Három éve ilyenkor 325 forintért vettünk eurót, most 400-ért. Nem elég, hogy önmagában a forint gyengülése jócskán megdrágította a magyar utazó külföldi nyaralását, más költségek is csúnyán elszálltak, mire a covid után tömegével távolabbi tájakra is kiszabadulnak az emberek. Most aztán főleg érdemes odafigyelni a további pénzügyi csapdákra is, összegyűjtöttük, hogy a saját szervezésű nyaralásokon mire érdemes leginkább odafigyelni, nehogy egy következő kiruccanás költségét hagyjuk ott önként és dalolva a szolgáltatóknál.
Eldugott, égig érő csomagdíjak
Mi folyik itt? Az utazás egyik legkomolyabb költségtétele lehet a repülőjegy ára, a légitársaságok pedig próbálják magukat minél olcsóbbnak láttatva eladni a jegyeiket. Az utóbbi évek látványos trendje, hogy ha már az adók-illetékek eldugását megtiltották nekik, és a teljes jegyárat kell feltüntetniük, akkor ezt a jegyárat csupaszítják le a végtelenségig. A magyar piac kétharmadát uraló és a nyaralójáratok zömét üzemeltető fapados szolgáltatók jegyáron túli bevételeinek aránya szakadatlanul és gyorsan nő, egyre több légitársaságnál ezek a kiegészítő bevételek már magasabbak, mint magából a csupasz jegyből származók.
Az ezek közül a kiegészítő bevételek közül is kiemelkedő csomagdíjak többszörösükre nőttek az elmúlt években. Az utasok nagy része csak a jegyárakat böngészi, és azokat hasonlítja össze, noha egy egyhetes nyaralást már nagyon kevesen tudnak megoldani úgy, hogy beférnek az ülés alá beférő ingyenes minicsomagba. A csomagdíjakról ráadásul nem sokat mondanak a díjtáblázatok, járatonként is mindig változnak, sokszor nagy mértékben.
Ez a költség nem látszik a kereséskor, csak foglalás közben, a sokadik lépésnél, külön-külön kell megnézni minden járatnál. A Wizz Airnél például főidényben egy sima 20 kilós feladott poggyász ára 9 és 95 euró között bárhol lehet, míg a nagy kézicsomag gépre vitelére jogosító elsőbbségi beszállás ára 5 és 40 euró között mozog, a 10 kilós feladott csomag ára pedig hol magasabb az elsőbbséginél, hol alacsonyabb. A Ryanair jellemzően olcsóbban adja a csomagokat.
Mit tanulhat egy telekommunikációs cég vezetője egy színházi igazgatótól? Hát egy szoftverfejlesztő egy középkori fejedelemtől? Dr. Tóth Tamás és Gecser Ottó szerint nagyon is sokat. Inspirációs ügynökség vezetőiként vallják, ahhoz, hogy sikeresek legyünk, ablakot kell nyitnunk a világra.
A davosi Világgazdasági Fórumon Benjamin Zandert, a Bostoni Filharmonikusok alapítóját és első számú karmesterét hallgatják a kormányfők. Magyarországon a legnagyobb multik vezérkarának Mácsai Pál színigazgató tart előadást. Bősze Ádám zenetörténész az opera világán keresztül vázolja, hogyan törekedhetünk a mindennapok során a harmóniára, Antalffy Péter kultúrtörténész a Mediciek változásmenedzsmentjén keresztül ad tanácsot. Dr. Porkoláb Imre a katonai stratégia és vezetéselmélet hasznosítását mutatja meg az üzleti életben. Rajtuk kívül még számos kiváló művész és előadó, dr. Aczél Petra, a kommunikáció és retorika nagyasszonya; Gundel Takács Gábor újságíró; Győrffy Kinga retorikai-storytelling tanácsadó és tréner; Cseh Myra modell és Ilkaházi Júlia, a Silver Chic modellügynökség alapítója; Schiffer Miklós stílustanácsadó; dr. Szvetelszky Zsuzsanna szociálpszichológus; Till Attila műsorvezető, filmrendező és forgatókönyvíró; Zeitler Ádám közgazdász bizonyítják, hogy a művészeti, tudományos élet szereplői hasonló problémákkal küzdenek a mindennapok során, mint a vállalati szférában dolgozók.
A grandiózus lista szereplőit két személy köti össze: dr. Tóth Tamás és Gecser Ottó. Régóta ismerték már egymást az üzleti világból, mindketten évtizedekig dolgoztak vezető szerepben külföldi multiknál és hazai nagyvállalatoknál.
Tíz évvel ezelőtt közös céget alapítottak. „Pál Ferit hallgatva fogalmazódott meg bennünk: mindezeket a tanácsokat az üzleti élet szereplői is alkalmazhatnák” – meséli Ottó. Megalapították a Personal Brand Institute Kft.-t, három évvel ezelőtt pedig a cégen belül életre hívták a Back 2 Human koncepcióját. Jó érzékkel fedték le a piaci rést: bár külföldön nagy hagyománya van, itthon még nem létezett az inspirational speaker agency. „Az alapkoncepció: az üzleti szféra kérdéseire adjanak választ a vállalaton kívülről érkező szakemberek. Nem élménybeszámolót vagy workshopot tartanak. De elmondják, miként küzdenek meg a mindennapi gondokkal, hogyan vezetik a rájuk bízott intézményt. Nem tréning ez – szellemi kaland” – summázzák az alapítók.
„Hisszük, hogy a 21. században az lesz sikeres – nem csak az üzleti életben –, aki képes big picture-ben gondolkodni” – magyarázza Tamás. „Ehhez az kell, hogy olyanokat is meghallgassunk, akikkel nem találkozunk minden nap az üzleti életben. Például a művészekkel, a tudományos élet szereplőivel. Szeretnénk, hogy előadónknak köszönhetően a résztvevők – legyenek felsővezetők, cégtulajdonosok vagy alkalmazottak – az előadás után kicsit másképp tekintenének nem csak a munkájukra, de a hétköznapi rutinjukra is.”
Az előadásokon nem kap egzakt választ a kérdéseire a közönség, nincs szájbarágás és nagy tanulság a végén. „Gondolatébresztő beszélgetések ezek” – teszi hozzá Ottó. „Egyfelől megdöbbentő látni, hogy más is hasonló problémákkal küzd, mint mi – éljen most, 2022-ben és dolgozzon a művészeti világban, vagy legyen fejedelmi család a középkorban, mint a Mediciek. Másfelől pedig inspiráló, hiszen új lehetőségeket ismerhetünk meg.”
További információ: www.personalbrandinstitute.net
Tekintettel a körülöttünk és ezáltal sokunkban zajló krízisek kaliberére, vajon eljött-e az idő, hogy néhány alapfogalmunkat új tartalommal töltsük meg? Az egyik legirritálóbb mozdulatlanság a siker körül van. Mit is jelent a siker, ami elérendő? Hogy tisztességgel vagy anélkül, arról sincs konszenzus, pedig milyen jó lenne árnyaltabban beszélgetni róla. A siker trükkös. A többség küzd érte, és a többséget frusztrálja is. A nyomában […]
Senki sem nyit úgy ajtót, mint Nagy Ervin. Beront, de közben csak megérkezik. Egy robbanás a mozdulat és a jelenléte is. Most már azt is tudom, hogy ezt a rengeteg energiát gyerekkorában mivel kötötte le. Versenysportoló volt, akkor még követte az apai mintát, idősebb Nagy Ervin az MTK profi focistája volt. De Ervin szülei valamit nagyon tudtak, vagy […]
Mauro Colagreco az első nem francia, aki megszerezte a Michelin Guide legmagasabb értékelését. Aztán gyorsan a világ legjobb étterme díjat is megnyerte,
és mégsem megy nyugdíjba.
Szűrés, megelőzés, innováció és társadalmi felelősségvállalás – a SYNLAB Hungary Kft. az ország legnagyobb magánegészségügyi szolgáltatójaként folyamatosan fejleszt és tesz a jövőért. Póda Tamás kereskedelmi és marketingigazgatóval beszélgettünk.