A forint és az euró története igazi se veled, se nélküled kapcsolat: a kezdeti egyesülési szándék után csak csúszik a hivatalos euróbevezetés, hosszú ideje céldátum sincs, miközben a forint egyre nehezebben boldogul egyedül. Néhány piacon azonban nem várnak, és már most eurót használnak a mindennapi elszámolásokban. Kérdés, hogy jó-e ez nekünk.
Ha így folytatjuk, az euró lassan bevezeti önmagát. Mostanában elég gyakran hallhattuk ennek a mondatnak valamelyik változatát. Nem csoda, nyár óta másról sem szólnak a hírek, csak a forintgyengülésről. Év elején még volt, hogy 353 forintot adtak egy euróért, az orosz–ukrán háború kitörésével és az EU-s pénzek elapadásának hírére aztán meredek lejtőre került az árfolyam: júniusban már 400 forint volt egy euró, október közepén pedig 430 felett is járt a jegyzés.
A forintgyengülés ellen a gazdaságpolitika nem tud vagy nem akar érdemben fellépni. Pedig a hivatalos euróbevezetést elviekben vállalta az ország az Európai Unióhoz való 2004-es csatlakozással, ám igazán komolyan vehető céldátumot azóta egyik kormányzati ciklus alatt sem tűztek ki (a legfrappánsabb megfigyelést ezzel kapcsolatban Király Júlia volt jegybanki alelnök tette), az elmúlt tizenkét év Orbán-kormányai meg végképp a kényelmesen távoli jövő homályába tolták.
A forint vásárlóerejének csökkenése ugyanakkor húsba vágó gazdasági realitás, nem csoda, ha egyre többen döntenek úgy, hogy euróalapú elszámolásra állnak át. A Schiller Rentnél nyár közepe óta már csak euróval lehet autót bérelni. Sok más piacon, a kiadó raktáraknál vagy egyes rendezvényhelyszíneken már évek óta ez a helyzet. Ezek ugyanakkor viszonylag jól behatárolható területek, amiket olyan piaci sajátosságok is befolyásolnak, mint hogy a vevői oldal nagy része eleve euróban kapja a jövedelmét. A fű alatt bevezetett euró markáns jele lenne, ha már magánszemélyek közötti tranzakciókban is felütné a fejét az euróalapú elszámolás – például az ingatlanpiacon.
Bár a digitalizáció és az automatizáció miatt egyes iparágakban csökkenni fog a munkaerőhiány, más szektorokban, például az IT területén a trendek éppen az ellenkező irányba mutatnak. Az a vállalat pedig, amelyik nem fejleszt és alakul át, le fog maradni. Fachs Anitával, a Green Fox Academy vállalati szolgáltatásokért felelős cégvezetőjével beszélgettünk arról, miért kritikus fontosságú, hogy a szervezetek prioritásként kezeljék az IT munkaerő képzését.
Bár a digitalizáció és az automatizáció miatt egyes iparágakban csökkenni fog a munkaerőhiány, más szektorokban, például az IT területén a trendek éppen az ellenkező irányba mutatnak. Az a vállalat pedig, amelyik nem fejleszt és alakul át, le fog maradni. Fachs Anitával, a Green Fox Academy vállalati szolgáltatásokért felelős cégvezetőjével beszélgettünk arról, miért kritikus fontosságú, hogy a szervezetek prioritásként kezeljék az IT munkaerő képzését.
Programozó képzéseket tartotok, régiós szinten rendelkeztek partnercégekkel, sok hallgatótok helyezkedik el külföldön. Milyen trendek határozzák meg az IT szakemberek munkaerőpiacát?
Egyrészt óriási a munkaerőhiány, és bár a gazdasági válság átmeneti lassulást hozhat, a digitalizáció éppen az ellenkező irányba hat. A felsőoktatásból nem tud megfelelő tempóban érkezni az utánpótlás, ráadásul a frissen végzett hallgatók ritkán tudnak egyből elkezdeni egy projekten dolgozni. A digitális és automatizált folyamatokra való átállás pedig egyre több olyan munkavállalót fog igényelni, akik rendelkeznek digitális írástudással. Ezen kívül a távmunka elterjedésével felerősödött egy globális trend, a nagyobb cégek sokszor régiós szinten keresnek dolgozókat.
Ti is régiós szinten képzelitek el a tevékenységeteket…
Abszolút, a célunk egy regionális oktatási-szolgáltató központ kiépítése, ahol a képzett munkavállalók és a vállalatok egymásra találnak. Csehországban, Szlovákiában és Magyarországon is jelen vagyunk, junior szoftverfejlesztő és egyéb IT képzések mellett egyedi igényekre szabott corporate bootcampeket tartunk. Mindezt természetesen online és angol nyelven is, nemzetközi csapatoknak.
Mi az a corporate bootcamp?
Egyedi vállalati igényekre szabott képzés. A Green Fox kezdete óta tartunk ilyen programokat partnereink számára, már több mint 20, magyar és nemzetközi képzésünk volt. A bootcamp egy szuperintenzív, készségfejlesztési célú oktatási formát jelent. Cégeknél sok esetben belső akadémiaként funkcionál, melynek upskilling (továbbképzés) vagy reskilling (átképzés) céljai is lehetnek, de hozhat új IT szakembereket is a vállalathoz. Céges bootcamp keretében vagy meglévő munkavállalókat oktatunk, akiknek újfajta készségekre van szükségük, vagy piacról toborzott karrierváltókat, illetve frissen végzett egyetemistákat hozunk „munkakész” készségszintre egy adott cégnél.
Milyen célokkal érkeznek hozzátok a cégek?
Képzünk szakembereket speciális tudáskombinációkra, hiányszakmákra, új technológiákra vagy akár olyan platformokra is, mint például az automatizációs és digitalizációs folyamatokban egyre népszerűbb Salesforce vagy ServiceNow.
A bootcampből kikerülő fejlesztők onboarding ideje jelentősen lerövidül, azonnal projektre állíthatók. Előfordul, hogy egy cég azután jön hozzánk, hogy már próbálkozott saját belső akadémia kialakításával, de nem érte el a kívánt eredményt. Az IT oktatás ugyanis olyan sokrétű szaktudást és erőforrást igényel, hogy jobban megéri egy erre specializálódott szolgáltatót megbízni vele, mint hosszú idő, rengeteg költség és szenior munkaóra árán megoldani házon belül.
A corporate bootcamp óriási előnye, hogy a tananyagot összehangoljuk az aktuális elvárásokkal, így ez a képzési modell tud a legrövidebb idő alatt reagálni a fejlesztési igényekre. (X)
Az egykori Közvágóhíd hatalmas területén épülő City Pearl ingatlanfejlesztés egyértelműen a múlt és a jövő találkozása. Bár a történelmi jelentőségű terület átépítését eleinte sokan nehezményezték, az új épületek hangulata és stílusa igazodik a volt iparterület ikonikus – és a beruházás során felújításra kerülő – épületeihez. Befektetők és leendő lakásvásárlók számára is jó hír, hogy a beruházás az év elején megkapta a rozsdaövezeti besorolást és már elkezdődött a második ütem építése és értékesítése is.
perlaky_rendezvenydekor
2022 November Támogatói tartalom perlaky_rendezvenydekor
„Sosem értettem, miért nem egyértelmű az emberek számára, hogy bármi elérhető. Itt az Alföld szívében is szükség volt a hitre, mert valahogy ezen a vidéken ez kevésbé evidencia. Bennem a célt illetőleg sosem voltak kérdőjelek. Félelmem csupán az volt, megadatnak-e a siker receptjéhez általam szükségesnek vélt összetevők! Lesz e támogató hátország, kitartás, egészség. És hogy […]
A Magyar 100 lista (ez már a hatodik!) mindig egyben korlenyomat is: megmutatja, mennyi minden történt az elmúlt évben, és felvázolja, mi minden várható még. Sohasem értek még ennyit a magyar top cégek, idén megközelítették az ötbillió forintot – ez 520 milliárddal több, mint egy éve. Jó évet zártak többek között az építőipari és az ingatlanfejlesztő cégek, és az élelmiszeripari cégek egy része.
Sokat nőttek a kőkeményen exportra fókuszáló, a K + F-re nagy hangsúlyt fordító gyártócégek, és kiemelkedően nagyot ugrottak azok, akik érdekeltek abban, hogy szép lassan a tízmillió lakásfelújító országa leszünk. Kérdés viszont, hogy mit hoz a jövő, az egyre durvább alapanyagárak, az elszálló energiaárak és az alkatrészhiány már most meglátszik az adatokon. Tavalyi listánkon alig akadt csökkenő értékű cég, a mostani szereplők ötöde viszont képtelen volt a növekedésre az elmúlt egy évben.