Fónagy Péter tizenöt évesen, menekültként érkezett Londonba, és nem túloz, amikor azt mondja, a pszichoterápia mentette meg az életét. A nehéz indulás után Peter Fonagy néven generációjának egyik legelismertebb gyermekpszichológusa, a mentalizáció fogalmának megalkotásával pedig a kötődéselmélet úttörője lett. Életének a hála lett a vezérelve, és ma is név szerint sorolja osztálytársait a budapesti Trefort Gimnáziumból.
Magnóliák, tulipánok ezer színben, rügyező fák és bokrok, tekintélyt parancsoló, de hívogató üvegházak, igazi tavaszi zsongás – a Kew Gardens Királyi Botanikus Kertben 1969-ben is gyönyörű volt a tavasz. A virágzó nárciszmezőkhöz közel, lelkileg viszont nagyon távol, a Temze partján járkált leszegett fejjel egy tizenhét éves, Péter nevű magyar fiú. Senkihez sem szeretett szólni, nem is igazán tudott angolul, egyedül bandukolt a napsütésben. Azon gondolkozott, hogyan vethetne véget az életének.
Szülei és nővére Párizsban éltek, az a magyar család, akiknél ebben a délnyugat-londoni városrészben lakott, eleinte csak annyit vett észre rajta, hogy nemigen jön ki a szobájából, és nagyon keveset eszik. Ráadásul olyan iskolába járt, ahol gyengébb képességű – ő a „buta” jelzőt használja – gyerekek tanultak. Rossz jegyeket kapott, osztálytársai kiközösítették és megverték, némi felüdülést csak az adott, ha focizhatott. Két évvel korábban még a fővárosi Szilágyi Erzsébet fasorhoz közeli grundon rúgta a bőrt.
Hamlet, magyarul Öt perce sem tart a Zoom-interjú, amikor a hetvenéves, világhírű pszichoanalitikus Shakespeare-t szaval – magyarul. A Trefortban egy Hamlet-részlettel lett második a szavalóversenyen. „Még emlékszem rá kicsit: »Lenni vagy nem lenni: az itt a kérdés. Akkor nemesb-e a lélek, ha tűri… – itt kicsit elakad, majd lelkesen folytatja –, Vagy, ha kiszáll tenger fájdalma ellen, S fegyvert ragadva véget vet neki?«” A végén megnyomja a hangsúlyt, és egy pillanatra mintha a fél évszázaddal ezelőtti versenyen lenne.
A Xiaomi évről évre óriás léptekkel halad előre a mobilpiacon Magyarországon, tavaly év végén már a második legnagyobb szereplő volt 22 százalékos piaci részesedéssel, 57 százalékos éves növekedést követően. Wagner Tibort, a Xiaomi magyarországi country menedzserét arról kérdeztük, mi a Xiaomi titka, és a cég legújabb csúcskategóriás sorozata, a Xiaomi 12 hogyan illeszkedik az aktuális piaci trendekbe.
Márciusban jelentette be a Xiaomi csúcskategóriás okostelefon sorozatának, a Xiaomi 12-nek a megjelenését. Egy zászlóshajó termék esetében nem lényegtelen, hogy milyen trendeket követ a készülékcsalád, vagy milyen új megközelítést hoz a piacon.
A Xiaomi eddigi sikereit annak köszönhette, hogy időről időre elő tudott állni olyan új készülékkel vagy innovációval, ami minőségi ugrást jelentett az adott kategóriában. Ez a stratégia, kiegészülve az AIoT platform sikerével, eddig bevált, amit jól mutatnak az értékesítési számaink. Úgy vélem, hogy a kamerarendszerek minősége játszik egyre fontosabb szerepet a vásárlói döntésekben. Ezen a területen a Xiaomi az egyik trendsetter, vagyis mi diktáljuk a trendet és a tempót, és teremtünk erre a funkcióra növekvő keresletet a piacon. Egyre kifinomultabb technológiákat alkalmazunk, így a készülékeink már nem csupán a fényképezőgépeknek, hanem már a videókameráknak is nagyon erős versenyt támasztanak. Ebbe a trendbe illeszkedik bele a három termékből álló Xiaomi 12 sorozat is: a Xiaomi 12 Pro, a Xiaomi 12, és Xiaomi 12X. A Xiaomi 12 Pro három, 50 megapixeles kamerából álló kamerarendszere a hatalmas Sony IMX707 érzékelővel kínál még a korábbiaknál is jobb képminőséget, hiszen a szenzor minősége és mérete befolyásolja leginkább a mélységélességet, a pixelsűrűséget, a képzajt, az elérhető dinamikatartományt és a látószöget. A lenyűgöző hardveren túl a Xiaomi a mesterséges intelligencia algoritmusait is továbbfejlesztette a még kényelmesebb és professzionálisabb fotózás érdekében. Ez a kamerarendszer a manapság divatos nightography (éjszakai fotózás) iránti igényeket is tökéletesen kiszolgálja. A készüléket tesztelő szakembereknek is feltűnt, milyen kivételes képességekkel bír a Xiaomi 12 telefonok kijelzője: a Xiaomi 12 és a Xiaomi 12X Full-HD+, illetve a Pro változat WQHD+ felbontású AMOLED Dot kijelzője támogatja a HDR 10+ technológiát, valamint a Dolby Vision®-t, amely élénk színekkel és részletekkel kelti életre a tartalmakat. A Pro változat az alapból 120 Hz-es mintavételezési sebességet az AdaptiveSync Pro segítségével az éppen aktuális tartalomhoz igazítja. Ha ezt az értékes kijelzőt valamilyen baj éri, az elég fájdalmasan érintheti egy ilyen prémium telefon tulajdonosát, ezért a Xiaomi 12 készülékek vásárlói, a vásárlástól számított hat hónapig, ingyenes kijelzőcsere szolgáltatásra is jogosultak – természetesen, amennyiben a kijelző sérülését nem szándékos rongálás okozta.
Az, hogy a Xiaomi 12 valamivel kisebb lett az elődjénél, hogyan illeszkedik a trendekbe?
A Xiaomi vállaltan nagy hangsúlyt fektet a termékfejlesztésben a felhasználói visszajelzésekre. Ezek pedig egyértelműen arról szóltak, hogy az emberek az olyan méretű telefonokat szeretik, amelyeket jó, kényelmes kézbe venni, a gombok pedig az ujjakkal könnyebben elérhetők.
Vajon a megnövekedett teljesítmény nem megy az üzemidő rovására?
Az akkumulátor kifejezetten erős, bár nem a legnagyobb kapacitású, még a Xiaomi kínálatában sem: 4500, illetve 4600 milliamper/óra, modelltől függően. Mi a csúcskategóriában nagyobb hangsúlyt fektetünk a töltési sebességre. A Xiaomi 12 Pro ezért egy hihetetlenül gyors, 120 Wos Xiaomi HyperCharge funkcióval rendelkezik, ami Boost módban mindössze 18 perc alatt teljesen feltölti a telefont. A Xiaomi 12 Pro, a Xiaomi 12 és a Xiaomi 12X egyaránt használja a Xiaomi AdaptiveCharge-ot, egy intelligens töltési algoritmust, amely tanul és alkalmazkodik a töltési szokásokhoz, meghosszabbítva ezzel az akkumulátor élettartamát.
Mindezek után már csak az a kérdés: mennyibe kerül ez a telefon? Nyilván elfogult vagyok, de állítom, hogy tudásszintjükhöz viszonyítva, a Xiaomi 12 sorozat készülékeinek nagyon kedvező az ára: a Xiaomi 12X már 270 ezer forint körül elérhető, a Xiaomi 12 okostelefon 340 ezer, a Xiaomi 12 Pro, a 12GB+256GB változatban, 450 ezer forintos ajánlott fogyasztói áron kapható.
Huszonévesek, mindketten modellek, és bármikor szembejöhetnek a magyar utcán. Talán kicsit hiányzik belőlük a fiatalok gondtalansága, mert nagy terheket cipelnek, de tudnak mosolyogni is. Egyikük most azért kevésbé. Eszter Prudnikova kislányával menekült az orosz-ukrán háború elől és ott harcoló férjét várja vissza. Kafiya Said Mahdi Szomáliából jött hozzánk nyolc évvel ezelőtt, és lehet, hogy soha többé nem látja édesanyját és testvéreit. Külön-külön beszélgettünk velük, ők ketten csak a fotózáson találkoztak, ahol rögtön megtalálták a közös hangot.
Aknay Csaba és Kotschy Gábor, avagy az Orbital Strangers a mostanival 103 lapszám óta a magazin állandó fotósai. Áprilisban megnyílt harmadik önálló kiállításuk, a Kincső. A páros kommentárja a szubjektív fotósorozathoz.
A Szemkeő családnak évtizedekbe telt, amíg a hobbijukból vállalkozás született. Az 1991-ben megalapított Maritime az utóbbi harminc év magyar hajós piacának sikersztorija lett. A bővülő árukészlet, a mikromenedzselés és egy Auchan kitakarása mind hozzájárult ehhez.
Az internet hőskorában induló online cégek, a magyar vállalkozási kultúrát is alakító pionírok és a New York-i tőzsdére igyekvő élstartupok is vannak első Forbes Cloud 50 összeállításunkban. A Forbes.hu-n összegyűjtöttük a felhőből az ötven legfontosabb – és legérdekesebb – magyar magáncéget, íme közülük néhány.
A Szállás.hu-ból már sikeres online vállalkozást építettek, de kiszámíthatóbb üzletet kerestek. Dorcsinecz József (a fotón balra) és Varga Zoltán (jobbra) nem mozdultak ki az online térből, de a szállásfoglalást babaholmikra cserélték, majd jól kibővítették a termékpalettát a Pepita.hu-n.