Bangkoktól Kecskemétig és a Balaton-partig egyre több helyen találkozni a Kuube okospadjaival, amelyek még annál is okosabbak, mint amennyire elsőre tűnnek. A budakalászi fejlesztő és gyártó cég nagy ugrás előtt áll, idén elérhetik az egymilliárd forint árbevételt. Eddig ellenálltak a sok befektetői megkeresésnek, de a külföldi összeszerelés képbe kerülésével valószínűleg nem sokáig lesz így.
„Ha minden megkeresést bejelölnénk, nem nagyon lenne szabad hely.” Egy falra függesztett világtérkép előtt állok a budakalászi irodában, mellettem Gallai Máté. Máté nemcsak grafikai stúdióját vezeti innen, hanem mint tulajdonos-ügyvezető a Kuube Hungary utcaibútor-gyártót is. A térképen több tucat rajzszög: ezekben az országokban komoly tárgyalásokat folytatnak a Kuube padok kihelyezéséről. Néhány hónapon belül szállítanak padokat Izraelbe, Vietnámba, Marokkóba, Ausztriába, Svájcba, Németországba és Malajziába is.
A térkép mellett balra, bekeretezve lóg egy thai napilap, a Bangkok Post három (!) nappal korábbi számának címoldala: a Kuube okospadját méltatják. Máté nemrég tért haza Bangkokból, kollégáival az üzleti negyedben, a magyar nagykövetség közelében telepítettek három Kuube okospadot. Elmosolyodom, amikor az interjú után két héttel telefonom ismét Bangkokban éri. Akkora sikert aratott a Kuube, hogy az egyik neves irodafejlesztő, a Park Ventures irodaházaihoz újabb padok kihelyezéséről tárgyaltak. Ezután még Thaiföldön „turnéznak” kisebb padjaikkal. Ha bebizonyosodik, hogy a régióban nagyobb a kereslet, keresnek technológiai partnert a helyi gyártáshoz, mondja Máté a fejleményekről.
Bangkoktól Celldömölkig Az április végi, budakalászi interjút rögtön a közepébe vágva, a Kuube raktárában kezdjük. Előtte gyorsan bemutatnak Mátray Gábor fejlesztő-designernek, aztán Máté olyan lelkesen kezd mesélni a padoknál, hogy csak öt perc múlva jut eszembe, hogy elfelejtettem felvenni, amit mond. Hamar rájövök, hogy a padok még annál is okosabbak, mint amilyennek elsőre tűnnek. A tetejükbe vagy ülőfelületükbe (típustól függően) napelemet építettek, és az így termelt energiával vezeték nélküli töltőkön vagy a padba épített USB-portokon lehet telefont tölteni, és a pad egyben wifi-hotspot is lehet.
Új, mégis ismerős területekre merészkedett az Épduferr a tavalyi évben. Az új üzletágak hatalmas sikernek bizonyultak, a cég mégis inkább lassan, fokozatosan építkezik tovább, a legfontosabbnak ugyanis a hosszú távú stabilitást tartják. Palkovics Milán Dániellel, az Épduferr igazgatóságának elnökével ültünk le beszélgetni.
Az Épduferr immár 18 éve működik megbízható partnerként az építőiparban. A céget elsősorban generálkivitelezőként ismerik, de ennél már jóval szélesebb körben tevékenykedik. Palkovics Milán Dániel, a cég igazgatóságának elnöke szerint az új profilok még nagyobb stabilitást adnak a vállalat számára. „Szüleim 1972 óta vállalkozók voltak, én ebben szocializálódtam, és mindig azt láttam, hogy az a jó megoldás, ha egy cég nem egy dologgal foglalkozik, hanem próbál jó szinergiát alkotó tevékenységekkel foglalkozni, amelyek önállóan is képesek megállni, de mégis jól ki tudják egészíteni egymást – fejti ki. – Óhatatlanul előfordulnak egyes területeken könnyebb és nehezebb időszakok, utóbbiakat is könnyebb átvészelni, ha több lábon állunk.”
ÖNÁLLÓ, MÉGIS JÓL ILLESZKEDŐ PROFILOK
Ezek a lábak az Épduferr esetében az építőanyagkereskedelem, az acélkereskedelem, illetve az acélfeldolgozás. „Azok a cégek tudnak hosszú távon prosperálni, amelyek egy hosszabb értékláncot teremtenek. Az acélkereskedelem mellett korábban félkész, kész alkatrészek gyártására alkalmas berendezéseket szereztünk be nagyjából 400 millió forintos értékben (részben pályázati forrásokból), ezek az üzletágak önállóan is megállnak a piacon, de saját működésünkbe is jól illeszkednek.
Ha például generálkivitelezőként az Épduferrnél szükség van acélszerkezetre, akkor az acélkereskedelmi üzletág a lehető legjobb áron tudja beszerezni, majd a cég a saját műhelyébe adja át gyártásra, onnan pedig a kivitelezői csoporthoz kerül értékesítésre és beépítésre. „Három ponton is tudtunk értéket teremteni, fedezetet előállítani” – mutat rá Palkovics Milán Dániel.
Nem véletlen, hogy nagy hangsúlyt, és ezzel együtt jelentős forrásokat is szántak a cégnél arra, hogy ezeket az új üzletágakat felfuttassák. Az acélkereskedelem a mostani dunaújvárosi központ után az év végéig a tervek szerint országos értékesítési hálózattal fog bővülni. Az üzletág tavaly nyáron indult el és a tevékenység 2022. évi intenzitása már a várakozásokon felül alakult.
NEM VÁLLALJÁK TÚL MAGUKAT
A cég stabilitása és fejlődése szempontjából az is fontos tényező, hogy az alkatrészgyártó berendezések exportképes terméket is adtak az Épduferr kezébe. Ezeken az alapokon további fejlesztéseket is tervez a cég az igazgatóság elnöke szerint. „Tavaly 39 százalékkal nőtt az árbevételünk, adózott eredményünk 380 millió forint volt, létszámunk 38-ról 55 főre nőtt, de év végig 70 körülire emelkedhet. Telephelyvásárlást, bővítést tervezünk, folyamatosan vizsgáljuk a pályázati lehetőségeket, növelni szeretnénk mind a gyártókapacitást, mind a hatékonyságunkat.”
A következő lépés az lehet, hogy prémium- és luxuskategóriájú lakóingatlanokat is tervez fejleszteni az Épduferr. „Vizsgáljuk a lehetőségeket, hiszen részben adja magát, hogy ebbe bele kell vágni – jelenti ki Palkovics Milán Dániel. – A szakembergárda megvan, az építőanyagok egy jó részét magunknak tudjuk beszállítani, hatalmas lehetőségek vannak ebben, igazából csak a sales oldal hiányzik tőlünk.”
Közben azért arra is figyelnek, hogy a cég 18 éves hagyományaihoz hűen ne vállalja túl magát az Épduferr, főleg a bizonytalan nemzetközi és hazai helyzetet is figyelembe véve.
A túlzott kockázatvállalás Palkovics Milán Dániel értékrendjébe nem fér bele. „Vannak cégek, amelyek egyik pillanatról a másikra eszméletlen magasságokba jutnak, aztán eltűnnek. Mi szándékosan nem megyünk bele olyan vállalásokba, amelyekben kis rizikó is van. Hiába kecsegtető egy munka, ha pénzügyileg, személyi állományilag, fizikailag, építőanyag oldaláról nem tudjuk megvalósítani, akkor nem vágunk bele, mert nagyobb rizikó az, ha túlvállaljuk magunkat, mint ha óvatosan haladunk. Folyamatos növekedés és fejlődés a célunk, és nem az, hogy évente duplázzuk, triplázzuk a forgalmunkat, majd vakarjuk a fejünket, hogy túlterheltek vagyunk, nem tudunk teljesíteni. Ilyen áron mi nem szeretnénk növekedni.”
Jó két éve, hogy a magyar közel- és régmúltat feldolgozó film- és sorozatprojektek nyerik el a Káel Csaba kormánybiztos fémjelezte Nemzeti Filmintézet (NFI) legnagyobb fejlesztési, előkészítési, gyártási és promóciós támogatásait. Ez most a trend, mondhatni a stratégia. Ha kell, milliárdos állami támogatásokból fog megelevenedni nagy vásznon és otthoni kijelzőn a tatárjárás, Hunyadi János vagy március tizenötödike, hol Rákay Philip-estül, hol Kevin Spacey-stül. Tíz készülő produkció és bemutatójuk várható dátuma, az eddig elnyert összeg szerinti csökkenő sorrendben.
Mi volt a legrosszabb, amit valaha a Konyhafőnökben ettél?Nehéz választani, a verseny első részében elég érdekes dolgok kerülnek elénk. Volt egy ételköltemény, talán az volt a neve, hogy Kisvitorlás a szőke Tiszán. Ha minden igaz, egy hatalmas főtt pulykaszárny volt valami rizskásán. Undorító volt. Volt, hogy a minőség miatt balhéztál egy étteremben?Volt. Amikor még nem tudták azonnal, hogy megjött a seggfej a Konyhafőnökből. […]
Volt már egy sikeres exitjük, fel is építették belőle következő tech startupjukat. A Haidekker testvérek a telekocsipiacról nyergeltek át a menzákra, hogy visszaadják nekünk azt a rengeteg időt, amit ebédért sorban állva töltünk el. Tennék mindezt globális piacvezetőként.
Az utóbbi tíz évben megjelent az órák piacán egy különleges, az óragyűjtők, órakedvelők vagy az iparban otthonosan mozgó, a fejnehéz multikat megelégelő szakemberek által életre hívott szegmens. A mikromárkák a megszokott dizájnoktól némileg eltérőt adnak közvetlen online értékesítéssel és különösen jó ár-érték aránnyal. Egyik erős versenyzőjük a használt piacon millió forintokért forgó Ming.
„Drága Jogtanácsos Asszony, édes nénénk, hidd el, nem a te hibád.Tudjuk, mit érzel, ismerünk téged. Az organikus fair trade kávét választod. Ha lehet, gyalog jársz. Vagy biciklivel. Bepipálod a kis ikszet, ráfizetsz a repülőjegyre néhány eurót, hogy hátha tényleg ki tudod valamennyire egyensúlyozni az utazásod karbonlábnyomát. Műanyag palackot soha nem vennél a kezedbe, komolyan gondolkozol azon, hogy áttérsz a vegánságra, és […]