Péter Vladimir a Kádár-korszak légüres terében teremtette meg a modern magyar tervezőművészet, az ékszerhordás kultúráját. Műfajt, iskolát és szakmát hozott létre: iparművészek generációit nevelte értő, gondolkodó tárgyalkotásra. Ma Wladis névjeggyel fémjelzett darabjainak felismerése nem igényel szakértő szempárt, egyedi alkotásai összetéveszthetetlenek a testékítők köreiben.
„Tanár úr, mi addig fent leszünk” – hallom, ahogy belépek a Hajós utcai kis ékszergalériába. Még mielőtt befogadhatnám az ezüst modern formáitól csillogó földszintet, szemem akaratlanul is keresi, mit jelent a fent. A hangokból kis műhelyt sejtek, ahonnan a művek levándorolnak a kiállítótérbe. Hirtelen nem tudom eldönteni, boltban vagy egy apránként, de mindig változó tárlaton vagyok.
A tanár úr, azaz Péter Vladimir várja, hogy megérkezzek, nemcsak az utcáról, hanem az ámulatból is. „Ezeket én terveztem” – mutat körbe az üzletben. A bútorokra gondol, az ékszerek – nem is kérdés – mind az ő munkái. „Nehéz ékszert úgy kiállítani, hogy hozzáférhető legyen, de azért el is legyen zárva.” Az üvegek mögött lépcsős zöld bársony színpadot kapnak a Wladis Galéria jól felismerhető alkotásai. Pár igazán egyedi darabon megakad a tekintetem. „Ez például egy ónixgyöngyökből készült nyakék, az anyagot Münchenben vásároltam hozzá. Egy van belőle. Ha megvennék, még sajnálnám is egy kicsit” – mosolyog.
A művészektől már-már elvárt visszafogottsággal, szinte suttogva beszél, miközben az aprócska vitrines asztalhoz invitál, hogy elmesélje, hogyan lett a Wladisból összetéveszthetetlen ékszerek manufaktúrája. Vagy ami még fontosabb, hogyan lett Péter Vladimirből iskolateremtő. Mert iskolát, sőt műfajt teremtett. A modern magyar iparművészeti kultúra egyik legjelentősebb alakja, a tárgyalkotás mestere, aki látható tényezővé tette a hordozható művészi alkotásokat, az esztétikai testékítést. A létező szocializmus árnyékában úgy kreált magának karaktert és márkát, hogy közben tervezőművészek generációit is felnevelte.
Számlázóprogramot már minden kisvállalkozó használ, de ezek nem spórolják meg a számlák kezelésével, nyomon követésével, kifizetésével töltött értékes időt. A digitális pénzügyi asszisztensként működő BUPA viszont igen, sőt közben még áttekintést is ad a cég legfontosabb mutatóinak alakulásáról. Még egy platform, ami azt mutatja: a digitalizáció valóban nem egy kényelmetlen tanulási folyamat lesz, hanem valóban az élet és az üzlet fontos dolgaira szánható időt felszabadító lehetőség.
Az emberek sokfélék, egyéni álmokkal, tervekkel, a szabadidő eltöltésének milliónyi módjával. Egyben azonban szinte mindenki egyetért: nyűgnek érezzük mindezek megvalósítása helyett adminisztrációra, bürokráciára pazarolni időnket és energiánkat. Bevett gyakorlat, hogy a mikro- és kisvállalkozásokban maga a cégvezető a pénzügyes egy személyben, asszisztensre pedig nincs keret. Jóval egyszerűbb a dolga annak, aki a BUPA-t használja, amit pontosan azzal a céllal kezdtek el fejleszteni, hogy digitális asszisztenciát nyújtson, és időt spóroljon.
NÉHÁNY KATTINTÁS MINDEN FONTOS LÉPÉS
A BUPA tudja mindazt, amit egy számlázóprogram, de annál sokkal többet. Aki regisztrál, kap egy e-mail-címet is hozzá, és ha erre kéri a bejövő számlákat, a program automatikusan be tudja olvasni ezeket. Összekapcsolható az internetbankos számlával, így a beérkezett, beolvasott számlákat néhány kattintással ki is lehet fizetni, a programban kiállított számlák esetében pedig figyeli, megjött-e az ellenértékük. Nincs többé táblázatböngészgetés, papíron pipálgatás, adatok ide-oda vezetgetése. A BUPA ráadásul az adatokból pillanatok alatt áttekinthető, vizualizált összképet is tud adni arról, hogy állnak a cég bevételei, kiadásai, cash flow-ja.
Aki ennél a pontnál érhető módon úgy döntött, most azonnal regisztrál, és elkezdi használni a BUPA-t, annak azt azért tudnia kell, hogy a banki összekötés egyelőre csak a Budapest Bank ügyfeleinek érhető el – jelenleg 17 ezer felhasználója van. A fejlesztés ugyanis a Budapest Bankot is magába foglaló bankcsoportnál kezdődött, ez egyben garancia a külön, tulajdonképpen pénzügyi startupként működő BUPA mögött álló szakértelemre és biztos háttérre is.
FEJLESZTÉSEK A LÁTHATÁRON
Szerencsére a BUPA rendelkezik a megfelelő engedélyekkel arra, hogy a programot bármelyik bank rendszerével össze lehessen kötni, és 2022 elejétől folyamatosan újabb és újabb bankok ügyfelei érhetik majd el a teljes szolgáltatást.
Ez, azaz a multibank csak az első pont a BUPA 5M névre keresztelt fejlesztési stratégiájából. A multi invoice azt jelenti, hogy szintén a nagyon közeli jövőben a BUPA az adóhatóságnál elérhető adatok felhasználásával azokat a számlákat és bizonylatokat is „látni” fogja, amelyek más úton, akár papíron érkeztek vagy lettek kiállítva. A multiplatform cél jegyében a BUPA hamarosan mobilkészülékekre is optimalizálva lesz, applikáció is lesz hozzá. A két utolsó M már hosszabb távú cél: a marketplace jegyében dolgoznak azon, hogy a BUPA összekapcsolható legyen CRM- vagy könyvelőrendszerekkel, lehessen belőle közvetlenül bankszámlát nyitni vagy éppen hitelt felvenni. Végezetül pedig a multi szegmens jegyében nyitni szeretnének a nagyobb vállalati ügyfelek, de a magánszemélyek felé is, hiszen nekik is vannak bejövő számláitk, amiket szeretnének könnyen és gyorsan kifizetni és nyomon követni.
A Budapest Bank csoport az MKB Bankkal és Takarék Csoporttal közösen a Magyar Bankholding tagjai. Az egyesítésre vonatkozó 5 éves stratégiai terv szerint a három hitelintézet fúziója 2023-ban valósulhat meg. A létrejövő nagybank Magyarország legmodernebb bankja kíván lenni, amely rugalmas, nemzetközileg is élenjáró digitális megoldásokat vezet be. A stratégiába tökéletesen illeszkedik a BUPA is, amely a jövőben a tagbankok ügyfélkörét, több mint 200 ezer kisvállalkozást szolgálhat ki.
Breitling, Cartier, Maurice Lacroix, Pandora, Raimond Weil, Zenith – ezeknek a márkáknak az óráit és ékszereit a Juta üzletekben lehetett először megvásárolni Magyarországon. Az induláshoz harminc évvel ezelőtt kellett egy német rokon, akinek az üzleti bölcsességeit aztán a második generáció is hasznosította. Az egymást jól kiegészítő testvérpár két tagja, Simon Anna és Zsuzsa azt szeretnék, hogy az ékszer szóról mindenkinek az ő üzletük jusson eszébe.
Brazília, Egyiptom, Ghána, Üzbegisztán, Vietnám és még 57 másik ország. A közös bennük, hogy magyar cégektől importálnak és kapcsolatban vannak a VI. kerületi Nagymező utcával.