Tanítás és tanulás, kutatás és fejlesztés, innováció és kreativitás, szolgáltatás és ismeretterjesztés. Egy vezető szerepet betöltő és nagyszerű egyetem küldetésének számos alapeleme van. Persze a tanítás tűnik a legnyilvánvalóbbnak, pedig a kutatás és innováció ugyanennyire fontos. Miért foglalkoznak az egyetemek fejlesztésekkel? Ki profitál belőle? Mi az összefüggés a kutatás, az innováció és a versenyszféra között? És miért fontos mindez? Darázs Lénárd, az ELTE rektorhelyettese és Magyar Dániel, az ELTE Innovációs Központ igazgatója beszél a kutatóegyetemen zajló innováció jelentőségéről és a versenyszférához való kapcsolódásáról.
Tanítás és tanulás, kutatás és fejlesztés, innováció és kreativitás, szolgáltatás és ismeretterjesztés. Egy vezető szerepet betöltő és nagyszerű egyetem küldetésének számos alapeleme van. Persze a tanítás tűnik a legnyilvánvalóbbnak, pedig a kutatás és innováció ugyanennyire fontos. Miért foglalkoznak az egyetemek fejlesztésekkel? Ki profitál belőle? Mi az összefüggés a kutatás, az innováció és a versenyszféra között? És miért fontos mindez? Darázs Lénárd, az ELTE rektorhelyettese és Magyar Dániel, az ELTE Innovációs Központ igazgatója beszél a kutatóegyetemen zajló innováció jelentőségéről és a versenyszférához való kapcsolódásáról.
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) Magyarország legnagyobb, legrégebb óta működő és legnagyobb presztízsű egyeteme. Azt viszont talán már kevesebben tudják, hogy a világszínvonalú kutatások és a hallgatói kiválóság mellett az ELTE a magyar innovációs ökoszisztéma meghatározó szereplője is. De vajon mi kell ahhoz, hogy egy ekkora szervezet hosszútávon az élmezőnyben maradjon?
„A kutatóegyetemek lényegében a felsőoktatás csúcsai. Folyamatosan arra kell törekedniük, hogy nemzetközi mércével mérhető új tudást hozzanak létre és azt átadják a hallgatóknak és a gazdasági-társadalmi szereplőknek. Ahhoz, hogy bármely felsőoktatási intézmény vezető szerepet töltsön be, az oktatás és kutatás mellett nyitottnak kell lennie a harmadik missziós feladatokra, és különösen támogatnia kell az innovációt” – kezdi Darázs Lénárd, az ELTE professzora és általános rektorhelyettese.
A hagyományok és innováció, a stabilitás és növekedés különleges egyensúlyát kínálja ügyfeleinek a Magyar Bankholding Private Banking üzletága. A cél azonban egyértelmű: az egyéni élethelyzetekre választ adó személyes kiszolgálás, valamint a vagyon biztonságos gyarapítása.
A hagyományok és innováció, a stabilitás és növekedés különleges egyensúlyát kínálja ügyfeleinek a Magyar Bankholding Private Banking üzletága. A cél azonban egyértelmű: az egyéni élethelyzetekre választ adó személyes kiszolgálás, valamint a vagyon biztonságos gyarapítása.
Új korszak kezdődik a magyar bankpiacon az MKB, a Budapest Bank és a Takarékbank fúziójából megszülető Magyar Bankholding létrejöttével. Igaz ez a három tagbank privátbanki üzletágának egyesülésére is, amely még folyamatban van: az MKB és a Budapest Bank fúziója lezárult, a Takarékbank pedig jogilag jövő májusban csatlakozik hozzájuk. Pleschinger Gyula Márk, a Magyar Bankholding Private Banking vezetője azt is elárulja, hogy részükről ez már inkább csak formaság lesz, hiszen működésüket már most is összehangolták, és már az is egyértelmű, hogy az egész ezúttal több lesz a részek összegénél.
„Nem csupán egy frázis, hogy a három bank kiszolgálási modellje, megcélzott ügyfélköre kiválóan kiegészíti egymást. Ez egy egészséges fúzió, izgalmas a részének lenni – jelenti ki, és rögtön kifejti azt is, hogy miért fognak a fúziónak az ügyfeleik is örülni. – Szinergiákról lehet akkor is beszélni, ha ugyanazt a teljesítményt kevesebb erőforrással tudjuk elérni, illetve akkor is, ha teljesen indokoltan használjuk az erőforrásainkat, és a részek összegén túlmutató eredményeket várunk. Jelen esetben utóbbiról van szó.”
A csapatok egyesülésével egy példátlanul erős privátbanki középvezetői csapat is összeállt. „Kis túlzással korábbi tapasztalatok tekintetében az egész magyar piacot lefedjük, meg tudjuk vizsgálni a máshol alkalmazott jó gyakorlatokat, és azt, hogy ezekből mi alkalmazható esetleg nálunk” – mondja el Pleschinger Gyula Márk. Természetesen a fúzió jelentős növekedést hoz a kezelt vagyon tekintetében is, és cél ennek további növelése, ám nem minden áron.
Különleges megoldások, különleges tudás
„A piaci átlagot meghaladó ütemben szeretnénk bővülni, de ez a cél nem veheti el az erőforrásokat a szolgáltatások fejlesztése elől – szögezi le az üzletágvezető. – Abszolút első helyre törekszünk ugyanis a hazai piacon a szolgáltatásaink spektruma, minősége és komplexitása tekintetében.” Bizonyos szempontból ez az első hely talán már meg is van, például a hazai szakma szavazatai alapján odaítélt Euromoney 2022-es díját sem véletlenül kapta meg a Bankholding privátbanki üzletága utódlástervezés kategóriában. „A családi vagyontervezés, az utódlástervezés olyan terület, ami innovációt, kreativitást igényel, és mi az elmúlt években egy olyan infrastruktúrát, olyan megoldásokat építettünk ki, és ezek segítségével olyan ügyfélkört tudunk kezelni, ami közel egyedülálló a piacon” – mondja el Pleschinger Gyula Márk.
A generációváltás, az utódlástervezés azért különleges területe a privátbanki szolgáltatásoknak, mert lehetetlen rá „dobozos” termékeket alkotni. „Nem elsősorban pénzügyi, hanem inkább jogi, de még inkább családdinamikai, pszichológiai kérdés, hogy egy család a vagyonát házon belül hogyan, milyen elvek szerint osztja meg” – magyarázza az üzletágvezető. Ennek leképezésében segíthetnek például a családi alkotmányok, trustok. Az ilyen igények minél jobb kiszolgálása érdekében a Bankholdingnál egy specialista szakmai műhely is felállt, a szakértők itt szervezetten, folyamatokba ágyazva végzik majd a bizalmi vagyonkezelt trustok kiszolgálását – ez is egyedülálló a magyar piacon, máshol legjobb esetben is egy-egy szakértő foglalkozik ezzel a speciális területtel.
Hasonló innováció az is, hogy a diszkrecionális vagyonkezelés területét a private banking szerkezetén belül alkották újra, így a vagyonelemek ugyanúgy viselkednek, mint bármilyen másik értékpapír, megtakarítás, ez a Magyarországon még nem elterjedt nyugati modell átvétele.
Az innovációk mögött pedig ott áll a három tagbank egymást kiegészítő hálózata és erősségei, illetve a nagyon erős kártyaportfólió, valamint a befektetési termékek széles – semmilyen külföldi anyacég által nem korlátozott – spektruma. Mindezek azonban csak eszközök és módszerek a valódi cél elérése érdekében. A cél pedig világos Pleschinger Gyula Márk szerint: „Akár utódlástervezésről, akár klasszikus vagyonkezelésről van szó, ügyfeleink egy élet munkájával megszerzett vagyonuk sorsát bízzák ránk, és nekünk kötelességünk ennek biztonságára ügyelni. Hiszünk az intelligens kockázatvállalásban, de különösen ilyen turbulens időkben óvatosan is kell eljárnunk. Nálunk mindig tudja az ügyfél, honnan hová szeretnénk eljutni, a biztonságot pedig nem kockázatmentes termékekkel nyújtjuk, hanem azzal, hogy folyamatosan ott vagyunk ügyfeleink mellett.” (X)
Év végére akár az 500-at is megközelítheti a Hiventures portfóliócégeinek száma, ami európai szinten is egyedülálló méretet jelent. Ennek menedzselése is szép feladat, azonban a szűkülő források, a jelenlegi kamat- és energiasokk miatt most különösen fontos az állami tulajdonú tőkebefektető szerepe abban, hogy ne álljanak le a beruházások, továbbra is induljanak új vállalkozások, és a régiós versenyben se kerüljenek hátrányba a magyar cégek.
Vannak szálláshelyek, ahova nem lehet csak úgy szobát foglalni. A Casadonna is kizárólag olyan vendégeket fogad, akik a helyszínen kívánnak vacsorázni. És reggelizni!
Jártamban-keltemben és a munkahelyen mostanában mintha egyre gyakrabban hallanám azt a kérdést, hogy „van valakinek egy töltője?”. Mintha az elővárosi vonaton is többen dugnák be útközben a konnektorba a telót. Persze lehet, hogy csak beképzelem, hiszen a szerkesztőségben eddig is töltöttünk laptopot és telefont, mert mindkettő fontos munkaeszköz, meg a vonaton is nyilván azért van a konnektor, hogy használjuk. Az viszont biztos, hogy […]
Van, aki itt kezdi az újságot, és van, aki a hátsó oldalon. Az utolsó oldali konkurencia most erős. Fehér Gyula a ritkán, de akkor jót szóló emberek közé tartozik, Rapid rovatunk passzol hozzá. Rögtön rendbe teszi, hogy mit gondoljunk a válságról, és képbe hoz mindenkit, hogy milyen ígéretes startupsztorik vannak épp a piacon. Tanár úr is van a lapban, rögtön a címlapon. […]