A BENU Magyarország Zrt. által 10 éve bevezetett BENU működési elvek az egész ország gyógyszertári szegmensére hatással voltak. A számok nem hazudnak, a BENU módszerei beváltak, a vásárlók, az üzemeltetők, gyógyszerészek és a piac visszajelzései alapján is. A brand bevezetésének 10 éves évfordulója alkalmából Dr. Zlinszky János vezérigazgatóval beszélgettünk.
Hogyan indult a BENU gyógyszertárak működése Magyarországon?
A cégcsoport már több mint 20 éve üzemeltet gyógyszertárakat, de kisebb próbálkozásoktól eltekintve, nem alakítottunk ki egy egységes brandet, aminek az égisze alatt működtek volna a patikáink. 2012-ben a PHOENIX-csoport Magyarországgal egy időben több európai országban is bevezette a BENU brandet. A bevezetés évében a cégcsoporthoz 139 gyógyszertár tartozott. Ezt a számot a franchise rendszer kiépítésével tudtuk tovább növelni, így most több mint 360 gyógyszertár üzemel a BENU márkajelzés alatt. Ez azt jelenti, hogy ma Magyarországon minden hatodik gyógyszertár BENU.
Mi tette lehetővé az ilyen mértékű növekedést, miközben a magyar szabályozási rendszer nem éppen hálózatbarát?
Nekünk az a tapasztalatunk, hogy a patikák többsége szeretne egy hálózathoz tartozni. A gyógyszertári piacon a nagyon magas működési költségek mellett folyamatosan növekvő munkaerőhiánnyal és folyamatosan szigorodó reklámozási szabályozásokkal is szembe kell néznünk. Folyamatosan figyeljük és kutatjuk a fogyasztói igényeket, és törekszünk az ezeknek való megfelelésre. Mindemellett fontos hangsúlyozni, hogy a gyógyszertár az egészségügyi ellátórendszer egyik fontos alappillére, ezért nagyon büszkék vagyunk gyógyszertári dolgozóink magas szakmai tudására. A BENU hálózat hitelessége, fogyasztói elismertsége és gazdasági hatékonysága a jelenlegi piaci körülmények között szakmai, financiális és egzisztenciális biztonságot jelent a független gyógyszertáraknak. Ezt csak folyamatos innovációval lehet biztosítani.
Tehát a BENU részének lenni folyamatos fejlődést jelent a gyógyszertárak számára?
Így van, az innováció és modernizáció a kezdetek óta az egyik alappillérünk volt. Magyarországon mi vezettük be először a szabadpolcos patikákat hálózatszinten, és a kategóriamenedzsmentet a gyógyszertárakban. A hálózati szinten bevezetett eladótéri koncepcióval nagyobb hangsúlyt tudtunk fektetni a szabadpolcos árukra, például egészségmegőrző termékekre, dermokozmetikumokra úgy, hogy az igényeknek megfelelő portfóliót adjuk a vásárlóinknak. A kezdetektől sok energiát fordítunk a partnereink és gyógyszerészeink teljes körű támogatására, legyen szó jogszabályok követéséről, marketingről, beszerzésről, de fenntartunk egy saját online képzési rendszert is. Ez lehetővé teszi, hogy a több mint 2600 gyógyszerész, akivel együtt dolgozunk, figyelme nagy részét a szakmai működésre és a vásárlókra fordítsa. Célunk, hogy egy gyógyszertárra ne csak úgy tekintsenek vásárlóink, mint egy betegség esetén kényszerű vásárlás helyszínére. Arra törekszünk, hogy az egészségmegőrzés fontosságát felismerve, a gyógyszertári vásárlás pozitív élményt nyújtson. Ez a szemlélet nemcsak a BENU növekedését segítette, hanem az egész gyógyszertári szektornak is jót tett.
Mi várható a következő években?
Innovatívan megyünk előre, készülünk a következő 10 évre. Szeretnénk újra vonzóvá tenni a fiatalok számára is ezt a hivatást, ez a szakmai szereplőkkel közös érdekünk és feladatunk. De fő irány, hogy továbbra is folyamatosan fejlesztünk, legyen szó a partnerhálózatról, a termékportfólióról, online marketingről, házhozszállításról, vásárlóink minőségi kiszolgálásáról. Nem szabad megfeledkezni a kereskedelmet érintő legfontosabb trendről, az online értékesítésről sem. Ezen a területen hatalmas lépéseket tettünk az elmúlt években, a BENU webshop az egyik vezető gyógyszertári online kereskedelmi platformmá nőtte ki magát, úgy gondoljuk, hogy a legtöbb innováció a szektor részéről ebben a szegmensben várható.