, kaptunk egy makarenkói pofont, és rájöttünk, hogy gyökeresen változtatnunk kell az üzleti modellünkön” – mondja Zoltán. Bár ma már összesen hatszáz boltban árulják a Batz cipőket Magyarországon, Csehországban és Szlovákiában, azonnal ráerősítettek az online értékesítésre, és tavaly csaknem meg is háromszorozták a webshop forgalmát. Profi fotóst és videóst, kreatív szövegírót alkalmaztak, és teljesen átfazonírozták a szájtot.
„2020-ban nyolc százalékkal visszaesett ugyan a forgalmunk, de így is az elmúlt két évtized egyik legnagyobb nyereségét értük el” – mondja Zoltán. Igaz, hirdetésre bőséggel költöttek. Szemet szúró volt például karácsony előtt az Árpád híd közeli magasház falán a Batz papucsot reklámozó csillogó-villogó háló (amit még én sem tudtam nem észrevenni az utóbbi években, pedig amúgy simán elmegyek mindenféle reklám mellett). Zoltán azt mondja, kétszer annyiba került, mint egy sima háló, ám nyilván megérte, hiszen felmérések szerint a mozgófényre tízszer jobban odafigyelnek az emberek. Márpedig a minőséget muszáj a reklámokban is megjeleníteni, így éjszakánként villogott is a több száz kis lámpa a hatalmas felületen. „Mindig valami nagyot kell dobni, muszáj, hogy csillogjon.”
Zoltán azt mondja, ezzel együtt tisztában van vele, hogy maga a kényelmi cipő kategória bekorlátozza a vevőkört – és így nyilván a növekedést is. Márpedig ők régóta szeretnének fiatalítani, modernebbé, divatosabbá tenni a kollekciót. „Rájöttünk, hogy a Batz névvel egyedül ez esélytelen” – magyarázza, hogyan merült fel a közös márka ötlete a legismertebb magyar cipőtervezővel, Vágó Rékával.

A fagyiszínű, „közös” mintakollekció.
Réka ugyanakkor azt tapasztalja, hogy az ő vevői, vagyis a fiatalabbak igenis hordják a kényelmi papucsokat, főként olyan munkakörökben, ahol egész nap állni kell – például az egészségügyben. Ezért szerinte ennek a dizájnérzékenyebb közönségnek is jól fognak jönni a szép, mégis kényelmes lábbelik. Ami pedig előny lehet egy hazai tervezőnek ebben a koprodukcióban, az a profi, szervezett, villámgyors gyártói háttér.
A tervezésben Réka teljesen szabad kezet kapott, a felsőrészek puha bőrből, úgynevezett fagylaltszínekben, illetve ezüst- és aranyszínben készülnek, a talp a Batzhoz méltóan komfortos, zselés kialakítású lett. A közös kollekció Gyomaendrődön készül, bérgyártásban, ahogyan Zoltánék többi lábbelije is évek óta. A 2000-es évek elején sorra dőltek be arrafelé a cipőüzemek, miután a rendszerváltás után átalakult magyar könnyűipar fokozatosan elveszítette nyugati megrendelőit. „Hónom alatt egy komfortlábbelivel bekopogtattam egy kísértet járta cipőgyárba azzal a kérdéssel, hogy tudnának-e ilyet készíteni” – meséli Zoltán. A válasz igen volt, így a Turul Cipő Kft. tulajdonosa, Hunya István visszahívta a kicsivel korábban szélnek eresztett dolgozókat, akik közben elszegődtek péknek, postásnak vagy dajkának.
Ma a Batz a legnagyobb hazai cipőscég, saját termékei is vannak, és nem csak bérgyártásból él. Másfél, kétmilliárd forintos árbevétellel a Szamos Cipő következik utána (történetét a 2021. szeptemberi Forbesban írtuk meg). A Szamos és a Batz között van egy ki nem mondott megállapodás: a Szamos nem foglalkozik kényelmi lábbelikkel, a Batz nem készít gyerekcipőt. „Egy perc alatt megtehetném, hogy elárasztom a hatszáz viszonteladót Batz gyereklábbelivel, de szeretném megtörni ezt a jó magyar hagyományt, hogy belerondítunk egymás piacába” – mondja Zoltán.
Csúcsidőben napi ezer–ezeregyszáz pár Batz cipőt gyártottak Gyomaendrődön, most már valamivel kevesebbet, mert Zoltánék máshová is vittek megrendelést. (Manapság évente összesen 220–240 ezer Batz cipő készül.) 2009-ben tettek egy kitérőt Kínába is, az éves termelés öt százalékát próbálták keleten gyártatni, de a minőséggel nem voltak elégedettek, így maradt itthon minden. A cipőgyártásnak ugyanis meglehetősen nagy az élőmunka-igénye: egy papucshoz legalább harminc–harmincöt művelet kell, és a teljes költségnek több mint fele – Zoltánék számítása szerint pontosan az 50,6 százaléka – a munkadíj, a kisebbik fél az alapanyagár. Előbbiben benne van a tervezői díj és a Rekavago papucsoknál a Rékának fizetett royalty, vagyis a jogdíj is.
Koktélruhához sneaker
A legnagyobb fejtörést az okozta kettejüknek, hogy milyen értékesítési csatornán találják meg közös közönségüket. Zoltán érti, hogy a cipőboltokban elhelyezett mostani Batz-displayeken aligha helyezheti el a trendi nyári Rekavago papucsokat – más árkategóriába is tartoznak majd, mint a mai, jellemzően húszezer forintba kerülő klumpáik, nagyjából harminc százalékkal lesznek drágábbak. És persze nem is árusíthatják mind a hatszáz helyen őket. Azt mondják, most jól átválogatják, melyik boltban találnának vevőre a más réteget megcélzó papucsok – bár vélhetően a webshop marad a legfontosabb.
A piaci tendenciák mindenesetre kedveznek a közös projektnek. A covid idején eléggé elpártoltak az emberek az alkalmi cipőktől, már csak azért is, mert sokkal kevesebb gálát, esküvőt tartottak a pandémiában. 2020-ban legalább negyven százalékkal bezuhant a magas sarkú Rekavago cipők forgalma. A visszaesés világpiaci jelenség volt, az Euromonitor International adatai szerint magassarkúból 21 százalékkal adtak el kevesebbet 2020-ban, mint 2019-ben, miközben az egész cipőpiacon 19 százalék volt a forgalomcsökkenés.
Réka szerint szerencsére 2021-ben visszatért az esküvőrendezési kedv. „Ám tavaly már a high fashionben is sneakerrel reklámozták a koktélruhákat is, és az esküvőkön a menyasszonyi viselet húzza magával a násznép öltözékét.” Ami pedig a papucsokat illeti: aligha volt népszerűbb cipőmárka tavaly nyáron a tízezrekbe kerülő német Birkenstock papucsoknál (meg persze olcsóbb utánzataiknál). „Merészebbek, befogadóbbak ma az emberek – mondja Réka. – Ha három éve jön Zoliék felkérése, nem biztos, hogy el tudtam volna magyarázni a vevőimnek, miért vállalom, de most egyértelműen van piaci igény a közös termékünkre.”
„Bomba ötvözet lesz a Batz kényelmi papucsainak és Réka fiatalos dizájnjának a kombinációja, főleg miután az elmúlt két évben nagyon népszerűek lettek a leisure wear kategóriába tartozó kényelmes viseletek – mondja Osvárt Judit, a Magyar Formatervezési Tanács tagja. – Már korábban is jól mentek a sportcipők és az otthoni ruhák, de aki a járványban időben tudott reagálni a trend felerősödésére, nagyot dobott. Például hatalmas siker lett Kim Kardashian Skims nevű kollekciója.” Judit szerint amúgy is gyakori, hogy klasszikus márkák fiatal tervezőkkel együttműködve céloznak meg új korcsoportokat, a dizájnereknek pedig azért előny a közös projekt, mert profi értékesítési lánchoz és erős gyártási kapacitáshoz csatlakozhatnak.
Nem csoda, hogy a Batz következő nagy dobása – legalábbis Zoltán szándéka szerint – a kényelmes, sportos utcai cipő, a sneaker lesz, a tervek szerint egy éven belül. Naná, hogy ehhez is Rékát kérte fel együttműködőnek. „Egyikünk sem könnyű eset, határozott személyiségek vagyunk, meg kellett találnunk a közös hangot, de sikerült” – nevet Réka, miután Zoltán interjú közben háromszor tesz neki állásajánlatot, mondván, nem mindenki szeret vele dolgozni, mert ha valamire rápörög, komoly munkatempót diktál. Réka viszont jó partnernek bizonyult.
Egy papucshoz legalább harminc–harmincöt művelet kell, és a teljes költségnek több mint fele a munkadíj, a kisebbik fél az alapanyagár.
„Pedig az elején még csodálkoztak, miért nem jövök már prezentálni, de aztán megértették, hogy csak a papucsokra kerülő masnit megmintázni két hétbe telt” – nevet Réka, hozzátéve: érzi, mekkora különbség, hogy Zoltánnak mint cipőgyártónak könnyen el tudta magyarázni, amit szeretett volna, ez egy szimpla kereskedőnél nem mindig egyszerű. (Az a bizonyos masni pedig valamelyest Réka védjegye, legalábbis évek óta vannak csavart, masnis motívumok a kollekciójában, ez a levehető darab vagy legalábbis hasonló az egyik ikonikus övén is előbukkan.)

„Most éppen arra próbálom megfűzni Rékát, hogy segítsen az egyedi futócipőnk tervezésében is, mert az aztán hatalmas dobás lesz” – mondja Zoltán. Miután ugyanis nyolc éve gyártanak egyedi talpbetéteket számítógépes talpmérés után, azt találta ki, hogy a Michelin céggel kifejlesztett futótalppal készülő cipőket egyedi, számítógépes mérés alapján kialakított talppal készítik majd. A vevők személyre szóló Youtube-linket kapnak, ahol végignézhetik, miként készül a futócipőjük, amit aztán az egyedi talpbetétbe gravírozott nevükkel, névre szóló díszdobozban vehetnek kézhez.
Batz Hungary Kft.
Alapítás:
1999
Tulajdonos:
Kárpáti Zoltán, Kárpáti Judit
Árbevétel
(milliárd forint)
2019
2,3
2020
2,1
2021
2,5
Adózott eredmény
(millió forint)
2019
337,5
2020
357,5
2021*
400 felett
*becslés
Forrás: Dun & Bradstreet, cégközlés