Munkahelyeink forradalmi változásokon mennek keresztül, amely folyamatra a covidjárvány csak ráerősített. Nemcsak az üzleti élet, hanem a társadalom egésze is változik, ezért változnia kell annak is, miként oktatjuk, képezzük a jövő nemzedékét.
A Budapesti Metropolitan Egyetem mindig is arról volt híres, hogy olyan gyakorlatorientált oktatást nyújt hallgatóinak, amivel magabiztosan léphetnek ki a munkaerőpiacra. Dr. Tóth Ágnes elnök-vezérigazgatóval beszélgettünk az úgynevezett Alkotóegyetem-koncepcióról és arról, hogyan tudja felkészíteni a fiatalokat egy egyetem a változó világra.
MIT JELENT AZ ALKOTÓEGYETEM-KONCEPCIÓ?
„Az Alkotóegyetem lényege, hogy nálunk a hallgatók nem hallgatnak, hanem alkotnak. Egy-egy oktatási elem, elméleti tartalom megtanulása során azonnal kipróbálják a tudásukat, már a képzések folyamatában is, és a hallgató kifejezésben rejlő passzív szerep helyett aktív részesei a munkának” – kezdi Dr. Tóth Ágnes.
Koraszülött-hadművelet, plüsskommandó – a katonás szavak egy alapítvány karitatív munkáját takarják. Az alapító saját képére hozta létre a szervezetet, ami gyorsan nő, és annyi mindennel foglalkozik egyszerre, hogy követni is nehéz. Nyilka Ildikó legalább százezer koraszülöttnek szeretne segíteni.
kerterhességnek indult, de csak Tímea született meg, ő is a huszonhatodik héten, mindössze 1270 grammal. Inkubátorban próbálták megmenteni, a külvilágtól több mint két hónapon át elszigetelve. Édesanyja, Ildikó alig érhetett hozzá. Anya és lánya a születés után bő fél évig voltak még kórházban, a családot közben gyötörte a félelem, életben marad-e a gyermek. Végül az orvosok győztek, Tímea ma egészséges, felnőtt nő. Ildikót viszont egy életre megváltoztatta a trauma.
***
Nyilka Ildikóval huszonhét évvel később találkozom egy újlipótvárosi kávézóban. Amikor odaérek, épp megindultan nézi a telefonját. „Két hete indítottam el az adománygyűjtést, hogy a koraszülöttek világnapjára összejöjjön tizenhatmillió forint. Összejött, és még mindig pittyeg a telefonom, hogy újabb és újabb adományok jönnek.” Ildikó igazi energiabomba. Lendületes, határozott, céltudatos, gyakorlatilag képtelen egyszerre tíznél kevesebb dologra figyelni. Ész- és szavajárása is gyors, rengeteg téma van egyszerre a fejében, és szívesen is beszél róluk. Az ingatlan- és biztosítási piacon szerezte üzleti tapasztalatát, tempója is ezt a világot idézi, alig volt szabad időpont a naptárában, az is napokba telt, mire az interjú időpontjában megegyeztünk.
Nonprofit szervezete, az Alapítvány az Alapítványokért olyan sok mindennel foglalkozik, hogy követni is nehéz. Gyorsan növekszik, és Ildikó élményeiből építkezik. „Huszonhárom évig próbáltam feldolgozni a traumát, egy mentőautó szirénájának hangjába is beleremegtem. Úgy tudok csak túllépni rajta, ha legalább százezer koraszülöttnek segítek az országban.”
ADAKOZOL? Minden hónapban írunk egy szervezetről, amit szerintünk érdemes támogatni. Miért teszünk így? Mert Magyarországon kevesen élnek jól (a jól élők közül sokan olvassák a Forbest), de nagyon sokan küzdenek mindennap. Ez így igazságtalan, és mindenkinek van egy kis felelőssége benne.
Ez az alapítvány fókusza: segítség a koraszülötteknek. Ildikó és Tímea együtt hozták létre, bár kettejük közül csak az édesanya dolgozik főállásban is ott. A tevékenység sokrétű, Ildikó azt mondja, legalább öt évre előre megírta a programokat és a menetrendet. Szociális ügyek, művészet, zene, életmű, innováció, kultúra és sport – az alapítvány hét területen tevékenykedik. Mindegyiknek vannak védnökei, Ildikó ismert arcokat állított az ügy mellé, például Verrasztó Evelynt, Király Lindát, Budai Alexet, Hidvégi Mátét és a grófi családból származó Jeanne-Marie Wenckheim Dickenst – Charles Dickens egyik ükunokájának magyar származású özvegyét.
Egyelőre a szociális program indult be gőzerővel, azon belül is az úgynevezett Plüsskommandó. Az alapítványnak felajánlott plüssjátékokat megtisztítva, kimosva és egy szeretetszalaggal ellátva adnak át azoknak, akik pénzt adományoznak. A plüssökért kapott pénzből Ildikóék a koraszülöttosztályokat látják el felszereléssel.
Marketingnek is kiváló, ha adományozol Fénytakaró, Giraffe Shuttle és babafészek – három tipikus felszerelés, amire a Koraszülött-hadművelet fantázianevű programjukban gyűjtenek. A fénytakaró (hivatalosabb nevén kékfényterápiás fénytakaró eszköz) a sárgaság és a vakság ellen védi a babákat. A Giraffe Shuttle pedig egy meglehetősen drága, mostani árfolyamon nagyjából tizennyolcmillió forintos életmentő gép és hibrid inkubátor, ami a nagyon kicsi, ezer gramm alatti koraszülötteket is életben tartja. Utóbbiból az alapítvány eddig egyre gyűjtött össze pénzt, a gépet majd a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Központi Kórház és Egyetemi Oktató Kórháznak adják át, amikor megérkezik.
A textilből készült babafészek (vagy pocakfészek) az anyaméhre emlékeztet, az inkubátorban öleli át a kisbabákat, hogy ne legyenek teljesen megfosztva mindentől, amit az emberi érintésre hasonlít. Ildikóék babafészekcsomagjában van még ultrahanghoz és lélegeztetőgéphez szükséges, speciális sapka, babatámasztó, valamint plüssből készült, ölelő kezek, amik melegítik a koraszülöttet, ezen kívül babaszemüveg és egy átkötő sál, ami a fészekkel együtt olyan érzést ad, mintha az anya a karjában tartaná a kisbabát. Az alapítvány a Semmelweis Egyetem szakirányú orvosainak tanácsaival készítette el a babafészket, a minden emberi kapcsolattól deprimált koraszülöttek fizikai és idegrendszeri fejlődését segíti.
Az alapítvány webszájtján mindig nyomon lehet követni, hogy éppen melyik kórháznak, mire gyűjtenek. Ildikó jó előre megtervezte a menetrendet, térképeiken láthatók az állomások, a koraszülöttosztályok, amelyeken segíteni akarnak. Ezeket mind felszereléssel ellátni több százmilliós tétel lenne, bármilyen alapítványnak komoly feladat. Erre Ildikó csak bólogat: „A kapcsolatrendszeremen indultunk el, igyekszünk minden cég és üzletember tudtára adni, hogy marketingnek is kiváló, ha adományozol.”
Alapítvány az alapítványokért Az alapítás éve: 2018 A csapat: Ildikó az egyetlen főállású, és sok önkéntes segít a munkában. Éves költségvetés: 14 millió forint
Mit kezdenének 10 000, 100 000 és 1 000 000 forinttal? 10 000: Adakozásra buzdító Facebook-hirdetésre költenék. 100 000: Anyagot vennének a babafészkekhez. 1 000 000: Babafészekcsomagokat készítenének kórházaknak.
Télen is kellemes klíma, sok-sok napsütés, homokos tengerpart, spanyol gasztronómia és a dekadens mediterrán élet legjava: csak néhány érv Marbella mellett, amely második otthonként is rendkívül vonzó lokáció Európa-szerte. A Marbella Home kimondottan a magyar vásárlóknak kíván segíteni álmaik dél-spanyol nyaralójának megtalálásában – amely nem mellesleg befektetésnek is kitűnő lehet.
Parádés évet zárt a Forbes.hu, de tettünk is érte: kétszer annyi kolléga dolgozik egyszerre az online felületünkön, mint egy évvel ezelőtt. Igyekszünk a lehető legnagyobbra nőni, minden nap hozni a forbesos témákat. Széles a spektrum, de olvasóink az első kézből szerzett tapasztalatokat és az innovatív sikersztorikat szeretik legjobban. És – ahogy az koronaévben nem meglepő – nagyot mentek az egészségügyi témák. Az év legolvasottabb anyagaiból válogattunk.
Breitling, Cartier, Maurice Lacroix, Pandora, Raimond Weil, Zenith – ezeknek a márkáknak az óráit és ékszereit a Juta üzletekben lehetett először megvásárolni Magyarországon. Az induláshoz harminc évvel ezelőtt kellett egy német rokon, akinek az üzleti bölcsességeit aztán a második generáció is hasznosította. Az egymást jól kiegészítő testvérpár két tagja, Simon Anna és Zsuzsa azt szeretnék, hogy az ékszer szóról mindenkinek az ő üzletük jusson eszébe.
Három évtizede még importcsokis slepptúrákon hajtotta a Barkast, ma már húszezer cikkelemet árul és csomagol egy óriási csarnokban, Debrecenben. Gál Miklós ezen a ponton hátrébb is lépett volna a Csoki Maxból, csak végül máshogy alakultak a dolgok, körülötte is mindenki elfoglalt lett. Meg amúgy is: te otthagynál egy halom édességet?