A világ egyik legjobban vágyott szigetcsoportja sokaknak a földi paradicsom érzetét adja, a helyiek mindent meg is tesznek az utazók kiszolgálásáért. És közben maguk is azt érzik, nincs menőbb, mint reszortszigeten dolgozni.
Írta és fotózta: Szűcs Péter
Sabine majd kicsattan az egészségtől és a jómódtól. Németországban él, de a Maldív-szigetek egyikén futunk össze, férjével minden évben visszajárnak kedvenc reszortjukba, hogy néhány hónapot (!) a szigetvilágban tölthessenek. „Eddig háromszor házasodtunk újra össze a kerek évfordulókon, így már három nászutunk volt az elmúlt évtizedekben” – mondja őszinte örömmel, én meg jókedvét, pozitív energiáit átvéve megyek tovább a délutáni snorkelingre. A Maldív Köztársaság 1192 szigetéből körülbelül kétszáz a szállodasziget, és ugyanennyin laknak, a többi majdnem nyolcszáz egyelőre lakatlan. A reszortszigetek száma növekszik, ezt a tendenciát a vírusválság is csak rövid időre szakította meg, átlagosan minden évben két-három új reszortsziget jön létre. Az óriási érdeklődés alapján a megnyíló hotelkomplexumok száma sokkal nagyobb is lehetne, ha az állam nem kontrollálná a befektetéseket, és nem határozná meg a növekedés dinamikáját. A Maldív Köztársaság egyik szigetét sem lehet megvásárolni, befektetési céllal viszont hosszú távra bérelhetők.
A Maldív-szigetekre utazó a maléi Velana nemzetközi repülőtérre szál le. Innen tovább a kiválasztott hotelszigetre roppant könnyen megy a transzfer, a reszortok előre megszervezik. Amíg fent van a Nap, hidroplánokkal, naplemente után gyorsan sikló motorcsónakokkal repítik a turistát valamelyik álomszigetre.
Egy rendkívül kedves, idős magyar orvos házaspárral már egy másik szigeten elegyedek szóba. Magyarul köszönök rájuk, amikor meghallom, hogy ők is így szólnak egymáshoz a vacsoraasztalnál. „Elmúltunk hetvenévesek, megtehetjük, hogy az Indiai-óceán egyik szigetéről egy pár hét után átmenjünk egy másikra. A vagyonát az ember nem viszi át a másvilágra, ezért feléljük, amink van” – magyarázzák, miért döntöttek a Maldív-szigetek mellett, amikor az utazásukat tervezték. Nem is kérdezek többet, jó utat, jó egészséget és jó étvágyat kívánok. Második maldív utam utolsó éjszakáján, az ötcsillagos Kagi Spa Islandon, szintén találkozom magyarokkal. A sziget ötven vízi villájából huszonöt keletre néz, a korán kelők a napfelkeltét élvezhetik, a másik huszonöt nyugatra van tájolva, lakóik szinte minden éjjel ugyanúgy vöröslő naplementében gyönyörködhetnek. A keleti oldal első villája az enyém egy éjszakára, véletlenül hallom meg, hogy a szomszédomban egy pár magyarul beszélget arról, milyen tengeri élőlényekkel találkoztak a villa körüli víz alatti kirándulásukon.
Miközben az infláció megállíthatatlannak tűnik, a kormány a választási győzelem után sem enged a mesterségesen alacsonyan tartott hatósági árakból, és furcsán célzott különadókkal próbálja helyrebillenteni a költségvetést. A forint ezt egyáltalán nem díjazta. Negyedéves makrogazdasági összefoglaló.
Előző negyedéves jelentésünkben odáig jutottunk, hogy a magyar gazdaság erőn felül kiköltekezve, lényegében letolt gatyával szaladt bele az újabb viharba, amit a háború kitörése okozott. A konfliktus tovább növelte az energiaárakat, szakította el az ellátási láncokat, fokozta az inflációs várakozásokat. Biztos volt, hogy akárki alakít kormányt, azonnal komoly kiigazításról kell döntenie, a kérdés ennek nagysága és mikéntje volt.
Miután a Fidesz a közvélemény-kutatások által jelzettnél is jóval nagyobb különbséggel megnyerte a választást, a piaci várakozás az lett, hogy az új Orbán-kormány a 10-es évek elején használt különadós módszerhez nyúl vissza, miközben visszavesz a választásra szánt populista árstopokból, és békülékenyebb hangol üt meg az unióval, hogy minél hamarabb hozzájusson az uniós forrásokhoz. Ebből azonban csak a különadóztatás valósult meg, a piac kiábrándulása pedig szépen követhető a forint árfolyamán – különösen látványos az alulteljesítés a régiós devizákkal szemben.
A méretes, a két év alatt a GDP mintegy hét százalékára rúgó megszorító csomag összerakásánál a fő szempont az volt, hogy minél kevesebbet érezzenek belőle az emberek közvetlenül. A benzin ára nem emelkedhet, emiatt a környékbeli országokból beindult a benzinturizmus, be kellett vezetni, hogy csak magyar forgalmival jár a mesterségesen alacsonyan tartott ár. A kamatstopot is újra meghosszabbították, azt üzenve az adósoknak, hogy megéri felelőtlennek lenni. Az járt rosszul, aki a rosszabb időkre készülve átváltott a drágább fix kamatozású hitelekre, aki pedig maradt a változóban, vállalva a kamatemelkedés kockázatát, most azt látja, hogy ha gond van, állam bácsi úgyis megsegíti.
A költségvetés bevételi oldalát helyretenni hivatott ágazati különadókat extraprofitadóként kezdték kommunikálni, megugró profitokról azonban egy kivétellel nem lehet beszélni a kipécézett szektorokban. Igazából egyedül a Molnál áll meg, hogy tekintélyes plusz nyereség pottyant az ölébe a jelenlegi gazdasági folyamatok révén, egészen konkrétan azért, mert az általa feldolgozott Ural típusú orosz olaj ára messze lemaradt a Brent vagy a WTI típusú mögött. A bankoknál annyi még igaz, hogy a magasabb kamatszint szélesíti a marzsukat, de azzal is számolniuk kell, hogy a következő időszakban visszaesik a hiteleik iránti kereslet.
A bankok persze jól kerestek az államilag támogatott hitelkonstrukciókon az elmúlt időszakban, de ennél sokkal jobban tolta az állam például az építőipart, mégse vonatkozik rá a különadóztatás. Ha már mindenképp a nehezen értelmezhető extraprofit kifejezésből kell kiindulni, a legtöbb szakértő a kaszinókat emlegeti, ezek is kimaradtak az adóból. Nehéz nem felfedezni azt az összefüggést, hogy olyan szektorok, amelyeknél a kormány a jelenleginél nagyobb magyar tulajdont szeretne, nyakukba kapták a különadót, ahol viszont már ma is erős az úgynevezett „nemzeti tőkésosztály”, ők kimaradtak.
A teljes, két év alatt mintegy kétezer milliárdos plusz adóbevételhez képest viszonylag kis összeget, hatvanmilliárdot terveznek a légitársaságoktól beszedni, mégis ennek lett talán a legkomolyabb visszhangja. Egyszerűen azért, mert friss piacvezetőként ennek az adónak a legnagyobb érintettje az a cég, amelyik nem a megszokott „csendben ülünk, vagy bullshitelünk” céges kommunikációt alkalmazza, hanem régóta harsányan, bárkit a francba küldve mondja azt, ami az érdekeinek megfelelő. Nehezen vitatható, hogy komoly veszteségre nem lehet extraprofitadót kivetni, a Ryanair ezt lobogtatva idiótázta napokon át az adót propagáló Nagy Márton minisztert – a mellett, hogy rendre visszaszólva cáfolta a kormány kommunikációjában felbukkanó „tévedéseket”.
A Magyarországon újdonságnak és ritkaságnak számító látványos kommunikációs adok-kapok után valószínűleg jogi csata kezdődik, nem tudni ugyanis, konkrétan mire alapozva fenyegeti a kormány milliárdos büntetéssel a Ryanairt az utasok után fizetendő adó áthárítása miatt, ha az uniós szabályok értelmében az árazás a légitársaságok joga, a jegyeladás után kivetett új adókat pedig az üzletszabályzatuk alapján kérhetik el az utasoktól. Az viszont szinte biztosra vehető, hogy az új költség miatt a légitársaságok ősszel szűkítik magyarországi járatkínálatukat, ami a turizmusból származó bevételeken is meg fog látszani. A különadókkal kapcsolatban néhány hét után az is kiderült, hogy az előzetes kommunikációval szemben egy részük nem két évre szól, hanem terveznek vele később is. A költségvetés kiadási oldalán tervezett bő kétezer milliárdos spórolás részleteivel azonban lapzártánkig adós maradt a kormány, annyit tudni, hogy a fele a minisztériumok kiadáscsökkentéséből, másik fele beruházások elhalasztásából jöhet össze.
Az elmúlt hónapokban nem igazolódott az a várakozás, hogy a kormány kész komoly engedményeket tenni a jogállamisági vitában azért, hogy hozzájusson a visszatartott, illetve később érkező uniós forrásokhoz. Kommunikációs szinten ugyan jelezték a kompromisszumkészséget, a 2023-as költségvetési tervben számolnak is az EU-forrásokkal, ám közben látványos konfliktusba állt bele nagyon keményen, vétófenyegetéssel a kormány az Oroszország elleni olajembargó ügyében. Brüsszeli források szerint elszigeteltsége látványosabb, mint valaha – a forint régiót alulteljesítő gyengülésének egyik okául is rendszerint felhozzák ezt a tényezőt a szakértők.
A Magyar Nemzeti Bank kamatpolitikája is okozhatott forinteladásokat, a piacot ugyanis meglepte, hogy megint lassítottak az emelés ütemén, miközben az inflációs nyomás csöppet se enyhült. Ezt végül a 400-as árfolyam környékén egy nagyobb emeléssel próbálták kompenzálni. Sajnos a világszerte legnagyobb problémát jelentő infláció tekintetében kifejezetten rosszul állunk. Ha kivesszük a képből az energiát és a feldolgozatlan élelmiszereket, dobogós helyen áll az ország az unióban az áremelkedés ütemét tekintve. Az így számított, májusi 10,7 százalékos éves változásnál csak Litvániában és Csehországban mértek magasabbat.
A növekedéssel kapcsolatban az elmúlt negyedévben ismét kissé lejjebb csúsztak a várakozások, az év végétől rövid recesszióba is süllyedhet a magyar gazdaság. Ez azonban nem lenne kirívó a világban, globálisan is a növekedési várakozások csökkenéséről és az infláció felpörgéséről szóltak az elmúlt hónapok. Ahhoz képest, hogy tavaly fél éven át nyomta a Federal Reserve az „infláció átmeneti” mantrát, most már közel dupla akkora számok keringenek az amerikai inflációról, négy–öt helyett nyolc százalék feletti adatok jönnek havonta. Ez már komolyan megborította a tőzsdéket, átárazva főleg a tech szektor részvényeit is.
Májusban ismét volt egy rövid időszak, amikor a piac elkezdte elhinni, hogy az infláció tetőzik, de végül a májusi adat kisebb sokkot okozott: 8,6 százaléknál magasabb számot utoljára 1981-ben láthattunk. Erre hirtelen a korábbinál gyorsabb kamatemelési ütemet kezdtek árazni további tekintélyes (egy hét alatt közel tíz százalék) részvénypiaci zakó mellett. Közben egyre biztosabb, hogy az Európai Központi Bank is kénytelen beállni a sorba azzal együtt, hogy a perifériaországok elszálló hozamszintjét is kezelni próbálja. Kritikus helyzetben indult tehát a nyár: az inflációt nem sikerült megállítani, a monetáris szigor (kamatemelés) mellé a mennyiségi élénkítés helyét is a szigorítás vette át, közben egyre erősebbek a recessziós félelmek az óceán mindkét partján.
Jaksity György kommentje: Nagy öröm ez minden magyarnak, hogy ismét dobogósok vagyunk. Az inflációt tekintve a harmadik helyet, a családi kedvezmény nélkül számított adóéket illetően pedig az elsőt sikerült megszerezni. És ugyan a tánya csak kilenc százalék, és szabadságharcunk kiterjed a multik védelmére a globális minimumadó ellen, de ha összeadjuk az egyéb vállalati adókat (iparűzési, különadók, „extraprofitadó” stb.), akkor a dobogós helyezés ott is biztosítva van.
Több hónapnyi online ötletelés és számtalan virtuális üzenetváltás után a koronavírus-járvány alatt találkoztak először személyesen, és mára barátság fűzi össze A család, az család kampány mögött álló apákat.
Mint már hat éve (szinte) minden hónapban, a júniusi magazint is saját szeánszon, Kilövés nevű rendezvényünkön prezentáltuk a nagyérdeműnek. Így vagy úgy, de meghívott vendégeinkkel most gasztrósabbra vettük a figurát. Meghintettük az estét színházzal, mesterséges intelligenciával és… csempebolttal is.
Personal Brand Institute
2022 Július Támogatói tartalom Personal Brand Institute
Mit tanulhat egy telekommunikációs cég vezetője egy színházi igazgatótól? Hát egy szoftverfejlesztő egy középkori fejedelemtől? Dr. Tóth Tamás és Gecser Ottó szerint nagyon is sokat. Inspirációs ügynökség vezetőiként vallják, ahhoz, hogy sikeresek legyünk, ablakot kell nyitnunk a világra.
Szűrés, megelőzés, innováció és társadalmi felelősségvállalás – a SYNLAB Hungary Kft. az ország legnagyobb magánegészségügyi szolgáltatójaként folyamatosan fejleszt és tesz a jövőért. Póda Tamás kereskedelmi és marketingigazgatóval beszélgettünk.