Eldugott, égig érő csomagdíjak

Mi folyik itt?
Az utazás egyik legkomolyabb költségtétele lehet a repülőjegy ára, a légitársaságok pedig próbálják magukat minél olcsóbbnak láttatva eladni a jegyeiket. Az utóbbi évek látványos trendje, hogy ha már az adók-illetékek eldugását megtiltották nekik, és a teljes jegyárat kell feltüntetniük, akkor ezt a jegyárat csupaszítják le a végtelenségig. A magyar piac kétharmadát uraló és a nyaralójáratok zömét üzemeltető fapados szolgáltatók jegyáron túli bevételeinek aránya szakadatlanul és gyorsan nő, egyre több légitársaságnál ezek a kiegészítő bevételek már magasabbak, mint magából a csupasz jegyből származók.


Az ezek közül a kiegészítő bevételek közül is kiemelkedő csomagdíjak többszörösükre nőttek az elmúlt években. Az utasok nagy része csak a jegyárakat böngészi, és azokat hasonlítja össze, noha egy egyhetes nyaralást már nagyon kevesen tudnak megoldani úgy, hogy beférnek az ülés alá beférő ingyenes minicsomagba. A csomagdíjakról ráadásul nem sokat mondanak a díjtáblázatok, járatonként is mindig változnak, sokszor nagy mértékben.


Ez a költség nem látszik a kereséskor, csak foglalás közben, a sokadik lépésnél, külön-külön kell megnézni minden járatnál. A Wizz Airnél például főidényben egy sima 20 kilós feladott poggyász ára 9 és 95 euró között bárhol lehet, míg a nagy kézicsomag gépre vitelére jogosító elsőbbségi beszállás ára 5 és 40 euró között mozog, a 10 kilós feladott csomag ára pedig hol magasabb az elsőbbséginél, hol alacsonyabb. A Ryanair jellemzően olcsóbban adja a csomagokat.