Vannak a szép zöld elvek, a hozamra éhes befektetők és a felemás megoldások. Semmi sem fekete-fehér, az ESG különösen nem az.
Az ESG-szabályozás – és maga a mozaikszó: environmental, social és governance – lényege az lenne, hogy a vállalatok a működésüket a környezeti és társadalmi szempontok szerint tudatosabban tervezzék meg. Az elvileg egyértelmű kritériumrendszer a vállalat tevékenységének társadalmi és környezeti hatásait hivatott szabályozni, valamint egy olyan iránytű, amivel a befektetők a fenntarthatósági szempontok alapján tudják súlyozni a befektetésre kinézett vállalatokat.
Jól hangzik, de amit látunk, az sokszor ellentmondásos, és legalábbis kérdéseket vet fel. Jó pár olajcég tűnik fel rendre az ESG-rangsorok élén, és magas pontszámot kapnak érdemi hulladék- vagy károsanyag-kibocsátással járó tevékenységet folytató vállalatok is. Hogy lehet a Shell pontszáma magasabb a Tesláénál?
Hozam vs. fenntarthatóság Az elmúlt pár évben kis túlzással a csapból is az ESG folyt, hasonló buzzword lett, mint az IT 2000-ben, a felhő 2010-ben, a bitcoin 2017-ben vagy az NFT 2020-ban. Az ESG-pontszám azt jelöli, hogy egy vállalat mennyire fenntartható, mennyire tudatos a társadalmi és környezeti hatások és kockázatok terén, és arra ösztönöz, hogy a befektetői tudatosság felülemelkedjen a puszta hozam-kockázat kettősségen. Reagáljon olyan, pénzben nehezebben kifejezhető tényezőkre, mint a társadalmi hasznosság, a környezetvédelem vagy a humánum. Legalábbis elvileg. Áramlik is évek óta szinte ész nélkül a tőke az ESG-kompatibilis befektetési alapokba, a Bloomberg becslése szerint a globális ESG-befektetések értéke 2025-re meghaladhatja az ötvenbillió dollárt, ami a globálisan kezelt teljes vagyon egyharmada. Ez elvileg jó hír, azt jelentené, hogy a befektetők elköteleződtek a fenntartható befektetések mellett.
Mint oázis a sivatagban, úgy bújik meg a dunaharaszti ipari park csarnokrengetege mögött Ficsor Árpád biogazdasága. Elöl muraközi lovak legelnek, hátul magyartarka tehenek, és a birtok közepén üvegfalú, faszerkezetes épületben készülnek a keménysajtok – svájci mintára.
Ficsor Árpi nem full racionális üzletember, inkább érzelmi motivációkkal megáldott – legalábbis ezt meséli magáról, miközben frissen gőzölt házi tejet tölt a kávémba. Várható érkezésem előtt öt perccel felhívott, hogy feketén vagy tejjel szeretem-e, és amint megálltam a Paraszt Sajt ízléses épülete előtt, hozta is a kávét. Érett sajtok szaga vesz körül minket, és amíg beszélgetünk, néha pattan egyet a faszerkezet, ahogy tágul az anyag a délutáni napsütésben.
Árpi tizenhat évesen már sertéseket tenyésztett, hat anyakoca és szaporulatuk alkotta a dunaharaszti háztáji gazdaságot. Eredetileg dísznövénykertésznek tanult ugyan, de hamar kiábrándult a szakmából, miután egy gombafertőzés egyetlen nap alatt elpusztította a teljes növénykészletét. Nagyszülei mindenesetre örültek, amikor megjelent náluk a disznókkal – tőlük ugyanis a kommunizmusban elvették a gazdaságukat.
„Azért féltettek is pár évvel a rendszerváltás után” – mondja. Árpi alig múlt tizennyolc, amikor szarvasmarhára váltott. „Mindig a nagy állatok tetszettek igazán, de a lovat körülvevő társasági atmoszféra, a lóversenyek világa nem érdekelt. Nem polgári családból jövök, hanem egyszerűből. Most is vannak lovaim, muraközik.” Végül a tejelő marha mellett döntöttek, miután nagymamája azt mondta, ha már be kell hordani neki a takarmányt, legalább tejet adjon. Így lett magyar tarkájuk.
Eleinte rendkívül rossz munkakörülmények közt gazdálkodtak, villany nélkül a fejés is nehéz volt. Ekkor már Árpi édesapja is beszállt, hajtotta őket a fejlesztési kényszer. Rájöttek, hogy húsz–harminc marha kevés, az optimális üzemmérethez legalább száz–százhúsz kell. Az utóbbi tizenöt évben azonban nem nőttek tovább, úgy gondolják, ha ennyiből nem tudnak megélni, akkor többől sem. Közben így is tizenkét főt foglalkoztatóra gyarapodott az egykor egyszemélyes gazdaság. „Ha ipari terméket akarsz előállítani, akkor kell nőni, de ha konzervatívat, akkor nem szabad, mert elveszik a lelke és a minősége is.”
A takarmányt kétszáz hektáron maguk termelik meg az állatoknak, kukoricát, lucernát, zabot és rozst, és egyre több kaszálót is telepítenek, hogy a fűkeverékekből is szénát készítsenek. Amikor tizenhat évvel ezelőtt a mostani telepre, egy egykori szántóterületre költöztek, hamar rájöttek, hogy nincs talajélet a korábbi intenzív, vegyszeres művelés miatt. „Most ott tartunk, hogy az ásónyomon hemzsegnek a giliszták. A természet fantasztikus önjavításra képes, nálunk már újra gazdag a madárvilág, van nyolcszáz fecskénk, és visszatért például a fogoly is. A Madártani Egyesület egyik első referenciagazdasága lettünk a vegyszermentességünkkel, meg mert fatelepítéssel védjük a mezőt, és odúkat, itatókat teszünk ki.”
Raklett és misztikum Árpi a 2000-es évek elején egy svájci kurzuson megtanult hagyományos sajtot készíteni. „Volt egy álmom – meséli. – Olyan keménysajtot szerettem volna, mint a Sbrinz. Hasonlít a parmezánhoz, csak svájci kultúrával készül.” Az egyhetes intenzív tanfolyam után a kinti iskola vezetője, Hans Knüssel lett a mentora. „Nemrég azt mondta, hogy az általa mentorált öt európai üzem közül mi vagyunk a legjobbak. Most is borsódzom tőle. Pedig a kritikáját is mindig keményen kimondta, volt, hogy a belső érést már jónak találta, de a kérget túlságosan trágyaszagúnak.”
A három éve felépült, üvegfalú érlelőben ottjártamkor is épp mosogatta az egyik munkatárs a sajtok kérgét – ezt az első hónapban mindennap meg kell tenni. „Olyan kéregkultúrát választottunk, amivel többet kell dolgozni, de nem eredményez egyenízt.” A sajtjaik közül a Svájcer nevű nem egy Michelin-csillagos étteremben ütött már ki eredeti svájci sajtokat, emellett van Lyukas, illetve Fehér néven futó sajtjuk is – ezt Árpi csak gyereksajtnak hívja a lágyabb íze miatt. Készül itt raklett típusú sajt, amit lényegében ők kezdtek Magyarországon meghonosítani, Kemény nevű sajtjukat pedig két-három évig is érlelik, ez a legkisebb haszonnal készülő fajta, olyan, mint a borászoknál a csúcsborok. Azt a misztikumot szeretnék megőrizni, hogy nem kaphatók úton-útfélen a portékáik, aki vágyik rájuk, ki kell zarándokolnia a dunaharaszti üzembe a pénteki árusításra.
Ficsor Árpád egyéni vállalkozó
Alapítás:
1997
Létszám:
12 fő
Árbevétel
(millió forint):
2020
77,0
2021
105,4
Forrás: cégközlés
Árpiék hagyományosan, de modern eszközökkel gazdálkodnak. A munkatársak többsége felsőfokú képesítésű, ám ebben a szakmában nem létezik hierarchia, kikérik egymás véleményét. „Itt mindenki paraszt” – mondja, bár szerinte a gazdálkodásban nem könnyű visszatérni a józan paraszti észhez attól a sok butaságtól, amit az iskolában tanítottak. (Ő már munka mellett végezte el az agráregyetemet.) „Pedig ha például szénával takarmányozok, nem savanyítom le az állatot, akkor nem sántul le, boldogan szaladgál körbe-körbe, hosszabb lesz az élettartama. A szuperintenzív növénytermesztés és állattenyésztés, ami a fő tananyag volt, nyilván sokkal több pénzt hoz, mint a hagyományos, vegyszermentes gazdálkodás.
Nem az én életem lesz jobb, inkább a következő generációké, ha természetközeli gazdálkodást folytatok. Egyszer éppen magas kőriseket ültettünk a feleségemmel, amikor megjelent egy barátom, aki már rég Porschéval járt. Azt kérdezte tőlem: »Árpi, neked erre hogy van időd? Nekem húsz éve nincs.« Mondtam neki, hogy akkor most hagyja abba a gazdálkodást.”
Felmenőik már a
18. században szőlőt műveltek a Nivegy-völgyben, aztán borászatuk az 1990-es években az elsők közt cserélte a kannás bort palackosra. Az EU-csatlakozás környékén belevágtak a bioborkészítésbe, bár azt mondják, nem kapcsolnak hozzá olyan mély filozófiát, hogy gondozás közben suttognának is a szőlőnek, egyszerűen csak visszatértek a hagyományokhoz. Újító nagyapáktól a barátságkártyán át a szentantalfai nazarénusokig – a Dobosiak története.
Lemaradó létére miért van mégis óriási potenciál a magyar digitális gazdaságban? Kié a felelősség? És ha válság lesz, mibe kapaszkodhat az e-kereskedelem? Bíró Pál, a Google magyarországi vezére már csak a maga példájából is tudja, hogy a tudásért megéri erőfeszítést tenni.
Amíg az elmúlt években sorra vetették meg lábukat itthon is a kelet-közép-európai online titánok az Alzától a Mallon át a Rohlikig (Kifli), a magyar e-kereskedelmi forgatagban főképp azok tudnak itthon kitűnni, akik már évtizedeket öltek abba, hogy fogyasztóiknak a lehető legjobb szolgáltatást nyújtsák. Nagy összeolvadások, patinás számtech áruházak, izgalmas új kihívók. Három Forbes-szerkesztőség, Csehország, Szlovákia és Magyarország csapata együtt dolgozott, először készítettünk listát a legfontosabb webáruházakról. Íme a magyar piac 15 magyar tulajdonú csúcsjátékosa.
Írta: Simó György A startupokról, vállalkozókról hajlamosak vagyunk úgy gondolkodni, mint távoli, kissé egzotikus üzleti közegről, a mesés gazdagodások és bukások ránk nem vonatkozó világáról. A tech óriások esetében talán értjük már, mennyire meghatározók mindennapi életünk szempontjából, de az, hogy olyan idegen és drámai környezetben, mint amilyen az ukrajnai háború is, mennyire számítanak ennek a világnak a kulcsfogalmai, talán […]