Számlázóprogramot már minden kisvállalkozó használ, de ezek nem spórolják meg a számlák kezelésével, nyomon követésével, kifizetésével töltött értékes időt. A digitális pénzügyi asszisztensként működő BUPA viszont igen, sőt közben még áttekintést is ad a cég legfontosabb mutatóinak alakulásáról. Még egy platform, ami azt mutatja: a digitalizáció valóban nem egy kényelmetlen tanulási folyamat lesz, hanem valóban az élet és az üzlet fontos dolgaira szánható időt felszabadító lehetőség.
Az emberek sokfélék, egyéni álmokkal, tervekkel, a szabadidő eltöltésének milliónyi módjával. Egyben azonban szinte mindenki egyetért: nyűgnek érezzük mindezek megvalósítása helyett adminisztrációra, bürokráciára pazarolni időnket és energiánkat. Bevett gyakorlat, hogy a mikro- és kisvállalkozásokban maga a cégvezető a pénzügyes egy személyben, asszisztensre pedig nincs keret. Jóval egyszerűbb a dolga annak, aki a BUPA-t használja, amit pontosan azzal a céllal kezdtek el fejleszteni, hogy digitális asszisztenciát nyújtson, és időt spóroljon.
NÉHÁNY KATTINTÁS MINDEN FONTOS LÉPÉS
A BUPA tudja mindazt, amit egy számlázóprogram, de annál sokkal többet. Aki regisztrál, kap egy e-mail-címet is hozzá, és ha erre kéri a bejövő számlákat, a program automatikusan be tudja olvasni ezeket. Összekapcsolható az internetbankos számlával, így a beérkezett, beolvasott számlákat néhány kattintással ki is lehet fizetni, a programban kiállított számlák esetében pedig figyeli, megjött-e az ellenértékük. Nincs többé táblázatböngészgetés, papíron pipálgatás, adatok ide-oda vezetgetése. A BUPA ráadásul az adatokból pillanatok alatt áttekinthető, vizualizált összképet is tud adni arról, hogy állnak a cég bevételei, kiadásai, cash flow-ja.
Brazília, Egyiptom, Ghána, Üzbegisztán, Vietnám és még 57 másik ország. A közös bennük, hogy magyar cégektől importálnak és kapcsolatban vannak a VI. kerületi Nagymező utcával.
A világ egy-egy óriásvállalatának sok ezer cégből álló beszállítói rendszere behálózza a Földet. Ezeket a beszállítói kapcsolatokat, ha nem is lehetetlen, de nehéz lemodellezni, ráadásul egyetlen sérülési pont fennakadást okozhat a teljes kapcsolatrendszer megszokott, kialakított működésében. Az elmúlt másfél évben indokoltan van a globális kereskedelem helyzete a gazdasági szereplők figyelmének középpontjában. Felgyorsult digitalizáció ide vagy oda, szennyvizet tisztítani szubszaharai Afrikában, defibrillátort szállítani Dél-Amerikába vagy bankautomatákat telepíteni Közép-Ázsiában nem lehet online – ahogy általában egy rulírozó hitelkeret sem elég a finanszírozásához.
„Nagyobb piac, nagyobb kihívások. Nemrég még mi sem gondoltuk volna, hogy egyszer könnyebb lesz lebonyolítani egy 8–10 tárgyalásból álló napot a világ másik felén, mint megszervezni azt” – mondja az EXIM elnök-vezérigazgatója. Jákli Gergely, a magyar exporthitel-ügynökség vezetője és csapata közel 2500 olyan cégnek, köztük is főleg kkv-knak nyújt pénzügyi szolgáltatást, akik az exportban dolgoznak, vagy – a hazai vállalatfinanszírozási szektorban egyedüliként – olyan külföldi cégeket, néhány esetben szuveréneket hiteleznek, akik Magyarországról importálnak. „Az üzleti utak nekünk és az ügyfeleinknek is megnehezültek, de a pandémia ellenére, az elmúlt másfél évben is nőtt a külföldi ügyletek volumene, 2016 óta pedig megháromszorozódott. A mi ügyfeleink a világ különböző égtájain működnek vagy oda szállítanak. A technológiai know-howtól, az élőállatokon, orvosi műszereken és feldolgozott élelmiszeren keresztül a műszaki berendezésekig nagyon széles a skála, hogy mit exportálnak a hazai szereplők. Szerencsére, nehéz lenne olyan országot találni, amelybe ne érkezne – részben vagy egészben – magyar cég terméke” – mutatja be az EXIM-es munkát Jákli Gergely.
„A mi termékeinknek is a nemzetközi piacon kell versenyképesnek lenniük,” – válaszolja a kérdésre, hogy mindebben milyen szerepe van EXIM-nek –, hiszen a világ exporthitel-ügynökségeinek az a dolguk, hogy speciális, innovatív, nemzetközileg értelmezhető, klubhitelekben összefogható pénzügyi szolgáltatást nyújtsanak; ha kell, finanszírozás, ha kell, biztosítás formájában. Úgy is fogalmazhatok, hogy az exportőrök nemzetközi versenyre alkalmas pénzügyi beszállítói vagyunk. Ha röviden akarjuk összefoglalni az exportfinanszírozási elvárásokat, a külpiacon versenyző áruhoz és szolgáltatáshoz a szintén ott helytállni képes gazdasági, pénzügyi háttér kell, és ezt biztosítjuk mi, számos esetben úgy, hogy a külföldi, akár kockázatosabb országban működő vevőnek adunk hitelt.” Ebben a különleges világban nem megkerülhető a kérdés, hogy van-e kedvenc sikersztori: „Láttunk, látunk beszállító kkv-ból exportnagyvállalattá fejlődő ügyfelet, termékével egzotikus piacokat meghódító céget vagy külföldön, nemzetközi konzorciumban, fenntarthatósági szempontokat célzó beruházást. Ilyen színes ügyfélkörben minden sztori sikersztori a maga nemében.”
Szinte minden tervét megvalósította a vegán ételkiszállítással foglalkozó RépaRetek két tulajdonosa, mióta öt évvel ezelőtt először szerepelt a Forbesban. Részben a járványnak is köszönhetően húsz–harminc százalékkal több megrendelőt tudnak kiszolgálni.
Sam Bankman-Fried, az FTX társalapítója még a harmincadik születésnapja előtt 22,5 milliárd dolláros vagyont hozott össze a kriptovalutalázon nyerészkedve – de nem hisz a kriptóban igazán. Csak jó sokáig akarja gyarapítani a vagyonát, hogy aztán eladományozza az egészet.
Régóta tudjuk, hogy az adat értékes, azt viszont nem mindenki tudja, hogyan csináljon belőle igazi értéket. Sok vállalat még csak most kezdi felismerni, hogy valójában milyen lehetőségeket tartogatnak az adatalapú megoldások.