Ezerkétszáz milliárd forint. Ekkorára nőtt a magyar online kereskedelmi piac forgalma 2022-re. Az már szinte kocsmai okoskodásnak is kínos, hogy a koronavírus-járvány hatalmas lökést hozott, és hogy sokkal többeknek lett szinte napi rutin neten rendelni. Míg a járvány előtt évente átlagosan tíz–tizenkétszer rendeltek a magyarok online, ez a szám mára húszra nőtt, Budapesten és környékén pedig harmincöt–negyven körül van.
Vannak, akik különösen jó ütemben kapták el a trendet. A Pepita.hu 2019 második felében indult el, eleinte baba- és gyerekárukkal kereskedett, ma már hétszázezer terméket lehet az online piacteréről megrendelni robotporszívótól kutyaházig. A növekedésnek csak az szabhat határt, ha nem tud a fokozódó kereslettel lépést tartani.
Vidd a puskám
Az egész egy egyetemi vizsga előtt megosztott puskával kezdődött. „Mindketten mentünk vizsgázni. Zolinak egy puskája volt, de azt kölcsönadta nekem, anélkül, hogy barátok lettünk volna. Úgy volt vele, még ráér, hogy neki sikerüljön a vizsgája, nekem viszont már sürgős volt” – mondja barátságuk indulásáról Dorcsinecz József. Ő és Varga Zoltán mint a Szállás.hu alapítói szerepeltek már egy cégsztorinkban. Akkor, 2015 decemberében fogadalommal zárták a cikket. Azt mondták, a Szállás.hu-t együtt alapították, legyen bármennyi vitájuk, nem fognak elválni az útjaik, együtt is hagyják majd ott a céget, és a következő vállalkozásukba is közösen vágnak bele.
„Igazi szerelemprojekt volt. Előfordult, hogy hajnali kettőkor feküdtünk le, reggel hétkor meg már az irodában voltunk.” A Szállás.hu-t egy évvel azután hagyták ott, hogy 2015-ben az OTP, valamint a Csányi Sándor bankjához és az Eximbankhoz köthető Portfolion Regionális Magántőke Alap harminc, illetve hetven százalék részesedést szerzett a cégben. Ezután állták a szavukat. 2017-ben indították el újabb cégüket, a Pepita.hu-t, ami hivatalosan 2019-ben vált önállóvá.
A doménnevet már jóval korábban, 2009-ben lefoglalták. „Volt egy boxerem, őt hívták így – mondja Varga. – Akartunk egy jól hangzó, könnyen megjegyezhető nevet, de akkoriban még nem döntöttük el, mire akarjuk használni.” Végül baba- és gyerekholmik piactere kapta a nevet.
Részletes üzleti tervünk nem volt
Eleinte az ingatlan- és a használtautó-piac is a lehetséges célok között volt, de ott már túl sok és erős szereplővel kellett volna felvenniük a versenyt. „Mindenképpen olyan dologba akartunk belevágni, amiben ugyanazoknál a vásárlóknál nagyobb vásárlási gyakoriságot lehet elérni. A Szállás.hu-n egy család átlagban alig foglalt egynél többször szállást egy évben. Nem lehetett kitapasztalni, hogy mit fognak keresni legközelebb, és még tíz év alatt sem lehet ehhez elég adatot összegyűjteni.”
Az adatgyűjtés elengedhetetlen a megfelelő ajánlórendszer kialakításához, és így a minél hatékonyabb vásárlásra ösztönzéshez. A kisgyerekes szülők viszont nagyon is kiszámítható közönség. Ezt Dorcsinecz és Varga saját bőrén is tapasztalta. Két-két gyerekük van, de állításuk szerint sem Anna és Lotti, sem Joci és Sanci – előbbiek Varga, utóbbiak Dorcsinecz gyerekei – babaholmijának beszerzése nem játszott közre a Pepita.hu elindításában.
A hét évvel ezelőtti cikket egy fogadalommal zárták. Állták a szavukat.
A honlappal a 72 milliárd forint éves forgalmú babapiacra léptek be. 2018-ban mindössze pár száz termékkel indították az online piacteret (ezt ők nem értékelik különösebben nagy volumennek), és eleinte inkább személyes kapcsolataik játszottak közre a bővülésben. „Így került be a kínálatunkba a Book24 viszonylag sok könyvvel, egy másik barátunk meg babakocsikat importált Kínából. Őt is több mint tíz éve ismerjük. Az első pár partner így jött be” – mondja Dorcsinecz, és hozzáteszi, hogy az indulást „nagyon rövid és egyáltalán nem alapos tervezési szakasz előzte meg”.
„Az volt a cél – mondják –, hogy a fejünkben összeálljon, mit akarunk elérni. De részletes indulás előtti üzleti tervünk nem volt. Nem hiszünk benne, hogy lehet három lépéssel előre látni, valami úgyis közbejön. De ma sem csinálnánk semmit másként.”
Két különböző, egymást nagyon jól kiegészítő ember
Azt azonban nagyon jól tudták, hogy milyen piacra lépnek be. A járvány aztán a Pepita.hu első teljes évében, 2020-ban már több mint kétmilliárd forint árbevételt hozott. Ők egyébként – ahogy a vegyes modellben működő e-kereskedők általában – inkább az oldalon eladott áru bruttó értékével számolnak (a szakzsargonban csak GMV-ként emlegetik a gross merchandise volumen kifejezésből). Ez 2021-ben tízmilliárd forint volt.
„Egyébként is növekedtünk, de a négy–ötszörös rendelési volument már nem bírtuk.” Még úgy is komoly nehézségekkel szembesültek, hogy 2019 végén már kétezer négyzetméteres raktár és négyszáz négyzetméter irodafelület szolgálta ki őket. A nyolc méter belmagasságú raktárat egyébként éppen most bővítik 3100 négyzetméteresre.
„Biztosak vagyunk benne, hogy sikertörténet lesz” – ezt már Nieder Jenő, a Portfolion vezérigazgató-helyettese mondja. A Portfolion a Szállás.hu után a Pepita.hu-ba is beszállt, 2020 elején 34 százalékos tulajdonrészt szerzett a vállalkozásban. „Két különböző, egymást nagyon jól kiegészítő ember. Erős volt a befektetési sztorijuk és az alapító gárdájuk is” – indokolja Nieder, miért fektettek be a Pepita.hu-ba. Azt nem árulta el, mekkora összeget szántak a tulajdonrész megszerzésére. Egyelőre elégedettek, szerinte a járványnak köszönhető fellendülés csak felgyorsította a célok elérését. Amik között a regionális terjeszkedés kiemelt szerepet kap.
Már az induláskor, 2019-ben is voltak saját raktáras termékeik, nem kizárólag online piactérként működtek. „Technikailag minden adva volt hozzá, hogy ne csak baba- és gyerekholmikat áruljunk. A partnerek nagy része is több mindennel foglalkozott. A disztribútor, aki gyerek-légzésfigyelőt forgalmazott, ugyanúgy foglalkozott ventilátorral is” – mondja Dorcsinecz.
Az oldalon rendelhető termékek száma és választéka így nagyon hamar megugrott. A most rendelhető több mint hétszázezer különböző termékből a biciklitől a postaládáig, az árnyékolóhálótól a hőszigetelt macskaházig lehet válogatni – a piactérről beszerezhető áruk vannak többségben, azok teszik ki a paletta kétharmadát.
Aki gyerek-légzésfigyelőt forgalmazott, foglalkozott ventilátorral is.
„2021-ben elindultunk Romániában és Szlovákiában, idén már Németországban is. A Pepita név ezekben az országokban is megmaradt, de mindenhol csak saját kereskedelemmel futunk, nem piactérként. Romániában ezt idén tervezzük elindítani” – mondja Dorcsinecz. Egyelőre külföldi terjeszkedésükben keleti szomszédunk a zászlóshajó. Tavaly a vásárlók majdnem egymilliárd forintnak megfelelő lejt költöttek el a Pepitashop.ro-n. Romániai vásárlóikat egyelőre ugyanúgy a bővítés alatt álló szeghalmi raktárukból szolgálják ki.
„A webáruházak nagyon jól tudnak bővülni. Itthon tavaly 31 százalékkal nőtt a forgalmuk, előtte pedig 45 százalékkal. Úgy, hogy a teljes kereskedelem bővülése tavaly nyolcszázalékos volt. Az online kereskedelem aránya már átlépte a tíz százalékot” – mondja Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója. Szerinte a Pepita külföldi sikeréhez erős márka, jól működő ügyfélszolgálat és minél jobban kiépített saját infrastruktúra kell az adott országban.
„A környékünkön egyébként minden online piac előrébb tart. A románok például többet költenek a neten, mint a magyarok. És fontos, hogy itthonról működtetve egy online shopot, sok akadályba lehet ütközni. Ilyen a 27 százalékos áfa, érthető, hogy azt egy külföldi nem szívesen fizeti ki.”
Jelentős akadály még a munkaerőhiány. Mindig vesznek fel új munkatársakat – 2020-at még negyvenhatan zárták, 2021-et már hatvanan –, idén száz–százhúsz főre szeretnének bővülni, de nincs könnyű dolguk. „Onnantól, hogy a raktárban négynél többen dolgoztak, kellett raktárvezető. Új ügyfélszolgálatosokra is szükség volt” – magyarázza Dorcsinecz. Meg persze minél több fejlesztőre is. Akik adott esetben a két, sikeres online vállalkozást felépítő cégvezetőnek is tudnak újat mutatni.
„Kicsit fiatal öregnek érzem magam. Rengeteget lehet tanulni huszonéves kollégáinktól. Tőlük tudtam meg például, hogy a fiatalabb generációk már sokkal gyakrabban használják a hangalapú keresést, minthogy pötyögjenek – mondja Varga. – Az biztos, hogy ilyen csapat nélkül nem tudtunk volna idáig eljutni.”
Pepita.hu Zrt.
Alapítás:
2019
Tulajdonosok:
Portfolion Digitális Magántőkealap (34%), Dorcsinecz József (33%), Varga Zoltán (33%)
Árbevétel
(milliárd forint):
2020
2,0
2021*
4,9
Adózott eredmény
(millió forint):
2020
3,1
2021*
-0,1
*Becslés.
Forrás: Dun & Bradstreet, cégközlés