Roszik Linda Kaliforniából hozta a Mamakör ötletét: a pár hetes-hónapos babákkal magányosan otthon lévő édesanyáknak tartanak kiscsoportos foglalkozásokat, és az őket érintő fontos témákról beszélgetnek. Mert sokan már attól is megijednek, hogy nem érzik magukat nonstop boldognak a babájukkal kettesben – és az ilyen gondokat hasznos sorstársakkal és pszichológus csoportvezetőkkel kitárgyalni.
„Mindenkinek nagyon erős élménye van az első babája megszületéséről. Vagy nagyon nehéz volt, vagy nagyon szuper, vagy arra emlékszik, hogy nagyon egyedül volt, esetleg épp arra, hogy voltak körülötte társak. Az én nagyon valamilyen élményem az, hogy külföldön szültem, mindössze néhány hónappal előtte költöztünk Amerikába a férjem munkája miatt, és az ő néhány kollégáján kívül senkit sem ismertünk. Egyértelmű volt, hogy én ott tök egyedül leszek a babámmal” – meséli Roszik Linda, a Mamakör egyik alapítója. (Férje, Halácsy Péter a Prezi alapítójaként ment ki 2011-ben Kaliforniába – a szerk.)
Linda már a kiutazás előtt a neten keresgélve rátalált egy San Franciscó-i anyacsoportra, és mindössze öthetes volt a fia, amikor elkezdett rendszeresen összejárni az ottani, hasonlóan pár hetes-hónapos gyermekeket nevelő anyákkal. „És ez nem azért volt nagyon fontos – mondja –, mert külföldi voltam, hanem mert jó volt megosztani a tapasztalataimat olyanokkal, akikkel éppen egy hajóban eveztem.” Két évig voltak kint, addig tartották a kapcsolatot a sorstársakkal, például mindig együtt szülinapoztak, sőt egy idő után a férjek is bekapcsolódtak.
Felöltöznek, kimozdulnak Miután 2013-ban hazaköltöztek, Linda hatalmas veszteségnek érezte, hogy ezt a támogató hálót hátrahagyta. Két pszichológus társával, Köhler Katával és Takácsy Mártával az egyikük nappalijába szervezték az első mamakörös tesztcsoportot. Eleinte persze főleg ismerősöket hívtak, de hírük gyorsan terjedt. „Az első évben szinte lepkehálóval fogtuk az újdonsült édesanyákat, de valahogy nagyon éreztük, hogy ez jó dolog lesz.” Kidolgozták, milyen témákat érintenek, a szülésélményektől a belső és külső elvárásokon, a hozott szülői mintákon át a párkapcsolat megváltozásáig.
Erős kijelentéssel indít a vagyonról Nyúl Sándor: „A vagyonnak jelentős hozama van, ha jól kezelik; ez nem csak forintot, dollárt, eurót jelent, hanem erőt, hatalmat is. Sok álmot, tervet meg lehet valósítani, a legkiválóbb szolgáltatásokat megvenni, jó esetben lehet a családi harmónia segítője is. De mi ez az unokák öleléséhez képest?”
A családi vagyon kezelésének fontos része a gyermekek, utódok időben történő bevonása. Sándor az ingatlanfejlesztéssel, üzemeltetéssel, vagyonkezeléssel foglalkozó családi portfólióban tudatosan megosztotta a tudását, tapasztalatát, kapcsolatrendszerét a gyerekeivel. András – a család által is elfogadott, kijelölt utód – a cég közvetlen vezetésében vesz részt, s már a Westend építésekor segített a kanadai kollégáknak. Adrienn, aki a kontrolling területen működik közre, már kiskorában excelben könyvelte a családi kártyapartik eredményét. Dani digitális marketing munkái mellett Montenegróban fejleszt ingatlant. Dóra most végzett orvosként.
Gyermekeinek is egyértelmű, hogy a vagyon együtt kell maradjon. A második generáció felelőssége összetett: elérni, hogy a szokásos, harmadik generációs „elolvadás” ne következzen be. A hazai vagyonosok között ritka tudatossággal olyan formát építettek ehhez, melyben Sándor tulajdonos maradt a cégcsoportban, de csak egy aranyrészvénnyel, és igyekszik már csak megfigyelői státuszban lenni. Saját családi alkotmányt fogadtak el, ráadásul nem minták alapján, hanem mindenki részvételével, közös gondolkodással beszélték azt végig. „Családi bank”-ot működtetnek, Dani például montenegrói ingatlanfejlesztésére a családi vagyonkezelőtől kapott hitelt, amelyre a vagyon átlagos hozamát fizeti kamatként. A családi tanács évente május végén – Sándor születésnapjának környékén – együtt vonul el egy teljes hétvégére. András és Adrienn összegzik az évet, majd a család döntést hoz az osztalékról és a mecenatúráról. Rengeteg közös programot szerveznek, például Sándor a vejekkel és Andrással hetente teniszezik. Erre az összetartásra különösen büszkék: családjuk energiája a házastársakat is befelé húzza, és nem azok húzzák a családtagokat kifelé, ami sajnos sokkal gyakoribb minta…
S hogy honnan ez a tudatosság? Sándor realisztikusan tervez előre. Az ő korosztályának a várható életkora 64 év, de aki azt eléri, annak még átlagosan 12 éve van, ebből 9 élvezhető jó minőségben. Tervezni pedig nem csak hasznos, de igenis szükséges. Baráti körében ugyanis keserűen tapasztalta, hogy az alapító halálával szétpattant a családi harmónia, majd a vagyon is sok kihívásnak lett kitéve. Régi társaitól: Andrew Sarlóstól, Munk Pétertől pedig ahhoz kapott életviteli munícióit, hogy hogyan kell figyelni a családi élet, karrier és az egészség egyensúlyára s hogyan válassza szét a mecenatúrát és a kemény gazdasági döntéseket.
Sándor hitvallása a megfelelő megfontoltság melletti nyitottság az újra. „Van élet az ingatlanon túl is, frissen tart, ha beszállunk érdekes vállalkozásokba, mint a Cyberg és Budapest School.” Az ismertségből eredő sok megkeresés rostálásában András a jobbkeze. Sándor a tőkepiacokon is otthon van, a likvid vagyont professzionális magyar vagyonkezelő és nemzetközi szolgáltató között osztják meg.
A vagyonnak van még egy számukra kiemelkedően fontos aspektusa: lehetőséget nyújt az arra fogékonyaknak a társadalmi célok szolgálatába állni. Sándor már gyermekkorában ösztönösen érzékeny volt szociálisan, nehezen értette a közte és barátai életvitele közötti különbségek miértjét. Feleségével – akire a legbiztosabb támaszaként tekint, s mély kapcsolatukat élete nagy ajándékának tartja – a kulturális turizmus szervezésén keresztül támogatják a magyar kultúrát, a covidos időkben is. Sándor alapítója a BOM-nak, évente több mint 20 olimpikont támogatnak tanulmányaikban, többeket mentorál, segítve a fiatalokat életútjuk felépítésében.
A Szemkeő családnak évtizedekbe telt, amíg a hobbijukból vállalkozás született. Az 1991-ben megalapított Maritime az utóbbi harminc év magyar hajós piacának sikersztorija lett. A bővülő árukészlet, a mikromenedzselés és egy Auchan kitakarása mind hozzájárult ehhez.
Néha Besenyő Pista bácsinak is feladja a leckét az abszurd közélet, a háború pedig még Laár Andrást is ki tudja zökkenteni a nyugalmából. Interjú választás utáni szélsőséges érzelmekről, Bhutánról, háttérhatalomról, humorról és a Galla Miklós-szexshow-ról.
„Oroszország magától fog összeomlani.Mi pedig nyerni fogunk. Csak meg kell várni, hogy az ellenség halottjai ellepjék a folyóinkat.” Igor Iankovszkyi ukrán milliárdos, az egyik legnagyobb budapesti magánkórház, a Duna Medical Center alapító tulajdonosa
Bár a szocializmusban a magyar autógyártásnak nemigen osztottak lapot, a monarchia idején még fényesen indult az iparág. Volt magyar autógyár (Marta), lett belőle menő exit (a Benz vásárolta fel), a két világháború között magyar építésű versenyautó száguldott fel a Svábhegyre, és legalább egy vagány nő rácáfolt a nők „orvosilag alkalmatlanok sofőrnek” előítéletre.