Egy fiatal pécsi tímármester, Hamerli János százhatvan évvel ezelőtt kis manufaktúrát alapított szülei házában. A legendássá vált gyár azóta sok mindent megélt, volt k. u. k. udvari szállító, a második világháború után tömegek hordták a kesztyűit, a rendszerváltás óta pedig kis családi manufaktúrák viszik tovább az örökséget. Pécsi kesztyűt hord Lady Gaga, és az utódcégek beszállítottak olyan divatházaknak is, mint a Dior, a Chanel, a Gucci vagy a Louis Vuitton. A pécsi kesztyű fogalom. 1861 óta.
Sok millió néző emlékezetébe vésődött be örökre, ahogy Ryan Gosling egy ezüstszínű Chevrolet Impala volánjánál ülve Los Angeles kihalt utcáin kanyarog. Mémbe illően rezzenéstelen tekintetével az utat pásztázza, ha kell, gázt ad, ha kell, felüljáró alatt vagy parkolóházban rejtőzik el. A Drive – Gázt! nyitójelenete a feszültségkeltés és a sound design mesterműve. Gosling kezére az akció alatt végig finom, barna sofőrkesztyű simul.
Manapság már nem hiábavaló várakozás, hogy a mozi végén egy film stáblistáján magyar neveket találjunk. Ezeknek a filmeknek beszállítani, sőt hollywoodi sztárok kedvenc ruhadarabját adni viszont már nem megy mindenkinek, csak a legnagyobb nemzetközi divatházaknak. De akad köztük kivétel is, a sok nagy név mellett feltűnik egy százhatvan éves tradícióval büszkélkedő magyar termék is.
Noha a pandémia hatásai a lakossági hitelpiacot sem kerülték el, a vártnál jóval kedvezőbb trendek érvényesültek. Az MKB Bank tapasztalatai alapján nem lankadt az ingatlanok iránti kereslet és az otthonteremtést segítő hiteltermékek népszerűsége.
„Amikor 2020 tavaszán mindenkiben tudatosult a pandémiás helyzet súlya, az addig felfelé ívelő hitelpiac megtorpant, ami elsősorban a személyi kölcsönök terén volt érzékelhető. A jelzáloghitel-piacot ugyanakkor csupán 1-2 hónapig érintette a járványhelyzet, és 2021 nyarára rég nem látott mértékű új kihelyezést értek el a bankok” – reflektál az időszakra Mag Mihály, az MKB Bank Lakossági Üzletfejlesztési Főosztályának vezetője. Az ügyfelek forrásainak gyarapodását tapasztalták, miután bevezették a moratóriumot és a munkanélküliség sem nőtt a várt mértékben. Ráadásul a lakhatási célokat segítő családtámogatási elemek továbbra is elérhetőek maradtak. Így sokan vettek igénybe valamely lakáscélú állami támogatást hosszú kamatperiódusú lakáshitellel. „A szakmában azt várták, hogy ez a bizonytalanság időszaka lesz. Ennek ellenére a növekvő ingatlanárak mellett sem érezte meg az ingatlanpiac a pandémia hatásait, sőt, kifejezetten erős teljesítményt ért el” – magyarázza a főosztályvezető.
Míg évekkel ezelőtt a szabad felhasználású, jelzálog fedezetű hitelek nagy népszerűségnek örvendtek, ma már a személyi kölcsönök iránti kereslet dominál. Az ügyfelek inkább más konstrukcióban veszik fel a hitelösszeget fedezetlen hitelként, megkerülve így az összetett szerződési folyamatot, emellett pedig megfontoltabbak lettek a hitelcéljaikban, hosszabb távú beruházásokat – például kazán- vagy nyílászárócserét – finanszírozva ilyen típusú hitelekkel. Az MKB Bank szakembere szerint a pénzügyi tudatosság évről évre fejlődik: „Ma már a változó kamatozású hitelektől eljutottunk oda, hogy az ügyfelek tízéves kamatperiódus alatt nem nagyon vesznek fel jelzáloghitelt”.
Továbbra is komoly trendnek számít a saját ingatlan birtoklásának vágya. Az első lakás vásárlása előtt álló korosztály általában fiatalabb és minimális önerővel rendelkezik, mellettük azonban megjelennek a továbbköltözők is, azok a saját lakásban élő családosok, akik nagyobb ingatlanba költöznének és meglévő ingatlanjuk értékét pótolnák ki jelzáloghitellel.
A jövőben az MKB Banknál emelkedő hozamkörnyezetre számítanak, ami a hitelkamatokat is befolyásolni fogja. Mindez várhatóan a piaci hitelek drágulását hozza 2022-ben, a hatást azonban az elérhető kedvezmények jelentősen tompíthatják. „Az átlagos ingatlanvásárlások forrásösszetételében mindig szerepel valamilyen kedvezményes tétel, így kedvezményes kamatozású hitel vagy családtámogatási elem. Ezek a jövőben is velünk maradnak, és jelentősen csökkenthetik a hiteligénylők terheit” – mutat rá Mag Mihály.
Brazília, Egyiptom, Ghána, Üzbegisztán, Vietnám és még 57 másik ország. A közös bennük, hogy magyar cégektől importálnak és kapcsolatban vannak a VI. kerületi Nagymező utcával.
Négy nap = három város és egy Rajna menti kerékpártúra. Kis előre szervezéssel ennyi simán belefér egy németországi hosszú hétvégébe, így jó arányban lehet keverni a sportosabb programot a romantikus középkoriváros-látogatással, és a pöpec német felhőkarcoló-építés remekeit is megcsodálhatjuk – akár egy sétahajóról. Persze nem maradunk rajnai rizling nélkül sem.
Breitling, Cartier, Maurice Lacroix, Pandora, Raimond Weil, Zenith – ezeknek a márkáknak az óráit és ékszereit a Juta üzletekben lehetett először megvásárolni Magyarországon. Az induláshoz harminc évvel ezelőtt kellett egy német rokon, akinek az üzleti bölcsességeit aztán a második generáció is hasznosította. Az egymást jól kiegészítő testvérpár két tagja, Simon Anna és Zsuzsa azt szeretnék, hogy az ékszer szóról mindenkinek az ő üzletük jusson eszébe.