Egy fiatal pécsi tímármester, Hamerli János százhatvan évvel ezelőtt kis manufaktúrát alapított szülei házában. A legendássá vált gyár azóta sok mindent megélt, volt k. u. k. udvari szállító, a második világháború után tömegek hordták a kesztyűit, a rendszerváltás óta pedig kis családi manufaktúrák viszik tovább az örökséget. Pécsi kesztyűt hord Lady Gaga, és az utódcégek beszállítottak olyan divatházaknak is, mint a Dior, a Chanel, a Gucci vagy a Louis Vuitton. A pécsi kesztyű fogalom. 1861 óta.
Sok millió néző emlékezetébe vésődött be örökre, ahogy Ryan Gosling egy ezüstszínű Chevrolet Impala volánjánál ülve Los Angeles kihalt utcáin kanyarog. Mémbe illően rezzenéstelen tekintetével az utat pásztázza, ha kell, gázt ad, ha kell, felüljáró alatt vagy parkolóházban rejtőzik el. A Drive – Gázt! nyitójelenete a feszültségkeltés és a sound design mesterműve. Gosling kezére az akció alatt végig finom, barna sofőrkesztyű simul.
Manapság már nem hiábavaló várakozás, hogy a mozi végén egy film stáblistáján magyar neveket találjunk. Ezeknek a filmeknek beszállítani, sőt hollywoodi sztárok kedvenc ruhadarabját adni viszont már nem megy mindenkinek, csak a legnagyobb nemzetközi divatházaknak. De akad köztük kivétel is, a sok nagy név mellett feltűnik egy százhatvan éves tradícióval büszkélkedő magyar termék is.
Szinte minden tervét megvalósította a vegán ételkiszállítással foglalkozó RépaRetek két tulajdonosa, mióta öt évvel ezelőtt először szerepelt a Forbesban. Részben a járványnak is köszönhetően húsz–harminc százalékkal több megrendelőt tudnak kiszolgálni.
„Azért meglátszik rajtam az öt év plusz” – nevet fel Rigó László, mikor megmutatom neki a 2017 januári cikkhez készült fotóját. Hozzá képest azonban a vegán ételeket kiszállító cége, a RépaRetek sokkal komolyabb változáson ment keresztül – az interjún mellette ülő párjával és egyben tulajdonostársával, Bacsa Ildikóval minden nehézség ellenére elégedetten állapítják meg, hogy megvalósították öt évvel ezelőtti terveiket.
27 százalékos áfát fizetünk, míg az éttermek csak ötöt. Pedig a futárgárda fenntartása semmivel sem olcsóbb, mint a pincéreké.
Öt évvel ezelőtt 16-an dolgoztak a cégben egy hetven négyzetméteres, terézvárosi bérleményben. Akkor úgy érezték, azt már kinőtték, így 2017 októberében átköltöztek a Budapest VII. kerületében lévő István utcába. Itt kétszáz négyzetméteren, ma már huszonegy munkatárssal folyik a munka. „Több tízmilliós költség volt a költözés. Csak az elmúlt másfél évben 7,5 millió forintot költöttünk új gépekre” – mondja László. A költözést és a fejlesztéseket banki hitelből és az ismerősöktől felvett kölcsönökből finanszírozták, de mostanra eljutottak oda, „hogy már nem kell belé önteni a pénzt”.
A járvány miatt nem kellett megválniuk senkitől, és – az ételkiszállítási piacra jellemzően – fel is futottak a rendelések. „Megizzasztott minket. 13 óráig lehet leadni a másnapi rendelést, és volt, hogy az utolsó órában esett be a húsz százalékuk” – mondja László. Merthogy abból továbbra sem engednek, hogy minden ételt a kiszállítás napján készítenek el. Reggel ötkor kezdenek főzni, hogy legkésőbb fél kettőre minden megrendelőhöz eljusson lebomló csomagolásban a még meleg ebédje.
A minőségnek azonban ára van: éttermi díjszabáson dolgoznak, de a mennyiséget és a minőséget is ehhez mérik. Vannak, akik szóvá teszik az árakat, esetleg el is mennek mondván, máshol olcsóbb, de László szerint sokan visszatérnek hozzájuk. „Az sem mindegy, mihez képest vagyunk drágák – mondja Ildikó. – A kiszállítás nálunk benne van az árban, ráadásul nekünk 27 százalékos áfát kell fizetnünk, míg az éttermeknek csak ötöt. Pedig a futárgárda fenntartása semmivel sem olcsóbb, mint a pincéreké.”
Egy fontos pontot kivettek céljaik közül: a további növekedést. Ehelyett a minőség fenntartása a cél, amihez megfelelően képzett munkaerő is szükséges, és azt a járvány miatt különösen nehéz találni. Emiatt a minőség másik alappillére, a beszállítói piac is felborult, így bizonyos alapanyagok, de különösen a lebomló, környezetbarát csomagolóanyagok beszerzése állandó fejtörést okoz. De László azt mondja, minden nehézség ellenére optimisták, és az étlapjuk bővítésén is gondolkoznak.
197,2 milliárd forint. Becslésünk szerint ennyit ér most a Demján Sándor által örökül hagyott, kiterjedt cég- és ingatlanportfólió. Legjövedelmezőbb eleme a Westend, és legnagyobb ígérete a szomszédos telekre álmodott Central Park projekt. A tulajdonosoknak és a menedzsmentnek az elmúlt időszak tripla terhet hozott: világjárványt, elszámolási viszályt az örökösök és az egyik tulajdonos között és az útkeresés súlyát. Mi történt három év alatt a Demján-birodalomban, miért olyan nagy a csend a Gránit Pólus körül?
Miután egy fél ország nem értette, pontosan mit is szeretne Gattyán György a politika környékén, interjút kértünk az ország egyik leggazdagabb vállalkozójától. Sok mindenről szó esett: akar-e kormányfő lenni, miért tudna kétharmadot szerezni, mit gondol Orbán Viktorról és Márki-Zay Péterről. Vagy hogy mit szólna, ha a lánya a Live Jasmin kamerái elé állna. Szemléztük a tartalmas interjú legjobb mondatatait.
Óhidi Zsuzsa és Fűzy Gábor 2020 őszén még csak megfogalmazta egy természetes alapanyagokból készülő édesség gondolatát, egy évvel később már hetvenezernél is több gyümölcsgolyót adtak el.