Volt már egy sikeres exitjük, fel is építették belőle következő tech startupjukat. A Haidekker testvérek a telekocsipiacról nyergeltek át a menzákra, hogy visszaadják nekünk azt a rengeteg időt, amit ebédért sorban állva töltünk el. Tennék mindezt globális piacvezetőként.
Miről is van szó? A Deligo Vision Technologies mesterséges intelligenciával és gépi tanulással gyorsítaná fel a menzai sorban állást, és faragna a kasszázás költségein. Szenzor alá pakolod az ebédet, odaérinted a kártyád, és suhanhatsz is tovább a géptől. Tényleg pár másodperc a művelet.
A startup tavasszal másfél millió euró befektetést vont be. A kört az OTP-féle Portfolion vezette, az Oktogon Venturesön vagy Szőke Márton angyalbefektetőn túl olyan külföldi angyalok is részt vettek benne, mint Robin Chase, a Zipcar autómegosztó amerikai alapítója, vagy Charles Songhurst egykori Microsoft-stratéga.
Miért nagy sztori? A céget az Autohopból exitelő Haidekker testvérek, István és Balázs, és velük tartó technológiai vezetőjük, Fazekas Gábor alapították. Négy országban futó telekocsis szolgáltatásukat a francia autómegosztó óriásnak, a Blablacarnak adták el 2015-ben. Alkalmazottként edződtek pár évet a franciáknál, majd egy év pihenő után belevágtak új, ambiciózus tech projektjükbe. Távolról sem sorozatvállalkozói sapkában: maradandót akarnak alkotni.
Örülnek? „Bőven többségi tulajdonosok maradtunk” – mondják az alapítók a Forbesnak, nekik és jövőbeni kollégáiknak is bőven maradt mozgásterük. Kész a termék, megvan, ki az ügyfél, és már az európai skálázáshoz is megvan a kellő tőke, legalábbis egy évre biztosan, akkortájt vonnának majd be újabb kört.
Nincs olyan minta, rajz, grafika, festmény, amit ne tudnának rávarázsolni Kis Arnold Thinwood Szemüvegszabóságában a keretekre. Vibráló színek, merész vonalak, meglepő minták és váratlan anyagok. Illés Kati extravagáns, bátor, önmagukat százszázalékosan vállaló nőknek készíti cipőit. Reményi Éva ékszerei pedig szerencsét hoztak már Sipos Zsuzsanna díszletberendezőnek is, aki a Talisman kollekció robusztus, aranyozott réz fülbevalóját és karkötőjét viselte az Oscar-díjátadón. Három hazai dizájner, (legalább) három különböző stílus.
Játszótér, ahol bármit lehet Kis Arnold kecskeméti közgazdásznak nagyjából tíz éve tetszett meg egy napszemüvegkeret, de kiderült, hogy kicsi is, női is. Alkotásra, munkájának kézzel fogható eredményére vágyva apja garázsában nekiállt, hogy elkészítse magának ugyanazt – fából. Aztán sorra jöttek a kérések barátoktól, a családtól, majd valódi vevőktől. Arnold bővítette technikai tudását, és a klasszikus fakeretek hamar bekerültek a budapesti dizájnerüzletek kínálatába. Idővel az optikák is elkezdtek felfigyelni az egyedülálló termékekre.
A lényegében átlátszó kompozit burkolat hasonló a Forma–1-es autók építésénél, az űrhajóknál használtakhoz. Könnyű és elnyűhetetlen.
A mai pillekönnyű Thinwood szemüvegek már nem egyszerű fából készülnek. Alapjuk egy vékony furnérlemez, két oldalán üvegszövet és epoxigyanta van. A lényegében átlátszó kompozit burkolat hasonló a Forma–1-es autók építésénél, az űrhajóknál használtakhoz. Könnyű és elnyűhetetlen. Az első bemutató széria 2016-ban készült el, aztán 2018-ban már nemzetközi kiállításokon, Párizsban, Berlinben, Münchenben, Milánóban is megjelentek a Thinwood szemüvegek.
Ma nagyjából harminc százalékukat értékesítik külföldön, Németország, Belgium, Luxemburg és Ausztrália mellett Kanadába is rendszeresen készítenek szemüvegeket. Három éven belül külföldön is nyitnának egy Thinwood Szemüvegszabóságot.
Miután ugyanis a járvány megtépázta az optikákat is, Arnold és akkor már munkatársa (és felesége), az értékesítést irányító Varga Zsófia úgy döntöttek, hogy közvetlenül a végfelhasználóknak szeretnének eladni. A fővárosi pop-up üzletekben és a kitelepüléseiken találkoztak az egyedi igényekkel. „Itt legyen egy picit vastagabb, ott legyen egy kicsit rövidebb, ez a piros lehetne kicsit vibrálóbb.” Így született meg a Szemüvegszabóság, ahol a konzultációkat egy-egy órásra tervezik, és mire elkészül a tökéletes szemüveg, általában három–öt alkalommal találkoztak a vásárlóval.
„Rájöttünk Zsófival, hogy ez az a dolog, amit egy átlagos optikában nem kapsz meg, mert abból kell választanod, ami ott van, és biztos, hogy kompromisszumot kell kötnöd” – mondja Arnold. „Létrehoztunk egy játszóteret – veszi át a szót Zsófi –, ahol kis túlzással bármit lehet.” Megtalálja itt a számításait az is, aki bevállalósabb darabot szeretne, és a biztonsági játékos is. Hiszen vannak olyanok is, akiknek túl keskeny vagy túl széles az arcuk, és a sztenderd tömeggyártásban nem készül nekik való keret.
Ami azonban egy vérbeli szemüvegest elkápráztat, az a színek és minták végtelensége. Nincs olyan minta, rajz, grafika, festmény, amit ne lehetne rávarázsolni a Thinwood keretekre. „Elég addiktív dolog ez, kevés olyan vevőnk van, aki megáll egy szemüvegnél, sokan egy éven belül visszajönnek, hogy újabbat szeretnének” – mondja Arnold, és ezt tökéletesen meg tudom érteni. Beszélgetésünk közben erősen kell koncentrálnom, hogy ne az asztalon kiterített mintákat és a falon elhelyezett kereteket pásztázzam minden pillanatban.
Csak egy cipő, amit hordani lehet Illés Kati mindig cipőtervezőnek készült. Már az általános iskolában is megpróbált kezdetleges lábbelit alkotni magának. A Kisképzőn (mai nevén Képző- és Iparművészeti Szakgimnázium és Kollégium), a bőr szakon tanulta meg az alapokat. Az Iparművészeti Főiskolán végül a ruha lett a főszakja, de a bőrt is elvégezte. Egy ideig párhuzamosan készített cipőket és ruhákat, később kis szériában egyedi lábbeliket egy üzletláncnak, majd becsatlakozott egyik barátja szalonjába, ahol esküvői cipők kerültek ki a keze alól.
„Ha már ruhákat nem készítek, a cipőknél nagyon sok ruhás megoldást alkalmazok, így ötvözöm a kettőt. Sok a selyem, a muszlim, a bársony, használok gyöngyöket, zsabókat.” Kati hangjából évtizedek munkája után is őszinte lelkesedés árad, amikor a termékeiről mesél.
Hét-nyolc éve került be egy divattervező közösségbe, a Ballonba, jelenleg a budai Prizma Designer Store a bázisa. Itt főleg mintadarabok láthatók, itt lehet élőben megfogdosni és megismerni a különleges lábbeliket azoknak, akik egyedi cipőt akarnak készíttetni. Az Illés Kati-s stílusjegyek könnyen felismerhetők, alapjukat az élénk színek merész használata adja.
„Szeretem magam elkészíteni a kaptafát is. Csináltam már például szív alakút és olyat is, aminek feláll az orra. Tervezésnél fontos, hogy az ember tudja, hogyan kell létrehozni egy cipőt, mert akkor ismeri a határokat, csak így lehet bátran kísérletezni.” Kati a főiskola után egy ideig egy németországi cipész mellett tanulta a technikát.
„Rengetegszer kapom azt is, hogy nagyon szép, de hova fogom ezt felvenni. Én meg csak azt tudom válaszolni, hogy hát, bárhova, utcára, munkába” – nevet. Bár napjainkban a divat- és a cipőtervezés tulajdonképpen művészeti ággá, önkifejezési formává fejlődött, mégiscsak alkalmazott műfaj. „Sohasem tervezek öncélú cipőket, minden darab, akármilyen különleges, csak egy cipő, amit hordani lehet.”
Talizmán az Oscaron Amikor Sipos Zsuzsanna, a Dűne című film díszletberendezője márciusban színpadra lépett az Oscar-gálán, hogy átvegye a neki ítélt szobrot, fekete esélyije mellé mindössze két kiegészítőt viselt. A robusztus, aranyozott réz fülbevaló és karkötő is Reményi Éva Talisman kollekciójába tartozik. Éva a kollekció darabjait szerencsehozónak szánta Zsuzsannának, úgy tűnik, nem hiába.
„A Talisman kollekciót a covid kezdetén terveztem – mondja Éva. – Egyfajta talizmánt szerettem volna adni az emberek kezébe, amit védelmező, szerencsehozó funkcióval ruházhatnak fel. Modern, urbánus talizmán ez. Máig ennek a nagy nyakláncát viselem szinte mindennap. Ha valaki engem lát, azt gondolhatja, hogy nincs is más ékszerem.”
Bár közgazdásznak tanult idegenforgalom és szálloda szakon, egy percet sem dolgozott a szakmában. Az ékszerkészítésbe hobbiból vágott bele, közben lap- és könyvkiadóknál dolgozott. Gyerekkora óta feljárt „kutakodni” a nagymama hatalmas, ódon padlására. Már felnőtten bukkant alumíniumdarabokra egy régi kosárban – dédapja alumíniumgyárban dolgozott.
A puha anyag tapintása elindított benne valamit, az interneten rátalált (a csupán névrokon) Reményi Katalin ötvösművész nyílt alkotóműhelyére, ahol magával ragadták az anyagmegmunkálásban rejlő végtelen lehetőségek. Végül huszonnyolc évesen belefogott a kétéves ötvösképzésbe a Práter utcában. „Életem legszebb időszaka volt! Rátaláltam arra, amit már olyan régóta kerestem” – mondja.
Mire 2012-ben befejezte az iskolát, meg is alapította az Eva Remenyi márkát. Minden kollekciója egy kicsit más, de jellemzőek az ősi ötvösség stílusjegyei, az elnagyolt, tökéletlen felületű, robusztus, nagy ékszerek. Az Archaic darabjai például olyanok, mintha egy ásatáson kerültek volna elő, a tavaly nyáron megjelent, a csigaházas apró polipokról elnevezett Nautilus sorozatban a tekeredő spirálformák jelennek meg.
Nagyjából három évvel ezelőttre datálja azt, hogy sikerült teljesen megtalálnia alkotói hangját, amit a természetközeli, organikus felületek és pici tökéletlenség jellemeznek. Az arany és ezüst ékszerek hazai forrásból származó, újrahasznosított alapanyagból készülnek, a réz ékszerek alapanyaga az EU-ból érkezik.
Tavaly óta minden online pénztárgéppel rendelkező üzlet számára kötelező, hogy valamilyen digitális fizetőeszközt is elfogadjon. A törvény miatt rengeteg kkv szerzett be bankkártyaterminált, viszont a többségük még mindig nem igazán bízik benne – mutatott rá a PSC CEE Kft. vezérigazgatója.
Írta: Simó György Jonas Bendiksen, a Magnum Photos, a fotós újságírás egyik, ha nem a leghíresebb intézményének fényképésze 2021-ben jelentette meg legújabb munkáját, a The Book of Velest – avagy a Velesz könyvét. Négyfős véleménycsapat váltja egymást hónapról hónapra a pódiumon.Júliusban más jön! Velesz a kereszténység előtti pogány szláv hitvilág egyik fontos istene, a föld, a vizek és az alvilág ura, az ég, a villámok […]
Kőszegi Dániel egy kis debreceni pinceboltból indulva építette fel az ország legnagyobb erősáramú nagykereskedőcégét. A céget ma már gyerekei irányítják, de ő a nyugdíjas évek felé közeledve új ötletbe vágott bele, és egy maroknyi mérnökkel olyan elektromos meghajtást fejlesztett ki és gyártott le, amire az iparág nagyágyúi is elismerően csettintenek. Teherautóikat az Audi és az Aldi, kukásautóikat több magyar város is használja. Hamarosan bővítik az üzemet, és az a céljuk, hogy rövid idő alatt nyélbe üssék az első külföldi üzleteket is.
Hozunk pár újdonságot. Itt van rögtön egy világpremier, a sztárkommentelő, aki a lap szélén pár személyes mondatot hozzáfűz a cikkhez – én még ilyet nem láttam máshol. Alföldi Róbert vállalta, hogy ő lesz az első, és így rögtön két igazi Forbes-arc is került a megújuló lap címlapjára. Hány évesen kapott Commodore-t, hányszor nem volt pénze zsemlére, és hány cégével […]
Villámsebesen száguldunk a klímakatasztrófa felé, mégsem vesszük le a gázpedálról a lábunkat. Változtatnunk kell, egyéni és kollektív, vállalati és politikai szinten is, ha nem akarjuk a Földet kietlen pusztává égetni. Miért kerüljük a kényelmetlen kérdéseket, és hárítunk mindent a természetet kizsákmányoló kapitalizmusra, miközben felelősségünk tulajdonképpen százszázalékos?