Értsd: a májusi Kilövésen ketten is ott voltak a nemrég leleplezett 30 sikeres magyar 30 alatt listánkról. Ne csak a magazint, Tiktokunkat is pörgesd ezerrel (hiszed vagy sem, semmi ciki nincs benne), telis-tele 30/30-as gondolatokkal, aranyköpésekkel.
„Otthon ismételgettem, hogy »jó estét kívánok mindenkinek!«, hogy ne legyen se túl hangos, se túl halk. Azt mondták, fogadjam el, most már én vagyok az X-Faktor műsorvezetője. Most is ezen igyekszem.”
Miller Dávid színész, énekes, műsorvezető (X-Faktor, RTL Reggeli)
„Nem fizetnek meg annyira a sorozatból meg az HBO Maxból, mint azt mások gondolnák. De ez nem baj, pályakezdő, fiatal színész vagyok, most ennek van itt az ideje.”
Volt már egy sikeres exitjük, fel is építették belőle következő tech startupjukat. A Haidekker testvérek a telekocsipiacról nyergeltek át a menzákra, hogy visszaadják nekünk azt a rengeteg időt, amit ebédért sorban állva töltünk el. Tennék mindezt globális piacvezetőként.
Miről is van szó? A Deligo Vision Technologies mesterséges intelligenciával és gépi tanulással gyorsítaná fel a menzai sorban állást, és faragna a kasszázás költségein. Szenzor alá pakolod az ebédet, odaérinted a kártyád, és suhanhatsz is tovább a géptől. Tényleg pár másodperc a művelet.
A startup tavasszal másfél millió euró befektetést vont be. A kört az OTP-féle Portfolion vezette, az Oktogon Venturesön vagy Szőke Márton angyalbefektetőn túl olyan külföldi angyalok is részt vettek benne, mint Robin Chase, a Zipcar autómegosztó amerikai alapítója, vagy Charles Songhurst egykori Microsoft-stratéga.
Miért nagy sztori? A céget az Autohopból exitelő Haidekker testvérek, István és Balázs, és velük tartó technológiai vezetőjük, Fazekas Gábor alapították. Négy országban futó telekocsis szolgáltatásukat a francia autómegosztó óriásnak, a Blablacarnak adták el 2015-ben. Alkalmazottként edződtek pár évet a franciáknál, majd egy év pihenő után belevágtak új, ambiciózus tech projektjükbe. Távolról sem sorozatvállalkozói sapkában: maradandót akarnak alkotni.
Örülnek? „Bőven többségi tulajdonosok maradtunk” – mondják az alapítók a Forbesnak, nekik és jövőbeni kollégáiknak is bőven maradt mozgásterük. Kész a termék, megvan, ki az ügyfél, és már az európai skálázáshoz is megvan a kellő tőke, legalábbis egy évre biztosan, akkortájt vonnának majd be újabb kört.
Hogyan tovább? „Tudják, hová akarnak néhány év alatt eljutni” – mondja a cégről Gergely Bence, a Portfolion befektetési menedzsere, és hozzáteszi, hogy már a tőkebevonás előtt is állandó kapcsolatban voltak. „Sokkal izgalmasabb perspektíva – mondja István –, hogy egyszer esetleg tőzsdére léphetünk annál, hogy bejelentkezik-e valaki, és ad-e értünk némi pénzt.” A menzapiacon ötven–százmillió eurós éves bevételi potenciált látnak, de a jövőben nem csak erre a felhasználási területre gyártanának.
Az amerikai Forbes negyed évszázada nyomozza a milliárdos oligarchák viselt dolgait, boncolja politikai kapcsolataikat, homályba vesző tulajdonviszonyaikat és nyakatekert offshore eszközeiket. Minden, amit tudni kell a Vlagyimir Putyin hatalma révén gazdagodó elitről.
Öt vállalkozása volt eddig. Az első kettő csúfos kudarc, a harmadik nagyjából túlélt, az egészen jól működő negyedikből pedig kinőtt egy ötödik, amiből világsiker lett. A negyvenöt éves angyalbefektető ma már nyugdíjasnak tekinti magát, minden idejét a portfóliójában lévő startupoknak szenteli, a következő évek pedig arról szólnak majd, tőzsdeérett-e a befektetőcége, a Baconsult. Empatikus kocka? Sztoikus angyal? A tekintélyét romboló tudatos énmárkaépítő? Sokféle jelzőt és nevet lehet ráaggatni, de amire biztosan nem hallgat: Balogh Péter úr.
Egy nyíregyházi vegyész negyvenévesen besokallt a munkahelyén, és bár előtte sosem vállalkozott, belevágott a környezettudatos tisztítószerek fejlesztésébe és gyártásába. Kulcsár Ildikó cége, a Natur Cleaning termékek gyártója kerüli a szokványos megoldásokat, ami nemcsak azon látszik, hogy az irodában alapfelszerelés a járóka. A Natur Cleaning története a mosószertől a forraltbor-illatú mosogatószerig és a több százmilliós árbevételig.