Nick Knight korunk egyik legnagyobb hatású és legvizionáriusabb fotóművészeként következetesen feszegeti műfaja határait. Nem véletlen, hogy az új BMW i7 bevezetése során őt kérte fel a BMW Group arra, hogy a Forwardizmus koncepcióját közvetítve olyan képeket készítsen, melyeken tükröződik az öröm, hogy láthatjuk és megtapasztalhatjuk a jövőt, még mielőtt az valóra válna. Knight úr, egyszer […]
Nick Knight korunk egyik legnagyobb hatású és legvizionáriusabb fotóművészeként következetesen feszegeti műfaja határait. Nem véletlen, hogy az új BMW i7 bevezetése során őt kérte fel a BMW Group arra, hogy a Forwardizmus koncepcióját közvetítve olyan képeket készítsen, melyeken tükröződik az öröm, hogy láthatjuk és megtapasztalhatjuk a jövőt, még mielőtt az valóra válna.
Nick Knigt munkában
Knight úr, egyszer azt mondta, hogy a fotográfia félreértett műfaj: az emberek azt hiszik, az igazságot örökíti meg, amit a szemünkkel látunk. Ön szerint azonban épp az a lényege, hogy azt mutatja, amit nem látunk, a művész érzékelésének tükörképét. Hogyan lehetséges ez?
A fénykép egy kontextusból kiragadott pillanat. Egy kis részletet mutat meg valamiből, ami vágyainkat tükrözi. Nem tényszerű felvétele annak, ami előttünk van. A fényképeim arról szólnak, amit látni akarok, amire vágyom és ami meglep.
Beleznay Maya a világ egyik legrangosabb egyetemén, a Massachusetts Institute of Technology-n (MIT) tanul asztrofizikát. Mint kutató, távoli galaxiscsoportokkal vizsgálja a világűr tágulását, másik projektjével pedig közelebb juthatunk a földszerű bolygók felfedezéséhez. A tudományágról, az űrkapitalizmusról, Muskról és Bezosról, valamint Magyarország lehetőségeiről kérdeztük.
Melyik is a világ legjobb műszaki egyeteme? A Stanford vagy az MIT? Az MIT, azt hiszem. (Nevet.)
Hogy vezetett az út idáig? Apai ágon sok fizikus van a családodban, mégsem ezért választottad az asztrofizikát. Kiskorom óta nagyon érdekeltek a csillagok. Elvarázsolt a tény, hogy a tőlük jövő fény több millió évet utazhatott. Akkor még nem tudtam, hogy ezzel a területtel akarok foglalkozni, de középiskolában is fizikából teljesítettem a legjobban. Floridában tanultam, a helyi egyetemek professzorainak írtam, hogy szeretnék kutatni ezen a területen. Sokan nem válaszoltak vagy visszautasítottak, de egy belga oktató szívesen látott a bináris csillagrendszerekről szóló projektjében. Így jöttem rá, hogy az egyetemen is ezzel szerenék foglalkozni.
Ez a kutatási tapasztalat segített abban, hogy az MIT-ra kerülhess? Igen, de nem mondanám, hogy csak nekem adódott lehetőségem a kutatásra. Amerikában viszont ez a céltudatosság nem épült ki úgy, mint Magyarországon, mert nem tudni, pontosan mit szeretnének látni az egyetemek. A kutatásnak köszönhetően felvettek egy asztrofizika programra a Yale-en, ez is sokat segíthetett a jelentkezésemen. Az MIT-n diákként sem kutatunk sokan, főleg nem asztrofizikusok, az alapképzésen lévők nagy része vagy programozó, vagy részecskefizikus.
Távoli galaxiscsoportok, forró Jupiter-bolygók előfordulási valószínűsége. Laikusoknak hogyan magyaráznád el a két eddigi kutatási területedet? Az első projektem a fekete lyukak körül keringő galaxishalmazok felkutatásáról szólt az univerzum eddig kevésbé vizsgált régiójában. Ezek vöröseltolódásával (ahogyan az elektromágneses hullámhossz a Földre ér, az infravörös tartomány felé tolódik – a szerk.) lehet kideríteni a világűr tágulásának sebességét.
Ehhez persze először magát a galaxishalmazt kellett megtalálnunk, ami jóval nehezebb volt, mint amire számítottunk. Több elemzés után küldtük át a halmazok potenciális koordinátáit egy chilei teleszkóphoz, és az megerősítette a galaxisok létezését.
Érdekes volt, viszont úgy éreztem, hogy az asztrofizika olyan szerteágazó terület, amiben sok más téma is hasonlóan érdekes lehet. Így folytam bele az exobolygók (a naprendszerünkön kívül keringő bolygók – a szerk.) világába, ami az MIT-n elég fontos: itt építik a NASA-val az exobolygókat felmérő műhold, a Transiting Exoplanet Survey Satellite gépeit. A projekt vezetőjével dolgoztam egy évig: forró, Jupiter jellegű bolygókat kerestünk más csillagok körül. Ez azért fontos, mert ezek a bolygók óriásiak, jóval könnyebb észlelni őket, mint a Föld-szerűeket. De azt a programot, amit a felkutatásukra írunk, később finomhangolva, földszerű bolygókat is találhatunk. A legjelentősebb eredményünk, hogy újraírtuk a Kepler misszió által lényegesen alulbecsült előfordulási arányokat.
Mi az űrkutatás legfontosabb kérdése – és feladata – jelenleg? A kozmológiának az egzisztenciális kérdéseket kutató területe. Hogyan keletkezett az univerzumunk, honnan jöttünk, van-e élet rajtunk kívül? De ez még nagyon elméleti síkon mozog. Az alapképzésemen egy jó publikációhoz sokkal megfoghatóbb téma kell. Sokan megkérdőjelezik, hogy miért fontosak a nagyon elvont, elméleti témák. Viszont én úgy gondolom, hogy ez tolja előre a tudományágat. Mindig arra törekszünk, hogy a technológia lépést tudjon tartani az elmélettel, így ahhoz, hogy a technológia fejlődjön, az elméletnek is fejlődnie kell.
Kapitalista szemmel is hatalmas potenciál van az űriparban. Mennyire hátráltatják szabályozási hiányosságok az állami és a privátszférát? A robbanás küszöbén vagyunk, csak az lassítja, hogy a részvétel sok erőforrást igényel, a szabályozás csak ezután jön. Fontos lesz ennek a keretrendszernek a kiépítése, de addig nem lesz meg, amíg nincs elég sok komoly versenyző ahhoz, hogy ebből probléma legyen.
Lehetséges, hogy globális szinten kialakítanak majd egy keretrendszert, vagy egy-egy nagy űrnemzet köré épülnek majd regionális klaszterek? A nemzeteknek hadi szempontból is nagyon fontos az űripar, ezért is lép be több ország a versenybe, lépést akarnak tartani a világ vezetőivel. Épp ezért szükséges lesz a globális szabályozás, mert ha nem épül ki, nem lesz korlátja az államok tevékenységének.
Magyarország is mintha egyre inkább stratégiai ágazatként tekintene az űriparra. Hogyan vehetjük fel a versenyt a nagyokkal? Gyártás szempontjából az autóipar versenyelőny lehet, de Magyarországnak a kutatók a legértékesebb erőforrásai. Amikor az MIT-n írtam a publikációm, minden második hivatkozásomnak több magyar szerzője is volt. Erre a kapacitásra ráadásul most igény is lesz, mert az Egyesült Államoknak az orosz–ukrán háború miatt romlottak a kapcsolatai Oroszországgal, ami lassítja az amerikai űripart is, épp ezért új országok, új kollaborátorok léphetnek be a versenybe.
Miért fontos, hogy részt vegyünk a versenyben? Az átlagemberek nem mindig látják az értelmét, hogy miért is kéne erre a területre ennyi pénzt és erőforrást fordítani. Hiszen az asztrofizikában és az űriparban nincs egy egyértelmű probléma, amit meg kell oldani. Viszont ennek a visszhangjai azok, amik hatnak a társadalomra. Már most rengeteg olyan technológiát használunk a mindennapjainkban, ami az űriparnak köszönhető: az MRI, különböző hőszigetelő anyagok, a GPS… Ebben az iparágban részt kell venni, és vakon kell hinni, mert hosszú távú befektetésként biztosan megtérül.
Musk, Bezos – sok ipari probléma hozzájuk kapcsolódik. Például az űrszemét kérdése. Igen, de ők azok, akik újra beindították az űrversenyt. Az, hogy a SpaceX építi a NASA kilövőállomásait, azért elég nagy szó. Akkor van fejlődés, ha van verseny, és a kapitalista privátszféra előtt utoljára az Egyesült Államok és a Szovjetunió versengése idején fejlődött ennyire az iparág. Nyilván nem csinálnak mindent jól, de ők az úttörők.
Bezosnak vagy Musknak dolgoznál szívesebben? Hát nem Bezosnak. (Nevet.) Nem szeretem annyira, és le is van maradva. Legszívesebben a NASA-nál lennék kutató, de el tudom képzelni, hogy a SpaceX-nél dolgozzak. Viszont inkább a kutatás érdekel, valamint a diplomáciai aspektus. Az Európai Űrügynökség és a NASA szorosabb együttműködésének kialakításában szívesen részt vennék.
És ha lenne egy startupod, mivel foglalkoznál? Miben látod a legnagyobb gazdasági lehetőséget? Nyáron egy befektetőnél dolgoztam, és rengeteg befektetőknek szóló prezentációt átnéztem. Sokan foglalkoznak az űrszemét kérdésével és az űrbányászattal. Utóbbit azonban a legnagyobb vállalatok sem tudják megcsinálni, mert ez még annyira távoli. Szóval inkább előbbit mondanám, de a Holdra épített üzemanyagtöltő állomással is sok pénzt meg lehetne fogni. A NASA tervez is ilyet, egy startup rá tudna csatlakozni az ötletre. Szerintem ez a következő tíz évben reális cél.
A Money Summit és a Flow közönsége a Pappas Autó jóvoltából első kézből élhette át milyen az, amikor az elsők között is elsők lehetnek, itt debütált ugyanis a legújabb GLC modell.
A Vasvár végét jelző tábla mellett méretes fehér csarnokok állnak. Itt található a PNH székhelye: a fémszerkezeteket gyártó cég alig több mint tíz év alatt lett az egyik legnagyobb a régióban, és megállíthatatlanul fejlődik tovább. A PNH mögött Martin Mitterhumer áll. A nemrég betöltött negyvenedik születésnapját részben a gyárban, kollégái által szervezett meglepetés esemény keretében […]
A második napon visszatért éves eseményünk, a Forbes Flow. Üzletemberek, sportolók, művészek kemény munkáról, annak gyümölcséről, kitartásról, akaratról. Már kilencedszer.
A Xiaomi októberben, Münchenben mutatta be legújabb csúcskategóriás telefonját, a Xiaomi 12T Prót. A felhasználók nagy örömére ma már óriási a verseny, és ezáltal az innováció az okostelefonok piacán: garantálható, hogy a gyártók félévente egyre jobb dolgokkal, egyre több újdonsággal jönnek. Erre a trendre még egy lapáttal rátesz a Xiaomi a T-szériával, ahol kifejezetten az a cél, hogy a legújabb technológiákat pakolják bele az új modellekbe.