Télen is kellemes klíma, sok-sok napsütés, homokos tengerpart, spanyol gasztronómia és a dekadens mediterrán élet legjava: csak néhány érv Marbella mellett, amely második otthonként is rendkívül vonzó lokáció Európa-szerte. A Marbella Home kimondottan a magyar vásárlóknak kíván segíteni álmaik dél-spanyol nyaralójának megtalálásában – amely nem mellesleg befektetésnek is kitűnő lehet.
Marbella az európai szárazföldi kontinens legdélebbi vidéke, ennek megfelelően, amikor Magyarországon hideg, szürke és csapadékos az időjárás, itt jellemzően akkor is rendkívül kellemes a klíma. Ez már önmagában sokakat vonzana Spanyolország déli részére, Marbella mellett azonban vannak még érvek. „Nyugat-európai szintű közigazgatás és közbiztonság, kiemelkedő oktatási színvonalat képviselő nemzetközi iskolák, heti négy-öt közvetlen repülőjárat Budapestről” – emeli ki közülük a legfontosabbakat a családjával együtt évek óta elsődlegesen Marbellán élő dr. Bindics Ferenc. Brandje, a Marbella Home éppen abban segít, hogy minél több magyarnak legyen kint második, esetleg harmadik otthona. Természetesen, mint mindennek, ennek is megvannak a buktatói, ugyanakkor befektetésként sem elhanyagolható lehetőség.
ŐSZTŐL TAVASZIG IS NYÁR
De hogyan is néz ki egy marbellai ingatlanvásárlás? „Egy-egy megkeresés mindig beszélgetéssel és igényfelméréssel indul. Van olyan ügyfél, aki például ódzkodik a kiadástól, másnak szempont, hogy közel legyen a repülőtér és olyan is akad, aki a tengerpart közelsége helyett inkább a hegyoldalból nyíló panorámát preferálja – sorolja a gyakorlati szempontokat dr. Bindics Ferenc ügyvéd. – A mi dolgunk egy előszűrés, aminek a végén az ügyfél elé teszünk 10–15 ingatlant magyarázattal, kiemelve mindegyik előnyeit és esetleges hátrányait.”
Noha a pandémia hatásai a lakossági hitelpiacot sem kerülték el, a vártnál jóval kedvezőbb trendek érvényesültek. Az MKB Bank tapasztalatai alapján nem lankadt az ingatlanok iránti kereslet és az otthonteremtést segítő hiteltermékek népszerűsége.
„Amikor 2020 tavaszán mindenkiben tudatosult a pandémiás helyzet súlya, az addig felfelé ívelő hitelpiac megtorpant, ami elsősorban a személyi kölcsönök terén volt érzékelhető. A jelzáloghitel-piacot ugyanakkor csupán 1-2 hónapig érintette a járványhelyzet, és 2021 nyarára rég nem látott mértékű új kihelyezést értek el a bankok” – reflektál az időszakra Mag Mihály, az MKB Bank Lakossági Üzletfejlesztési Főosztályának vezetője. Az ügyfelek forrásainak gyarapodását tapasztalták, miután bevezették a moratóriumot és a munkanélküliség sem nőtt a várt mértékben. Ráadásul a lakhatási célokat segítő családtámogatási elemek továbbra is elérhetőek maradtak. Így sokan vettek igénybe valamely lakáscélú állami támogatást hosszú kamatperiódusú lakáshitellel. „A szakmában azt várták, hogy ez a bizonytalanság időszaka lesz. Ennek ellenére a növekvő ingatlanárak mellett sem érezte meg az ingatlanpiac a pandémia hatásait, sőt, kifejezetten erős teljesítményt ért el” – magyarázza a főosztályvezető.
Míg évekkel ezelőtt a szabad felhasználású, jelzálog fedezetű hitelek nagy népszerűségnek örvendtek, ma már a személyi kölcsönök iránti kereslet dominál. Az ügyfelek inkább más konstrukcióban veszik fel a hitelösszeget fedezetlen hitelként, megkerülve így az összetett szerződési folyamatot, emellett pedig megfontoltabbak lettek a hitelcéljaikban, hosszabb távú beruházásokat – például kazán- vagy nyílászárócserét – finanszírozva ilyen típusú hitelekkel. Az MKB Bank szakembere szerint a pénzügyi tudatosság évről évre fejlődik: „Ma már a változó kamatozású hitelektől eljutottunk oda, hogy az ügyfelek tízéves kamatperiódus alatt nem nagyon vesznek fel jelzáloghitelt”.
Továbbra is komoly trendnek számít a saját ingatlan birtoklásának vágya. Az első lakás vásárlása előtt álló korosztály általában fiatalabb és minimális önerővel rendelkezik, mellettük azonban megjelennek a továbbköltözők is, azok a saját lakásban élő családosok, akik nagyobb ingatlanba költöznének és meglévő ingatlanjuk értékét pótolnák ki jelzáloghitellel.
A jövőben az MKB Banknál emelkedő hozamkörnyezetre számítanak, ami a hitelkamatokat is befolyásolni fogja. Mindez várhatóan a piaci hitelek drágulását hozza 2022-ben, a hatást azonban az elérhető kedvezmények jelentősen tompíthatják. „Az átlagos ingatlanvásárlások forrásösszetételében mindig szerepel valamilyen kedvezményes tétel, így kedvezményes kamatozású hitel vagy családtámogatási elem. Ezek a jövőben is velünk maradnak, és jelentősen csökkenthetik a hiteligénylők terheit” – mutat rá Mag Mihály.
Nehéz éven van túl a magyar agrárium, és egyelőre 2022 sem tűnik sokkal könnyebbnek. A problémákon túl azonban soha vissza nem térő alkalom is látszik arra, hogy a magyar agrárcégek ne csak lekövessék, hanem az élére állhassanak a hamarosan beinduló, forradalmi változásoknak a szektorban. Az OTP Agrár a jelen és a jövő kihívásainak is átfogó megoldásokkal segíthet megfelelni.
Breitling, Cartier, Maurice Lacroix, Pandora, Raimond Weil, Zenith – ezeknek a márkáknak az óráit és ékszereit a Juta üzletekben lehetett először megvásárolni Magyarországon. Az induláshoz harminc évvel ezelőtt kellett egy német rokon, akinek az üzleti bölcsességeit aztán a második generáció is hasznosította. Az egymást jól kiegészítő testvérpár két tagja, Simon Anna és Zsuzsa azt szeretnék, hogy az ékszer szóról mindenkinek az ő üzletük jusson eszébe.
Parádés évet zárt a Forbes.hu, de tettünk is érte: kétszer annyi kolléga dolgozik egyszerre az online felületünkön, mint egy évvel ezelőtt. Igyekszünk a lehető legnagyobbra nőni, minden nap hozni a forbesos témákat. Széles a spektrum, de olvasóink az első kézből szerzett tapasztalatokat és az innovatív sikersztorikat szeretik legjobban. És – ahogy az koronaévben nem meglepő – nagyot mentek az egészségügyi témák. Az év legolvasottabb anyagaiból válogattunk.
Azok a kincsek, amik egykor az ócskapiacokon, vagy gyűjtői körökben cseréltek gazdát, mára az interneten keresik azt a vevőt, aki a legtöbbet kínálja értük. A Vatera forgalmának több mint harmadát adják a régiségek, melyek adásvétele egyre népszerűbb a legnagyobb magyar aukciós oldalon.