Munkahelyeink forradalmi változásokon mennek keresztül, amely folyamatra a covidjárvány csak ráerősített. Nemcsak az üzleti élet, hanem a társadalom egésze is változik, ezért változnia kell annak is, miként oktatjuk, képezzük a jövő nemzedékét.
A Budapesti Metropolitan Egyetem mindig is arról volt híres, hogy olyan gyakorlatorientált oktatást nyújt hallgatóinak, amivel magabiztosan léphetnek ki a munkaerőpiacra. Dr. Tóth Ágnes elnök-vezérigazgatóval beszélgettünk az úgynevezett Alkotóegyetem-koncepcióról és arról, hogyan tudja felkészíteni a fiatalokat egy egyetem a változó világra.
MIT JELENT AZ ALKOTÓEGYETEM-KONCEPCIÓ?
„Az Alkotóegyetem lényege, hogy nálunk a hallgatók nem hallgatnak, hanem alkotnak. Egy-egy oktatási elem, elméleti tartalom megtanulása során azonnal kipróbálják a tudásukat, már a képzések folyamatában is, és a hallgató kifejezésben rejlő passzív szerep helyett aktív részesei a munkának” – kezdi Dr. Tóth Ágnes.
Óhidi Zsuzsa és Fűzy Gábor 2020 őszén még csak megfogalmazta egy természetes alapanyagokból készülő édesség gondolatát, egy évvel később már hetvenezernél is több gyümölcsgolyót adtak el.
Buba Ball története életmódváltással kezdődött. Óhidi Zsuzsanna és párja, Fűzy Gábor egy néhány hetes online kurzus alapján lépésről lépésre hagyott el az étkezéseiből különböző adalékokat és alapanyagokat, a tartósítószerektől a finomított cukorig. „Rájöttünk – mondja Zsuzsa –, ha ebből a diétából meg akarunk tartani valamit, elég nehéz lesz a boltokban édességet találnunk.” Miután megkóstolták az előbb egy barátjuknál, majd az egyik drogériában talált Mimi’s Garden édes golyókat, már tudták is a megoldást.
„Aszalt és liofilizált gyümölcsök, valamint nyers kakaópor az alap, a golyók zsírosságát olajos magvak adják: dió, kesudió vagy mandula” – magyarázza Zsuzsa és Lencsés-Tóth Dávid vegán csemegéjük lényegét. Dávid üzlettársnak és digitális szakembernek csatlakozott Gáborékhoz. Eleinte kézzel formázták a cseresznye nagyságú, glutén-, adalékanyag- és hozzáadottcukor-mentes, édes golyókat, de hamar rájöttek, hogy igazán nagy volumenhez nem lesz elég a kézi munka.
„Először kávézókba vittük be kóstoltatni, és egyből éreztük, hogy komoly piaci rést találtunk” – mondja Gábor. Annyira, hogy 2020 decemberében megalapították a Félix fiuk becenevét viselő Buba Planet Kft.-t, egy hónappal később pedig beszerezték Brazíliából a megfelelő gépet, ami a Buba Ballok jellegzetes, cseppszerű formáját is megadja – nem mellesleg percenként kilencven golyót dobál ki magából.
„Akkor foglalkozunk marketinggel és építkezéssel, amikor éppen találunk rá időt. De nagyon lefoglalnak minket a munkáink” – mondja Zsuzsa. Ő hétközben a többek között a Joyt és az Éva magazint kiadó Marquard Media Magyarország Kft. ügyvezetője, itt kollégája Dávid, míg Gábor egy színpadtechnikai cégnél dolgozik. Emiatt gyakorlatilag csak hétvégente jut idejük a golyókat készíteni egyik barátjuk üzemében.
Ehhez képest nagy eredmény, hogy már harminc partnerük van, a Buba Ball olyan kávézókba jutott el, mint a My Little Melbourne vagy az Essence Delicates, továbbá rendelhető a Kifli.hu-ról, a Food Pandáról, a Woltról és az Étkezz jól!-tól, sőt a termelőket tömörítő Nekedterem.hu kínálatában is ott van.
„Ha a közösségi médiában hirdetünk, az egyből meglátszik a számainkon” – mondja Gábor. Azt mondják, az időhiány miatt organikusan építkeznek, mert egyelőre többször fordul elő, hogy a leendő partnerek keresik meg őket. „Egy kicsit azért fordítva ülünk a lovon” – jegyzi meg mosolyogva Dávid.
A legfőbb nehézségük a beszerzés, azt mondják, nem könnyű a nagykereskedőknél minden alapanyagból szigorú elvárásaiknak megfelelőt találni (például, hogy az aszalványok kén-dioxid-mentesek legyenek). „Még az aszalt datolyát is cukrozzák. Pedig ha van gyümölcs, ami magában is édes, akkor az a datolya” – mondja Gábor. Most éppen megfelelő mangót nem találnak, ezért azt az ízt ki kellett venniük a kínálatból. Maradt az ananász, az eper, a datolya, a málna, amelyek mellé a karácsonyi időszak előtt felvették a zserbót és a mákosbejglit.
A gyors növekedés a 2021 decemberéig eladott hetvenezer golyóval felülmúlja Zsuzsáék elképzelését. Azt remélik, hogy hamarosan a nagy áruházláncok polcaira is felkerül a Buba Ball, és szeretnének legalább egy benzinkúthálózatba is bejutni, 2022-ben pedig már alkalmazottat is vennének fel.
Buba Planet Kft. Alapítás: 2020. december Befektetett tőke: 11 millió forint Becsült árbevétel (2021): 7 millió forint Becsült adózott eredmény (2021): „esélyes a plusz nulla” Forrás: cégközlés
Koraszülött-hadművelet, plüsskommandó – a katonás szavak egy alapítvány karitatív munkáját takarják. Az alapító saját képére hozta létre a szervezetet, ami gyorsan nő, és annyi mindennel foglalkozik egyszerre, hogy követni is nehéz. Nyilka Ildikó legalább százezer koraszülöttnek szeretne segíteni.
Parádés évet zárt a Forbes.hu, de tettünk is érte: kétszer annyi kolléga dolgozik egyszerre az online felületünkön, mint egy évvel ezelőtt. Igyekszünk a lehető legnagyobbra nőni, minden nap hozni a forbesos témákat. Széles a spektrum, de olvasóink az első kézből szerzett tapasztalatokat és az innovatív sikersztorikat szeretik legjobban. És – ahogy az koronaévben nem meglepő – nagyot mentek az egészségügyi témák. Az év legolvasottabb anyagaiból válogattunk.
Régóta tudjuk, hogy az adat értékes, azt viszont nem mindenki tudja, hogyan csináljon belőle igazi értéket. Sok vállalat még csak most kezdi felismerni, hogy valójában milyen lehetőségeket tartogatnak az adatalapú megoldások.