Számlázóprogramot már minden kisvállalkozó használ, de ezek nem spórolják meg a számlák kezelésével, nyomon követésével, kifizetésével töltött értékes időt. A digitális pénzügyi asszisztensként működő BUPA viszont igen, sőt közben még áttekintést is ad a cég legfontosabb mutatóinak alakulásáról. Még egy platform, ami azt mutatja: a digitalizáció valóban nem egy kényelmetlen tanulási folyamat lesz, hanem valóban az élet és az üzlet fontos dolgaira szánható időt felszabadító lehetőség.
Az emberek sokfélék, egyéni álmokkal, tervekkel, a szabadidő eltöltésének milliónyi módjával. Egyben azonban szinte mindenki egyetért: nyűgnek érezzük mindezek megvalósítása helyett adminisztrációra, bürokráciára pazarolni időnket és energiánkat. Bevett gyakorlat, hogy a mikro- és kisvállalkozásokban maga a cégvezető a pénzügyes egy személyben, asszisztensre pedig nincs keret. Jóval egyszerűbb a dolga annak, aki a BUPA-t használja, amit pontosan azzal a céllal kezdtek el fejleszteni, hogy digitális asszisztenciát nyújtson, és időt spóroljon.
NÉHÁNY KATTINTÁS MINDEN FONTOS LÉPÉS
A BUPA tudja mindazt, amit egy számlázóprogram, de annál sokkal többet. Aki regisztrál, kap egy e-mail-címet is hozzá, és ha erre kéri a bejövő számlákat, a program automatikusan be tudja olvasni ezeket. Összekapcsolható az internetbankos számlával, így a beérkezett, beolvasott számlákat néhány kattintással ki is lehet fizetni, a programban kiállított számlák esetében pedig figyeli, megjött-e az ellenértékük. Nincs többé táblázatböngészgetés, papíron pipálgatás, adatok ide-oda vezetgetése. A BUPA ráadásul az adatokból pillanatok alatt áttekinthető, vizualizált összképet is tud adni arról, hogy állnak a cég bevételei, kiadásai, cash flow-ja.
Óhidi Zsuzsa és Fűzy Gábor 2020 őszén még csak megfogalmazta egy természetes alapanyagokból készülő édesség gondolatát, egy évvel később már hetvenezernél is több gyümölcsgolyót adtak el.
Buba Ball története életmódváltással kezdődött. Óhidi Zsuzsanna és párja, Fűzy Gábor egy néhány hetes online kurzus alapján lépésről lépésre hagyott el az étkezéseiből különböző adalékokat és alapanyagokat, a tartósítószerektől a finomított cukorig. „Rájöttünk – mondja Zsuzsa –, ha ebből a diétából meg akarunk tartani valamit, elég nehéz lesz a boltokban édességet találnunk.” Miután megkóstolták az előbb egy barátjuknál, majd az egyik drogériában talált Mimi’s Garden édes golyókat, már tudták is a megoldást.
„Aszalt és liofilizált gyümölcsök, valamint nyers kakaópor az alap, a golyók zsírosságát olajos magvak adják: dió, kesudió vagy mandula” – magyarázza Zsuzsa és Lencsés-Tóth Dávid vegán csemegéjük lényegét. Dávid üzlettársnak és digitális szakembernek csatlakozott Gáborékhoz. Eleinte kézzel formázták a cseresznye nagyságú, glutén-, adalékanyag- és hozzáadottcukor-mentes, édes golyókat, de hamar rájöttek, hogy igazán nagy volumenhez nem lesz elég a kézi munka.
„Először kávézókba vittük be kóstoltatni, és egyből éreztük, hogy komoly piaci rést találtunk” – mondja Gábor. Annyira, hogy 2020 decemberében megalapították a Félix fiuk becenevét viselő Buba Planet Kft.-t, egy hónappal később pedig beszerezték Brazíliából a megfelelő gépet, ami a Buba Ballok jellegzetes, cseppszerű formáját is megadja – nem mellesleg percenként kilencven golyót dobál ki magából.
„Akkor foglalkozunk marketinggel és építkezéssel, amikor éppen találunk rá időt. De nagyon lefoglalnak minket a munkáink” – mondja Zsuzsa. Ő hétközben a többek között a Joyt és az Éva magazint kiadó Marquard Media Magyarország Kft. ügyvezetője, itt kollégája Dávid, míg Gábor egy színpadtechnikai cégnél dolgozik. Emiatt gyakorlatilag csak hétvégente jut idejük a golyókat készíteni egyik barátjuk üzemében.
Ehhez képest nagy eredmény, hogy már harminc partnerük van, a Buba Ball olyan kávézókba jutott el, mint a My Little Melbourne vagy az Essence Delicates, továbbá rendelhető a Kifli.hu-ról, a Food Pandáról, a Woltról és az Étkezz jól!-tól, sőt a termelőket tömörítő Nekedterem.hu kínálatában is ott van.
„Ha a közösségi médiában hirdetünk, az egyből meglátszik a számainkon” – mondja Gábor. Azt mondják, az időhiány miatt organikusan építkeznek, mert egyelőre többször fordul elő, hogy a leendő partnerek keresik meg őket. „Egy kicsit azért fordítva ülünk a lovon” – jegyzi meg mosolyogva Dávid.
A legfőbb nehézségük a beszerzés, azt mondják, nem könnyű a nagykereskedőknél minden alapanyagból szigorú elvárásaiknak megfelelőt találni (például, hogy az aszalványok kén-dioxid-mentesek legyenek). „Még az aszalt datolyát is cukrozzák. Pedig ha van gyümölcs, ami magában is édes, akkor az a datolya” – mondja Gábor. Most éppen megfelelő mangót nem találnak, ezért azt az ízt ki kellett venniük a kínálatból. Maradt az ananász, az eper, a datolya, a málna, amelyek mellé a karácsonyi időszak előtt felvették a zserbót és a mákosbejglit.
A gyors növekedés a 2021 decemberéig eladott hetvenezer golyóval felülmúlja Zsuzsáék elképzelését. Azt remélik, hogy hamarosan a nagy áruházláncok polcaira is felkerül a Buba Ball, és szeretnének legalább egy benzinkúthálózatba is bejutni, 2022-ben pedig már alkalmazottat is vennének fel.
Buba Planet Kft. Alapítás: 2020. december Befektetett tőke: 11 millió forint Becsült árbevétel (2021): 7 millió forint Becsült adózott eredmény (2021): „esélyes a plusz nulla” Forrás: cégközlés
Azok a kincsek, amik egykor az ócskapiacokon, vagy gyűjtői körökben cseréltek gazdát, mára az interneten keresik azt a vevőt, aki a legtöbbet kínálja értük. A Vatera forgalmának több mint harmadát adják a régiségek, melyek adásvétele egyre népszerűbb a legnagyobb magyar aukciós oldalon.
Télen is kellemes klíma, sok-sok napsütés, homokos tengerpart, spanyol gasztronómia és a dekadens mediterrán élet legjava: csak néhány érv Marbella mellett, amely második otthonként is rendkívül vonzó lokáció Európa-szerte. A Marbella Home kimondottan a magyar vásárlóknak kíván segíteni álmaik dél-spanyol nyaralójának megtalálásában – amely nem mellesleg befektetésnek is kitűnő lehet.
Nehéz éven van túl a magyar agrárium, és egyelőre 2022 sem tűnik sokkal könnyebbnek. A problémákon túl azonban soha vissza nem térő alkalom is látszik arra, hogy a magyar agrárcégek ne csak lekövessék, hanem az élére állhassanak a hamarosan beinduló, forradalmi változásoknak a szektorban. Az OTP Agrár a jelen és a jövő kihívásainak is átfogó megoldásokkal segíthet megfelelni.