Benioff a Salesforce 20 éve tartó sikere alatt felhalmozott 10 milliárd dollárt (3382,1 milliárd forint) meghaladó vagyonával a leggazdagabb amerikaiak Forbes listáján jelenleg a hetvennegyedik.
- Az általa alapított vállalatok értékesítését, marketingjét, vevőszolgálatát támogató, felhő alapú
szoftverekkel foglalkozó cégnek, a Salesforce-nak a 4 százalékát birtokolja.
- A Salesforce úttörő volt abban, hogy az interneten keresztül szolgáltatta (felhő megoldás)
üzleti szoftverét, ahelyett, hogy az ügyfelek számítógépes rendszerébe telepítette volna azt.
- Angyalbefektető több tucat startupban, filantróp.
- Benioff és felesége, Lynne többek között 114 milliárd forintot adományozott a San Franciscó-i
Kaliforniai Egyetem gyermekkórházainak és azok kutatásaira.
- A Salesforce Magyarországon is a piacvezető CRM szoftver.
A BÁRÁNYFELHŐ DIADALA
Kevesen értettek egyet 1999-ben Marc Benioff-fal, a salesforce.com (NYSE: CRM) alapítójával abban, hogy a jövőben a cégek nem a saját szervereikre telepítik majd a vevőkapcsolati, vagy CRM (marketing, értékesítés és vevőszolgálat) szoftvereiket, hanem az interneten felhőszolgáltatásként veszik majd igénybe azokat.
2021-re világossá vált, hogy neki volt igaza, ráadásul nem csak az ügyfelek kiszolgálását és a velük való kommunikációt támogató területeken, hanem a cégeket kiszolgáló szoftverek szinte mindegyikében a felhő válik a domináns szolgáltatási móddá.
A Salesforce pedig – a rá ezután is folyamatosan jellemző innováció segítségével – a CRM szoftver piac kiemelkedő vezetőjévé, egy 20 milliárd dollár árbevételt meghaladó, folyamatosan növekvő szoftveróriássá vált egy San Franciscó-i lakásban alapított startupból.
Szinte nincs olyan terület az ügyfélkapcsolati szoftverek piacán az értékesítés automatizációjától kezdve a marketing és ecommerce-en át a vevőszolgálatig, ahol néhány év alatt ne váltak volna piacvezetővé. Sokatmondó, hogy a cég piaci részesedése meghaladja az őt követő 15 szereplő összesített eredményét.
MIT CSINÁLT JÓL A SALESFORCE?
Nagyjából mindent, ami fontos a vállalati szoftverek világában. Azaz a termékfejlesztést, az értékesítést, a marketinget, az akvirált szoftvercégek integrációját. Ezen felül pedig folyamatosan üzleti hasznot szállított az ügyfeleinek, és speciális cégkultultúrájával a Szilícium-völgy legtehetségesebb embereit vonzotta magához. Ráadásul nagyon sok területen olyan megoldásokat alkalmazott, mint korábban soha senki.
A Salesforce volt az első üzletiszoftver-cég, amely az Apple termékkoncepciójához hasonlóan a barátságosságra és a közérthetőségre összpontosított a saját termékfejlesztésében és marketingjében, ami által valódi kommunikációt tudott kezdeni az informatikát használó, érdeklődő, de a technológia ismeretlensége miatt kissé félénk üzleti közösséggel. Ugyancsak a Salesforce volt az első üzletiszoftver-
cég, amely egy valóban aktív és lelkes, több tízmillió emberből álló, innovatív közösséget tudott létrehozni a felhasználóit, partnereit és saját embereit napi szinten összekapcsolva, illetve amelyik egy ingyenes platformon a szoftvere implementálásához és használatához szükséges minden tudást díjmentesen megoszt, és ezzel folyamatosan növeli azt a közösséget, akik a Salesforce-t jól ismerik, érdeklődnek iránta és érdekeltek a sikerében. Ők voltak az elsők, akik egy, az Apple App Store-hoz hasonló, több ezer alkalmazást szállító piacteret hoztak létre. Kevéssé ismert egyébként, hogy az eredeti ötlet nem az Apple-től, hanem a Salesforce-tól származik, sőt Benioff találta ki az App Store nevet, amit barátságból ajándékozott Steve Jobsnak. Nem utolsósorban a Salesforce volt az első üzletiszoftver-cég, amely az éves rendezvényére kibérelte a San Franciscó-i stadiont, és ingyenes koncertet szervezett a konferencia 150 ezer résztvevőjének, többek között a Metallica, a Red Hot Chilli Peppers, Alicia Keys, Lenny Kravitz és a Foo Fighters fellépésével.
Mindeközben pedig Marc Benioff az egyik úttörője annak az elméletnek, amely szerint az üzleti élet tökéletes platformja a társadalmi változások elindításának. Ez a Salesforce társadalmi eseményekkel kapcsolatos gyors reakcióiban, az adományozásai mikéntjében és volumenében, valamint a cégen belül meghonosított különleges szokások által a gyakorlatban is tetten érhető. Ezt egyébként Benioff szerzőként a Trailblazer – The Power of Business as the greatest platform for change című könyvében részletesen körbejárja. A vezetékneve azért csenghet ismerősen, mert Marc unokatestvére, David Benioff a Game of Thrones egyik társszerző producere.
A Salesforce története egy koncepciózus, hosszú távú stratégia sikeres végrehajtásának története, aminek lényege, hogy a fókusz 22 éven át az ügyfélkapcsolatokat támogató szoftverek területén maradt, és annak egyes részterületeit évről évre, területről területre haladva innovációval vagy felvásárlással hódította meg.
A Salesforce mára piacvezető a legmeghatározóbb területeken.
MILYEN TERÜLETEKET HÓDÍTOTT MEG A SALESFORCE, ÉS HOGYAN?
Az első – innen a cégnév – az értékesítési területek automatizációja volt. A megoldás neve ma is Sales Cloud, és iparáganként eltérő hangsúlyokkal, de a kereskedők ügyfélinformációval való ellátását, az érdeklődések nyilvántartását, az értékesítési folyamatok mederben tartását és áttekinthetőségét, az értékesítés közben történő kommunikáció nyomon követhető támogatását és az ajánlatadási, szerződési folyamatok támogatását öleli föl. A Salesforce-t használó cégek közül sokan húsz százaléknál is nagyobb eladásokról számoltak be a projektek után.
Mindezt a Salesforce felhőszolgáltatásként nyújtotta az első pillanattól az iparág legmegbizhatóbb és leggyorsabb infrastruktúráján, és hamar kiegészítették a felhasználási lehetőséget úgy, hogy egyrészt a felhasználó cégek, másrészt az őket kiszolgáló konzultáns cégek a rendszert úgynevezett platformként használva bármilyen kiegészítő fejlesztésekkel bővíthessék a funkciókat. A fejlesztő cégeknek pedig azt a lehetőséget is biztosították, hogy az App Store-hoz hasonló AppExchange platformon appokba csomagolva a megoldásaikat – ingyen vagy díjazásért – a Salesforce ügyfélkörének szolgáltassanak.
Az értékesítést követte a CRM másik klasszikusan fő területe, a vevőszolgálatok/ügyfélszolgálatok, call centerek dolgozóinak támogatása ügyfélinformációval, több csatornás (telefon, e-mail, chat, mobil app stb.) kommunikáció biztosításával, és az iparáganként eltérő ügyintézői folyamat automatizációjával. A Service Cloud fő előnye a gyors, lényegében azonnali tájékoztatás és ügyintézés, ennek pedig egyenes következménye az elégedett ügyfél, költséghatékony megoldások által.
A fentiekhez a Salesforce minden területre egy online és offline is elérhető, az eredeti megoldással szinkronban működő mobil appot, és egy beépített profi riportálási rendszert is adott. Mindeközben pedig nem feledkezett meg a különböző rendszereit implementáló konzultánsokról sem, hiszen gondoskodott róla, hogy mindezt egyszerű legyen megtanulni, integrálni és bevezetni.
Következő lépésként a portfóliót kiegészítette a B2C és a B2B marketing automatizációval, külön figyelve, hogy másféle digitális marketing támogatás szükséges a lakosság, és más a vállalati ügyfelekkel foglalkozó cégek esetében. Szoftvereivel szofisztikált ügyféladatbázisokon keresztül, minden modern kommunikációs csatornát lefedve, akár vásárlási helyzetenként változó, testre szabott automatikus kommunikációt lehet folytatni. Amikor az ember egy webáruházban megnéz egy terméket, és két nap múlva a cég egyszerre szólítja meg a Facebookon és e-mailben egy éppen leértékelt helyettesítő termékkel, akkor jó eséllyel a Salesforce van a háttérben.
Legutóbbi stratégiai lépése pedig – teljessé téve az ügyfélkapcsolati területek lefedését – a webes értékesítési terület két piacvezető rendszerének felvásárlása volt. A marketinghez hasonlóan külön, fókuszált megoldással kiszolgálva a B2B és a B2C ecommerce területeket.
Mostanáig a koncepciózus stratégia és kitartó működés kimagasló innovativitással kombinálva a Salesforce esetében jól működő receptnek bizonyult. A következő izgalmas kérdés, hogy sikerül-e a Salesforce-nak 25 év alatt, 2024-ig a világ legnagyobb üzletiszoftver-gyártójává válnia, amitől már csak néhány milliárd dollár éves bevétel választja el. Ez pedig az elmúlt évek 20 százalékot meghaladó éves növekedési rátáját tekintve nem is olyan sok. A legtöbb elemző szerint sikerülni fog, a cég részvényei szinte folyamatosan vételre ajánlott besorolásban vannak. A részvény története alapján a Salesforce eddig is jó befektetés volt, és minden bizonnyal a jövőben is az lesz. Minden tekintetben.
A SALESFORCE MAGYARORSZÁGON
A rendszer szinte az indulása óta elérhető magyar nyelven is, ami nagyban hozzájárul ahhoz, hogy mára Magyarországon már több mint 500 cég használ Salesforce-t, többek között a Mol, a Rossmann, a Nanushka, a Wizz Air, az NN Biztosító, az iSTYLE, a Sió-Eckes, a Unilever, az E.ON, a Decathlon, az Euronics, a GE, a Nokia, az ingatlan.com, az Emag, az Extreme Digital, a Centrál Média, a Baumit, a Legrand, a Saint Gobain és számtalan középvállalat is. Ezeknél az említett vállalatoknál közös pont, hogy a bevezetést egyazon konzultáns cég végezte, így nyugodtan kijelenthető, hogy a Salesforce hazai története többé-kevésbé egybefonódik a régió egyik legnagyobb Salesforce kompetencia centeréével, az idén 10 éves, budapesti alapítású és székhelyű Attention CRM Consultingéval (attentioncrm.com).
A Salesforce magyarországi terjedésében sokat segített, hogy a CRM-ben már akkor veteránnak számító alapítók pontosan értették az új szoftver előnyeit, úgymint az egyszerű használatbavétel, az alacsony indulóberuházás, rugalmasság, vagy a funkcionalitás sokszínűsége. Ráadásul a nyitott cégkultúra, amit képviselnek, jól illeszkedett a Salesforce-hoz. Az Attention nevéhez fűződik az első magyar, a szokásosnál lazább hangvételű üzleti rendezvény, a CRM Budapest is. Az évente ismétlődő rendezvényen az elmúlt időszakban ezrek ismerhették meg a Salesforce-t.