A britek legőrültebb autómárkáját 2013-ban egy orosz oligarcha fiától vette meg az Electronic Arts videojáték-fejlesztő egyik volt vezére, aki azóta garantáltan rádöbbent, hogy modern autók piacra dobásához nem elég a jó szoftver. A legendás TVR kacskaringós múltja és új ígérete.
Angliában néhány éve közúti forgalomban, tehát rendszámmal közlekedik egy vakítóan piros 2017-es TVR Griffith. Ez az a prototípus, amivel az új TVR-csapat körbeturnézta a világot, hogy aztán előlegeket szedjen a sorozatgyártásra. Az új Griffith először 2019-ben jelent volna meg, aztán ez 2020-ra tolódott, most épp 2023-ra ígérik, ami már hat évvel követné a típus 2017-es premierjét, és tíz évvel az utolsó TVR-gyár bezárását.
A TVR Griffith fontos autó lenne, ha 2022-ben bárkiben is maradhatna még elegendő hit arra nézve, hogy startup gyártója a Brexit és a pandémia hullámai után is megtanul majd járműveket építeni, méghozzá gyorsan. Az új TVR vázát a zseniális Gordon Murray gazdaságosabb fém-szénszálas hibrid technológiája, az iStream adja, ezt az autóipari innovációt pedig más formában még nem láttuk. Azért is jelentős, mert egy manuális, hátsókerekes, a Cosworthnél módosított 500 lóerős Ford V8-cal hajtott sportautó, és így egy haldokló kategória talán legígéretesebb zászlóvivője. Végső soron azt is bizonyíthatná, hogy a britek tudnak még autót gyártani. Méghozzá úgy, ahogy senki más.
Versenytempó A rohamtempójú elektrifikációs nyomás és fejlődés, az autómentes belvárosok iránti racionális vágy és a tradicionális sportautók szakadatlanul szűkülő piaca mellett miért fontos egy olyan parányi autógyártó turbulens jelene, mint a TVR? És ha tényleg az, mégis minek a rövidítése ez a három betű? Mert természetesen azt már az általános iskolában megtanulta mindenki, hogy a Fiat a Fabbrica Italiana Automobili di Torino, vagyis a torinói olasz autógyár.
A Beckhoff Automation megoldásait világszerte számos területen alkalmazzák, míg Magyarországon az autóiparban kiemelkedő a jelenléte. Az 1980-ban alapított német vállalat ma már több mint 75 országában van jelen, és határozza meg fejlesztéseivel az ipari automatizálás irányait. Hogyan tud a folyamatosan növekvő cég több mint 40 éve rugalmasan működni, és mindig versenytársai előtt járni? Kell-e tartanunk a gépek fokozódó térnyerésétől, és hogyan menthetik meg a világot a mérnökök? Hans Beckhoff-fal, a vállalat alapító-tulajdonosával és ügyvezető igazgatójával, valamint Perecz Tamással, az idén 10 éves magyar leányvállalat ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.
NÉMET KISÜZLETBŐL GLOBÁLIS SIKERTÖRTÉNET
A Beckhoff Automation egy villanyszereléssel és elektronikai kiskereskedelemmel foglalkozó üzletként indult 1980-ban Németországban, mára pedig a globális ipari automatizálási piac meghatározó szereplőjévé vált. PC-alapú megoldásait az épületgépészettől az autóiparon át a gyógyszeriparig számos területen alkalmazzák. Vezérlőrendszerei lelkét a TwinCAT automatizálási szoftver adja, amelynek telepítésével bármely számítógép alkalmassá válhat a valós idejű ipari automatizálásra. A vállalat „New Automation Technology” filozófiája is a széleskörű alkalmazhatóságra utal, aminek köszönhetően a világon bárhol a legegyedibb ügyféligényeket is ki tudják szolgálni. A cégcsoport több mint 75 országban van jelen disztribútorokon és saját értékesítési hálózatán keresztül, és 40 országban – köztük Magyarországon – rendelkezik saját leányvállalattal. „Azért hozunk létre helyi érdekeltségeket és támaszkodunk helyi szakértőkre, akik ismerik a műszaki igényeket, a nyelvet és a kultúrát, hogy közel legyünk az ügyfeleinkhez, és jó partnereik legyünk. Erre a fajta szoros együttműködésre különös hangsúlyt fektetünk: ügyfeleink mérnökei közvetlen kapcsolatban állnak a mi mérnökeinkkel, és ebből gyakran új termékötletek is születnek. Magas minőségű technológiát szállítunk globális szinten, de több szempontból ma is úgy működünk, mint egy rugalmas középvállalat, és az a célom, hogy ez a jövőben is így maradjon” – mondja Hans Beckhoff, hangsúlyozva, hogy számos ügyfelük a céggel együtt gyarapodott az elmúlt évtizedekben, miután a biztos út helyett az új irány felé nyitottak, amelyet a Beckhoff megoldásai támogattak.
AZ AUTÓIPARI FORRADALOM MOTORJA
Globálisan a Beckhoff az elmúlt 20 évben átlagosan évi 15 százalékkal növelte forgalmát, 2021-ben pedig ennél is magasabb, 28 százalékos növekedéssel 1,182 milliárd euró árbevételt ért el. A cégcsoport Magyarországon 2005 óta rendelkezik képviselettel, és 2012-ben az ügyféligények folyamatos növekedése miatt döntöttek a hazai leányvállalat létrehozása mellett. „Fontos, hogy az eszközeink mellé műszaki támogatást is nyújtsunk, hiszen innovatív megoldásokról van szó. Épp ezért 2019- ben a budapesti székhelyünk mellé Debrecenben is létrehoztunk egy műszaki irodát, és mindkét helyszínen jól felszerelt oktatótermekkel rendelkezünk, ahol az ügyfeleink többnapos képzéseken vehetnek részt” – emeli ki Perecz Tamás. A hazai üzlet szempontjából is fontos mérföldkő, hogy a Beckhoff 2030-ig globálisan a BMW gyártóüzemeinek kizárólagos ipari PC beszállítójává vált, hiszen éppen Debrecenben épül a BMW új üzeme. A Beckhoff megoldásait világszerte használják a járműiparban, az elektromos autómotorok gyártásához jelenleg a leghatékonyabb technológiát biztosítja, így az elektromobilitás térnyerése remek piaci lehetőség a vállalatnak. Hazánkban már most is az autóiparban meghatározó a Beckhoff technológiák alkalmazása: a magyar leányvállalat forgalmának egy jelentős részét ez az ágazat adja, a felhasználók pedig többnyire nagy nemzetközi vállalatok termelőüzemei, akikhez főként gép- és berendezésgyártó, illetve rendszerintegrátor partnereiken keresztül jutnak el a Beckhoff termékei. Az autóipar mellett a hazai szerszámgépipar szereplői közül is egyre többen választják a Beckhoff technológiáit, de a vállalat az elmúlt években többek között a Művészetek Palotájában található Fesztivál Színpad felújításához, valamint hollywoodi filmes produkciókhoz is biztosított már műszaki megoldásokat. „A 2012-es alapítás óta átlagosan évi 47 százalékos árbevétel-növekedésről beszélhetünk, 2021-ben pedig több mint 35 százalékos növekedést értünk el, és a következő években is kétszámjegyű növekedés várható” – teszi hozzá Perecz Tamás.
A MÉRNÖKÖK MENTIK MEG A VILÁGOT?
Hans Beckhoff szerint az üzleti siker kulcsa, hogy rendkívül komolyan veszik a technológiai innovációt. Az éves bevétel közel 8 százalékát fordítják kutatás-fejlesztésre, és a legtöbb területen – a műszaki alapkérdésektől a gyakorlati alkalmazásokig – saját szakembereikre támaszkodnak. „A technológiai innováció vállalati szinten beleivódott a DNS-ünkbe, aminek köszönhetően 5–7 évente olyan forradalmi újításokat hozunk létre, amelyek átírják a piaci szabályokat” – mondja az alapító, aki szerint ilyen innováció a tavaly év végén debütált új MX-rendszer, amely a villamosszekrény nélküli berendezések építését teszi lehetővé. Ez által az MX-rendszer egy újabb szintlépést jelent az ipari automatizálásban. Hans Beckhoff szükségszerűnek tartja az automatizálást az életszínvonal növelése, valamint a fenntartható gyártás érdekében, és szerinte alaptalanok az emberi munka feleslegessé válásával kapcsolatos aggodalmak. „Úgy vélem, hogy az automatizálás sokkal inkább támogatja és átalakítja, mintsem felváltja az emberi munkavégzést, és ebben a következő években fontos szerepet kap a mesterséges intelligencia, amire szintén dedikált csapat működik nálunk. A TwinCAT 3 automatizálási szoftverbe már sikeresen integráltuk a gépi tanulást (ML), aminek köszönhetően a gép adatokat gyűjt a környezetéről, és optimalizálja a folyamatot” – teszi hozzá a cég tulajdonosa, aki a jövővel kapcsolatban a fenntarthatóság fontosságát is visszatérően kiemeli. A vállalat folyamatosan dolgozik gyártóüzemei, irodaépületei és folyamatai fejlesztésén, miközben az ügyfeleinek biztosított technológiákkal is részt vállal a klímavédelemben. „A legtöbb, amivel hozzájárulhatunk a bolygó védelméhez, az az innováció. A klímavédelem a gyakorlatban műszaki problémák sorát jelenti, ezért azt gondolom, hogy a mérnököknek szinte kötelességük, hogy évről évre fejlesszék termékeiket fenntarthatósági szempontból. Mi minden hozzánk csatlakozó szakembernek ebben a szemléletben biztosítunk fejlődési lehetőséget, és hiszek abban, hogy a mérnökök menthetik meg a világot” – mondja Hans Beckhoff, majd zárásul hozzáteszi, hogy a vállalat nem csupán stabil állást kínál a műszaki tehetségek számára, hanem egyedülálló lehetőséget ad arra, hogy aktívan részt vegyenek a Beckhoff és az automatizálási piac jövőjének alakításában.
L assan húsz éve vagyok újságíró, a mostani a harmadik Csányi-interjú, aminek készítésében részt vettem. Az OTP-elnök nem ad gyakran interjút, az elmúlt harminc évben – amióta a bank első embere – mégis beégett a magyarok tudatába. Valójában ketten voltak ők. Demján és Csányi. A két nagy öreg. Még a szocializmusban kezdték, kiismerték annak működésmódját, de megértették a kapitalizmus nyelvét is, és régiós, akár […]
Elszálltak a kötvényhozamok, elég nagy a káosz a részvénypiacokon, a stagflációs várakozásokkal terhelt kilátások igen bizonytalanok. A profi befektetési szakemberek most megmutathatják, hogy ők tudnak jó hozamot elérni. Mi várható a legnépszerűbb befektetési alapoktól, hova tegyünk pénzt az állampapírokon túl?
Több mint két hónapja lát el állandó orvosi ügyeletet egy csapat elszánt orvos, pszichológus és ápoló a magyar–ukrán határon. A Medspot addig marad, amíg kell.
Másfél évtizede nem volt ekkora az egy évvel ezelőtti árakhoz viszonyított infláció, mint most márciusban. Mondhatnád erre: kösz, Sherlock, én is érzem! De akkor is, hol csúsztak így félre a dolgok? Te megrágtad már magadban, hova jutottunk a covid kezdete óta?
T-Systems Magyarország
2022 Május Támogatói tartalom T-Systems Magyarország
A Forbes CLOUD 50 listájának megjelenése egy sokak által várt lehetőség arra, hogy ennek az ökoszisztémának a szereplői jobban megismerjék egymás képességeit – osztották meg véleményüket a T-Systems Magyarország szakértői. „További hozzáadott érték a software-as-a-service cégek megjelenése, és örülök neki, hogy akár napi szinten is elindul újabb és újabb cloud architektúrák építése” – fogadta lelkesen a Forbes legújabb listáját a T-Systems Magyarország Strategy & Governance divíziójának igazgatója. Bódi Gábor számára azok a legérdekesebb szereplők, akik vertikális területekről érkeznek és start-up jelleggel tűnnek fel a piacon. „Ez nagyon jó irány” – vélekedett, azzal érvelve, hogy a piacvezető Észak-Amerika hasonló listájára most már nagyon sok start-up felfér. Az ilyen vállalkozásoknak a pályáját jól nyomon lehet követni, lévén „a piacnak van egyfajta evolúciója, ami sok korábbi, integrátor szerepbe bújt vállalattól ered, élükön épp a T-Systems-szel” – fűzte hozzá.