Breitling, Cartier, Maurice Lacroix, Pandora, Raimond Weil, Zenith – ezeknek a márkáknak az óráit és ékszereit a Juta üzletekben lehetett először megvásárolni Magyarországon. Az induláshoz harminc évvel ezelőtt kellett egy német rokon, akinek az üzleti bölcsességeit aztán a második generáció is hasznosította. Az egymást jól kiegészítő testvérpár két tagja, Simon Anna és Zsuzsa azt szeretnék, hogy az ékszer szóról mindenkinek az ő üzletük jusson eszébe.
„Betörök a boltomba” – nevet Simon Anna ügyvezető, amikor nyitás előtt a Juta Óra és Ékszer budapesti Árkádban lévő üzletébe próbál velem bejutni. A boltot védő rács ugyanis a megszokottnál nehezebben engedelmeskedik az automata beállításnak. Van is miről lerántani a leplet a Juta üzletekben: rendszerint a karácsonyi időszakban legnagyobb náluk a pörgés, éves forgalmuk harminc százalékát ekkor tudják le, üzleteik árukészletének értéke is ekkor a legnagyobb. „A férjeink néha megjegyzik, hogy nem tudták, mit vállalnak velünk karácsonykor. Hálásak is vagyunk nekik a türelmükért” – avat be Anna az ékszerkereskedők adventi életébe.
Nem grammra mértük az aranyat Anna és testvére, Zsuzsa a rendszerváltás óta irányítják az egyik legsikeresebb magyar ékszer- és órakereskedést. Történetük harminc éve íródik, és hamisítatlan családi sikersztori. Édesapjuk, Simon Péter még a vasfüggöny leomlása után Németországból Budapestre utazó unokatestvérével kezdte a bizniszt. A tavaly elhunyt Zinner Tamás azzal a tervvel jött Magyarországra, hogy az utoljára a gyerekkorában látott rokont meggyőzze, érdemes lenne itthon közös vállalkozást indítani. Kávézni hívta Pétert.
Azok a kincsek, amik egykor az ócskapiacokon, vagy gyűjtői körökben cseréltek gazdát, mára az interneten keresik azt a vevőt, aki a legtöbbet kínálja értük. A Vatera forgalmának több mint harmadát adják a régiségek, melyek adásvétele egyre népszerűbb a legnagyobb magyar aukciós oldalon.
Az Artex millenniumi tallérjának 1896-os próbaverete: többségünknek ez nem mond sokat, a numizmatika iránt érdeklődőknek ellenben azonnal felcsillan rá a szeme. Egy ilyen ritka pénzérme került fel 2020 tavaszán a Vaterára, ahol rendkívül komoly verseny alakult ki érte. A 73 licit után végül 2 485 000 forintért kelt el az aukcióban.
Az ilyen, vagy akár ennél is magasabb összegek, bár nem mindennaposak, egyre gyakoribbak a magyar aukciós oldalon. Az ezredforduló óta működő Vateránál régóta erős a gyűjtemény és az antik kategória, ami mostanra a forgalom harmadát adja. Elsőre meglepő lehet, de tapasztalataik szerint a koronavírus megjelenésével csak több lett az online régiségvásárló. „Az embereknek volt lehetősége, ideje és pénze elmélyülni kicsit a hobbijában, továbbá a városról városra előforduló régiségvásárok számát is megritkította, illetve az online térbe költöztette a covid” – mesél tapasztalataikról Szanitter Áron, a vatera.hu ügyvezetője.
A licitálás rendkívül kedvelt megoldás a gyűjtemény és antik kategóriákban. „Ez azoknak a gyűjtőknek is köszönhető, akik először vállalták azt, hogy egyforintos árról kínálnak fel értékes régiségeket. Miután ezek sok esetben magasabb áron mentek el, mint arra előzetesen számítottak, így egyre többen éltek ezzel a módszerrel” – mondja el Szanitter Áron, hozzátéve, hogy a Vaterán a numizmatika, vagyis a régi érmék és papírpénzek kiemelkedően kelendőek. „A régi és ritka magyar pénzeket a külföldi gyűjtők is keresik, az ő belépésük pedig árrobbanáshoz vezet. Többször előfordult már, hogy akár a korábban becsült érték 5-6-szorosán kelt el az adott régiség.”
A választékra márpedig nem lehet panasz: a numizmatika kategóriában jellemzően 70 ezer termék érhető el egy időben, vagyis ebben a szegmensben a Vaterán van ma a legnagyobb kínálat Magyarországon. A gyűjtemény és antikvitás kategóriában pedig összesen 575 ezer termék közül választhatják ki ez érdeklődők a kollekciójukat kiegészítő darabot.
Hogy a számos platform közül miért éppen a Vaterát preferálják a gyűjtők? Szanitter Áron szerint erre több okuk is van. „Egyrészt ott van a kategóriafigyelő, ami kulcsszavakat megadva e-mailben értesíti a felhasználókat egy-egy új termékről. Ezen túlmenően be lehet állítani automatikus licitálást egy bizonyos összeghatárig, ameddig az adott felhasználó elmenne. Ha pedig túllicitálták, arról küld neki a rendszer értesítést” – sorolja az érveket a vatera.hu vezetője. És persze ott van a pénzvisszafizetési garancia is, melynek keretében 50 ezer forintos értékig a Vatera saját maga orvosolja az esetlegesen balul elsült adásvételt – 100 ezer forintig pedig akkor vállalnak felelősséget, ha rendőrségi feljelentésig is eljut az ügy. „Nekünk ezzel az a célunk, hogy a vevő érezze, a Vatera egy biztonságos platform, ami bizonyos esetekben akár az eladók, vagy a futárcégek helyett is felelősséget vállal” – enged bepillantást a vállalati értékrendbe Szanitter Áron.
Mindezt azért is teheti meg a Vatera, mivel ilyen kifizetésekre ritkán van szükség. Ebben sokat segítenek az eladói értékelések, melyekkel a nagyobb eladók saját brandet építettek. A Vatera 2020-ban érte el a százmilliomodik felhasználói értékelést, sokan pedig presztízskérdést csinálnak a 100 százalékos pozitív értékelésből. Ennek is köszönhető, hogy a Vaterán körülbelül 20 százalékkal magasabb áron lehet eladni ugyanazt a terméket, mint más platformon – ezért is hajlandóak a felhasználók kifizetni a szolgáltatás díját.
Satuba került év végére a kormány, túltolta a választási költekezést, már kisebb kiigazításra is hajlandó volt. Az infláció egyelőre megállíthatatlannak tűnik, és a forint sem tért magához a mélypontokról. A Forbes negyedéves makrogazdasági összefoglalója.
Óhidi Zsuzsa és Fűzy Gábor 2020 őszén még csak megfogalmazta egy természetes alapanyagokból készülő édesség gondolatát, egy évvel később már hetvenezernél is több gyümölcsgolyót adtak el.
Számlázóprogramot már minden kisvállalkozó használ, de ezek nem spórolják meg a számlák kezelésével, nyomon követésével, kifizetésével töltött értékes időt. A digitális pénzügyi asszisztensként működő BUPA viszont igen, sőt közben még áttekintést is ad a cég legfontosabb mutatóinak alakulásáról. Még egy platform, ami azt mutatja: a digitalizáció valóban nem egy kényelmetlen tanulási folyamat lesz, hanem valóban az élet és az üzlet fontos dolgaira szánható időt felszabadító lehetőség.