Nehéz éven van túl a magyar agrárium, és egyelőre 2022 sem tűnik sokkal könnyebbnek. A problémákon túl azonban soha vissza nem térő alkalom is látszik arra, hogy a magyar agrárcégek ne csak lekövessék, hanem az élére állhassanak a hamarosan beinduló, forradalmi változásoknak a szektorban. Az OTP Agrár a jelen és a jövő kihívásainak is átfogó megoldásokkal segíthet megfelelni.
A magyar agrárszektor egyfajta hullámvasútként élte meg az elmúlt bő másfél évet. A pandémia természetesen e szektort is komoly kihívások elé állította, ám a 2021-es év nagy reményekkel indult. „A kormányzat megemelte az uniós támogatások társfinanszírozásának mértékét. Ez azt jelenti, hogy a II. pillérben a következő hét évben 4265 milliárd forint elérhető forrás fog a szektor szereplői számára rendelkezésre állni” – mutat rá Szabó István, az OTP Agrár ügyvezető igazgatója.
BEGYŰRŰZŐ GONDOK
Könnyű belátni, hogy ez a lehetőség a magyar agrárium jövőjét akár évtizedekre is meghatározhatja. Csakhogy az év aztán mégsem erről, vagy nem elsősorban erről szólt. „Elkezdtek gyülekezni a felhők a szép napos égbolton. Az építőipar kapacitásai erősen végesnek bizonyultak, az anyag- és munkadíjköltségek pedig markánsan nőni kezdtek – hívja fel a figyelmet Szabó István. – Gyorsan elolvadnak így a pályázatokba épített tartalékok, és sokan elgondolkoznak, hogy egy korábban megítélt projektet megvalósítsanak-e az új körülmények között.”
Óhidi Zsuzsa és Fűzy Gábor 2020 őszén még csak megfogalmazta egy természetes alapanyagokból készülő édesség gondolatát, egy évvel később már hetvenezernél is több gyümölcsgolyót adtak el.
Buba Ball története életmódváltással kezdődött. Óhidi Zsuzsanna és párja, Fűzy Gábor egy néhány hetes online kurzus alapján lépésről lépésre hagyott el az étkezéseiből különböző adalékokat és alapanyagokat, a tartósítószerektől a finomított cukorig. „Rájöttünk – mondja Zsuzsa –, ha ebből a diétából meg akarunk tartani valamit, elég nehéz lesz a boltokban édességet találnunk.” Miután megkóstolták az előbb egy barátjuknál, majd az egyik drogériában talált Mimi’s Garden édes golyókat, már tudták is a megoldást.
„Aszalt és liofilizált gyümölcsök, valamint nyers kakaópor az alap, a golyók zsírosságát olajos magvak adják: dió, kesudió vagy mandula” – magyarázza Zsuzsa és Lencsés-Tóth Dávid vegán csemegéjük lényegét. Dávid üzlettársnak és digitális szakembernek csatlakozott Gáborékhoz. Eleinte kézzel formázták a cseresznye nagyságú, glutén-, adalékanyag- és hozzáadottcukor-mentes, édes golyókat, de hamar rájöttek, hogy igazán nagy volumenhez nem lesz elég a kézi munka.
„Először kávézókba vittük be kóstoltatni, és egyből éreztük, hogy komoly piaci rést találtunk” – mondja Gábor. Annyira, hogy 2020 decemberében megalapították a Félix fiuk becenevét viselő Buba Planet Kft.-t, egy hónappal később pedig beszerezték Brazíliából a megfelelő gépet, ami a Buba Ballok jellegzetes, cseppszerű formáját is megadja – nem mellesleg percenként kilencven golyót dobál ki magából.
„Akkor foglalkozunk marketinggel és építkezéssel, amikor éppen találunk rá időt. De nagyon lefoglalnak minket a munkáink” – mondja Zsuzsa. Ő hétközben a többek között a Joyt és az Éva magazint kiadó Marquard Media Magyarország Kft. ügyvezetője, itt kollégája Dávid, míg Gábor egy színpadtechnikai cégnél dolgozik. Emiatt gyakorlatilag csak hétvégente jut idejük a golyókat készíteni egyik barátjuk üzemében.
Ehhez képest nagy eredmény, hogy már harminc partnerük van, a Buba Ball olyan kávézókba jutott el, mint a My Little Melbourne vagy az Essence Delicates, továbbá rendelhető a Kifli.hu-ról, a Food Pandáról, a Woltról és az Étkezz jól!-tól, sőt a termelőket tömörítő Nekedterem.hu kínálatában is ott van.
„Ha a közösségi médiában hirdetünk, az egyből meglátszik a számainkon” – mondja Gábor. Azt mondják, az időhiány miatt organikusan építkeznek, mert egyelőre többször fordul elő, hogy a leendő partnerek keresik meg őket. „Egy kicsit azért fordítva ülünk a lovon” – jegyzi meg mosolyogva Dávid.
A legfőbb nehézségük a beszerzés, azt mondják, nem könnyű a nagykereskedőknél minden alapanyagból szigorú elvárásaiknak megfelelőt találni (például, hogy az aszalványok kén-dioxid-mentesek legyenek). „Még az aszalt datolyát is cukrozzák. Pedig ha van gyümölcs, ami magában is édes, akkor az a datolya” – mondja Gábor. Most éppen megfelelő mangót nem találnak, ezért azt az ízt ki kellett venniük a kínálatból. Maradt az ananász, az eper, a datolya, a málna, amelyek mellé a karácsonyi időszak előtt felvették a zserbót és a mákosbejglit.
A gyors növekedés a 2021 decemberéig eladott hetvenezer golyóval felülmúlja Zsuzsáék elképzelését. Azt remélik, hogy hamarosan a nagy áruházláncok polcaira is felkerül a Buba Ball, és szeretnének legalább egy benzinkúthálózatba is bejutni, 2022-ben pedig már alkalmazottat is vennének fel.
Buba Planet Kft. Alapítás: 2020. december Befektetett tőke: 11 millió forint Becsült árbevétel (2021): 7 millió forint Becsült adózott eredmény (2021): „esélyes a plusz nulla” Forrás: cégközlés
Sam Bankman-Fried, az FTX társalapítója még a harmincadik születésnapja előtt 22,5 milliárd dolláros vagyont hozott össze a kriptovalutalázon nyerészkedve – de nem hisz a kriptóban igazán. Csak jó sokáig akarja gyarapítani a vagyonát, hogy aztán eladományozza az egészet.
Három évtizede még importcsokis slepptúrákon hajtotta a Barkast, ma már húszezer cikkelemet árul és csomagol egy óriási csarnokban, Debrecenben. Gál Miklós ezen a ponton hátrébb is lépett volna a Csoki Maxból, csak végül máshogy alakultak a dolgok, körülötte is mindenki elfoglalt lett. Meg amúgy is: te otthagynál egy halom édességet?
Breitling, Cartier, Maurice Lacroix, Pandora, Raimond Weil, Zenith – ezeknek a márkáknak az óráit és ékszereit a Juta üzletekben lehetett először megvásárolni Magyarországon. Az induláshoz harminc évvel ezelőtt kellett egy német rokon, akinek az üzleti bölcsességeit aztán a második generáció is hasznosította. Az egymást jól kiegészítő testvérpár két tagja, Simon Anna és Zsuzsa azt szeretnék, hogy az ékszer szóról mindenkinek az ő üzletük jusson eszébe.